Volvo V70 2.4 140pk (2002)

autoreview

Volvo V70 2.4 140pk (2002)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 140pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Olav

  • 143.000 km

Tja, ik had eigenlijk helemaal geen nieuwe auto nodig. Maar ik ben sinds kort ZZP en realiseerde me dat ik met de youngtimer regeling relatief gunstig kon rijden. En wat is er leuker dan lekker op zoek naar een nieuwe auto nietwaar?
Ik reed sinds anderhalf jaar in een Berlingo op gas: buitengewoon praktische auto. Met de Berlingo zijn we al twee keer naar Italie geweest met drie kleine kinderen en alle zooi die je dan mee neemt. Ongelooflijk hoeveel spullen in zo’n Berlingo gaan. Maar het rijden van langere afstanden op de autoweg is toch wel vermoeiend. Het relatief kleine motortje moet behoorlijk toeren maken en de auto is eigenlijk een grote klankkast.

Dus op zoek naar een auto van 15 jaar oud, met mogelijk weinig kilometers waar ik nog jaren mee vooruit kan. Stiekem wist ik allang dat het een V70 moest worden. De vijfcylindersound vind ik nog altijd geweldig. Dus gezocht in Nederland en duitsland; in eerste instantie gekeken naar een diesel, maar realiseerde me later dat door de sterke milieulobby in NL je binnenkort niet meer de stadscentra in mag met een oudere diesel. Dus werd het plan om een benzine te kopen en G3 te laten inbouwen.

Uiteindelijk een V70 gevonden bij Saab Arnhem. Het betreft de basisuitvoering in donkerblauw, non-metallic. Het is niet direct mijn kleur, maar soi. De auto is een import uit Zweden, had een lage km stand, 140.000, volledige documentatie (in het zweeds, maar met hulp van Google translator geen probleem), en de robuuste 140pk benzinemotor. Distributie was 10.000 km geleden gedaan. Al met al een keurige auto voor een heel nette prijs.
Ik had met de dealer afgesproken dat de auto geleverd werd op de dag dat hij 15 jaar zou zijn, en dat was op 18 december. Dus: met de trein naar Arnhem, met de V70 terug.
Wat een rust en wat een comfort! En wat een heerlijke soepele motor! En had ik al gezegd dat hij fantastisch klinkt?

Anyway, thuis aangekomen de auto meteen afgeleverd bij de LPG inbouw specialist. Een dag of drie later was de auto klaar en kon het genieten beginnen, en lekker in Belgie tanken voor 30 cent. (Haha, ik werk in Belgie net over de grens)

Wel stoorde een krakend geluid uit de vooras enorm. Na watr rondvragen op het volvoforum bleek dit het lager te zijn bovenaan de veerpoot. Op youtube zijn filmpjes te vinden hoe dit te vervangen is. Dus zelf de onderdelen besteld, wel van een goed merk; geen chinese Fou Yong Hai onderdelen op mijn auto ;-) Een ochtend sleutelen en ze zaten erin. Sindsdien rij ik in alle comfort en rust. Ik heb pas drieduizend kilometer gereden, dus van betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen.
Ik heb in het verleden verschillende auto’s gehad, ook een V70 van een latere generatie. Maar qua qualiteitsbeleving is dit eigenlijk een veel betere auto.
Het enige wat ik mis, daar had ik bij de koop niet op gelet, is cruise control. Verder zie je alleen aan het verouderde audiosysteem dat de auto al 15 jaar is. Voor de rest is het interieur als nieuw!
Het mag niet de mooiste of dikste V70 zijn, maar voor mij perfect: het archetype familieato; lekker functioneel, ruim, en met een heerlijk romig geluid (had ik dat al gezegd?)
Ik hou jullie op de hoogte!
Oh ja, ik ga binnenkort de luchtinlaat meer openen om iets meer sound te krijgen, een tip van iemand op het volvoforum...hehe

Heerlijke reisauto, manusje van alles

  • 171.000 km

Onverminderd zeer tevreden met deze lobbes. Tot nu toe alleen normaal onderhoud gehad bij de dorpsgarage en zelf nieuwe motorsteunen erin gezet.
Heerlijke auto: comfortabel, ruim en robuust.

Verbruikt 1:9 op LPG maar ach, ik tank in Belgie voor 0,35€/L...

Zo, de Volvo is ingereden ;-)

  • 200.000 km

Inderdaad, afgelopen week fluitend de 200.000 op de klok gezet. Dan is een Volvo, en zeker een V70, net ingereden. Wel wat kosten gehad afgelopen jaar, handrem linksachter was kapot, daar waren onderdelen afgebroken die in de trommel vanalles kapot hadden gemaakt. Verder begin van het jaar de veerpootlagers vervangen omdat deze kraakten. Het lager rechtsvoor is inmiddels weer aan het kraken, dit heb ik meerdere keren opnieuw losgemaakt, ingevet en vastgemaakt zonder resultaat.
Misschien toch maar een hele nieuwe kopen ( lager dan he)

Verder zijn er nieuwe banden opgekomen, Michelin Energy Savers en deze bevallen goed.

In de zomer lekker naar Italie geweest met het gezin (3 kinderen), en op een of andere manier redden wij het altijd nog zonder dakkoffer ;-)

Ook leuk, ik heb meerdere keren mijn DS (zie ander review) op een auto ambulance vervoerd. Dat gaat qua vermogen maar net...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.