Volvo V70 2.4 D5 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4 D5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 270.200 km |
KM-stand laatst | 306.354 km |
new car
- 271.500 km
Na 7 jaar met tevredenheid in de citroen gereden te hebben, is het tijd voor een andere auto. Enige minpunt is dat de Xsara maar 1100 kg mag trekken, en ook één van de hoofdredenen om de Citroen weg te doen. Na onderzoek voor een goede opvolger bleven de volgende optie's over.
Een volvo v70 d5 vanaf 2001 met iets meer km, of een Toyota avensis 2.0 diesel vanaf bouwjaar 2003 uit de lease.
Proefrit gemaakt in een avensis, prima auto rijdt goed maar was het net niet. Het model van de v70 vanaf 2000 spreekt mij al jaren aan.
Dus opzoek naar V70 D5.
Uiteraard hebben deze volvo's wel iets meer km gereden en dus vallen er wat hogere onderhouds kosten te verwachten dan met een Toyota met 190000 km van 2003.
De gekochte V70 is een dealer onderhouden volvo van het bouwjaar 2002. Deze werd particulier aangeboden, na het doen van een aankoopinspectie bij de plaatselijke Volvo dealer moest de koop maar doorgaan. Deze V70 is in 2004 ingevoerd vanuit Duitsland wat als voordeel heeft dat er een standkachel aanwezig is.
Hij is voorzien van Rica tuning wat de auto ongeveer 200 pk geeft.
Dit is absoluut niet nodig de standaard 163 pk is ruim voldoende.
De eerste 1300 km zitten er op het eerste verbuik volgens de boordcomputer was 6.2 l/100 km. De gemeten verbruik na tanken was 1 op 16,5. We zullen zien..
De auto is voorzien van lichtmetalen winter en zomer velgen.
Verder van alle luxe voorzien.
We zullen zien of dit een goede keuze is.
eerste vier duizend km
- 273.850 km
De indruk na vier duizend km is dat het een heerlijke auto is om in te rijden.
Ook de audio installatie is geweldig.
Reeds ook wat langere ritten gemaakt en wat dan gelijk opvalt zijn de goede stoelen.
Wel heeft de D5 een optimitische boordcomputer wat betreft gebruik.
Volgens de boordcomputer is het gemiddeld verbruik 5.7 l/100 km.
Maar als we meten bij de pomp komen we niet verder dan 1:14.
Ga er een beetje van uit dat met zomerbanden en wat hogere temperaturen 1:15 mogelijke moet zijn. Ben wel een rustige rijder maar deze(rica tuning) V70 heeft wel +/- 200 pk en een koppel van 440 Nm. Als je dat meeweegt is 1:14 nog niet slecht.
Problemen/kosten:
Tot nu toe geen problemen.
Wel de stoelen laten reinigen en alle parkeerdeuken(+/- 20 st)laten wegwerken voor 175 euro.
Ook nieuwe voorbanden op de zomervelgen laten monteren en deze zijn afgelopen week gemonteerd onder de auto.
update
- 284.560 km
Inmiddels 14000 km gereden met de volvo.
Tot nu toe zeer tevreden. Auto heeft voor de vakantie een beurt gehad bij de plaatselijke vakgarage.
Kosten 251 euro.
* olie en filter 5w30
* brandstof-filter
* luchtfilter
* busje forte diesel reiniger.( dit op advies van garage ivm met retrofilter)
Verder geen bijzonderheden geconstateerd.
In de vakantie met de auto met caravan (1300 kg) naar frankrijk geweest. Wat een heerlijke auto voor lange afstanden. En voldoende vermogen. Verbruik in de vakantie was 1:10. Normaal ligt het verbruik rond de 1:16
Nu op naar de 3 ton.
Update 13-05-2012
- 306.354 km
Ondertussen een jaar verder.
En eigenlijk zijn er geen bijzonderheden te melden. Nog steeds zeer tevreden over de auto.
Kosten:
De auto heeft een beurt gehad van 1100 euro maar dit kwam doordat de voorste schokbrekers aan vervanging toe waren.
Problemen:
-Abs krans was beschadigd en is vervangen incl abs sensor.
Zoals gezegd zijn we nog steeds tevreden en hopen nog een poosje, zonder grote problemen, te kunnen blijven rijden in de Volvo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.