Volvo V60 T6 Recharge AWD R-Design (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 T6 Recharge AWD R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 11.580 km |
V60
- 1.400 km
Eigenlijk heb ik nog nooit reviews geschreven op het internet. Maar hier maak ik graag een uitzondering. In de afgelopen maanden is er geen plek geweest waar ik zoveel zinvolle ervaringsinformatie heb kunnen vinden als op dit forum.
Met een aflopend leasecontract van een BMW 320d touring in zicht ben ik me gaan oriënteren op de opvolger. De afgelopen 10 jaar koos ik, na een oriëntatie, steevast voor een nieuwe BMW. Nooit spijt van gehad. BMW heeft (had) een mooi design en het zijn heerlijke rijdersauto’s. Met 40k kilometer per jaar is vooral ook dat laatste belangrijk voor mij.
Bij het verschijnen van de nieuwe V60 was mijn blik direct gevallen op het mooie design. In zijn prijsklasse in mijn ogen op dit moment de mooiste auto die rondrijdt. Belangrijke eis voor mij was een hybride aandrijving. Ik wilde een eerste ervaring opbouwen met elektrische aandrijving, maar doordat ik geen laadpaal voor de deur kan plaatsen (400 m lopen) was full electric en twee kleine kinderen voor mij persoonlijk geen optie.
Na een aantal testritten en veel lezen, heb ik gekozen voor de V60 Recharge T6 AWD Automaat met R-line pakket (incl exterieur styling set en extra getint glas achter) in Bright Silver Metallic. Best nog even zitten twijfelen over de kleur. Maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt omdat zilver op zwarte exterieur delen mooi afsteekt. Daarnaast had ik in mijn hoofd om het zilver te combineren met donkerbruin leer. Dat laatste was nog best even een zoektocht omdat ik er al snel achter kwam dat R-line alleen met zwart leer geleverd wordt. Uiteindelijk dus na-inbouw verkend en daar de kleur gevonden waar ik naar op zoek was. Waardoor het uiterlijk van de wagen nu precies is ,wat ik voor ogen had.
De R-line is nogal stug geveerd en ondanks dat dit sportief prettig aanvoelt, zocht ik, naast het mooie uiterlijk, naar meer comfort. Ik had al eens gehoord over FourC elektronisch instelbare dempers. Het viel me op dat hier bij de dealer niet veel kennis over was. Uiteindelijk de optie genomen (kost 900 euro). Na het ophalen op een carpool plaats (echt een feestje in coronatijd ;-) ), ben ik op zoek gegaan naar de handmatige instellingen ervan. Wat bleek: zit er niet op. Dat was wel even een teleurstelling, omdat het vorige V60 model wel 3 handmatige instellingen had. Voor degenen die het overwegen, wat heb ik erover geleerd: de auto staat 1,5 cm hoger op zijn wielen (dan R-design). Ik vind dat geen enkel probleem. Alleen Polestar Engineerd laat je zelf beslissen over demper instelling, de FourC bij alle andere modellen gebeurt automatisch door de auto zelf. Nu had ik vorige week een leenauto zonder FourC omdat mijn auto uitgelijnd moest worden. Merkte nu pas het verschil van comfort. Dus erg blij mee en na 1.400km op de teller zou ik het aanbevelen.
Verder heb ik het lounge pakket waardoor je met R-design direct een heel compleet opgebouwde auto hebt. Panorama dak vind ik een heel fijne optie en rijd nu al veel met dak open. Klein ding bij panorama dak, het zal wel aan mij liggen maar ik zit constant verkeerd als ik het dakraam wil openen. Knop voelt niet als logisch, maar ach misschien zit ik wel niet logisch in elkaar.
De review van een ander over de Harman Kardon – beetje een tegenvaller – deel ik wel. Ik had er echt meer van verwacht. Al ben ik er nu wel achter gekomen dat je met de instellingen, o.a. richten van punt in de auto waar muziek samenkomt, veel kan doen met de kwaliteitservaring.
Touch screen is redelijk intuïtief dus na een aantal keer doorlopen heb je die wel in de vingers. Moest wel echt even zoeken naar de goede stoelinstelling (ook bekend fenomeen dat ik hier al gelezen heb), maar denk dat ik deze gevonden heb. Verder iets wat me een beetje irriteert, maar waarschijnlijk weinig aan kunnen doen (ze hebben er al naar gekeken): mijn stuur staat minimaal uit het lood, echt millimeter werk, maar valt me wel telkens op. Als laatste kofferbak: meer ruimte dan de 3 serie, dat is erg prettig. Verder las ik best wat klachten rondom kofferbakscherm (slechte kwaliteit). Ik denk dat ze dat bij dit modeljaar hebben aangepast, want vind het meer dan ok en werkt naar behoren. Schijnbaar zit er een sensor onder de laadklep, maar op dit moment zie ik vooral veel buren vreemd kijken als ik weer schoppend onder die auto de sensor probeer te vinden..
Dat brengt me bij de rij ervaring. Daar ben ik eigenlijk meer dan positief verrast door. Met 310 PK onder de kap is ie met bijna 2000 kilo, echt enorm snel. Maar wat mij vooral verrast is de wegligging en dan zeker ook in de bochten. Zal de AWD zijn, maar had verwacht dat zijn gewicht hem daar parten zou spelen. Vind wel dat hij ietwat traag reageert en terugschakelt bij kickdown. Wat overigens wel anders is als je de auto op sportstand zet (maar dat doe ik in dagelijks gebruik niet graag). Ik vind de B in de automaat een mooie vondst. Je voelt bij het gas loslaten meer weerstand en daarmee laadt hij de batterij bij. Zeker in het stadsverkeer goed over nagedacht. Verder zou ik nog wel willen weten hoe ik zelf kan schakelen tussen full electric en benzine – waardoor je bijvoorbeeld bewust stad uitrijdt elektrisch, op de snelweg benzinemotor gebruikt en stad in weer elektrisch. Mocht iemand dat weten, houd ik me aanbevolen. Kanttekening bij deze rijervaring is dat ik pas 1.400 km heb gereden, dus ik ben erg benieuwd hoe mijn ervaring blijft.
Omdat de tank / laadpas net een week binnen is, kan ik bij de volgende update pas wat zinvols zeggen over het verbruik. Die is nu best hoog 8.7l / 100, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik nog wat vaak aan het spelen ben met het vermogen van de auto.
Al met al, op dit moment, bijzonder tevreden met de keuze die ik gemaakt heb. Meer dan concurrerend met BMW en zie uit naar veel veilige kilometers. Ik houd jullie op de hoogte.
Elkaar beter leren kennen
- 11.580 km
Daar zijn we weer. We zijn ongeveer 10.000 (11.5800) km verder en dat leek me een mooi moment voor een update. Ik heb daar voor mijn doen overigens zeer lang over gedaan met nog geen 1.700 km per maand.
Ondanks dat ik graag autorijd, kan ik wel wennen aan structureel zo weinig kilometers. Ik hoor je denken, zoek dan een baan om de hoek van je huis. Dan kan dat prima. Even terug naar mijn ervaringen. Allereerst mooi hoe reacties onder mijn eerste review me geleerd hebben: a. hoe je op de juiste plek met je voet de kofferbak opent en b. hoe je de batterij op de snelweg uitzet en deze binnen de bebouwde kom weer aanzet. Waarvoor dank!
Laat ik beginnen met het feit dat als ik de auto voor de deur zie staan, ik het nog iedere dag een plaatje vind om naar te kijken. Niet onbelangrijk, dus wat dat betreft blij. Qua verbruik maakte ik me best zorgen of dit nog serieus naar beneden zou gaan (bij aanvang rond 7-8L/100 km. Nu ik meer en meer elektrisch rijd zit ik ondertussen op 5.1L / 100 km. Een nette 1 op 20. En ik weet dat ik er nog meer uit kan halen. Sowieso valt me op dat de 40 km elektrisch (45 km in de Pure stand) behoorlijk realistisch is. Had ik niet verwacht. Ik rijd behoorlijk vaak in de Pure stand. Dat moet je niet doen voor het vermogen – hij rijdt immers puur op de elektrische PKs, maar hij beweegt zich (als je niet plotseling hoeft opte trekken) nog prima door het verkeer.
Ik moet sowieso zeggen dat ik de auto prettig vind rijden. Zowel in het stadsverkeer als op de snelweg. Volvo zal waarschijnlijk wel nooit de rijeigenschappen van een BMW krijgen, en dus mag je deze auto daar niet mee vergelijken. Maar zelfs dan nog vind ik het een hele fijne (reis)wagen. Met een goede weglegging, voldoende directe feedback in stuurbeweging en een hooguit een wat trage bak. Maar dat was me bekend voor aanschaf. Dus niet zeuren en ontspannen maar! Voor wat betreft de wegligging, ik heb de optie FourC (adaptief onderstel) en dacht er niet veel van te merken. Totdat mijn auto terug moest vanwege een uitlijningsprobleempje en ik een leenauto (ook V60) meekreeg. Wat een verschil! Deze optie zal ik dus altijd aanbevelen.
Misschien ben ik de enige er ziet iets schizofreens in de auto. Aan de ene kant heeft ie meer dan 300 PK aan boord en weet je dat ie behoorlijk rap kan zijn daar heb je benzine voor nodig, en das leuk. Tegelijktijdig wil je zo rustig mogelijk rijden om zo veel als mogelijk uit het hybride systeem te halen. Die meer dan 300 PK laat je overigens volgens de specificatie in minder dan 6 seconde naar de 100 katapulteren. Als iemand me kan vertellen waar de turboknop hiervoor zit, houd ik me aanbevolen, ik ben namelijk nog nooit onder de 7 seconde gekomen. Heb dit natuurlijk pas 1 keer geprobeerd ;-) En daar begint voor mij wel het tweede deel van de recensie. Wat zich het best laat omschrijven als ‘net niet’.
Mij vallen veel kleine zaken op die opgeteld me best irriteren. Laat ik beginnen met te zeggen dat we het hier over ‘first world problems’ hebben, dus je kan ook denken waar loop je over te zeuren. Maar voor een auto in dit segment zou ik me als fabrikant dit wel aantrekken. Mijn irritaties zitten vooral aan de software kant van de auto. Qua starten en uitzetten is de auto altijd een fractie langzamer dan ik wil. Alsof hij niet snel genoeg reageert. Dat geldt ook voor de voor en achteruitrijdcamera’s. Ik las laatst dat Volvo rijders de meeste parkeerschades rijden. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit veel laatste model V60 rijders zijn, omdat ook de piep nogal eens fractie te laat is. Altijd blijven opletten dus. Of rustiger inparkeren natuurlijk..
Laat ik verder, met lichte autistische trekken, even stilstaan bij het feit dat mijn knipperlichten niet altijd in hetzelfde ritme knipperen. Net als dat het tempo van het openen van het raam kan verschillen. Dat had de Fiat Punto van mijn moeder ook, alleen die kwam uit 1995. We gaan nog even door. Als ik radio aan heb, vervolgens met de carkit bel en stop met bellen, dan blijft de radio uitstaan en moet ik deze handmatig weer aanzetten. Dit kan ook te maken met het feit dat ik vanuit Apple carplay bel (waarbij ik overigens vaak terugkrijg van de ander aan de lijn dat degene zich dubbel hoort). Verder heb ik standaard DAB heb aanstaan als ik rijd, die telkens als ik de auto start weer terug staat op FM. Hoezo?!
Met de sleutel in mijn broekzak, blijk ik nogal eens de achterdeuren niet te kunnen openen (overigens ook de achterklep). Hij lijkt dan dus geen contact te kunnen maken. Het hybride systeem werkt nu en dan niet waardoor de auto automatisch op de verbrandingsmotor rijdt. Hij geeft dan achter de stand Pure - niet beschikbaar wegens beperkingen – aan. Het opnieuw starten van de motor verhelpt het probleem (al had ik het vandaag twee maal achter elkaar..)
De auto wordt al een tijdje niet meer in Zweden gemaakt, maar in China. Nu is het te makkelijk om te zeggen dat hiermee verklaring gevonden is, zelfs een beetje flauw. Maar dat ze het mogelijk lastig vinden om de kabelbomen fatsoenlijk door de auto te trekken, lijkt me het onderzoeken waard…
Uiteraard zal ik bij de volgende beurt dit aan geven bij de garage, alleen zit het op zoveel verschillende punten dat ik denk dat ze er niet veel mee kunnen.
Mijn excuses voor mijn ietwat zure terugkoppeling in het laatste deel van deze ervaringen. Wellicht dat in de volgende 10.000 kilometers de weg omhoog gevonden wordt, en moet deze auto gewoon nog even aan mij wennen. Mooie zomer allemaal!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD R-Design | Schuif- Kanteldak | Elektrische achterklep | Wegdraaibare trekhaak |
- 2021
- 80.890 km

Volvo V60 | Panoramadak | PDC + Camera | BLIS | Keyless | Standkachel | Adaptieve cruise |
- 2021
- 98.642 km

Volvo V60 2.0 T4 Business Sport Keyless|Schuif/kantel|Nav|Xenon
- 2018
- 184.555 km