Volvo V70 2.4 T (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4 T |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 340.000 km |
KM-stand laatst | 410.000 km |
Weer een eigen auto!
- 375.000 km
Na vele jaren met lease-auto's met km lijsten te hebben gereden, was er door verandering van werk noodzaak om een auto zelf aan te schaffen. Vanwege mijn postuur (2.04m) is er dan weinig keus, ook als je niet te veel wilt uitgeven.
Uiteindelijk is het een V70N geworden van 2000 (en dus nog in zweden gemaakt) met de respectabele km stand van 340000km. van 0 tot 320000 bij 1 dealer onderhouden, en een gat van 20000km in het onderhoud. Onderhoudshistorie opgevraagd bij de dealer (keurige service!) en geen noemenswaardige zaken.
Het is de low-pressure-turbo versie met 200 pk en een handbak.
Technisch in goede staat, maar wel met wat onderhouds 'dingetjes', maar daar was de prijs ook naar, en ook particulier gekocht dus geen garantie.
Ik had mij al ingelezen op de diverse fora, dus ik durfde de gok wel aan.
Het rijden: er heerst rust in de auto, hij nodigt niet uit tot scheuren, maar er is wel een leuke acceleratie. Als je dit tegen de tegenwoordige vlotte auto's afspiegelt is het niet heel snel, maar wel leuk vlot. En zeker boven de 100 accelereert het best makkelijk.
De motor is super, het is als het ware een combinatie van een diesel en een benzine, onderin al veel koppel (vanaf 1800 toeren) en bovenin een leuk eindschot. De motor klinkt mooi, het is elke keer nog leuk om het gas eens goed in te trappen en te genieten van het geluid en acceleratie. Flitsend bochtengedrag is er niet, gelukkig kan ik ook regelmatig BMW rijden.
De zit is voor mij perfect, ook op lange ritten, alle knoppen goed bereikbaar, tijdloos ontwerp, prima.
Het verbruik bij normaal rijden is 1 op 10 a 11, op lange snelweg ritten met 120 is 1 op 12 haalbaar, maar met vlot rijden en stadswerk, gaat het naar 1 op 8.
Het gebruiksgemak: dit is een super veelzijdige auto. Matrassen, puin voor de vuilstort, planken en balken op het dak, grote aanhanger er achter, met 4 man even naar Oberhausen, alles kan. Op dit vlak niet te verbeteren.
De onderhouds 'dingetjes': Als je een auto van deze leeftijd en km stand koopt, weet je dat je er meer aan te doen hebt. Als je dat niet zelf kan en overal mee naar de dealer of garage moet: niet kopen!
De zaken die echt gemaakt moesten worden:
- ABS module (zelf gemaakt, geen kosten, werkt al twee jaar probleemloos),
- div. o-ringen in het carter, dit laten doen omdat ik er de kennis toen niet voor had. Kenmerken: oliedruk wordt te laag bij fel accelereren. Als je hiermee doorrijdt gaat het blok er aan omdat de big-end lagers droog lopen.
- o-ringen in verwarming systeem, natte plek op de vloermat, kosten €6 en 2 uur gevloek en getier. (je ziet waar het zit, maar je kunt er niet bij)
De rest wat ik gedaan heb was onderhoud: olien, filters, koelvloeistof, thermostaat, turbodruk afgesteld, stuurkogels, fuseekogels, draagarmrubbers, remblokken, schokdempers, banden, accu, etc.
Om de auto wat frisser te maken heb ik nog meer vervangen, maar dat is niet strikt noodzakelijk, maar ik rij graag in een nette auto, dus ik heb ook vervangen (van diverse donor auto's): bestuurdersstoel, stuur, pookknop, audio, velgen, deurkaarten en klein plastic.
Al met al vind ik de bouwkwaliteit goed, de eerste koppeling zit er nog in, de voorpijp van de uitlaat is ook nog nooit vernieuwd, blok is nog nooit open geweest.
Het is niet de goedkoopste auto om te rijden, maar het comfort, veelzijdigheid en veiligheid zijn de redenen dan ik m blijft rijden. zeker nog twee jaar, en dan zien we wel verder.
update 410000 km
- 410.000 km
We zijn inmiddels aardig wat kilometers verder, en de auto blijft erg goed bevallen! Elke dag ben ik weer blij om er in rond te rijden. Zeker als ik dan kijk naar die "milieuvriendelijke" kleine hokken, die samen met jou begraven worden als je een serieuze aanrijding hebt......
Ik had op enig moment besloten om de volvo door te rijden tot in ieder geval de 500000 km, dus heb ik besloten wat nuttig/preventief onderhoud te doen.
Dus rondom nieuwe Sachs schokdempers; daar is hij enorm van opgeknapt,
nieuwe remklauwen voor; dit zou een apk issue worden,
nieuwe koppeling en vliegwiel; bediening ging vrij zwaar en werd steeds slechter te doseren, na demontage bleek alles nog in vrij goede staat, maar een lichte koppeling (12 kg ipv 18 kg) is wel heel fijn.
De radiateur ging steeds meer zweten, na 16 jaar ook niet zo raar, en zo nog wat dingetjes hier en daar.
Ook nog wat upgrades gedaan om het rijden prettiger te maken, zoals lederen bekleding, privacy shades (origineel volvo, matige pasvorm), audio upgrade, 17 inch velgen met nieuwe vredestein sporttrac5.
Omdat de volvo 15 jaar werd, heb ik de verzekering aangepast, hij is nu als youngtimer verzekerd, all risk tegen de getaxeerde dagwaarde, en ik betaal nu minder dan voorheen en ben beter gedekt.
Het blijft een fijne auto om mee onderweg te zijn, heeft me nooit teleurgesteld met pech (ben ook geen lid van de WW dus dat mag ook niet) en het verbruik blijft zoals eerdergenoemd.
Het enige wat erg jammer is, is dat ik er niet meteen een LPG installatie in heb laten bouwen, die is met 40000 km betaald en was ik nu al 25000 km aan het profiteren geweest.
Maar toch, door het ontbreken van afschrijving en zelf uitvoeren van reparaties is het relatief goedkoop rijden.
En het leukste is om bij een APK 4 monteurs met open mond naast mijn auto te zien staan die zich verbazen over de staat (zowel technisch als optisch) waarin mijn auto zich verkeerd, zeker gezien de kilometers en leeftijd.
Eigenlijk zou ik van Volvo nederland subsidie moeten krijgen omdat continue reklame voor ze maak :-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.