Volvo V70 2.5 20V Luxury-Line (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 20V Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 200.500 km |
KM-stand laatst | 320.000 km |
Rochelen, zuipen en dokken
- 245.000 km
Onze klus- en vakantie-auto.
Die rochel uit de uitlaat maakt alles goed!
Aangeschaft in 2008 voor 6900 euro, inclusief dakdragers en set winterbanden op velg. Ter vervanging van onze Grand Scenic. Klein gaan leasen (eerst Aygo, nu Fiesta) en de Volvo als tweede auto aangeschaft voor de overige ritten.
Kleinigheden repareer ik zelf. Onderhoud laten we bij de niet merkgebonden garage uitvoeren.
TomTom (bureau-)houder met 12V voeding op dashboard aangebracht: goed bereikbaar en zichtbaar. Dient tevens als carkit.
+ Ruimte voor inzittenden en bagage.
Kom er nog maar eens om anno 2013 bij Volvo. En wat er niet in past, dat hijsen we er op!
+ Kwaliteit.
Gekocht toen hij 11 jaar oud was, nu is hij bijna 16: werkelijk alles functioneert nog perfect! Elektrische spiegels, stoelverwarming, airco, etc
+ Comfort.
De stoelen zijn nog prima, goede airco, originele audio met CD-wisselaar werkt en klinkt nog prima.
+ Verzekering: WA kost ons 220 euro per jaar.
+ Afschrijving kent hij niet meer.
- Het brandstofverbruik.
Korte afstanden: 1 op 8
Vakantie met aanhanger: 1 op 8
Rustige rit op lange afstand: 1 op 9,5
- Wegenbelasting: 800 euro per jaar.
- Kosten onderhoud
Viel eerste jaren reuze mee: perfecte auto.
Afgelopen twee jaar extra kosten gemaakt:
Dynamo, distributieriem (ja, dat moest gewoon gebeuren), getande riem, koplampen, richtingaanwijzers voor, bobine defect: samen met bougies vervangen, afdichtingsrubbers ophanging vervangen en andere afgekit, revisie stuurhuis zit er aan te komen.
Als het niet erger wordt sleutelen en rijden we nog een paar jaar door!
...en schokken
- 253.000 km
Afgelopen half jaar de nodige problemen en kosten gehad. De motor leek heel af en toe wat in te houden, maar draaide verder prima. Het echte werk begon met het breken van een slangklem onderaan de radiator waardoor 'de oude dame' plotseling droog stond.
Slangklem, koelvloeistof en olie vervangen bij de garage. Het leek met een sisser af te lopen. Even later meer schokken en na vervangen van de bougie-kabels en een kapotte bougie liep het weer prima.
Het peil van de koelvloeistof zakte echter onrustbarend en na een paar maanden met flessen demi-water onder de stoel gereden te hebben is nu dan toch nodig gebleken de koppakking te vervangen. Want afscheid nemen is niet aan de orde.
De kosten van het afgelopen half jaar staan met wegenbelasting en brandstof nu wel op een euro per kilometer. Liefde maakt blijkbaar blind en blut...
Echte schoonheid zit van binnen...
- 270.000 km
Omdat we besloten hebben nu geen andere (tweede) auto aan te schaffen, ondanks dat we weer groter gaan leasen na het afscheid van de Fiesta, wordt de V70 onderworpen aan een opknapbeurtje.
Op marktplaats een ander interieur gevonden, nieuwe beschermstrips voor op de bumpers aangeschaft en er staat nog een restje spuitlak in de kast: binnenkort staat de oude dame er weer knap bij.
Hoe gaat het verder?
Geen noemenswaardige zaken de afgelopen tijd. APK in het voorjaar en voor de zomer een klein beurtje en weer met deze auto op vakantie geweest naar Frankrijk. Afgezien van een paar nieuwe banden en wat kleine dingetjes die vastgezet of vervangen moesten worden geen nieuws.
Onlangs wel een beetje olie in de stuurinrichting moeten doen, hopen dat dit een incidentele bijvulling is.
Facelift
- 271.500 km
Het plaatsen van de gekochte spullen is gelukt. Stoelen en achterbank zijn vervangen door halfleer exemplaren die er stukken beter uitzien dan het originele interieur. Het was nog een hele klus voor een onervaren sleutelaar. Het er uithalen van de achterbank (rug) en weer terugplaatsen was niet eenvoudig. Daarna de beste plastic afwerkdelen behouden en nog een gordel rechts achter vervangen.
De deurpanelen die er ook bijzaten bleken niet zo mooi meer te zijn: het leer laat los in de hoeken en dat is niet zomaar opgelost denk ik. Ik zou het kunnen vervangen maar ik denk er nog over. De combinatie van de oude stof en het nieuwe interieur is niet echt storend. Zie ook de foto's.
Verder de buitenkant aangepakt.
De rubbers op de hoeken van de bumpers vervangen door third party rubbers. Meteen ook wat krassen weggespoten. Ik had nog wat spuitlak op kleur staan (goede tip: verf24).
Binnen nog wat loszittende dingen weer vastgezet en onze V70 kan er voorlopig weer mee door. Zie foto 1.
Ik speel met het idee om een mp3/telefoon aansluiting aan/in de radio te gaan solderen. Maar ben er nog niet helemaal uit wat nu de beste oplossing is.
Wordt vervolgd dus!
MP3 en Carkit
- 275.000 km
Lang gezocht, maar kon de 'juiste' oplossing niet vinden om een echte AUX ingang op de nog originele radio met CD wisselaar te maken. Daarom de minder goede weg gekozen: drie draadjes op de bedrading van de kop van de cassettespeler gesoldeerd. Daarna een 'Bass RCA Level Remote Volume Control' gekocht via AliExpress, om het signaal van de telefoon te temmen, en ook een '3.5mm stereo Splitter audio male to Earphone headset + microphone adapter'. Samen met een microfoontje ('car external microphone') voor in totaal een tientje onderdelen.
De volume control afgesteld en alles weer achter de radio naar binnen geschoven. Microfoontje op het stuurhuis geplakt en alles via de splitter verbonden.
Nu heb ik een aansluiting om MP3's vanaf mijn telefoon af te spelen over de boxen en tevens een carkit om handsfree te bellen. Een cassette waar ik de tape uitgehaald heb dient als schakelaar: naar binnen duwen om van radio naar telefoon over te schakelen.
Leuk projectje en de Volvo is weer 'bij de tijd'.
NB: je zou er nu ook een bluetooth module op aan kunnen sluiten om het helemaal af te maken, maar dan is het al snel voordeliger om een andere radio te kopen, die dan weer niet origineel is en dat is ook jammer.
NB2: aansluiten op de telefoon gaat nu via een heel kort draadje dat, net boven de houder voor de telefoon, uit de regeling van de ventilatie komt. Dat is niet zo netjes maar het beste wat ik zo snel kon bedenken.
Schadeloos
- 280.000 km
Eigenlijk helemaal niets bijzonders te melden en zo hoort het ook. Alles functioneert nog prima.
Het laatste probleempje was een aanhangwagen die schaarde achter de auto en het handvat om het neuswiel vast te zetten ging door de bumper. Jammer. Afgelopen weekeind de vezelplamuur en de spuitbussen maar weer opgezocht. Na een paar uurtjes prutsen is ook dat weer de wereld uit. Wel jammer dat de bumper aan die kant nu best wel mooier geworden is dan de rest... Ik ga verf bestellen en dan over een aantal weken de hele bumper, de buitenspiegels en nog wat plekjes onder handen nemen.
APK niet zoals gewend
- 320.000 km
De APK was niet zoal gewoonlijk, met wat kleine mankementen vanwege de leeftijd. Wat er via de telefoon gemeld werd, met de bedragen er bij:
190 gordel rechts achter beschadigd
125 ashoes links voor beschadigd
540 uitlaatspruitstuk gescheurd
600 tussendemper uitlaat lek
145 thermostaat vervangen (geen afkeur)
Ik heb hem maar opgehaald en ben er zelf aan begonnen. Een auto van ruim 25 jaar oud, daar kun je niet veel verkeerd aan doen.
De ashoes ga ik laten doen, de rest is ondertussen gefikst voor een fractie van de kosten, op het uitlaatspruitstuk na. Dat blijkt moeilijk te vinden...
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.