Volvo V70 2.5 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 447.000 km |
KM-stand laatst | 485.100 km |
Mijn eerste Volvo - 447000 op de teller!
- 447.000 km
Ik heb een beetje een grillig autoverleden. Ik heb drie Ford Escorts, een Renault Clio, Skoda Fabia Combi, Seat Leon, en een Peugeot 207 SW (nu nog mijn zakelijke auto) gereden.
Omdat ik vanaf januari de Peus alleen zakelijk ga gebruiken was ik op zoek naar een eigen auto.
De uitgangspunten waren simpel:
Vanwege ons tweede kindje dat in mei komt moest de auto een station zijn. Het liefst moest de auto op G3 rijden. Het moest ook iets leuks zijn. Ik had maar 2000 euro te besteden...
Tja, dan blijft er niet zo heel veel keuze over, maar ik had geduld. Ik ben altijd liefhebber van de Volvo V70 Classic geweest (sowieso van Volvo's) en het merk wordt in mijn familie ook gewaardeerd.
Op een half uurtje rijden van mijn woonplaats stond een knappe V70 te koop, 2.5 10v, LPI installatie, 2000 euri's, lekker wat opties. Minpuntje: Kilometerstand 447000. Oei, durf ik dat aan?
Na veel zoekwerk over de motor, het gassysteem en vele reviews hier op Autoweek heb ik toch een proefrit gemaakt. De auto reed gewoon erg goed. Okee, het is een auto van 13 jaar oud, maar de kilometerstand is niet eens te merken. Ook was het interieur aanvaardbaar gezien de leeftijd en de kilometers. De gasinstallatie lijkt het prima te doen.
Ik heb de auto inclusief een nieuwe APK kunnen meenemen voor 1750 euri's. Dat durf ik nog wel aan. Ik heb vandaag lekker wat aandacht aan de auto kunnen besteden, veel gereden, en ik moet zeggen dat ik een steeds beter gevoel krijg bij de auto.
Een paar punten vallen me op:
- Het is geen snelheidsmonster, ondanks de 140 pk.
- Trilt bij sommige snelheden. Heeft denk ik iets te maken met uitlijning wielen
- De auto ligt als een tank op de weg, vind ik erg prettig
- De Volvo is voornamelijk erg groot, zeker in vergelijking met de Peus.
Met deze kilometers moet je gewoon afwachten of alles goed gaat. Ik heb nu in ieder geval de auto die ik al jaren mooi vindt. Misschien best vreemd voor iemand van 27, maar hee, ik ben gewoon geen GolfAstra-type. Heb altijd een zwak voor Volvo gehad.
Nou, ik zal regelmatig een update geven, ben zelf ook erg benieuwd waar dit avontuur me gaat brengen.
Ik ben echt helemaal weg van deze auto!
- 448.000 km
Na een week sturen kan ik zeggen: Ik ben echt helemaal weg van deze auto! Het geluid van de 5-cilinder bij het optrekken is echt machtig, hoe de auto over de weg zoeft! Mijn zoontje van 20 maanden vindt hem ook mooi, hij noemt hem 'Trekker'. Hij is gek op tractors en vrachtwagens, dit is het grootste compliment dat gegeven kan worden aan de Volvo!
Hij lekt een klein beetje olie, zal er binnenkort even naar laten kijken. Oliepeil is nog steeds prima, dus schokkend is het niet. Veren van de kofferklep zijn slap, moeten even vervangen worden. Allemaal kleine dingetjes die niet gek zijn bij deze leeftijd en kilometerstand. Daarnaast ben ik aan het achterhalen wanneer voor het laatst de distributieriem vervangen is.
Kortom, ik heb echt veel plezier aan deze auto en baal als ik voor mijn werk in de Peus moet stappen.
Het eerste 'grote' onderhoud
- 456.500 km
Zo, tijd voor een update van mijn V70. We zijn nu bijna 10000 kilometer verder en ik kan niet anders zeggen dan dat het een fantastische auto is. Okee, hij is niet snel, maar wel betrouwbaar. De accu is een keer leeg geraakt, deze heb ik zelf vervangen. Toen ik de oude inleverde bij de grossier wist deze me te vertellen dat het om de originele accu ging... Van 14 jaar oud...!
Nu staat het eerste grote onderhoud voor de deur, 4 nieuwe remblokjes en een nieuwe multiriemset. De remklauw bleek vast te zitten, naar zeggen is dit een bekend V70 probleem. Ik heb een mannetje die me helpt, het kost me aan onderdelen 250 euro. Valt mee toch? De auto lekt wat olie, volgens de monteur geen probleem.
Ik heb verder absoluut geen problemen met deze auto. Tegen het eind van het jaar, bij de keuring nog even de bandjes vervangen, grote beurt en een nieuwe distributieriemset en mijn groene vriend kan weer vooruit!
Wel merk ik dat de lak wat dof wordt, ik zal hem binnenkort eens lekker in de was zetten!
Einde oefening
- 485.100 km
Nou, het is zover, de Volvo is wijlen. Lekke radiator en een aanstaande keuring met groot onderhoud ga ik niet mer repareren. Hij is ingeruild voor een Fiat Marea.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.