Volvo V70 2.5 Luxury-Line (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 255.400 km |
KM-stand laatst | 456.789 km |
ERVARINGEN
Mijn vorige auto was een Renault Laguna uit 99 met 305.000 kilometers ervaring. Dankzij een ongeval kon ik op zoek gaan naar een ’nieuwe’ en kwam een Volvo V70 tegen. Ik was altijd wel gecharmeerd van een grote Volvo en deze was heerlijk luxe uitgevoerd. Hij voldeed aan mijn minimale vereisten (G3, automaat, cruise control) en paste binnen mijn budget. Ik twijfelde over de kilometerstand (255.400) maar na een proefrit was ik verknocht. Een garantietermijn van 3 maanden haalde me over de streep en blij als een klein kind reed ik naar huis toe.... wat duurde de week lang voordat ik hem op kon halen.
Ik heb ondertussen 3 maanden heerlijk 13.000 km gereden. Ik heb een prettige zithouding gevonden. De lederen stoelen bevallen prima, de zitting is zowel voor als achter, afzonderlijk in hoogte verstelbaar en de lenden-steun is veel beter dan die in mijn Renault. De stuur is gelukkig in hoogte én in diepte verstelbaar. Ik had niet verwacht dat ik stoelverwarming zo op prijs zou stellen.
Ik had ooit eens met een automaat gereden en ben er 100% tevreden over. Vooral tijdens het filerijden is het een genot. Schakelen gaat vlot en als ik het gaspedaal intrap... gaat ie als een speer vooruit. Het is helemaal genieten in de sport stand... radio uit, raampjes open en je oren worden verwend door een 5 cilinder orkest.
Een blik op de boardcomputer (40-50 liter per kilometer) ontnuchtert. Gelukkig kan er ook beschaafd mee worden gereden.
De remmen zijn goed te doseren en als het moet, staat ie heel snel stil. De vering is wat stugger zonder oncomfortabel te zijn. De wegligging bij accelereren in bochten is wat minder door een neiging tot onderstuur. Anderzijds is het ook geen kart achtige coupe maar een 1500kg+ stationwagon.
De stilte in de auto is fijn. Ik hoef de volume van mijn car kit niet meer zo hard te zetten en kan mijn navigatie-mutsie beter verstaan. Het ontbreken van tochtende ramen/deuren en vervelende gekraak, gepiep en gerammel is een genot!
Brandstof/Verbruik:
De LPG tank is netjes weggewerkt in de laadvloer. Zowel de reserve wiel ruimte als de opbergruimte erachter is in gebruik voor de installatie. Bij een lege (lpg) tank kan er 54 liter bij wat een actieradius van 440 km oplevert bij mijn gemiddeld verbruik van 1:8,2.
PROBLEMEN
10-2006
* Grote beurt/APK bij aflevering met nieuwe remschijven en banden.
* Gordelverklikker zelf weer ’geactiveerd’.
* De speaker van de car-kit was niet aangesloten -> zelf opgelost.
* Radio zelf vervangen
01-2007
* Rolhoes bagage aangeschaft
* Speakers bij achterklep gemonteerd
* Defecte lampjes (asbak, pook automaat) zijn onder garantie vervangen.
* Kleine beurt (139 euro)
Niet opgelost:
* LPG indicatie geeft ’regelmatig’ ten onrechte vol aan ---- dan maar de dagteller gebruiken
05-2007 Grote beurt (na 30.970 km, totaal €870,--)
* Temperatuursensor airco bleek bij de inbouw van de carkit te zijn ’verplaatst’. Deze is weer in de normale stand gezet en de airo werkt weer 100%
* Aanschaf bagagerek/hondenrek (€175,--)
* Motorsteun vervangen.
* Ontstekingsprobleem: nieuwe bougies, verdelerkap, rotor en een bougiekabelset waren aan vervanging toe. Controlelampje motormanagement begon een tijdje terug te branden.
* Onderhoud: Olie, filter, klein materiaal
Beeld na 30.000 km: nog steeds bijzonder tevreden.
Gemiddeld verbruik na 30.700 km is 1:8,24.
09-2007 Kleine beurt + apk (na 47.317 km, totaal €869,--)
* Wederom temperatuursensor airco vast gezet, was weer in het dashboard ’gevallen’.
* Remblokset achter, aandrijfhoesset, remklauw re-achter, veerpoot rechtsvoor (revisie), li-koplampwisser en voorbanden vernieuwd
* Onderhoud: Olie, filter, klein materiaal
* Controlelampje motormanagement brandde weer
Gemiddeld verbruik na 47.317 km is 1:8,29
11-2007: (na 58966 km)
Retourtje Oostenrijk achter de rug: fun op de Duitse Autobahn ;) Geen passagiers dus geen morele snelheidsbegrenzing. De wegligging is prima bij hoge snelheden. Om een beetje ’mee te komen’ op de linker-rijbaan was de sportstand (automaat) wel aan te bevelen. Dit zal wel inherent zijn aan de ’maar’ 140 pk uitvoering.
* Controlelampje motormanagement brandde weer na 50 km :(
Totaal gemiddeld verbruik: 1:8,15
Kosten (brandstof, onderhoud, accessoires) €0,111 per km.
Inclusief afschrijving (in 3 jaar/150.000 km), wegenbelasting en verzekering: €0,202 per km.
Een paar jaar later
- 456.789 km
200.000 km later ben ik nog steeds een tevreden V70 rijder. Het rijdt zoveel fijner dan mijn vorige auto.
De laatste jaren heb ik weleens een vervangende auto gehad (ivm onderhoud). Sommige waren "klassieke Volvo's" die leuk waren om eens in te rijden. Diverse keren heb ik een weekje een nieuwe huurauto gereden (schade, fly-drive e.d.). De nieuwe Laguna automaat, Swift, Punto, Golf, Matrix en Klassieke Mercury Capri zijn absoluut niet vergelijkbaar en wat was ik blij dat ik weer verder kon cruisen mijn vertrouwde V70.
Ik rijd ongeveer 50.000 km per jaar. Ongeveer 17.500 km woon-werk, 25.000 km zakelijke dienstreizen en ongeveer 7500 km privé. Sinds een paar maanden mag ik een eco-diesel (Seat ST of Opel Corsa) leasen in plaats van een nette km vergoeding te ontvangen voor de zakelijke dienstreizen. Kostentechnisch is dit wel interessant maar de Corsa is echt te klein en de stoel van de Ibiza bevalt helemaal niet.
Kosten in 4 jaar: €0,25 per kilometer (onderschat onderhoud niet)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.