Volvo V70 2.4 170pk (2001)

autoreview

Volvo V70
Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70 - interieur

Signalement

UitvoeringV70 2.4 170pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf320.500 km
KM-stand laatst377.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 320.500 km

In augustus 2009 verwachtten mijn vrouw en ik onze eerste zoon. We hadden toen nog een Golf GTI met te weinig ruimte en te veel lawaai. Daarnaast begon ik mijn eigen zaak en had ik een representatieve auto nodig. Ondanks de hoge kilometerstand van 320.500 gingen we tot aanschaf over van deze v70 i.v.m. de aantrekkelijke prijs en het uiterlijk.

Qua prestaties is de auto ongeveer vergelijkbaar met onze oude golf gti. Best knap voor zo'n grote auto. De snelheid waarmee je door bochten kunt rijden is echter niet vergelijkbaar. Bij de Golf kon je vertrouwen op een rustig te voorschijn komend onderstuur, maar de V70 komt dit wat onverwachter opzetten. Zelf onverwacht overstuur is me in de regen een keer overkomen. Dit kan ook te maken hebben met de banden en/of de schokbrekers. Misschens zelfs door het gewicht van de lpg tank achterin. Het is echter niet zeer verontrustend en niet te verwijten aan de auto. De betere banden en nieuwe schokbrekers (zie elders in revieuw) geven al meer vertrouwen.

De eerste maanden

  • 325.000 km

De eerste maanden bevalt de auto goed. Het verbruik op lpg valt wat tegen (1:7-1:8), maar dat mag de pret niet drukken. Verder zorgen de grote 17 inch velgen er voor dat de draaicircel van de auto beperkt is. Het uiterlijk van de auto verraadt niet dat deze al zoveel kilometers gereden heeft. De binnenkant laat echter wat slijtage aan de bestuurdersstoel zien.


Verder hebben we het eerste probleem met de auto gehad. Hij liep niet meer op lpg. Een lpg specialist uit Apeldoorn heeft de bekabeling vervangen en daarna liep deze weer als een zonnetje.

Kosten: Ca. €200,-

APK en koppelingsproblemen

  • 331.000 km

Eind april begint de koppeling door te slippen. 331000 lijkt mij een normale kilometerstand voor de 2e koppeling dus ik schrok er niet van. De auto heb ik naar een goed aangeschreven bedrijf uit Brummen gebracht. Zij hebben de koppeling vervangen en gelijk het 2 massa vliegwiel. Toen ik wegreed merkte ik gelijk dat het schakelen allesbehalve soepel verliep. 'Dat moest nog even inlopen en kwam goed'. Met lichte tegenzin reed ik weg en wachtte nog met het betalen van de factuur. Voor mijn werk reed ik destijds veel en binnen een maand had ik vele 1000den kilometers gereden en nog schakelde de auto stroef. Hij ontkoppelde dus gewoon niet goed!

De auto is losgehaald door het garagebedrijf (1 dag werk) om een en ander te bekijken, maar na een proefrit was er niks veranderd. Vervolgens een afspraak gemaakt voor een nieuwe koppeling en gelijk maar een nieuwe APK. Het bleek dat ze een imitatie koppelingsset hebben toegepast en na het plaatsen van een originele koppeling was het probleem verholpen.

Omdat het voor het bedrijf tegenzit, maar omdat zij mij wel netjes behandelden, mochten ze van mij ook de APK punten herstellen, de ABS sensor vervangen (gaf een foutmelding op boordcomputer) en groot onderhoud doen.

De totale factuur werd bijna €2600,-

Hiervoor is vervangen:

- koppeling (ca. 800)
- massavliegwiel (ca. 800)
- abs sensor
- airco bijgevuld
- distributieriem
- multiriem
- waterpomp
- diverse vloeistoffen

Al met al een flinke factuur, maar ik beschouw het als normaal onderhoud, wat je ook kan hebben met een auto met de helft van het aantal kilometers.

LPG probleempje en nieuwe banden

  • 355.000 km

Opnieuw valt de lpg uit. Ik heb alle stekkertjes gecontroleerd, maar kon niks vinden. Opnieuw naar de lpg specialist en die constateert al snel dat er een spoeltje kapot is. Totale kosten: Ongeveer €25,-

Ook zijn de banden nu toch wel bijna op. De goedkope Chinese banden laat ik vervangen voor die van een goed merk en het lawaai en de grip is nu toch wel een stuk beter.

Nieuwe APK en schokbrekers

  • 365.000 km

De auto moet een nieuwe APK krijgen. Toch niet met veel vertrouwen ga ik naar het APK keuringsstation. Als ik een nieuwe APK wil dien ik één en ander te vervangen van de wielophanging aan de rechterzijde van auto. Dit komt voornamelijk van het door de berm rijden (ik woon achteraf). Daarnaast moeten de handremblokjes worden vervangen. De kosten voor alles omvat ongeveer €600,- Ik besluit het echter gelijk goed aan te pakken en de volledige wielophanging aan de rechterzijde plus de schokbrekers en toebehoren aan de voorzijde te vervangen. Kosten €1100,-

Op naar Frankrijk

  • 373.000 km

Op reis met de V70 naar Zuid-Frankrijk. Ik sluit voor de zekerheid nog een hulp-in-het-buitenland-met-de-auto verzekering af. Je weet het immers maar nooit.

De verzekering is echter niet nodig geweest. Hij heeft bijna probleemloos zijn werk gedaan. Op de terugreis bij 31 graden stotterde hij even toen de LPG op was en zijn werk moest doen op benzine. Dit probleen duurde echter maar een paar kilometer.

Een groot voordeel van de auto is de mogelijkheid om bijna je hele huis mee te nemen. We hadden nog veel ruimte over in de auto.

Een ander punt is dat de grootte van de auto in Frankrijk zo ook zijn nadeel heeft. Ik vond het nog best lastig om die Fransen in hun Peugeot Partners of Renault Kangoo met een 1.4 diesel (of zoiets) voor te blijven op die smalle bergweggetjes. En dat terwijl zij één handje op het stuur hebben en met de andere hand een peukie roken. :P

Peinzen over eventuele vervanging van de V70

  • 377.000 km

Hoewel ik aardig tevreden ben over de V70 heb ik natuurlijk mijn ogen niet in mijn broekzak zitten. Een half jaar geleden heb ik een proefrit gemaakt in een 330d touring met 204 pk. Hoewel deze een stuk sneller is en er ook niet verkeerd uitzag heb ik hem niet ingeruild, omdat ik te veel moest bijbetalen en toch redelijk vertrouwen heb in mijn V70 na het vele onderhoud.

Misschien vindt u het leuk om mijn eventuele alternatieven voor de V70 te weten, deze zijn:

BMW 525d of 530d (vanaf bj. 05)
BMW 330d (bj. 03) of 320d (bj. 06)
Volvo V50 (D5 of T5)
Chrysler 300C
VW Passat TFSI
Honda Civic 2.2 (leuk, maar net te klein)
Alfa Romeo 159
Mercedes C-klasse
Audi ... (meerdere types)


Voorlopig blijf ik nog wel even in mijn v70 rijden tenzij het toch begint te 'kriebelen'.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.