Volvo V70 2.4 D5 (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 2.4 D5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 363.000 km |
KM-stand laatst | 890.000 km |
we rijden gewoon door
- 417.000 km
Deze Volvo heb ik gekocht op 18-1-2011. Het is mijn 2de V70, hiervoor had ik een TDI V70.
De reden voor mij om weer een V70 te kopen is erg eenvoudig. Het is een zeer betrouwbare auto, daarbij is het onderhoud relatief goedkoop. Belangrijkste reden voor aanschaf voor de andere V70, het D5 blok.
Dit D5 blok, maakt het rijden in een V70 nog completer. De TDI is echt prima, maar de D5 is het toch.
Het geeft de auto veel meer rijcomfort.
Het verbuik van TDI tov D5 is nagenoeg gelijk. 1 op 18 is haalbaar. Heb de auto nu een dikke 50.000 km gereden.
Hiervoor veel verschillende auto,s gehad. Renault Safrane, Renault Espace, Ford Mondeo 2.2 diesel en Toyota Avensis 2.0 diesel. De keuze om uiteindelijk naar Volvlo te gaan, had te maken met ruimte en eens een veel zwaardere diesel. Van deze keuze heb ik geen enkel moment spijt.
Mijn vrouw zag het eerst niet zitten, zo,n groot ding. Maar als ze de kans krijgt is het nu de eerste auto die ze mee kan nemen. Het koppel is iets wat haar ook zeer aanspreekt, de meeste bekeuringen zijn dan ook van haar.
Het is echt een heerlijke reisauto, ben er vaak mee in zuid Duitsland. Na 700 km sturen, ben je wel moe, maar niet van de auto. De stoelen maar ook het onderstel, alles is puur comfort. Wil je wat snelleren enkel probleem, alles die de V70 snaar strak.
Problemen die ik tot dusver heb gehad zijn.
Intercooler stuk, rep 350,-
Dashboord stuk, rep 270,-
2 lekke verstuivers, was garantie.
Deze storingen vonden plaats tussen de 360.000 en 400.000. Dan mag het ook een keer, al met al niet gek. Er staat nu 417.000 km op de teller.
Gewoon lekker rijden
- 495.000 km
Het is alweer ruim een jaar geleden in de tussen tijd weinig bijzonderheden.
Bij 460.000 nieuwe distibutie en nieuwe waterpomp, en een nieuwe nokkenas keering. Deze lekte een beetje olie, mag ook met die kilometers. Bij Freek in Heino, Volvo specialist, was dat natuurlijk zoweer opgelost.Inclusief 2 nieuwe voorbanden en beurt waren we voor 1100,- Euro weer klaar. Qua prijs was dat niet heel erg veel geld.
Bij 475.000 was 1 van de bovenste veerpootlagers versleten, reparatie van een 100,- Euro.
Eind 2012 auto voor de APK, aangezien ik zelf wat doe aan onderhoud heb ik vooraf de remmerij eens nagekeken. Even schoonmaken links en rechts een beetje kopervet dan zou het goed moeten zijn. Dat was ook zo, voor 78,- wat de D5 erdoor.
De stand Nu is 495.000. Op naar de 660.000, dan zou de koppeling versleten moeten zijn, dan bepalen we of we met deze doorrijden of niet.
Over de 500.000
- 501.000 km
Vandaag een magische grens over.
De Volvo gaat gewoon stug door.
Verbruik is nu wat meer heeft te maken met de winter en de winterbanden.
We rijden nu. 1 op 16,5 straks in het voorjaar is weer ruim 1 op 18 mogelijk. De handrem kabel blijft wat meer hangen, niet hinderlijk. Straks maar eens de achter remmen helemaal los halen. Trommels er maar eens helemaal af. Kabels eens goed nakijken.
De remmerij
- 510.000 km
Heb de remmen nagekeken. Voor nieuwe blokken. Plus alles schoon gemaakt. Niets zat vast. Mooi door de winter gekomen.
Achter ook schoongemaakt trommels er ook afgenomen. Dat was op een zondag, zag er goed uit maar de blokken waren aan vervanging toe. Die had ik niet, en aangezien er een veertje stuk was gegaan, boel in elkaar gezet. Wegen verder gebrek aan tijd, de auto maar neer Freek in Heino gebracht.
- 520.000 km
Lichte onbalans met stationair draaien.
Auto maar weer even naar Freek in Heino. De airco heeft kuren.
Resultaat, airco opnieuw af laten vullen. Verstuiver lekte, kleine reparatie, gewoon weer verder rijden.
- 527.000 km
Toch nog problemen met de airco. Koelde wel, maar valt uit na een minuut of 10. Auto weer even neer gezet bij Freek. Resultaat, na enig onderzoek. Temperatuur sensor stuk, maar de pomp zelf laat ook te wensen over. dat is wellicht nog te repareren. In goed overleg besloten toch maar een nieuwe pomp erin te zetten. We gaan op vacatie met de auto, met die pomp heb ik zelf ook al ruim 160.000, wie weet hoe oud deze ervoor al was. Dus een nieuwe erin, geen zin om stil te staan, voor zo'n oude airco. Inmiddels zijn we op vacantie geweest. Het blijft een heerlijk familie reiswagen dwars door Oostenrijk vele zeer steile klimmetjes, geen enkel probleem, en koel !!!!!
Update
- 791.000 km
Sinds 2013.
Nieuwe voorpoten voor. Plus draag armen. Bij ongeveer 600.00 km.
Bij 650.000. Nieuwe schijven en blokken.
Verder geen problemen met de auto.
Bij 675.000, TCV vernieuwd, door een gebruikte.
Bij 700.0000 turbo problemen. Na wat gesukkel toch maar de turbo van de motor getrokken. De turbo bleek niet stuk. Er was een borgveertje verdrenen. Op die manier kon de Turbo verstelling, welke op vacuum werkt zijn werk niet meer doen. De reparatie was kostenloos. Zelf de turbo eruit gehaald.
Bij 720.000, te snel over verkeersdrempel gevlogen. Carter lek. Aangezien ik al bij mijn bestemming was, moest ik al heel snel stoppen. Bij het uitstappen, zal ik een olie spoor, die bleek van mij. Geen motor schade, gebruikt carter er onder en weer gaan.
785.000, dymano stuk. Ding heeft zich prima gehouden. 7,5 jaar, en zeker meer dan 400.000 km. Jammer dat die eruit is.
790.000, er moeten nieuwe blokker voor op, en achter moeten de schijven en blokken vervangen worden. Maar even een zaterdag voor plannen.
De V70 is een prima wagen. relatief weinig problemen. Goed alles wat slijten kan, dat gaat er een keer aan. Maar dat heb je met elke auto.
De vraag die ik mij zelf stel is, rij ik door tot 1 miljoen, of doe ik hem toch weg voor een hybride. Ik weet het nog niet.
Even een update
- 830.000 km
In de tussen liggende kilometers geen problemen gehad met motor of bak.
Wel zijn de voorwiel lagers vervangen, en de draagarmen. De rubbers waren op.
Destijds gebruikten geplaatst, nu er maar 2 nieuwen opgezet.
Veel is er eigenlijk niet aan te geven, de auto doet het fantastisch.
De auto heb ik nu bijna 7 jaar, ben nu wel aan het kijken naar een ander. Zal waarschijnlijk ook wel weer een Volvo worden, zal wel de laatste diesel worden die ik aan schaf. Hoe dan ook, het is eigenlijk fantastisch hoe de D5 blijft gaan. Gewoon met wat standaard onderhoud.
Naar de sloop
- 890.000 km
Met bijna 890.000 km op de klok de auto naar de sloop gebracht.
Reden de klep stoters waren versleten.
Wagen was voor de rest prima. Geen zin meer om een reparatie te doen.
De Volvo had meer dan zijn best gedaan.
Geen hoge kosten gehad.
Verbruik meestal 1 op 16 / 1 op 17. Dat met 120 km / uur.
Inmiddels rijden we weer in een V70 uit 2007. Met den '6 bak
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.