Volvo V70 2.4 D5 Edition I (2003)

autoreview

Volvo V70 2.4 D5 Edition I (2003)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 D5 Edition I
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf225.000 km
KM-stand laatst291.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanaf de introductie in 2000 heb ik dit al een mooie estate gevonden. En toen ik mijn V70 classic (’97) wilde verkopen, zocht ik eigenlijk de opvolger. Maar op dat moment was die te prijzig voor mij. Eerst een MB C220cdi gereden. Maar in maart 2007 toch deze V70 gekocht. Wel met een behoorlijke km. stand (225.000), maar voor een D5 leek me dat geen probleem, dus die gok heb ik maar gewaagd.
Er zijn er genoeg te koop, maar ik heb zo mijn eisen: D5, automaat, Zwart of donkerblauwe kleur, lm. velgen 17’ (liefst Volvo Thor), Volvo audio, niet te oud, graag met leer, 7-persoons, bij voorkeur ook nog xenon, dakrails, etc. En dan ook nog voor een redelijke prijs...
Zo’n waslijst met eisen, dat beperkt de keuze enorm! Zo sterk zelfs, dat ik de eis van 7-persoons maar heb laten varen, aangezien dat ook achteraf te realiseren blijkt. Deze auto vond ik in Ede (autobedrijf Janssen) en voldeed aan de meeste eisen: automaat (Geartronic), zwart, juiste wielen, lederen bekleding, xenon, bj. 2003. Het kinderbankje achterin heb ik er meteen bij besproken, zodat bij aflevering dat ook voor elkaar was.
Ik heb er tot nog toe geen spijt van gehad. Fijne auto, soepele automaat, veel comfort en ik vind hem nog steeds mooi. En ik heb nu een 7-persoons auto, terwijl ik tegelijk een sportieve station heb, met goede rij-eigenschappen. Veel beter dan de meeste MPVs, naar mijn mening. Best of both worlds eigenlijk. En in een handomdraai is mijn kofferbak gelijk aan die van elke andere estate.
Het is geen auto voor de heel sportieve rijder, daarvoor biedt de V70 iets te weinig gevoel in het stuur.
Het verbruik is alleszins redelijk voor een dergelijk zware auto (1612kg) en een vermogen van 163pk. Ik haal namelijk zonder moeite 1 op 15,5.

PROBLEMEN/ONDERHOUD

  • 291.000 km

- 225.000km Vanaf het moment dat ik de auto had, was er sprake van een lage fluittoon rechtsvoor. Aangezien ik de auto zonder garantie had gekocht, kon ik hier niet mee terug.
Ik heb een hele tijd hiermee doorgereden om er meer en meer achter te komen waar en wanneer het geluid zich voordeed. Het geluid was er namelijk niet continu. Ook op internet gezocht, maar daar vind je de meest uiteenlopende gevallen. Van fluitende V-snaar tot loszittende dakrail.
Mijn conclusie was dat het geluid bij het rechtervoorwiel vandaan kwam en iets met de remmen te maken had.
Ik heb daar met een bevriende monteur naar gekeken, remmen losgemaakt, schoongemaakt, bewegende delen gesmeerd, etc. Daarna is het geluid (tot op heden) niet meer voorgekomen.

- 235.000km Weigerende startmotor: laten reviseren. Een aantal weken later trad het probleem weer op. De reviseur heeft zijn werk toen overnieuw gedaan (of: beter gedaan), zonder extra kosten en sindsdien start de auto weer zonder problemen.

- 258.000km Ik hoor in het vooronder een rammel als ik over een klinkerweg rijd. Ben benieuwd wat dat is.
Na onderzoek blijkt dit speling op een van de stabilisatorstangetjes te zijn. Inmiddels heb ik ze laten vervangen. Voor mijn handige monteur was dat maar een half uurtje werk. Kosten: € 110,-. Het meeste onderhoud laat ik niet bij de dealer doen, dat wordt me te kostbaar.

- 275.000km Voor de zomervakantie nog even nieuwe schokdempers achter laten monteren. Met 'volle bepakking' begon hij een beetje achterover te hangen. Kosten: € 250,-.

- 288.000km Schade! Niet veel, maar toch. Een kleine kop-staartbotsing, waarbij de Volvo achterop een andere auto botst. Bumper bekrast en een beetje ontzet. Laten herstellen door een schadeherstelbedrijf (Van Rijn's Autoschade in Elspeet, goed bedrijf). Ziet er nu weer uit als nieuw.

- 291.000km Tijd voor een reguliere kleine beurt. De remschijven voor blijken aan vervanging toe te zijn. Dus, nieuwe schijven en blokken erop. Het 'remgeluid' (zie boven) kwam telkens na een tijdje weer terug. Remmen uitgebreid reinigen was elke keer voldoende om het te laten verdwijnen. Misschien is het nu met nieuwe schijven voorgoed verdwenen? Ik hoop het.
Tevens nieuwe ruitenwisserbladen voor en achter laten monteren en handremkabel laten afstellen. We kunnen er weer 20.000 km tegen. Ik vind het nog steeds gewoon een hele fijne auto!
Kosten: dat hoor ik nog...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.