Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4 D5 Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na goede ervaringen met twee gasgestookte volvo"s (een 850 estate en een V70 uit 1998, beide >300.000 km.), beide automaten, heb ik begin 2003 een V70 D5 Geartronic aangeschaft. De keuze voor de diesel was een duidelijke: een behoorlijk vermogen maar vooral, voor een veelrijder als ik, een hoog koppel over een breed toerenbereik. Het comfort van de V70 D5 is ten opzichte van de vorige V70 uit 1998 gegroeid, de "kanttekenigen" zijn gebleven. Dat zijn het wat vage stuurgevoel en het wat soepele onderstel. Overigens staat dat een zeer hoog gemiddelde (in Duitsland!) niet in de weg.
Nu ik onlangs de 100.000 km. ben gepasseerd leek het mij tijd voor een MyReview omdat deze Volvo mij (weer) zeer goed bevalt. Er hebben zich geen grote problemen voorgedaan. Het enige ietwat merkwaardige is een lichte slijtage in de voorste wielkasten, veroorzaakt door de voorbanden (215/55/16) die er tegenaan komen in snel genomen korte bochten. Het soepele onderstel voorkomt dit natuurlijk niet; tip voor "actieve" rijders: een sportonderstel bestellen. Een opmerking over de Geartronic is ook op zijn plaats. In koude toestand vind ik het schakelgedrag wat minder. Versnellingen worden wat langer vastgehouden om de olie sneller op te laten warmen. Vooral na bochten is dat merkbaar: vroegtijdig terugschakelen en later dan normaal opschakelen. Als de olie warm is, is dat verdwenen en is het een prettige automaat. De verfijning van bijvoorbeeld die van een BMW 5 of Mercedes E mist hij, maar die kosten (niet voor niets?) ook meer. Wat uitstekend bevalt is de fantastische dolby surround geluidsinstallatie, het navigatiesysteem met het goed in het blikveld liggende scherm op/uit het dashboard, de bi-xenonlampen, (natuurlijk) de stoelen, de ruimte, het DSTC (vooral met de sneeuw op dit moment!) en het verbuik van de auto. Met een gemiddeld van plusminus 85 km/u verbruik ik zo"n 6 liter per 100 km. De omstandigheden zijn voor mij veel files maar ook veel langere stukken met een kruissnelheid van ruim 120 km/u.
De onderhoudskosten zijn volgens mij conform de grootte van de auto; ik vind ze niet uitzonderlijk. De auto is overigens niet bij een Volvo-dealer in onderhoud maar bij een onafhankelijke, uistekende Bovag-garage.
PROBLEMEN
geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren