Volvo V70 2.4 D5 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4 D5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 396.500 km |
ERVARINGEN
Deze review is een kopie, aangezien het orgineel niet meer van mij is om onduidelijke redenen. Een update wordt z.s.m. bijgevoegd.
11-06-2002:
Dit is m’n eerste diesel na zo’n 10 LPG auto’s. En deze diesel is zeer overtuigend. Zeer gretig, ronkt slechts sportief als je het gas intrapt, is nooit lawaaierig. De elasticiteit is (pas...) vanaf 1500 toeren echt geweldig, zeker als je voor comfort gaat, maar vermogen achter de hand wil hebben.
De wegligging is uitstekend. Gaat echt goed rechtuit en vol vertrouwen ga je een bocht in. De V70 stelt dan niet teleur. Heel voorzichtig en duidelijk geeft hij aan wanneer ’t te hard gaat (onderstuur). Gas iets los en ’t gaat vanzelf.
Het comfort van de auto is goed. De stoelen zijn echt fantastisch. De electrisch bedienbare stoelen (optie) gaan afhankelijk van de gebruikte AB/sleutel al goed staan voor de bestuurder. Leuk!
Opvallend is dat iedereen die er in (proef) rijdt zegt dat het als vanzelf goed gaat, geen gewenning nodig, alles op de juiste plaats.
De demping van het onderstel is echter iets te week naar mijn zin. Zowel leeg als volbepakt deint ’ie nogal, ondanks de niveauregeling uit het optiepakket. Misschien had ik toch voor het sportieve onderstel moeten kiezen?
Het schuif-/kantel is een (dure) teleursteling. Vanaf 80km/u is het geruis onprettig. Voor het vele geld (Euro 1500) zit er geen enkele vorm van windgeleiding op. Behalve dan dat je ook alleen de achterkant (een klein eindje) kunt kantelen.
Verder functioneert het betaalbare navigatie systeem(dealer-accessoire HU1205) redelijk: bediening niet simpel, instrucies van de (mannelijke) stem en de display duidelijk. Echter de drievoudige vocale instructie per kruising/afslag wat veel van het goede. Stem is gelukkig zacht of uit te zetten.
De aanbevolen route slaat echter soms nergens op: Nieuwegein-Zwolle via A12-A50 ipv A28 en afslagen nemen die er niet zijn, danwel de autobaan niet op terwijl er een toerit is etc. Of 3 km dwars door een woonwijk/woonerf terwijl de bestemming aan een rondweg ligt.... Je komt echter gegarandeerd op het juiste adres! Soms dus even eigenwijs zijn, hij berekent de nieuwe route vanzelf weer....
PROBLEMEN
Zie update
Update
- 225.000 km
Gaat nog steeds prima. Wel nieuwe schokbrekers laten monteren. Das een hele investering met de load adjusters achter, maar zeker de moeite waard. Rijdt weer strakker, en deint iets minder.
Neem de auto eind van de maand prive over. Fijne family car, stuurt misschien niet zo scherp als de S4, maar wel een stuk gemoedelijker.
Kan de Volvo iedereen aanbevelen, dus hoop dat de XC70 uit 2001 P&I gaat bevallen! Dus zet hem op Maartje, jullie zullen ook een mooie vinden!
Cilindertje vd koppeling defect...
- 240.000 km
Lekker naar Italie gesjokt, ligt na 3 dagen niets doen het koppelingspedaal tegen het schutbord.
Cilinder van de hydrolische koppeling lek.... 8 uur werk, hele voor ophanging en aandrijving er onderuit, dan ook maar gelijk nieuwe koppeling + drukgroep, kassa, 1200 eurietjes. De Italiaanse dealer had ook nog een nieuw vliegwiel willen plaatsen a ca. 900 Euro.... (doen we over 250000 km wel...)
Maar wel een vervangende auto gehad via de mobiliteits garantie.
Rijdt nog steeds als een trein, maar een dagje proefgereden met een XC90: MISSELIJK! (Letterlijk)
Weer 2 maal naar de bergen op en neer geweest
- 259.000 km
Met de kerst met het gezin naar Gerlos geweest, en na de krokus met de boys op en neer naar Lech.
Was weer uiterst comfortable, geen centje pijn.
's Middags rond 15uur vertrekken, en rond 23:30 trug in het midden van het land.
Op zondag geen vrachtverkeer, dus regelmatig 200 op de teller (volgens mij rijdtíe dan 180).
Gemiddeld 7.0L/100km, daar wordt P met de XC70 op benzine (2.5T) wel een beetje verdtietig van, zijn volgende wordt ook een D5...
Al een tijdje op zoek naar een waardige 7 zitter opvolger (of 5+2, net als deze), maar ik denk dat we nog wel een tonnetje door rijden met deze...
Probleemloos..
- 283.000 km
Weer 2 verre vakanties toegevoegd aan de kilometerstand. Vorig zomer weer zuidelijk Frankrijk nabij Lac du Serre Poncon, en met de kerst weer naar Oostenrijk, Gerlos.
Geen problemen gehad met de auto, standaard beurt gehad met als enige bijzonderheid nieuwe ruitenwissers.
Door het slechte weer in de winter rustig aan moeten rijden, en heen en terug naar Oostenrijk gemiddeld 5,8L/100km gehaald, slechts 1 x tanken in het buitenland! (Geen dakbak, ski's en snowboard in de achterbak)
De 300000 gepasseerd (zie foto 4)
- 300.000 km
Weinig bijzonders toe te voegen, behalve dat de D5 vandaag de 300000 km gepasseerd is. Nog steeds geen noemenswaardige problemen, en hij zal er bij ons nog wel een ton bij doen, ik zie nog geen redelijk alternatief voor deze 5+2 zitter...
Binnenkort maar eens een overzicht van al de onderhoudskosten van 0 tot 300000dkm op een rijtje zetten.
Wat moet ik er mee?
- 390.000 km
Tja, nu we een Outlander PHEV voor de deur hebben staan, is deze auto eigenlijk overbodig geworden... maar we voelen er eigenlijk niets voor om er afscheid van te nemen.
De auto is nagenoeg probleemloos naar de 390kkm gereden, hij wordt alleen maar betrouwbaarder. Geen grote reparaties gehad, het interieur en exterieur nog eens grondig verwend... waarom zouden we deze auto die we vanaf nieuw hebben gereden eigenlijk weg doen...?
Voor de opbrengst hoeven we het niet te doen. Schorsen en eerst de Mitsubishi maar eens op gaan rijden? Of de BMW wegdoen en deze als 2e auto gaan rijden. Helaas heeft deze geen achterwielaandrijving, dus op het circuit begin ik er niets mee.
Misschien binnnen familie of kennissenkring maar eens informeren of we 'm ergens kunnen parkeren.
O ja, een lastig kleinigheidje is wel ontstaan, een deel van de achterleuning klapt niet meer naar beneden, lijkt of er in het vergrendelings mechanisme iets afgebroken is.
En weg issie
- 396.500 km
Nog net voor de 400dkm heeft de V70 een nieuwe eigenaar gevonden in het noorden van het land. De auto reed nog steeds prima, maar zo weinig dat we de accu moesten bijladen voor het gebruik. En voor een diesel reed deze auto toch te weinig km's om als 3e auto voor de deur te blijven staan.
Dus na 12 prima prettige jaren afscheid genomen van deze prima kilometervreter! Bye bye, snik snik...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.