Volvo V70 2.4 140pk (2002) #2

Volvo V70 2.4 140pk (2002)

UitvoeringV70 2.4 140pk
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013

Zweedse volkskombi

Woonachtig in Zweden is de V70 zo ongeveer wat een Opel Kadett Caravan ooit in NL was: een volkskombi.

In mijn durp hebben ik en mijn vrouw 2 auto's nodig. OM naar ons werk te komen (beiden 30 km enkele reis), kinderen naar school en activiteiten te rijden, vakanties e.d. Als andere auto hadden we bij aanschaf van deze auto een Renault Megane, nu een Nissan Leaf. Al wordt nu de Leaf vooral als eerste auto gebruikt, omdat die per km veeel goedkoper is en eerlijk gezegd ook een stuk prettiger rijdt (als forensauto). De Volvo is dan wel weer uitermate onduur om te bezitten.

In tegenstelling tot in Nederland is een V70 hier een goedkope auto, afhankelijk van je kilometrage. Rij je relatief weinig, dan zijn de brandstofrekeningen prima te overzien. De wegenbelasting is hier laag (omgerekend 270 EUR per jaar). Verzekering is niet al te duur en werkelijk elke lokale beun kan met deze auto overweg, dus onderhoud valt ook al mee. Qua brandstofkosten valt het mij eigenlijk ook wel mee. De uitermate luie 140 pk motor in deze wagen nodig op geen enkele manier uit om hard door te trekken, waardoor het brandstofverbruik meestal zo rond de 1 op 12 is. 1 op 11 met veel korte ritjes in de winter en op een lange rustige rit in de zomer heb ik ook wel eens 1 op 15 gehaald. Met lange vakantieritten op snelwegen in Duitsland of Frankrijk met volle bepakking en dakkoffer kun je alsnog wel rond de 1 op 11 verwachten. Kortom: een looiige bak met een efficiente motor die totaal niet uitnodig om te scheuren.

Wat comfort betreft wordt je als ex Citroen rijder met hydropneumaat niet teleurgesteld, al moet je je wel enigszins je verwachtingen bijstellen. De stoelen, de rustige en stabiele wegligging (ook als de kont door volle belading 10cm lager hangt), de waanzinnig stille koets, goed werkende Climate Control, goede verlichting en fijne geluidsinstallatie dragen bij aan het comfortgevoel. De wendbaarheid is niet top: het is een log ding en op de relatief kleine 195/65 R15 banden niet al te dynamisch geschoeid. Op de snelweg rechtuit is ie mooi stabiel, maar het is gewoon geen gooi en smijt ijzer. Uitkijken dus met snelle manouvres op lollige heuvelachtige bochtige weggetjes. Die kont kost wat meer tijd om op te zetten. Ook het veercomfort is wellicht goed als je een Duits merk gewend bent. Vergeleken met een Franse limousine is het hard. Die andere factoren vergoeden een hoop.

Zoals al eerder opgemerkt. De motor is traag. Wel relatief geruisloos en zuinig. Weet de gang er prima in te houden als het eenmaal op tempo is, maar het is geen acceleratiewonder. Acceleraties op de snelweg op hogere snelheden vergen engelengeduld. En terugschakelen heeft t-o-t-a-a-l geen zin. Er zit een soort softwarematige begrenzer in die alle fut eruit haalt in de hogere toeren. Daarentegen is de motor koppelrijk bij lage toeren en sleurt dan prima.
Wat de auto met deze motor ook uitstekend kan, is een kar(retje) trekken. Ik ben geen caravanliefhebber en heb ook niks met paarden, maar ene karretje met een kuub zand erop wegsleuren gaat echt meer dan prima. Het ding mag 1800 kg trekken en ik heb er niet het minste wantrouwen, dat dit een probleem zou opleveren. Als je echt zware combi's de Alpen over wilt trekken, zul je vermoedelijk weer geduld moeten hebben met de acceleraties. Maar het is niet zo je de motor stuk maakt door overbelasting of dat je gevaarlijk traag wordt.

Gewoon geen haast hebben dus. Dat veelgeprezen 5 cylinder geluid is nauwelijks hoorbaar, wat wel weer een pluspunt is. Als je hard wil kunnen rijden, koop dan minstens een 2.5 T. Of wellicht een D5. Had ik waarschijnlijk ook gewoon moeten doen. Iets met Yolo.

Het ding is aangeschaft als familie werkpaard/container. Prettig met leren bekleding als kleine kinderen misselijk worden (en dat fysiek uiten) of als er een lading oude gipsplaten naar de stort moet. Handig met de trekhaak voor een karretje. Handig met de grote bagage ruimte zodat je niet hoeft te prutsen met kinderwagens, maar zo'n ding gewoon naar binnen kan schuiven.

Qua betrouwbaarheid/onderhoud/pech heb ik 4 sterren gegeven. Eigenlijk hadden dat er ook wel 5 kunnen zijn, want deze auto is echt duurzaam gebouwd en de meeste onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit en beter geconstrueerd dan "nodig". Er zitten echter toch wel de nodige fratsen op die in de praktijk toch nog wel wat problemen kunnen opleveren. Heeft een beetje te maken met het feit dat Volvo toch met de dure merken meer wil doen. Pemium car, premium service... (bills).

1x in Duitsland stilgevallen wegens een rotte looprol van de dynamo in Duitsland. 2x nu een accu vervangen. Een alarmsirene die soms spookte (trek de zekering eruit mensen).
Verder kan het gasklephuis spoken, wat bij mij al vervangen was.
Ook was bij mij voor aanschaf de koppeling (met DMF vliegwiel en hydraulische cylinder) al vervangen.

De handremconsctructie is archaisch. Bekende rommel en vermoedelijk door de financiele inkopers van Ford verslechtert en goedkoper gemaakt na de eerste V70 . Niks aan doen zolang het doet wat het doen moet. Vooral geen beuncomponenten gebruiken bij vervanging. Er zit een onprettig grote speling in, omdat de remschoenen niet gestopt worden door een hydraulische cylinder, maar door een mechanische expander. Dat is volkomen normaal, ook als alles nieuw is.
Wieldraagarmen/veerpoottoplagers kun je wel verwachten over de 2 ton.
Ook de ABS Ringen op de aandrijfassen en een ABS sensor heb ik eens moeten vervangen.
Motorolie vervang ik eens per jaar en ik heb 1x een lambdasonde vervangen (gebruik een originele van Denso).

Nu beginnen de voorschermen vooraan achter het wiel en 1 achterzijscherm roest te vertonen. Niet zo chique, maar roesten doen auto's hier nu eenmaal wat sneller dan in NL. Wisselvallige winters hier aan de westkust met veel Zout en veel steengrit helpen goed mee.

De vraag is hoe lang dit ding het nu nog uithoudt. Met een vrijwel non-existente "reparaturstau" zou dat nog best even moeten kunnen. Natuurlijk kan er altijd plotseling "echt" iets goed kapot gaan. Vooralsnog lijkt het ding helemaal niet beroerd gebouwd en nog geen zin hebben om echt fundamenteel kapot te gaan. Vertrouwen in de techniek heb ik ook nog wel. Ik zou em zonder na te denken pakken voor een ritje naar NL
Het koetsje wordt wel minder ,maar geen serieuze roestvorming aan dragende delen.
Met Corona is het forensverkeer (30 km enkele reis voor 1 gezinslid) een stuk minder geworden, wat het jaarkilometrage van een toch al bescheiden 12000 km per jaar terugbrengt tot de helft daarvan. Vermoedelijk genoeg om de techniek in beweging te houden, maar te weinig om echt hard te slijten. Toch zijn die 6000 kms nog altijd belangrijke transportkilometers, die lastig te zijn delegeren aan OV, mijn hobbyauto (een Citroen GS) of de motor. Kortom: het ding is echt wel nodig.
Eigenlijk slijt vooral het klimaat op de koets. Verder slijt het ding ook op je ogen. Iets anders puur voor de afwisseling zou ook gewoon een argument kunnen zijn om em eruit te schoppen. In dat geval is een wat meer dynamisch sturende V70 van de derde generatie met T4 motor wellicht een optie. Maar eigenlijk zou je gek zijn om een totaal afgeschreven lor dat het gewoon nog prima doet eruit te schoppen, omdat je er op uit gekeken bent. Dat was ik namelijk al bij aanschaf.

Over de 3 ton

Op mijn vorige update heb ik wisselende reacties gehad. Sommigen ergeren zich blijkbaar aan mijn enigszins zakelijke kijk op deze auto. Anderen herkennen dat wel. Ik ben geen echte Volvo for life type, dat is wel duidelijk. Ik kan deze V70 echt wel waarderen.

Terugkijkend op afgelopen jaar toch wel wat meer problemen gehad dan de vorige jaren. Bij de APK ineens problemen met de trekhaak. Die is losneembaar en had ik jaren geleden al eens verwisseld met een vaste. Voornamelijk omdat er geen Twinny Load fietsendrager op de vorige trekhaak paste. Dat was met de APK ineens een probleem en ik was gedwongen een registratiekeuring te doen zonder trekhaak. Verder een waren een buitenste stuurkogel, stabilisatorstangetjes (voor) en een homokineet aan de beurt.
Voor de zomervakantie bleek tijdens een oliebeurtje dat de motor behoorlijk wat olie lekte. De krukasoliekeerring (aan distirbutieizjde was lek). De distributieriem was ook aardig nat, dus die maar gelijk ook vervangen met de bijbehorende rolletjes.

Tijdens de zomervakantie onderweg ook nog de uitlaat moeten vervangen en 2 achterbanden. Die laatste bleken scheef afgesleten. Dat weer veroorzaakt bleek te worden door een slechte uitlijning. HEt oplossen daarvan was iets lastiger omdat een uitlijnbout was vastgeroest in een silent block. Uiteindelijk weer opgelost en dat maakt het stuurgedrag ook weer fijner.

Op zich geen rampzalig jaar, maar wel duidelijk meer kosten dan de afgelopen jaren. Ondanks meer technische tegenslag moet je constateren dat de auto nog steeds heel betrouwbaar is gebleken. Met een verse uitlaat, nieuwe distributie, nog steeds goede banden, remmen e.d. staat de auto er technisch ook nog steeds prima bij. De carrosserie is overigens niet al te knap meer. Veel deukjes en qua roest rond de spatborden wordt het ook niet beter op. Oprijden zal vermoedelijk nog wel een hele tijd duren.