Volvo V70 2.5 D (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 239.000 km |
KM-stand laatst | 265.000 km |
Eerste indruk
- 240.000 km
Na jarenlang Franse auto's te hebben gehad, is nu de keuze gevallen op een Zweed.
Via via een tip gekregen van een nette Volvo V70 die particulier te koop stond.
Ik heb het halve internet afgezocht naar zwakheden van deze auto.
Op zich zijn er weinig tot geen te noemen. Ook over de motor wordt positief gesproken, zowel van de Volvo als Audi (waar het blok oorspronkelijk vandaan komt). De Km stand is hoog, maar gezien de occassions op het internet is het een heel normale stand. De V70 is een veel zwaardere auto dan de Renault Laguna, maar alles voelt ook veel steviger aan. Ook het internet bekeken voor het gemiddelde verbruik. Met de Laguna was het gebruik gemiddeld bijna 1:17, wat ik een nette waarde vind. De 'gebruikers' van een 2,5D melden een verbruik van 1:15 - 1:17. Na de eerste tank beurt kwam het verbruik op 1:15,8. Gezien het gewicht van auto en het vermogen (140pk) mag je dit als een redelijke waarde zien.
De eerste indruk is een zeer degelijke auto met veel luxe. Het geheel voelt veel degelijker aan ivm mijn vorige auto's Deze uitvoering heeft o.a. een uitgebreide stereo-installatie met 4 cd's, ingebouwde telefoon, originele navigatie en parkeersensoren. Het lederen interieur geeft het geheel een goede uitstraling.
Ondanks dat de koppeling zwaar lijkt, ben je er na een paar dagen snel aan gewend en een stadswagentje was het toch al niet.
Na aankoop heb ik de auto meteen een goede beurt laten geven en laten nakijken. De mankementen waren; remblokken en een wiel wat gebalanseerd moest worden. Kortom:een goede eerste indruk van een lekker rijdende auto.
Eerste ervaringen
- 245.000 km
De eerste kilometers is het altijd wennen.
Na ong. 5000km hebben we de eerste ervaring en tevens de eerste lange rit richting vakantie gemaakt. Al met al een zeer goede ervaring. Ondanks het niet zo'n grote vermogen toch heerlijk over de Route de Soleil gereden met 130km per uur. Zodra de auto op snelheid is gaat het dieselgeluid keurig naar de achtergrond en is het goed toeven in de auto. Ondanks de vakantiebagage, een dakkoffer en 4 fietsen op de trekhaak toch nog een verbruik van 1:15. Een zeer nette waarde. Op diverse plaatsen lees je dat andere mensen een verbruik hebben van 1:17, wat volgens mij amper haalbaar is. Heeft iemand tips om in het dagelijks gebruik het verbruik lager te krijgen? Zonder dat je het andere verkeer in gevaar brengt ! Constant 110km/u op de linkerbaan rijden is een oplossing, maar daar krijgen andere weggebruikers hartklachten van! Voor de rest functioneert alles naar behoren en zijn er geen bijzonderheden. Het vermogen is al vanaf 1500 toeren beschikbaar, waardoor het rijden in de bergen ook in een wat hogere versnelling goed te doen is. Rijdt heerlijk ontspannen. De enige aanmerkingen die er zijn, zijn van luxe aard. Het navigatiesysteem werkt prima, maar bij het aanpassen van de route duurt het langer dan bv een TomTom om een alternatief te vinden. Bij de ingebouwde telefoon is het lastig dat je je eigen telefoon uit moet zetten om de carkit te laten functioneren. Je vergeet soms je eigen telefoon weer aan te zetten bij het uitstappen. Bluetooth is wat dat betreft de betere oplossing. Maar ja Bluetooth was in 2000 ook nog niet zo ontwikkeld als nu.
De aftakeling is begonnen
- 265.000 km
Een update:
Af en toe gaat het autoalarm af zonder reden.
De auto moest toch nog aan de dealer voor een beurtje voor de zomervakantie.
Er werd aangegeven dat er ergens stroom lekt, maar waar moest worden uitgezocht.
Eerst was het de startmotor, vervangen.
Was het niet, dan de dynamo, vervangen.
Was het niet, maar wat dan wel?
De RTI navigatie liep telkens vast (cd versie), jammer maar niet heel erg.
Vlak voor de vakantie ging de airco stuk. Deze leeg laten maken want anders heb je kans op problemen.
Op weg naar vakantie springt onderweg de multiriem.
Reden, de aircopomp is vastgelopen!
Na een paar uur weer op weg naar de eindbestemming.
1 dag op plaats van bestemming gaan er allerlei lampen branden op het dashboard en de auto heeft geen vermogen meer.
Auto op laten takelen en na 5 dagen gaf men aan dat het de gaspedaalsensor was.
Deze laten vervangen, maar geen resultaat.
Men heeft een week gezocht, maar niets kunnen vinden oftewel auto per ANWB trailer retour.
De auto direct bij de dealer laten afleveren.
Men kon het maar niet vinden. Na lang onderzoek bleken het 2 zekeringen te zijn (voor 3 euro totaal).
Er gebeuren dingen in korte tijd die vreemd zijn (alarm, navigatie, electronica problemen enz)
Laten we de airco even buiten beschouwing, daar dit blijkbaar vaker gebeurd.
Het vertrouwen in de auto helaas weg.
Bij 268000 km de auto ingeruild.
Dit was mijn "degelijke" Volvo, maar met al z'n Franse voorgangers heb ik minder problemen gehad en deze ook veel langer gereden.
Via Frankrijk kom je door Duitsland in Zweden, dus nu staat er een Audi voor de deur.
Hier nu reeds 12000km probleemloos mee gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.