Volvo V70 2.5 D (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 265.000 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
To Volvo or not to Volvo
- 265.000 km
Na lang zoeken en twijfelen. Toch een wagen gevonden die me kwa ruimte, prijs en prestaties beviel. Mede door de MyReviews die ik hier heb gelezen, was ik overtuigd om voor een Volvo V70 te gaan. Eigenlijk was ik op zoek naar D5 van bouwjaar 2001/2002, maar een collega van me verkocht deze wagen voor een mooie prijs en de wagen zag er voor zijn leeftijd nog uitzonderlijk goed uit. Na een goede testrit en een bezoek aan de autokeuring, was ik een mooie V70 Rijker.
De wagen is uitgerust met half lederen bekleding, cruise control, stabilisatie, klimaatcontrole, stoelverwarming, parrot handsfree, radio/cd/cassete, afneembare trekhaak en alle andere gebruikelijke zaken. Wat me opvalt is dat het interieur ondanks zijn leeftijd er nog altijd even strak uitziet(behalve de cassete dan) en dat er her der opbergvakjes zijn, zeer handig. Verder zitten de stoelen goed en bieden ze voldoende zijdelingse steun.
Het leukste aan zo een V70 is natuurlijke de 5-pitter diesel. Die zorgt voor een heerlijke brom tijdens het acceleren en kan het tijdens cruisen lekker op de achtergrond opereren. In dit geval is het de 2.5 tdi uit de Audi-rekken. Hij is inderdaad, zoals het een echte tdi beaamt, rauw bij stem en bij koudstart zelfs luidruchtig. Maar als je hem rustig op temperatuur laat komen, klinkt ie naar mijn bescheiden mening heerlijk.
De D5 heeft natuurlijk iets meer oempf, maar de prestaties van de 2.5D zijn voor mij meer dan acceptabel. Zeker vergeleken met de 1.7 dti die ik gewend was.
Binnenkort vetrek ik ermee op vakantie naar Zuid-Frankrijk en dan kan ik al wat meer vertellen over de rijeigenschappen.
En dan hoop ik dat deze Volvo mij nog veel plezierige en betrouwbare kilometers kan verschaffen.
De eerste 10k
- 275.000 km
Oké sitrap van mijn eerste 10k met deze wagen.
Net na aanschaf, op vakantie vertrokken naar Frankrijk. Dat ging voortreffelijk. Weinig op aan te merken. Enige punt van kritiek is dat de wagen lichtelijk naar rechts trok. Niet super storend maar wel een aandachtspunt bij de eerst volgende onderhoudsbeurt. Voor de rest is het heerlijk reizen. Zetelverwarming aan, cruisecontrol op 150. Je komt bijna uitgerust aan op de plaats van bestemming. Verder laat hij een verbruik van 6.5 a 7 l optekenen. De boorcomputer is iets optimistischer en geef 6.0l aan.
Na trip naar Frankrijk, nieuwe banden onder de voortrein laten steken. Mijn eerder vermoeden werden door de slijtage van de oude banden bevestigd, de wagen moet worden uitgelijnd.
Net een kleine smering laten uitvoeren bij de locale volvo-dealer. Eveneens laten uitlijnen en silent-blocks van de voorophanging laten vervangen. Verder melde de monteur nog een klein olie-lek aan de pakking van de olie-pomp. Maar dat was op zich geen probleem omdat het olie-verlies minimaal was. Dat pakken we aan als we de volgende distributieriem erop moeten leggen. En natuurlijk het olieverbruik in de gate houden. Toen ik buiten reed was ik 420 piek lichter. Ik schrik toch altijd wat ze bij zo een merk-garage durven vragen. Niet dat ik niet wil betalen voor goed onderhoud, maar dat kan volgens mij toch vaak iets goedkoper. Anyway voor de rest zag hij er volgens de garage goed uit en halen ze, middels goed onderhoud, makkelijk de 500.000 km.
Over het algemeen ben ik nog heel tevreden over mijn V70. Ik heb nog geen seconde spijt gehad dat ik mijn, welliswaar jongere, astra hiervoor heb ingeruild.
Onderhoud en kosten
- 14-9-2009(267.000km):
Nieuwe banden vooraan: € 165
- 7-1-2010(273.000km):
Winterbanden gelegd (kreeg ik bij aanschaf van de wagen)
Ruitenwissers: € 45
- 4-2-2010(275.000km):
Onderhoudsbeurt: € 420
Oliewissel
Wintercheck
Uitlijnen
Vervangen silent blocks ophanging vooraan
- 8-4-2010(280.000km)
Oplossen olielek carter: €440
vervangen distributieriem
Oliewissel en oliefilter
- 12-10-2010(290.000km)
Vervangen schokbreker linksvoor: €125
oliewissel
- 18-4-2011(295.000km)
Vervangen aircocompressor: €470
vullen aircosysteem
3 ton
- 300.000 km
De kaap van 300.000 km leek me de ideale gelegenheid om nog eens werk te maken van myreview. Er is in de tussentijd toch weer wat versleuteld aan de V70. Zo was het eerder geconstateerde olielek toch ernstiger als oorspronkelijk ingeschat. Ik denk dat de vorige eigenaar er stiekem wel van wist, maar dat dit mooi was weggepoetst. Anyway ik moest er wel iets mee. Ik wat rondgebeld naar dealers in de regio, maar deze schatte kosten allemaal op minimum 1500 euries, dat was even slikken. Enkele dagen later kwam ik via een kennis een kerel op het spoor die na zijn uren een volvo's sleutelde en toegang had tot dealer appartuur. Snel een afspraak gemaakt en voor dik €400 was het gemaakt. Al bij al schappelijk gezien heel de carter open moest en oliepomp eraf moest. Voortaan heb ik mijn adresje voor onderhoud gevonden. Later dat jaar moest nog een lekkende schokdemper worden vervangen en enkele maanden later ook een haperende aircocompressor. Ik wil eigenlijk niet weten wat dit bij de dealer had gekost, maar nu valt het al bij al nog mee. Ik vind het voorlopig nog gangbaar voor auto van +10jaar oud. Deze mankementjes horen er nu eenmaal bij. Voor de rest ronkt hij heerlijk voort en heb je een grote comfortabele wagen met een laag verbruik (6.5l/100km) met weinig afschrijving. Ik blijf er nog wel even mee door kachelen voorlopig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.