Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)

autoreview

Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)
Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)Volvo V70 2.4 D5 Edition II (2003)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 D5 Edition II
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf234.500 km
KM-stand laatst260.543 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Volvo!

  • 234.500 km

Nadat bij onze vorige Volvo, een S80 comfort uit 1999, de automaatbak is stukgelopen vlak voor de apk hebben wij afscheid genomen ( na 130.000km met 300.000km) van deze tank op wielen in augustus 2013. Na tijdelijk een Polo en een 107 gereden te hebben, hebben wij afgelopen oktober 2015 weer de overstap op een Volvo gemaakt.

Wij zochten een grote auto die te koop stond bij een garage in de buurt van Oldenzaal. Ook moest de auto over een automaat beschikken. Omdat wij een eigen koeriers- en transportbedrijf hebben is een stationwagen (en ook mede voor de hond) + een diesel uitvoering iets wat op ons verlanglijstje stond.

Bij verschillende auto's wezen kijken maar als Volvo liefhebber zijnde moest het toch weer een Volvo worden. Onder andere een aantal XC90'ers bekeken vanwege ook de hoge instap maar uiteindelijk hebben wij deze V70 ontmoet toen wij langs de SAAB dealer in Hengelo reden, nou eigenlijk kwam ik de auto op marktplaats tegen toen ik op de terugweg was van een koeriersrit van Engeland naar Nederland. Toen ik aan het wachten was bij de tunnel (trein onder water) maar even marktplaats erbij gepakt en ik stuitte meteen op deze advertentie. De volgende dag met het thuisfront overlegt en dus ook bij deze Volvo wezen kijken.

Na een proefrit en een goede bak koffie is de krabbel gezet en werd het de blauwe V70 stationwagen, deze voldoet namelijk aan alle optie's, en wat ik erg gaaf vind zijn de ruitenwissers op de koplamp en het lichtkleurige interieur.
Bij aankoop stond er 234.500km op en dat is net ingereden voor een Volvo, en al helemaal voor een Volvo D5 (Diesel 5 cilinders)

En wat rijd dat, na 2 jaar geen Volvo meer gereden te hebben, weer lekker! Even een sprintje bij het stoplicht bijvoorbeeld en je hoort de D5 met zijn 5 cilinders zijn werk doen, of de stilte van de auto en de goede stoelen waarin je bijna mee in slaap valt; heerlijk!

Kilometervreter

  • 237.000 km

Een van onze vaste klanten waarvoor wij als koerier rijden moest met spoed een doosje uit Oslo, Noorwegen, opgehaald hebben. Omdat de boot vanaf Denemarken rechtstreeks naar Noorwegen veel vertraging had is er besloten om via Zweden te rijden, het was een erg belangrijk doosje dat snel bezorgd moest worden, onze kleine bestelauto kan maximaal maar 150 km per uur rijden dus de Volvo werd ingezet want die haalt makkelijk de 220km per uur en is, ondanks zijn gewicht van 1590 kilo best zuinig op de snelweg (gemiddeld 1 :15 bij 130, 1:18 bij 100/110, en rond de 220 km/h wil je niet weten :-) )

Na aankomst op de nacht van zaterdag op zondag nacht en 2300 km verder mocht de Volvo, 4 uur later, weer terug om een ander doosje op te halen in dezelfde plaats, en ook deze keer werd er via Zweden gereden (het mag wat kosten, maar dat ter zijde). De eerste rit heb ik gereden en de 2de rit heeft een van onze chauffeurs met onze Volvo gereden. Deze chauffeur is niet onbekend met een auto uit Zweden want hij rijd zelf een Saab 9000 Aero uit 1994 met 450.000km op de klok, een echte liefhebber van auto's dus!

Een week later en een kleine 5000 kilometer verder hebben wij de Volvo eens ingepland voor een onderhoudsbeurt bij de Volvo dealer, volgens het boekje moest er bij 240.000km een grote beurt uitgevoerd worden. Uitkomst na een inwendig onderzoekje van de Volvo specialisten over de status van de auto: 2 kleine dingetjes die aan vervanging toe waren: Motorarmdraagrubber en een uitlaatdraagrubber. 2 kleine onderdelen waarvan ik tijdens het rijden niets van gemerkt heb dat deze aan vervanging toe waren, kosten waren nog geen 100 euro en dat is erg netjes!

Automaatbak laten spoelen

  • 251.025 km

Omdat bij onze vorige Volvo de automaatbak stuk gelopen is leek het mij raadzaam om deze te laten spoelen om dezelfde problemen te ontwijken. Beginnende klachten waren er al zoals traag schakelen of iets schokken bij het kiezen van de juiste versnelling en de leden op het Volvo forum (waar ik lid van ben) raden ook tevens aan om eens een bezoek te brengen aan iemand die automaatbakken spoelt.

Gebeld ,en een afspraak gemaakt op een zaterdagmorgen. Binnen een uurtje is er nieuwe olie op gekomen, de oude olie zag er erg drapperig en zwart uit. Na een testrit gemaakt te hebben kon je het verschil al direct merken; sneller optrekken, sneller denken van de automaat gewoon een vooruitgang!
Ik tufte met een vrolijk gevoel weer rond in deze prachtbak die wij inmiddels al 13.000 km in bezit hebben. Want de 3 ton wil ik zekers proberen te halen, vooral omdat bij onze vorige Volvo dit net niet gelukt is (298.800 km)

De monteur die de automaatbakspoeling gedaan heeft, heeft geconstateerd dat aan de voorzijde de draagarmrubbers aan vervanging toe zijn (er is soms wel eens een bonk te horen bij het nemen van een drempel) Niet gek voor een 16 jaar oude auto.

Ook met kleine ritjes zoals naar de winkel is het goed vertoeven in de auto, soms baal ik ervan dat ik weer uit moet stappen. Als er eenmaal afgerekend is en ik naar de Volvo toe loop wordt ik altijd weer blij: Een mooie auto met goede lijnen die lekker staat te genieten in het zonnetje wachtend op zijn baasje.

Mailtje naar de vorige en tevens 1ste eigenaar

  • 250.000 km

Wat ook aansprak bij de aankoop van deze Volvo was dat de auto nog maar 1 eigenaar gehad heeft en dat deze altijd bij 1 garage onderhouden is.

Via het onderhoudsboekje en internet kwam ik bij het e-mailadres van de vorige eigenaar. Ik vond een parkeerkaartje uit Hongarije en aangezien de vorige eigenaar volgens Linkedin eigenaar van een bedrijf in de verkoop van landbouwproducten is werd ik nieuwsgierig waar de auto overal al geweest is. Ik heb hem een mailtje gestuurd met de vraag in welke landen de bandensporen van de Volvo liggen en hoe de auto hem beviel. Nou, ik kreeg een heel lijstje met landen: - Duitsland
- Oostenrijk;
- Hongarije;
- Roemenie / Servie;
- Zwitserland;
- Frankrijk;
- België;
- Tsjechië;
- Slowakije.

De vorige eigenaar heeft slechts 1x pech met de Volvo gehad en dat was in juli 2014. Een lekke band... voor de rest altijd starten en lopen en nooit gekke dingen mee geweest. Een fijn gevoel dat dit ook weer een Volvo is die oersterk is! (eigenlijk zoals elke Volvo 5 cilinder).

Nog steeds tevreden

  • 255.581 km

17-4-2016 In de tussentijd nog geen enkele problemen gehad met de Volvo. Regelmatig heeft de Volvo nog uitstapjes gemaakt naar diverse landen: Oost-Duitsland, Belgische kust en vele plekken in Nederland (alle uithoeken) als koeriersauto zijnde als al onze koeriersbussen aan het rijden zijn.

Wij zijn niet per sé een racer met de auto (de foto met de topsnelheid) is eventjes uitproberen op de Duitse autobaan. Als wij 120/130 rijden is het verbruik goed zo;n 1 liter diesel op 14 á 15 kilometer en een toerental van 2900 á 3000 toeren.
De Volvo is lekker stil en het zit comfortabel. Regelmatig valt er wel eens iemand in slaap op de achterbank als we in een tijd van 20 minuten naar opa en oma rijden maar dat komt natuurlijk door de goede stoelen, en voorin zit stoelverwarming dit is heel fijn in de wintermaanden.

Ook de hond kan goed achterin liggen/zitten: genoeg ruimte voor onze golden retriever en ik kan zelfs een net uitklappen vanuit de achterbank. Handig! Ook is het een 7 persoons uitvoering wat best uniek is.

Er is een andere radio ingezet, er zat een universele radio in maar deze heb ik vervangen voor een dubbeldin uit onze vorige Volvo. Echter stoort deze huidige radio veel dus ik ben al weer op zoek naar een andere radio.

Ook heb ik gisteren de Volvo ingepland bij de dealer voor een apk + onderhoudsbeurt op 19 mei. Tevens heb ik via marktplaats een achterklepspoiler gekocht wat de auto een extra mooie (sporiteve) look geeft. Deze wordt er tijdens de apk keuring op gezet. Ik ben benieuwd hoe onze Zweed de keuring doorstaat. Het zal allemaal wel weer goed verlopen, ik verwacht niets anders zelf :-) Ik houd jullie op de hoogte!

APK gekeurd!

  • 260.543 km

Vandaag (24-5-2016) is onze Volvo V70 voor de APK keuring, en tevens voor een servicebeurt, door mij naar de garage gebracht. De punten wat voor de APK vervangen moesten worden waren bekend bij ons: 2 remblokken, 2 bandjes en een remslangetje moesten vervangen worden, zo gezegd zo gedaan.
Vandaag de auto weer opgehaald en de V70 kan er gelukkig weer een jaar tegenaan. Gelukkig zijn dit slijtagepunten, voor de rest zag de auto er technisch nog goed uit volgens de monteur. Hij rijd ook nog steeds prima op lange en korte afstanden en er zit nu ook eindelijk een muntenbakje in boven de radio! Wij kunnen er weer 20.000km tegenaan!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.