Volvo V70 2.4 170pk Europa (1999)

autoreview

Volvo V70 2.4 170pk Europa (1999)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 170pk Europa
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf71.250 km
KM-stand laatst134.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Cult Car

  • 86.250 km

Oktober 2012 wordt er een Volvo V70 Classic 2.4 170 pk. (automaat, sept. 1999) aangeboden door een handelaar ergens in het zuiden van Drenthe. De prijs van de auto is stevig, maar de wagen heeft ook maar net 71.500 kilometers gereden. In bijna 14 jaren tijd. De wagen behoort tot het laatste model-/bouwjaar. De kilometerstand is gegarandeerd en de auto, van de 1e eigenaar/eigenaresse, is altijd door de Volvodealer onderhouden.

Onze belangstelling is meteen gewekt. We zijn liefhebbers van dit model. De Volvo S70 2.0, waarin we intussen al 2 jaren rijden, bevalt prima maar biedt ons net te weinig vermogen om ons een beetje lol te geven. Zo nu en dan komt het ding gewoon kracht te kort. De Volvo 850 2.5 (met 144 pk's) die we ooit hadden gaf ons duidelijk meer plezier en was ook voorzien van een fijne automaat. Dat missen we ook wel bij onze S70 die voorzien is van een normale versnellingsbak.

We gaan kijken, rijden en onderhandelen. Tijdens de proefrit vallen ons de stevige voorstoelen, het totale gebrek aan bijgeluiden/ kraakjes e.d., het algehele gevoel van stevigheid/degelijkheid en de totale rust meteen op. Helaas bezit de V70 wel kromme remschijven en trilt het stuur enorm tijdens het remmen. Ook heeft de wagen vierkante banden, opvallend bekraste (zij)ruiten (wie gebruikt er nu nog een ijskrabber of een creditkaart?), bezit de wagen een sterke hondenlucht en -haren in de kofferbak, een achterruit (rechts) die niet meer reageert op de automatische bediening, losliggende regenlijsten, enkele butsen op de zijkant en op het dak, en bonkgeluiden voor vanuit de voorwielophanging. Desondanks durven we de aankoop wel aan: we kennen dit soort wagens, we kunnen er -bij wijze van spreken- mee lezen en schrijven.

De S70 wordt ingeruild. We beseffen meteen dat we erg duur met deze auto hebben gereden, maar weten ook dat we met deze V70 (Europa uitvoering) net wat meer in huis hebben.

De V70 wordt afgeleverd zonder garantie, maar als dan moesten we aankloppen bij de verkoper. De wagen krijgt wel een verse Apk mee. Een maand eerder is de auto nog voor een beurt bij Volvo geweest, getuige het onderhoudsboekje. Uit het boekje blijkt bovendien dat de wagen elk jaar en meestal om de 3000 tot 5000 kilometer voor een onderhoudsbeurt bij de Volvodealer is geweest.

De rit naar huis verloopt uitermate rustig en comfortabel. Geen moment hebben we het gevoel vermogen/ trekkracht te missen. De motor hoor je nauwelijks. De wind hoor je ergens wat suizen langs de carrosserie. We glijden prinsheerlijk over de A28 richting het westen. Alles gaat met het grootste gemak. De zo geliefde en kenmerkende roffel van de 5cylinder motor is echter amper aanwezig. Dit is typisch een eigenschap van de types met 2.4 op de achterklep. Deze klinken meer als een Japanner. Die lekkere 5cylinder roffel is bij de laatste serie behoorlijk weggefilterd. Helaas en jammer vinden we.

Al snel beseffen we ook dat de nieuwe aankoop tot de serie met de beruchte elektronische gasklep (ETM) behoort en de, toen nieuwe, storingsgevoelige 5bak automaat. En inderdaad is die gasklep bij ons nog nooit, zo zien we al gauw aan de witte sticker, vervangen.
Het dikkere stuurwiel van leer kent een slijtplek, een duimafdruk, dat mogelijk is veroorzaakt door het gebruik van handcrème. Ook merken we dat de ruitenwisserbladen dringend vervangen moeten worden, het rubber hangt bijna los, evenals die van de koplamp wissers. Al snel plaatsen we vraagtekens bij het onderhoud door de vorige dealer. Heeft die ooit serieus onderhoud uitgevoerd? Of mocht het van de vorige eigenaar, we denken aan een vrouw, niets kosten? Heeft men haar gewoon belazerd?

Verder constateren we geringe roest op de randen, onder, van de linker portieren: een volgende keer gaan we toch nog wat dieper door onze knieën. En op de rand van de achterklep (daar waar de rand van de klep op het dakrubber ligt) ook. De beide voorschermen zijn ooit gespoten, verschillen van kleur (kun je al snel zien bij zilver) maar van forse schade(s) lijkt geen sprake. Op de rand van de plastic wielkuip vóór zijn wat spuitrestjes zichtbaar. Navraag bij de vorige dealer levert niets op. Een en ander is in behandeling genomen en verholpen. Alle ruiten zijn van hetzelfde jaar.

Sinds de aanschaf hebben we heel veel achterstallig onderhoud weggewerkt en de wagen naar wens, met handige en leuke accessoires, uitgebouwd. Hierna een overzicht:
- Nieuwe wisserbladen;
- Rubberen vloermatten;
- Bagagekuipmat;
- Rol/afdekhoes voor de bagageruimte;
- Roofrails. Een Volvo zonder is geen;
- Gebruikte 16 inch Volvo Perfo velgen en 4 nieuwe banden;
- Gebruikte set Volvo Antlia velgen. Voor de winterbanden;
- Aanschaf gebruikte Volvo HU1205 CD/navigatiesysteem en plaatsing van luidsprekers in Dstijl;
- Veerpootbrug (vóór). Extra stevigheid en ter voorkoming van kraakjes;
- Idem achter (via volvo850forum);
- Nieuwe spoorstangetjes;
- Bedieningspaneel (linksvoor) elektrische ruiten (bij 72.500 km.);
- idem rechtsvoor (bij 85.000 km.);
- Powerflush bakolie. Preventief (bij 75.000 km.);
- Nieuwe remschijven en blokken vóór (bij 75.000 km.). Auto had nooit goedgekeurd mogen worden bij de Apk;
- Interieurreiniging en ozonbehandeling;
- Behandeling roest/ spuitwerk;
- Nieuwe voorruit. Via de Volvodealer. Incluis originele stickers;
- Nieuwe accu;
- Een gemodificeerde elektronische gasklep/ ETM. Uit voorzorg;
- 80.000 km. beurt (incluis Volvocard) bij onze eigen dealer.
Kosten? Ruim € 3500,- (wegwerken achterstallig onderhoud). Bijna € 4500,- als ook de uiterlijkheden worden meegerekend.

Beste investering? De plaatsing van een nieuwe elektronische gasklep. Nu reageren de motor en de automaat veel scherper op de bediening van het gaspedaal.
De slechtste? De 'professionele' interieurreiniging. Had ik veel beter zelf kunnen doen. De Volvo rolhoes voor de bagageruimte is een maar moeilijk te plaatsen ding. Is daarom maar snel doorverkocht. De aanschaf van gebruikt materiaal verliep ook niet altijd naar wens. Eén van de Perfovelgen blijkt krom, moet worden gericht. Ook zijn er 3 HU1205 Volvoradio's geleverd en in het dashboard geplaatst. Komt de afwerking van het aluminium dashboard beslist niet ten goede. De eerste 2 blijken een storing te hebben en veroorzaken een lege accu. De sirene van het alarmsysteem wordt uit voorzorg maar buiten werking gesteld. Na de plaatsing van roofrails blijkt de wagen uit het plafond te lekken, wat een zeiknatte passagiersstoel oplevert. De monteur van de Volvo dealer heeft kennelijk mijn advies niet opgevolgd om in de boutgaatjes wat kit, ter voorkoming van lekkages, te gebruiken. Na de plaatsing van een nieuwe voorruit bij de Volvo dealer komen de voorruitlijsten regelmatig los. Op de Autobahn in Duitsland schiet opeens een regenlijst los en hangt die naast de auto.

Niet eerder hebben we met de aanschaf van een Volvo zulke onverwachte problemen en onkosten gehad.

Intussen is alles wel achter de rug en hebben we de laatste maanden ook vooral van de wagen genoten. Dat blijkt ook wel uit het aantal gereden kilometers, zo'n 15.000 in 8 maanden, in binnen- en buitenland. De auto rijdt (glijdt!) heerlijk, is degelijk gebouwd, is sportief te rijden, heeft een heerlijke betrouwbare 5cylinder motor die goed is voor enorme kilometerstanden. De wagen is super stil, biedt veel (zit)comfort en volop (been-)ruimte.

De V70 heeft nog genoeg leuke, veilige en handige accessoires (bijv. airbags rondom, ABS, ETS, cruisecontrol, elektronische airco, half leer, tripcomputer, elektrische ruiten rondom, koplampwissers, verwarmde voorstoelen, een CD-/navigatiesysteem, een verlicht contactslot etc.). Ook bezit de wagen een heerlijk overzichtelijk en duidelijk dashboard (met de meters nog recht voor je neus) en een goed uitzicht rondom. Ook komt de V70 nog uitstekend met het overige verkeer mee. Het brandstofverbruik van de 170 pk. versie bedraagt 1 op 12/13 gemiddeld, wat beter is dan we gewend zijn van deze types. De topsnelheid van deze versie ligt zo rond de 210 km/uur. Met 160 op de teller is het prettig toeven in de V70.

Tot op heden heb ik nog geen druppel olie hoeven bijvullen. Een goed teken. Ook laat de motor inmiddels wat meer z'n karakteristieke 5cylinder (stem)geluid horen. Misschien was de wagen nog niet ingereden/ los gereden?

Je mist eigenlijk niets met deze -14 jaar oude- wagen die er ook nog eens, zo vind ik tenminste, als een echte Volvo uitziet.

De enige minpunten die ik me kan bedenken zijn de automaat (ongemanierd soms en traag), de forse draaicirkel (het lijkt onderhand wel een vrachtwagen), de knoppen van de stoelverwarming en de alarmlichten (die je soms ongewild aanraakt) en de tamelijk hoge onderhoudskosten.

Het model is nog steeds geliefd bij velen. In de VS werd de auto graag gebruikt door jongeren met baseball petjes. Ook zie je 'm nog geregeld in reclamefilmpjes en in series op de Duitse tv. Wil toch wel wat zeggen.


Update (01/09/2013, 90.250 km.)

De laatste maanden hebben we wat getopt met trillingen in het stuurwiel bij bepaalde snelheden, een tik in de besturing en (knok)geluiden uit de voorwielophanging (rechts) bij het nemen van een bocht naar links. De autobanden (Dunlops, nieuw) zijn meerdere malen gebalanceerd. Met wisselend succes. Na de aanschaf van wat mooiere velgen en het opnieuw balanceren van de banden bleken de trillingen in het stuurwiel geheel verdwenen. Niet iedereen kan autobanden goed balanceren dus. De oude velgen waren bewezen recht. Zoek daarom altijd naar een goed adres.

Wel waren er nog trillingen in het stuur en elders voelbaar zodra het rempedaal werd ingetrapt. Dacht zelf dat dit aan de remschijven vóór, niet origineel Volvo, lag. Tijdens de laatste beurt, bij 90.000 km., melden monteurs van Volvo echter dat dit juist aan de achterschijven en blokken lag. Had ik niet verwacht. De boel maar meteen vervangen en extra aandacht besteed aan de voorwielophanging, de rubbers en de motorsteunen. Ik vond de motor bij gas geven en loslaten wel wat 'dansen'. Een en ander was echter nog prima in orde. Wel heeft men een computerupdate gedaan om een oorzakelijk verband met de automaat uit te sluiten. Ook heeft men sommige punten in de besturing nog extra gesmeerd. De rekening van de beurt bedroeg € 880,-.

Eén van de voorbanden blijkt niet geheel rond en is, om trillingen in het stuurwiel definitief uit te sluiten, gewisseld met een achterband.

Auto rijdt en stuurt nu prima. We hebben er weer vertrouwen in.

Net ingereden?

  • 100.000 km

Gisteren is de kilometerteller de 100.000 km. gepasseerd. Dit gebeurde ergens in de heuvels bij Slenaken. Een gedenkwaardig moment die we natuurlijk hebben vastgelegd. De afgelopen 10.000 kilometers zijn geheel probleemloos verlopen. Zoals het hoort eigenlijk.

Wel zijn de remschijven en blokken vóór enkele dagen geleden door Volvo vervangen. Deze waren 25.000 km. geleden door Kwik-Fit geplaatst, maar waren al snel krom en ondermaats. Hierdoor ontstonden trillingen in het stuurwiel bij het afremmen. Incluis het omwisselen van de winter-/zomerbanden en het roestvrij maken van enkele delen, moesten we €430,- aan de dealer betalen.

Wat bevalt ons wel/ niet? De winterbanden op de kleinere (15-inch) maat velg zijn veel comfortabeler dan de zomerbanden op de grotere (16-inch) lichtmetalen velgen. Eén van de zomerbanden blijkt niet geheel rond en levert trillingen op die je voortdurend gewaar bent. Misschien wordt dit minder als ik wat lucht uit de band laat ontsnappen en er enige tijd mee zal rijden? Het aantal knispergeluiden in het interieur is in de laatste maanden flink toegenomen. Vooral in het plafond en ter hoogte van de zonnekleppen klappert de boel enorm. Het plaatsen van een dunne vlies mat door ons schadebedrijf heeft maar weinig geholpen. Kennelijk moet de boel toch eens met een of andere lijm worden vastgeplakt. Ook zit er in de binnenbekleding van de achterklep een vervelende rammel. We hopen dat dit met een reparatiesetje, prijs ongeveer €15,-, van Volvo kan worden verholpen.

Zodra de tank bijna leeg is (bij zo'n 20 liter voorraad benzine), vind ik de V70 wat chagrijniger beginnen te rijden. Heb bij de dealer al geïnformeerd of het brandstoffilter al eens ververst is en/of de bougiekabels nu -preventief?- vervangen moeten worden. In ieder geval krijgt de wagen bij 105.000 km. (om de 15.000) weer een beurt. Dan moeten ze ook maar eens kijken of de motorsteunen nog in orde zijn, evenals sommige wiel ophangingsdelen/-rubbers. Met name de demping vind ik nu duidelijk minder worden.

Sinds de aanschaf, oktober 2012, hebben we inmiddels dus zo'n 30.000 kilometers met deze bijna 15 jaar oude V70 afgelegd. Hij zou dus nog jaren meekunnen/ moeten!

Perfecte reis- en stadswagen

  • 102.300 km

De auto bevalt ons nog steeds erg goed. Intussen hebben we ook het comfort van de cruisecontrol ontdekt. Hierdoor is het ons mogelijk om gemiddeld 1 op 13 te kunnen rijden (lange afstanden). Ook worden we nu niet meer verrast door plotselinge storingen of met vervelende probleempjes.

De V70 heeft onlangs z'n 105.000 km. beurt gehad. Naast de olie, bougies, de interieur- en oliefilters is nu ook het benzinefilter en een tweetal motorsteunen (schutboard en distributiezijde) vervangen. Auto rijdt nu weer net wat scherper en strakker. Vond de auto de laatste tijd wat schokkerig reageren op het bedienen van het gaspedaal. Kosten van de beurt? € 525,-.

Monteur merkte nog wel 2 bulten in de zijwang van een voorband (maat 205/55/16/V) op. Zal wel te maken hebben met het aantikken van een stoeprandje vorige week. In verband met de veiligheid moet deze, evenals een achterband die niet helemaal lekker rond is en voor trillingen zorgt, vervangen worden. Nog eens € 195,- armer. Heb nu gekozen voor GoodYears. Ik hou van een stille en comfortabele band.

Omdat de auto inmiddels 15 jaren oud is, zie je nu ook wel zaken als beginnende roest. Bijvoorbeeld ter hoogte van de sierlijst op de drempel van het linker voorportier. Wordt natuurlijk binnenkort in behandeling genomen. Is wel vaker zo bij dit type auto, net als roest ter hoogte van de rubbers op de achterklep en rond de achterruit. Gelukkig is dit bij ons nog niet het geval. Ook is één van de koplamp(glazen) wat meer verweerd dan de ander. Misschien maar eens vervangen door een gebruikte. Inderdaad was er een plastic punt gebroken in de bekleding plaat van de achterklep. Dankzij het reparatiesetje van Volvo en de hulp van Youtube en het 850forum is het gerammel daar vrijwel geheel verdwenen. Alleen rond de achterruit zit een plasticlijst die nog wat geluidjes veroorzaakt. Zal binnenkort eens een stuk binnenband tussen het plastic en de ruit plaatsen.

Dit doet verder niets af aan de kwaliteit(en) van deze auto. De wagen ziet er m.i. nog steeds prima uit en verouderd amper. Het is ook de auto binnen ons gezin, waarmee we gewoon de stad in durven. Eigenlijk rijd ik dan ook het liefst in dit type Volvo. De V70 Classic biedt van alles gewoon het meest en rijdt daarbij ook nog eens erg lekker.

De jaartjes beginnen te tellen!

  • 116.500 km

De V70 bevalt nog steeds. Wel beginnen de jaartjes nu te tellen. Het comfort, de demping met name, wordt wat minder en ook nemen de bijgeluiden in het interieur toe. Vooral ter hoogte van de zonnekleppen en de binnenverlichting is er, wanneer er op klinkerwegen gereden wordt, voortdurend geknisper waarneembaar wat irriteert. Nu heb ik begrepen dat Volvo eind jaren '90 milieuvriendelijke lijmen heeft gebruikt die nu aan kracht verliezen, maar toch. Het lijkt wel of een en ander is in gang gezet na vervanging van de voorruit. Misschien maar eens het complete plafond opnieuw verlijmen?

Bij 113.500 kilometers is de olie vervangen door Ardeca 5H40 olie (incluis een nieuw oliefilter). Kosten: € 125,-. Hiermee wil ik gewoon tot de 120.000 kilometerbeurt doorrijden. Dan ook moet de wielophanging maar eens goed bekeken worden, want ik vind de auto nu wel behoorlijk trillen (schokdemping? hoogteslag achterband? rubbers?) en soms inhouden (vervuiling gasklep?). Doet een beetje afbreuk aan het totale comfort. De wagen komt op leeftijd (16 jaren).

De Diesel onder de benzinewagens!

  • 121.350 km

De V70 heeft laatst z'n 120.000 km. beurt ondergaan. Naar ik meen een vrij complete operatie. Ik hield dan ook rekening met hoge kosten. Desalniettemin viel me dit met € 310,- (incluis Apk) enorm mee. Op mijn verzoek heeft de monteur (ex-Volvo) die voor zichzelf is begonnen ook de stuurbekrachtigingsolie ververst en de gasklep gereinigd. Omdat de beurt zo mee viel heb ik de wagen ook maar weer van nieuwe banden voorzien. De Dunlops bevielen me gewoon niet, hadden last van hoogteslag waardoor er trillingen ontstonden die me vreselijk irriteerden. Ik heb ze vervangen door Goodyears, een stille en comfortabele band. De prijs die ik hiervoor betaalde was € 154,- (incluis balanceren etc.). Afgelopen weekend even in Dresden geweest en daar het jaarlijkse Stadtfest bezocht. Natuurlijk met de V70. Even de 180/190 aangetikt op de Autobahn en op de terugweg, in verband met zware regen, de cruise op 130 gehouden. Verbruik 1 op 12 gemiddeld. Auto deed het prima en bracht 4 volwassenen en hun bagage weer comfortabel en veilig thuis. Zaken die me irriteren zijn de knisper geluiden in het plafond ter hoogte van de zonnekleppen en het soms niet zo alert reageren op het gaspedaal. Misschien dat dit laatste met een verse koelvloeistoftemperatuursensor (vanaf +/- €25,-) kan worden verholpen. Daarover is veel geschreven op het VolvoV70forum. Ook moet de airco nodig weer een beurt hebben en gevuld worden.

Intussen hebben we de wagen al weer bijna 3 jaren in ons bezit en hebben we er ruim 50.000 kilometer mee gereden. En zullen er naar verwachting nog heel wat meer bij komen.

Voldoet nog steeds!

  • 134.500 km

Intussen weer 15000 kilometers verder. Ging sneller dan verwacht. Zijn verhuist en rijden nu dagelijks bijna 140 (snelweg)kilometers extra. Met name over de A12 (vroege ochtend/ namiddag). Gaat prima zo. Stoelen zitten perfect. Altijd voldoende power. Lekker comfortabel, mede dankzij de rust/ stilte aan boord. Auto bevalt dus uitstekend. Heeft in de afgelopen periode geen problemen gehad en is zeer betrouwbaar, en een goede verhuiswagen (een 3-delige-ladder past er prima in), gebleken. De V70 verkeert in bijna nieuwstaat.

Paar dagen terug heb ik, preventief, de bakolie laten vervangen middels een powerflush. Ben van plan dit elke 60.000/70.000 km. te doen. En heeft de auto een onderhoudsbeurt (olie, bougies, v.v. rubbertje etc.) ondergaan. Bij Volvoservice in Elst. Alle belangrijke punten zijn nagelopen, ook de schokdempers (de eerste, nog steeds droog) en de motorsteunen. Deze hoefden echter nog niet vervangen te worden. Beurt kostte me € 580,- totaal.

Reed nog even in een modernere Volvo C30, maar werd al snel dat gestuiter en dat heen en weer bewegen -alsof de wagen er met jou vandoor wilde gaan- zat. Lag mogelijk aan de 18 inch banden onder de wagen, maar prettig vond ik het niet. Ook lag het, grote en dikke, stuurwiel niet lekker in de hand. Nee, geef me dan maar weer het relaxte, het gebruiksgemak en de ruimte van een -17 jaar- oude Classic. Die zit gewoon als gegoten.

En toch: is de auto inmiddels verkocht. Sinds juni 2016 is de V70 in handen van een andere liefhebber.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.