Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)

autoreview

Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 D5 Edition II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf197.000 km
KM-stand laatst290.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort en zuinig

  • 245.000 km

Zo, de eerste 50.000 kilometers zitten erop. Ik kan met recht zeggen dat de V70 D5:

uiterst comfortabel is,
een beul van een motor heeft,
maar toch erg zuinig blijft rijden,
toch na 2 ton wel onderhoudsgevoelig wordt.

Signalement:

Volvo V70 Edition II, 2003, D5, handbak met 5 versnellingen, donkergrijs, beige interieur met deels leder. Edition II staat voor deels leder, regensensor, cruise control en nog wat dingetjes. Ik heb de auto laten retrofitten met een open roetfilter waardoor hij een groen label heeft gekregen. Iets wat ik niet onbelangrijk vind.

Ik ben erg tevreden met de auto. De stoelen zitten ultiem lekker, de auto cruist heerlijk op alle snelheden en met 6,8 liter is hij zuiniger dan onze tweede auto (smart 4/4 1.3). Het enige dat te wensen overblijft is volleder (met twee kids en een licht interieur en bovendien zitten die nog lekkerder) en iets minder onderhoud. Maar ja, dan had ik maar een nieuwe moeten kopen.

Naast het reguliere onderhoud, dat ik vanwege de lagere uurkosten in Friesland laat doen, heb ik al onderhoud gehad aan de remveren (die de blokjes terugtrekken) waardoor ik kromme remschijven kreeg. Dit waren best prijzige beurten die met enige coulance van de garagehouder zijn opgelost. Bovendien wil mijn zijraam niet altijd dicht omdat het raam af en toe scheef trekt in de sponningen. Even 'rechttrekken' en vervolgens gaat ie wel dicht.

Niks nieuws eigenlijk

  • 265.000 km

Het onderhoud blijft een beetje doorgaan.

Heb onlangs het expansievatje van de stuurbekrachtiging moeten vervangen. Dat was namelijk vanwege een te lage stand van de vloeistof - met een kokende vloeistof als gevolg - vervormd en gaan lekken. Steeds bijgevuld met automatische versnellingsbakolie totdat het vatje was vervangen. Nu weer helemaal in orde.

Ik heb de geleiderubbers van het zijraam laten vervangen zodat dat probleem is opgelost.

Bovendien bleek er een draadje kapot te zijn van de airco waardoor de airco op een noodloop sprong. Na vervangen van de draad en een reset van de airco, is alles weer okay. Het systeem is direct bijgevuld. Ik was al lang blij dat het systeem niet lek was of de condensator kapot. Dat schijnen namelijk problemen te zijn die wel vaker voorkomen en toch wel redelijk duur zijn.

Binnenkort laat ik de voorruit vervangen vanwege een aantal dikke pitten, krijgt hij een beurt en laat ik de handrem spannen. Dan is hij weer helemaal in orde...

De vakantie naar Z-Frankrijk via Duitsland en Zwitserland is weer uiterst comfortabel verlopen. De muk die je meeneemt met een kleine jongen van 4 en een baby van 7 maanden paste perfect. Cruisecontrol op 160 km/h en dan met een gemiddelde van 1 op 13 op vakantie. Topauto!

Ik rij vanwege de kleine meid van 7 maanden oud iets vaker in de smart 4/4 zodat mijn vrouw de bergruimte heeft. Maar ik kijk er weer naar uit als ik straks weer mag forensen in de Volvo: comfortabeler, de iPod en stukken zuiniger.

Hij gaat weg, het zit erop

  • 290.000 km

Met pijn in mijn hart doe ik de V70 weg. De auto wordt me gewoon te duur. Ik ben voor wegenbelasting alleen al maandelijks 145 euro kwijt en er zit nogal wat onderhoud aan te komen. We hebben besloten kleiner te kopen en nieuw. Ik hoop in oktober de Seat Ibiza ST ecomotive op te mogen halen.

Wel jammer want de auto voldeed compleet op het gebied van comfort. Alleen de V70 TDi full options uit 1997 voldeed beter. Ik wil in deze tijden minder onhoudskosten hebben en die liepen de afgelopen kilometers wel erg op. Het nivomat kostte me inclusief 2 nieuwe banden 1400 euro. Ook sleepte de rem linksachter aan waarvan ik de blokjes heb moeten vervangen.

Nog even en dan heb ik alleen onderhoudskosten die gewoon te voorzien zijn, De Seat kost me maandelijks alleen verzekering en (ietsje) minder dieselolie en verder is het betrouwbaar.

Mijn broer verklaart me voor gek, want ik ga de fijne stoelen en ander comfort missen. Dat klopt, alleen weet ik het van tevoren. Het is een bewuste keuze geweest. Zodra de "Sibiza" (zo noemt mn zoon m steevast) binnen is, zal ik daarvoor ook een review starten.

:'o(

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.