Volvo V70 2.4 D5 Black Sapphire Edition (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4 D5 Black Sapphire Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 259.000 km |
KM-stand laatst | 304.000 km |
D5 rocks, kwaliteit liegt niet
- 304.000 km
De V70 is minder verfijnd daarmee bedoel ik dat dat de afwerking, ondanks dat het wat grofstoflijk karakter van de oudere modellen, de niet onder ford gebouwde types, relatief beter is. Daarmee ook gelijk het eerste punt gemaakt. Het interieur is ruim opgezet en men kan alles op logische plekken terugvinden. De opvallende uitzondering is de cruise control, daarvan vind ik wijze waarop deze op het stuur is vormgegeven matig. Soepel rijden gaat gewoon niet zo lekker. Knoppen van afbreken/hervatten zitten niet logisch.
Het materiaalgebruik en dan mn plastic is wat harder en daardoor sneller aan beschadiging onderhevig. Onhandig met twee hooligans die ondanks verbod toch met enige regelmaat door de auto apekooien. De leren bekleding is daarentegen wel mooi en praktisch, prima zetels maar dat is bij volvo al jaren zo.
Rijden, hoog comfort met een forse dot onthaasting maar op dwarsrichels wel wat lomp en stoterig.(hier zijn de 17inch velgen mede debet aan, de winterbanden op 16inch rijden wat dat betreft prettiger).
Het stuurgevoel is niet echt hoog maar wel erg geschikt voor de lange baan. Let op de banden want met het peppi en kokki merk dat erop lag bij aankoop kan het een auto worden die spannender is dan je lief is. Direct wisselen voor een a merk dus.
De d5 met de geartronic is een mooie combinatie al moet ik zeggen dat de automaten van volvo niet het allerbeste zijn en relatief veel verbruiken. Ja, het schakelt wel soepel maar ik heb het gevoel dat er te veel paarden ontsnappen tussen het mooie blok en de bak. Met de geartronic ben ik wel blij want dit geeft de vrijheid om bv op de motor te remmen wat in de bergen echt een pre is. Verder vind ik dat de bak te snel terugschakelt wat niet hoeft gezien het koppelrijke karakter. Verder is mijn vrouw (want die rijdt erin) erg blij mee ikv filegenot. Kort en goed als geartronic met de D5 motor een prima compromis als files je dagelijks brood zijn. Dat dacht de vorige eigenaar waarschijnlijk ook die de eerste 5 jaar er meer dan 250k op reed tussen twente en amsterdam.
We hebben er nu zelf 44k opgezet en dat is vrijwel probleemloos gegaan. Onderhoud het reguliere gebeuren. Buiten de beurtjes is een xenonlamp er mee opgehouden en heeft een verstopt brandstoffilter wat noodloopgedrag opgeleverd. Wel heeft Furness in amsterdam een paar duurdere zaken in de garantie voor de kiezen gehad. (alarm, draagarm uitlaatsteun en stuurhuis)Dat hebben ze overigens prima, zonder morren, opgelost.Maar goed de auto was ook niet echt goedkoop ondanks de levenservaring.
Goed
+++ mooie station,lang in productie geweest maar naar mijn mening nog niet belegen. (velgen en goodies zoals xenon en leer maken de kar dat dan weer wel)
+++ D5 is een machtig blok met een prachtig geluid.
++ruim en comfortabel boven gemiddeld goede stoelen
Minder
--- stuurgedrag vrij indirect , wel veilig ook in de sneeuw en op ijs
--automaat is niet echt snel en maakt niet optimaal gebruik van het motorkarakter
-cruisecontrol niet perfect
-draaicirkel van een containerschip
-----
update 311000km
gemiddeld verbruik gezakt naar 1:14,5. Veel snelweg A2 traject controle.....
Auto heeft zich het afgelopen half jaar in Wenen prima gehouden. Ronduit onhandig in een krappe Tiefgarage, maar goed je moet wat. Vakantie naar Cres, temperaturen tegen de 35 graden. no problem. Nivomat, rocks. Afgetopt op vakantie met dakkofer en prachtig recht. Rijdt dan beter dan de auto's die door hun hoeven gaan. Veel gereden op de hand met de geartronic, ben daar inmiddels handig mee. Soepel rijden in de bergen kan dan zelfs met deze toch wat logge wagen. Ik blijf erbij de snelweg is zijn terein. erg comfortabel.
In NL terug voor de APK, remvoeringen achter waren losgekomen. (kwaaltje) allemaal laten vervangen. Verder geen opmerkingen. Volgende maand voor de distributieriem en grote beurt. dat zal wel ff pijn doen.
----
update 320000km de grote beurt inclusief d-riem, spanrollen en waterpomp.
1460eur, alsof je een emmer leeggooit. Geen bijzonderheden behalve dat de achterremschijven vervangen moesten worden. De rechter rem had aangelopen en de schijf 'verbrand', verklaart achteraf ook de tijdelijke toename van het brandstofverbruik van (bc)6,4 naar 6,6. Olieverbruik nagenoeg nihil, 0,5liter op 10.000km
De winterbandjes liggen er ook weer op, 16 inch LM rijdt echt comfortabeler. 17inch zomerschoeisel is mooier maar verpest wel een beetje het comfort. Op naar de 4 ton.
----
359.000km 100 duizend na aanschaf.
De Volvo wordt beter met de jaren, oh zeker meer krasjes, her en der de nul euro oplossingen maar dat mag. Heerlijke auto met zeer acceptabele gebruikskosten. (up-1 ster voor kosten, up-1 ster voor betrouwbaarheid)
Ik heb wel bij 345 de intercooler laten vervangen (500e) Bij vollast begon de v70 te roken als een oude stoomboot. Niet zo sjiek, dus. Verbruik na reparatie op BC van 6.5 -->6.2 komt neer op 1:14. Ik had het eigenlijk moeten weten, want had al gezien dat er sinds vorig jaar wat koelvloeistof verbruik op trad.
Verder is er een ruil achterwisser (120e, 450 nieuw) en nieuwe verse voorruit ingekomen.
en nu vrolijk naar de 4 ton, ik heb wel het plan om binnenkort preventief de bak te laten flushen. schakelen gaat nog steeds wel soepel, maar vind het gedrag in koude staat wat minder subtiel. ik zal jullie laten weten of dit zin gehad heeft.
----
update 383.000km
De automaat was al goed, maar de flush heeft het nog beter gemaakt. Mooie soepele overgangen en lekker alert op het gas reagerend. Gedaan bij de dealer in amsterdam iets van 350 eur. Een bekend euvel is de lekkage van een olie afsluitplug. Dopje zit achter de versnellingsbak. Onderdeeltje van 2,75, 2 dagen werk. helaas 1100eur. De garage beschadigde in the process de koppelomvormer. Die is nu dus nieuw. Het revisiebedrijf wat de bak, omdat deze er nu uit lag, gecontroleerd had zei dat die net zo goed was als een gereviseerd was onder de indruk van de staat van de bak. ("beter dan een gereviseerde") Vervelende kosten vanwege een kapotte starter van de linker xenonlamp. Ben al met al niet kapot van xenon, dure oplossing. totale onderhoudskosten 0,049ct km sinds aanschaf inclusief banden en apk's. Ik ben wel trouw met het toevoegen van injecor reiniger (elke 5000km) doe ik al jaren in al mijn auto's. Nog nooit een injector hoeven vervangen, lijkt te helpen.
Van de zomer kamperen in Frankrijk, grote ongeremde kar erachter fietsen op dak en gaan. Prima stabiele combinatie, d5 trekt als een beer. Vrijwel alleen gereden op de geartronic. Dan kan je mooi van lock-up naar lock-up schakelen door door te trekken naar 2800 toeren. Remt daarmee ook op de motor om de schijven te sparen.
Net terug uit Oostenrijk skivakantie, wat loopt dit lekker. Je merkt dat 10u rijden op 'hoger' tempo het blok goed doet. Auto hangt beter aan het gas. Schoonblazen helpt. De 163pk zijn uitermate geschikt voor de middelste baan, 140-150 met ruim vermogen over. Verwacht geen topsport, verwacht wel zeer stabiel en rustgevend weggedrag.
update 400.001 km vandaag de 4 ton gepasseerd.
Alhoewel de injectorreiniger leek te helpen was ik onlangs toch stevig aan de beurt. 2 injectoren in degenererende toestand. Ik wist dat demotage een K*&^ (en dus dure) klus zou gaan worden. Een dat werd het. 2400e grote beurt remschijven en dus de injectoren. De garage vond de staat van de auto dusdanig dat voor dit geld je gewoon niet iets dergelijks terug krijgt. Ik ben nog steeds tevreden dus de autorekening aangesproken en hopla pinpas erdoor en doorgaan met je leven. Ik zou geloof ik gewoon weer een v70 terugkopen, waarom vervangen?
De auto is van de injector revisie echt enorm opgeknapt, valt op. Trekt vinniger en langer door (logisch). Ik heb de kostenster wel een puntje terug gezet. Betrouwbaar zeker, goedkoop niet echt. Met de afschrijving ben ik gestopt, compenseert het hogere onderhoud ;-)
update 425.001
Morgen wordt de trouwe metgezel ingeruild voor een V60. Met een beetje pijn in het hart dat wel. Alles was nog goed en functioneerde naar behoren. Het werd tijd voor iets jongers. go-away reason, eigenlijk geen behalve dat ik niet meer grote reparaties wilde (gaan) doen en ik geen zin had om daarop te gaan wachten. Beter zoeken naar een auto zonder haast of inruildruk.
go-to reason, de v60 is een van de mooise stations wat mij betreft. Op gelijke voet met de 850/v70 mark1. Ik was om toen ik in de d3 5-cylinder handbak reed. Zo dicht was ik nog niet gekomen bij mij all all-favorite de blauwe v70 mark1 (zie andere review). Wellicht de laatse kans om een relatief nieuwe 5 cylinder te kunnen kopen. Hierna worden het prachtige maar minder inspirerende 4 cylinders.
Mocht je de 02-pb-kj tegenkomen, het is een auto die ik elk gezin met een wat kleinere beurs zou aanbevelen. Gaat er nooit iets kapot? Ik denk het wel. Maar veilig en betrouwbaar is de zwarte altijd geweest. Door het "open karakter" van de software zijn er een hoop specialisten die volvo's tegen schappelijke prijzen maken kunnen. Is een volvo daarmee beter dan andere merken. De onderdelen gaan lang mee maar zijn wel duur. Het onderhoud is bij een specialist prima te doen, wat het "bijhouden" van auto's op leeftijd haalbaar maakt.
na 165k km en 6 jaar de balans opnieuw opmaken
+++ nog steeds een prettige verschijning. Inmiddels ontdekt door de zelfstandige die m gunstig bijtelt
+++D5 waarschijnlijk een van de beste blokken door volvo ontworpen. Nog zonder de modificaties om er een euro 4 van te maken. Wel een retrofit roetfilter. bullit proof
++ verrassend maar toch de automaat. ben ik gaan waarderen en is ook goed gebleken
+ het interieur houdt zich beter dan ik in eerste instant verwachtte
--- draaicirkel is helaas niet kleiner gewoorden
-- cruise control nog steeds zo zo
- niet echt goedkoop, maar wel erg betrouwbaar
- vering en demping niet echt 2.0, je kan er wel erg hard mee door een klaverblad dat dan weer wel.
Is de langst dienende vierwieler in huize C geweest en dat zegt wat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.