Volvo V70 2.4 140pk (2000)

autoreview

Volvo V70 2.4 140pk (2000)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 140pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf320.000 km
KM-stand laatst363.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen tot nu toe (320.000-355.000)

  • 355.000 km

Aanschaf

Vanwege het verhuizen van Duitsland naar Nederland op zoek gegaan naar een andere auto. De Duitse Mondeo zou in Nederland ruim 140 euro per maand gaan kosten (tegen 240 per jaar in Dld!), en op het moment van verhuizen hadden wij van de belastingdienst nog geen uitsluitsel gekregen over eventuele BPM-vrijstelling. Dus besloten op zoek te gaan naar iets anders. Uitgangspunt was dat de auto net zo groot of groter moest zijn, er LPG in moest kunnen en er minimaal airco en cruisecontrol in moest zitten. Ik rij ongeveer 50.000 km per jaar.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een V70 uit 2000 op benzine, 320.000 gelopen en volgens de Volvo specialist waar ie te koop stond zeer goed onderhouden. Bij aflevering is er een nieuwe LPG installatie ingebouwd met een klepsmeersysteem.

Dit laatste vraagt wellicht om een kleine toelichting; er staan immers meer dan genoeg Volvo's op LPG te koop? Voor deze constructie heb ik gekozen omdat auto's in mijn budget vaak al 2-3 ton op LPG gelopen hebben. Wat het gevolg is voor de kleppen etc is bij aankoop niet te overzien. In het verleden al eens een V40 gekocht op LPG waar binnen een jaar een dure koprevisie noodzakelijk was, pomp en verdamper kwamen vrij snel daarna.
Nu heb ik twee jaar garantie op alle LPG gerelateerde onderdelen en een klepsmeersysteem, dat geeft m.i. toch wat meer zekerheid.

Al met al dus zeker niet de goedkoopste V70 in aanschaf, maar dat zou zich hopelijk uitbetalen in betrouwbaarheid.
De verkoper heeft na de proefrit de volgende zaken vervangen/uitgevoerd:
- Draagarmen LV en RV
- Schokbrekers voor
- Remblokken voor
- Schoonmaken gasklephuis
- Nieuwe dynamo
- Nieuwe accu

Zelf heb ik na aflevering nog een airco servicebeurt laten uitvoeren en de originele HU-radio met cassettedeck vervangen door een radio met bluetooth etc.

Over het rijden in een V70 ga ik hier verder niet teveel uitweiden. Dit rijdt gewoon super comfortabel, strak, rustig!
Opvallend vind ik wel dat ik geen moment spijt heb gehad van het wegdoen van de 9 jaar jongere Mondeo. Dat was ook een fijne reiswagen maar kan qua comfort en kwaliteitsbeleving naar mijn mening niet tippen aan de V70! De 140 PK zijn voldoende voor het Nederlands verkeer en bij 120 km/ph is het heerlijk cruisen met ongeveer 2750 toeren.
(Wellicht in de toekomst nog eens laten chippen tot 170 pk, maar ben er nog niet over uit of ik dit de moeite waard vind en of dit bijvoorbeeld ten koste gaat van betrouwbaarheid)

Problemen:

Nadat alle bovengenoemde zaken vervangen zijn heb ik nog geen noemenswaardige problemen in de afgelopen 30.000 km gehad. De remklauw linksachter is wel vervangen omdat de blokken na het remmen niet meer loskwamen van de schijf. In combinatie met de inmiddels totaal versleten remblokken had dit dan weer tot gevolg dat de remschijf en zelfs de velg gloeiend heet werd. Gevolg: Kromme schijf en de voering van de handrem losgekomen door de hitte.


Kosten tot nu toe:
- Grote beurt, geen bijzonderheden, 275,-
- LPG Servicebeurt, 90,-
- 1 remklauw, 2x remschijven en -blokken achter, 2x handremvoering, 700,-

Tot nu toe eigenlijk niet bijzonder, de remmen waren natuurlijk een tegenvaller maar zouden bij normaal onderhoud vroeg of laat ook aan de beurt gekomen zijn.

Verbruik:
Daar kan ik heel kort over zijn: 1 op 10 op LPG. Rijstijl heeft hier verrassend weinig invloed op; heel rustig rijden levert nauwelijks lager verbruik op en sneller rijden scheelt ook maar heel weinig. Dit is gemeten aan de pomp; de boordcomputer geeft een iets lager verbruik aan.


Met zo'n 50.000 km per jaar zullen de beurten elkaar vrij snel opvolgen, ik zal hier regelmatig een update plaatsen van de kosten en problemen.
(Dat laatste natuurlijk puur hypothetisch, kan toch haast niet met een bijna nieuwe Volvo?)




APK

  • 363.000 km

Gisteren de V70 weggebracht voor de APK en een kleine beurt. Aandachtspuntje van mijn kant vantevoren was een 'bonkend' geluid bij het optrekken dat de laatste weken steeds erger was geworden. Daarom de keuring maar iets vervroegd, om te voorkomen dat zaken erger worden dan nodig is. Dit bonkend geluid bleek afkomstig te zijn van de fuseekogel en de aandrijfas rechtsvoor. Duidelijk zichtbaar heeft de vorige eigenaar of de verkoper de aandrijfas goedkoop willen repareren. De gehele as is nu vervangen door een gebruikte icm een nieuwe fusee. Alle bijgeluiden zijn nu verdwenen en de auto rijdt weer als nieuw!
Kosten:
APK, kleine beurt, fuseekogel, gebruikte aandrijfas, 2 (Continental) banden: 650 euro.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.