Volvo V70 2.4 170pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4 170pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
***********************************************************************************
Laatste update:
Na bijna 7 jaar heb ik besloten de V70 in te ruilen op een nwe Subaru Outback. De redenen waren naast de leeftijd en kilometerstand, de te verwachten directe kosten voor nieuwe schokdemper´s en uitlaat. Ook het feit dat het onregelmatig lopen na het starten de kop weer opstak speelde een belangrijke rol. Van dit laatste begon ik ondertussen zodanig te balen dat ik me begon te oriënteren op een andere auto. Bij een bezoek aan een Subaru dealer kreeg ik een reëel bod. Dit in combinatie met een actie op LPG en een business pack actie resulteerde in een in het geheel genomen aantrekkelijke aanbieding. Een proefrit overtuigde vervolgens dusdanig dat de knoop werd doorgehakt.
Een ander aspect vormde de hoge aanschafkosten voor een nieuwe V70. Uitgaande van het feit dat ik een automaat wil rijden, zouden de kosten al snel uitkomen op 60K Euro. Iets wat ik privé niet wil uitgeven aan een auto.
Een vergelijking tussen beide auto´s leert dat ik alleen de stoelen uit de V70 mis. Na 7 jaar waren deze nog in uitstekende staat. Qua rijeigenschappen en comfort prefereer ik echter zonder meer de Outback.
***********************************************************************************
De V70 is ten opzichte van de 850 en V70 van de vorige serie (beide ook door mij gereden) wederom verbeterd. Zowel als het gaat om uitstraling als rijkwaliteiten. Gebleven zijn gelukkig de meer dan uitstekende stoelen die ook na lange ritten geen rugklachten opleveren.
De auto is voorzien van LPG (Vialle) en start en rijdt hierop uitstekend (gemiddeld verbruik 1:10 haalbaar). De inhoud van de gastank is met bruto 69 liter zeer groot (was 56 liter in vorige auto´s) wat bij snelweg gebruik een actieradius van ruim 520 kilometer op een gastank oplevert.
Wat bevalt wel:
- Het comfort is goed
- De stoelen zijn uitstekend
- De auto is ruim
- Het ontwerp van de auto
- De standaard uitrusting
- De geluidsinstallatie (dolby surround) & geluidskwaliteit zijn uitstekend
- Het vermogen & souplesse 2.4 170 PK motor
- Actieradius op LPG
- De automaat
- De veiligheidsvoorzieningen
- Het signaleren van zaken zoals defecte lampjes, niet dragen van de gordel, geopende portieren, te weinig ruitewisser vloeistof, etc.
- De bediening van cruise control, radio/cd en telefoon op het stuur. Het is zo vanzelfsprekend aanwezig dat het je pas opvalt hoevaak je het gebruikt wanneer je in een andere auto rijdt en onwillekeurig op zoek gaat naar de knoppen op het stuur om ze vervolgens te ontdekken dat je ze mist.
Wat bevalt niet:
- De draaicirkel is zeer groot
- Bij regen worden zijruiten en spiegels snel nat en vies wat het zicht in de spiegels vermindert
- Het kenmerkende en mooie 5 cilinder geluid die de 850 en V70 van het vorige model reeksen hadden is helaas niet meer hoorbaar
- Bij gasgeven na wegrijden uit stilstand schokt de auto af en toe hevig bij het loslaten van de rem. Dit is iets wat zich vanaf het begin af aan al voordoet maar erger wordt. Bij de laatste beurt werd aangegeven dat dit te maken heeft met plunjers in de bak die af en toe niet goed zouden ’lossen’. Oplossing zou bestaan uit het vervangen van de onderdelen in de bak. Tot mijn grote verbazing bleek het probleem weg te zijn na de laatste beurt. Navraag leerde dat de installatie van nieuwe software het probleem van het schokkend wegrijden heeft opgelost.
- Het vervangen van defecte lampjes (voor en achter) vergt zeer veel moeite en geduld en tevens gaan lampjes vaak kapot.
- De standaard Continental zomerbanden zijn vervangen door Pilot Alpin winterbanden van Michelin wat heeft geresulteerd in een sterke verbetering van het rijcomfort. Met name het harde stoten van de voortrein komt nauwelijks meer voor omdat de Michelins veel opvangen. Het algehele rijcomfort is hiermee sterk verbeterd zonder dat het, tot mijn verrassing, heeft geleid tot meer afrolgeluid of zomperige besturing. Ook de nieuwe zomerbanden, eveneens van Michelin, zorgen ervoor dat het rijgedrag en verwerken van ribbels/kuilen/etc. zonder problemen en verloopt. Wel valt op dat het gemiddelde verbruik met ongeveer 10% is toegenomen.
De kosten per kilometer na 171.000 kilometer zijn reeel en vallen hiermee niet tegen. Over de laatste 20.000 kilometer zijn de onderhoudskosten gestegen vanwege een rekening van 1360 euro voor de 170K beurt. Alle kosten met elkaar (renteverlies uitgezonderd) komt de kilometer kostprijs wanneer ik de auto nu zou inruilen bij de Volvo dealer voor een nieuwe V70 op 30,3 cent per kilometer. Onderstaand overzicht geeft de gegevens waarmee gerekend is.
Afschrijving 27.000 euro obv inruil minus aanschaf
Verzekering all-risk 912 euro/jaar
Wegenbelasting 356 euro/jaar
Brandstof LPG 0,4 euro/liter gemiddeld
Gemiddeld verbruik 8,5 kilometer/liter
Kosten/kilometer in euro centen:
Afschrijving 18,0
Verzekering 2,1
Wegenbelasting 0,8
Onderhoud 4,6
Brandstof 4,7
PROBLEMEN
- De zoemer van de parking support is 2x kapot gegaan en onder garantie vervangen
- Tijdens telefoongesprekken via de geïntegreerde telefoon zijn met regelmaat sterke echo’s hoorbaar. Na diverse zaken geprobeerd te hebben werd het probleem getracht op te lossen door de telefoon te vervangen door een nieuw exemplaar. Helaas duren de problemen voort. Mogelijk vormt het Vodafone netwerk het probleem. Volvo adviseert over te gaan naar bijvoorbeeld KPN omdat dit minder problemen zou geven.
- Een setje van afstandbediening is defect geraakt en is onder garantie vervangen
- De deurvergrendeling van het bestuurdersportier weigerde met regelmaat op slot te gaan wanneer de auto mbv afstandbediening op slot werd gedaan. Het slot is onder garantie vervangen.
- Vanaf km 82.000 was een sterke resonantie hoorbaar bij 2.700 toeren (ondertussen bij 2.000 toeren = 100Km/h). Oorzaak bleek een gescheurde uitlaat ophanging.
- Na 90.000 kilometer op gas begon de auto merkbaar slechter te starten en te lopen. Na onderzoek bleek de 5e cilinder nog slechts 0.8 bar druk te hebben. Oorzaak vormde een verbrande klep en kop die beiden vervangen moest worden. Kosten Euro 2.800 (slik)! Volgens Volvo had de kop bij LPG inbouw vervangen moeten worden door de bi-fuel kop die wel bestand is tegen LPG. Bij inbouw is dit niet geadviseerd. Een verzoek om een coulance regeling vanwege het niet adviseren bij inbouw en het feit dat slechts 90.000 kilometer op gas is gereden is door Volvo afgewezen.
- Na inbouw van de nieuwe kop was er gedurende enige tijd een probleem direct na het wegrijden. Na het starten en wegrijden begon de motor onregelmatig te lopen en sloeg regelmatig af. Omdat het zich pas na ongeveer 50-100 meter rijden voordeed vond het plaats op een moment dat al deel genomen werd aan het verkeer wat vervelende situaties tot gevolg had. Een vervroegde beurt met als doel het probleem op te lossen had geen resultaat omdat men niets kon vinden(commentaar: de kleppen stellen automatisch en de boordcomputer meldde geen storing, we kunnen verder niets doen). Sinds nu ongeveer anderhalve maand doet het probleem zich niet meer voor. Oorzaak is nog steeds onbekend, het enige wat rest is hopen dat het zich niet meer voordoet.
- Sinds enige tijd doet zich een nieuwe variant van het probleem met de koude start zich voor wat m.i. samenhangt met het hiervoor beschreven probleem. Direct na het starten van een koude motor komen af en toe grote grijs-zwarte rookwolken uit de uitlaat en stinkt het heel sterk naar (on)verbrande benzine. Ook loopt de motor dan de eerste paar honderd meter onregelmatig. De laatste beurt heeft geen verbetering gebracht. Ondanks reiniging van brandstofsysteem. In plaats hiervan verschijnt nu continu de boodschap ’Emissie services vereist’. Iets wat zich voorheen wel vaker voordeed maar na een beurt altijd voor langere tijd wegbleef.
- ECC regelunit is kapot gegaan en moet vervangen worden
- Sensor van de parking support is kapotgegaan en moet vervangen worden.
- De auto wilde een aanal keren plots niet starten waarbij alleen de lampjes in het dashboard oplichtten maar er voor het overige niets gebeurde. Als meest waarschijnlijke oorzaak werd corrosie op de massa aansluiting van de startmotor genoemd. De corrosie is verwijderd waarbij geen kosten in rekening zijn gebracht. Het euvel heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan.
- Bij 170.000 kilometer is de volledige raambedieningsunit in het linker voor portier vervangen nadat het raammechanisme in het gebruik verbogen was geraakt. Reparatie was niet mogelijk waardoor alleen met vervanging van de volledige unit (450 euro inclusief montage) het probleem opgelost kon worden.
- Na de zeer dure 170K beurt bij mijn Volvo dealer (1360 euro en het niet krijgen van deugdelijke uitleg over wat nu precies de beurt zo duur maakte) heb ik het besluit genomen om de 190K beurt bij de niet merk gebonden garage in het dorp uit te laten voeren. Hoe hoog de rekening zal uitvallen is mij onbekend omdat ik na drie weken nog steeds geen rekening heb ontvangen. Wel ben ik zeer verbaasd over de service en deskundigheid. Tot mijn grote verbazing werd vastgesteld wat het probleem veroorzaakt wat het onregelmatig lopen na het starten en de grote rookwolken veroorzaakt. Nadat ik de problemen die ik met de auto had meldde werd direct aangegeven dat de lucht-massa meter wel eens de boosdoener kon zijn. Het uitlezen van de boordcomputer bevestigde via de foutcode de eerder gestelde diagnose. Men kon mij tevens doodleuk vertellen dat deze meter bij mijn type V70 veel storingen geeft en zelfs dat de garantieperiode door Volvo op dit onderdeel verlengd is. De reden dat ik verbaasd ben is omdat de Volvo dealer die de auto 170K in onderhoud heeft gehad de oorzaak voor de door mij gemelde problemen niet heeft kunnen vaststellen waarbij door de eerste de beste dorpsgarage (met alle respect overigens) mij doodleuk verteld werd wat het probleem was. Overigens kost een nieuwe lucht-massa meter wel 450 euro. Ook bleek de pomp van de LPG gastank te ver versleten om nog goed te kunnen functioneren. Ik verwachtte al zoiets omdat de auto op LPG al enige tijd soms niet goed meer liep en het leek of de tank leeg was terwijl ik zeker wist dat dit niet het geval was. Het enige probleem wat ik aan het vervangen van de pomp heb overgehouden is dat de ledjes nu de tankinhoud niet juist meer weergeven. Nu tank ik altijd obv het aantal kilometers in de dagteller en dus is dit ook niet het grootste probleem. Al met al is mijn eerste kennismaking zeer positief en heb ik definitief besloten niet naar mijn Volvo dealer terug te gaan.
- Het probleem met inhouden doet zich weer voor in combinatie met de grijze rookwolken. Het is klaarblijkelijk structureler dan ik hoopte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.