Volvo V70 2.5 D (2000) #2

autoreview

Volvo V70 2.5 D (2000)

Signalement

UitvoeringV70 2.5 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst208.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijdmachine

  • 76.000 km

19 jaar oud, en slechts 76000 km. Na 12.000 km in een kwartaal nog elke dag het gevoel in een nieuwe auto te stappen. De auto komt uit België, met Carpass en ingevuld boekje.
Het is een fantastische reisauto, De auto rijdt bij mij veel lange afstanden op de Duitse Autobahn. Na 500 km stap je fit en relaxed uit. Waar mogelijk cruisecontrol aan, en op de teller 130, dan blijft het verbruik van de VAG motor prettig laag, gemiddeld 5,3l/100km. In de stad komt hij minder tot zijn recht.
Optrekken vanuit stilstand gaat relatief langzaam, maar een keer aan het rijden is hij goed bij de les. Na 12000 km geen noemenswaardig olieverbruik, geen enkele storing.
De oude Volvo radio vervangen door een moderne chinees, die specifiek voor deze generatie Volvo's gemaakt is. Stuurwielbediening aanleren ging perfect, Handsfree was een beetje tricky, de bluetooth communicatie tussen twee Android versies van mijn telefoon en de radio haperde eerst. De DAB ontvanger is weggegooid geld geweest hier in Oost Nederland. Rond grote steden als Hamburg werkt hij wel erg goed, behalve in tunnels. Binnenkort bandenspanningscontrole, parkeersensoren en dashcam inbouwen, dan is het infotainment wat mij betreft op orde.
Na aankoop heeft de auto eerst een grote beurt incl. distributie, airco bijvullen en banden gehad, dus op problemen ook niet gerekend. Net als de Amazon die ik in de jaren 90 reed in onderhoud bij Tom's Classics in Enschede. Op zijn advies wederom Vredestein banden laten monteren. Prima keus, stil, responsief, 100 punten.
Om zelf de OBDII poort uit te lezen met een adapter is mogelijk, maar je hebt een goede kwaliteit lezer nodig en een speciale app op je tablet, 850 OBD. Het is nog geen standaard protocol. Autobedrijf MO van Rien Murre uit Yerseke heeft me een prima auto verkocht. De youngtimertaxatie spoorde aardig met de aankoopprijs. De auto wordt zakelijk gereden, dus daarmee kan ik de bijtellingswaarde onderbouwen.
Het valt op hoeveel van deze auto's nog rijden, laatst stonden er drie naast elkaar op een parkeerplaats.

10,000 km erbij

  • 86.000 km

De afgelopen twee maand 10.000 kilometer gereden zonder een storing, met uitzondering van een gloeilampje. De auto loopt als een zonnetje.
Meerdere keren naar Denemarken op en neer, als je de rijtijd zo kiest dat de drukte bij Bremen en Hamburg weg is rij je rustig, snel en zuinig. bijna 1 op 20. Afgelopen week bij Parkeersensoreninbouwen.nl van Roland Regeer in Putten parkeersensoren in laten bouwen. Sensoren op kleur van de bumper, ziet er goed uit en werkt betrouwbaar. Enkele weken geleden nieuwe winterbanden op originele aluminium velgen gekocht van iemand die zijn V70 total loss gereden had. Hij had na de winter alvast nieuwe banden laten monteren. Dat kon mij goed passen!

De eerste ton op de teller

  • 99.999 km

Na 8 maanden zitten de eerste probleemloze 35.000 km er op, en gaat hij kalm verder. Verbruik gemiddeld 5,8 liter diesel op de 100 km, dus regelmatig meer dan 1100 km op een tank. Dat blijft prettig. Meer dan een lampje is er niet kapot gegaan. Bij de laatste beurt zat het oliefilter erg vast, met twee sleutels tegelijk kwam hij uiteindelijk los. De goedkope winterbanden rijden niet zo strak als de Vredestein zomerbanden, maar ja, het setje op origineel Volvo lichtmetaal heb ik overgenomen van iemand die zijn V70 total loss reed nadat hij winterbanden had laten monteren op de tweede set velgen, maar voor hij ze onder zijn auto kon zetten. Een gegeven paard niet in de bek kijken dus.

Eerste storing

  • 111.000 km

Afgelopen week gaf de aircopomp de geest, dikke wolk achter de auto. De multiriem knapte door het blokkeren, dus ook geen stuurbekrachtiging en niet bijladen. Dat was dan de eerste echte storing. Nieuwe laten monteren bij Toms Classics in Enschede, Alles weer 100%.

V70 erbij

  • 119.000 km

V70 erbij...
De 2.5D loopt als een zonnetje, beurt bij Toms Classics was niet meer dan olie en filters. Voor mijn vrouw een V70 D2 erbij gekocht uit 2015, mooi complete auto. De D2 staat als privéauto op Duits kenteken. Kost net als de 2.5D € 180 aan wegenbelasting, maar dan per jaar in plaats van per maand...

Tussenstand

  • 208.000 km

In de zomer ging de radiateur van de airco kapot, het was nog de eerste, dus die had het goed vol gehouden. Het afgelopen jaar naast normaal onderhoud eigenlijk alleen de achterste dichting van de krukas laten vervangen, die zweette wat olie. Voor het overige loopt de auto nog als nieuw, komende week weer een beurt, daar verwacht ik geen rare dingen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.