Volvo V60 T6 Recharge AWD R-Design (2020)

autoreview

Volvo V60 T6 Recharge AWD R-Design (2020)

Signalement

UitvoeringV60 T6 Recharge AWD R-Design
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst52.861 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aankoop en eerste kilometers

  • 45.000 km

Er zijn zat reviews over de V60. In mijn ogen weinig reviews over de V60 als caravantrekker. Vandaar deze review.

Na jarenlang Ford te hebben gereden was ik op zoek naar een vervanger voor mijn Mondeo. Ik gebruik de auto zakelijk en privé. Voor kampeervakanties moest de nieuwe auto minimaal een caravan van 1600kg kunnen trekken. Met alle downsizing en omdat ik met de Mondeo eigenlijk best verwend was (2.0 diesel, +/- 200pk, 450Nm, alle denkbare opties) was de keuze niet heel moeilijk. Op papier viel na wat zoekwerk op basis van spec’s namelijk heel veel af. Verder moest de auto natuurlijk ook binnen mijn budget passen.

Opties die ik heb overwogen zijn de Volvo XC40, V60, V90, Mercedes C300e en Toyota RAV4. Dieselen was niet echt een optie meer, de ‘lekkere’ Diesels waren vaak 2e hands niet veel goedkoper dan hun hybride broertjes. Dan maar voor nieuwe techniek.

De XC40 T5 werd me door de Volvo dealer afgeraden om de Alpen mee door te trekken. De 1,5 benzine zou te weinig power bieden, zeker omdat ik uit mijn Mondeo kwam. Tenslotte willen we als we geld uitgeven er wel op vooruit gaan:-)

De Toyota vond ik een mooie auto, voelde goed aan. Hij voelde wel wat zenuwachtig door de cvt-bak. Ook vond ik de spec’s niet bijster interessant. Het koppel is best laag vergeleken met de concurrentie. 1600kg op de haak met een maximale kogeldruk van 70kg gaat niet comfortabel rijden. Dus de Rav viel af.

De C300e vond ik echt geweldig rijden. Wat me wel erg tegenviel was het grote accupakket in de laadruimte. Dat is echt niet meer van deze tijd.

In de V90 had ik voor Corona al een proefrit gemaakt. Een D3 ging het toen om. Van het interieur en de stoelen was ik gelijk weg. De auto waar het toen om ging vond ik op papier te weinigen vooruitgang. Maar 1 jaar nieuwer dan de Mondeo, aardig wat KM en de D3 is niet echt dankbaar om te chippen. In een Hybride versie heb ik eigenlijk nooit meer gereden.

Na Corona ging de zoektocht verder. De V60 vond ik als model net effe wat mooier eruit zien. Na wat proefritten was ik snel overtuigd. Een T6 of T8 moest het worden. De T8 is wel iets lekkerder, maar aan mijn portemonnee komt ook een eind. Ik vond een rode T6 R-design. Full-lederen interieur, nog wat leuke upgrades en de vorige eigenaar had er een Heico uitlaat onder laten schroeven. Best een dure optie waar ik zelf niet voor had gekozen, maar als het er toch op zit….. icm 4 zwarte eindpijpen ziet dit er erg fraai uit.

De eerste KM-ers gingen zonder problemen. De Navi is gekoppeld aan het hybride systeem. De auto kiest dus zelf zo efficiënt mogelijk tussen elektra en benzine en aan het einde de rit zet je de auto aan de lader.

Paar vraagjes die ik had voor de vakantie:

Er zit geen thermometer voor koelvloeistof in deze auto, bij de gechipte Mondeo hield ik de meter in de gaten als ik in de bergen reed. Benieuwd hoe dat nu gaat.

Laden op vakantie, gaat dat goed komen?

Met de caravan naar Spanje

  • 49.000 km

Ondertussen zijn we op vakantie. De reis verliep voorspoedig. De temperatuurmeter van koelvloeistof heb ik niet nodig gehad.

De auto rijdt weer een stuk beter en comfortabeler dan de Mondeo. Vooral het extra gewicht van de accu’s en de kortere oversteek achter werken in het voordeel van de V60. Waar ik de Mondeo nog wel eens in de gaten moest houden als ik bergaf net een vrachtwagen ging inhalen, ligt het nu allemaal stabieler op de weg.

De caravan weegt geladen 1600kg, de kogeldruk heb ik tussen de 85 en 90kg gehouden. Rijden met de caravan doe ik in de sportmodus. De automaat rijdt dan in een versnelling lager dan in de AWD-modus (welke volgens de gebruiksaanwijzing voor het rijden met zware aanhangers is). De auto gebruikt als het nodig is vermogen uit de accu. Tijdens het rijden zorgt de auto er zelf voor dat er voldoende power in de accu blijft. In de B-stand van de auto remt de auto zodra je het gas los laat. Met het remmen wordt de accu weer opgeladen. Aangezien ik vrijwel alles met adaptive cruise heb gereden denk ik dat de B-stand in mijn geval weinig toevoegt. Het verbruik is wel een stuk hoger dan met m’n oude diesel caravantrekker. 1/7 a 1/8, maar goed, dat had ik ook wel verwacht.

Laden op de camping werkt prima op 6A, al zie ik in Spanje wel de spanning terugvallen onder de 200V. Maar goed, hier staan dag en nacht airco met vergelijkbare vermogens te knallen. Voordat Spanje klaar is voor elektrisch rijden moet er nog wel wat gebeuren.

Een dingetje waar ik nog wel mee terug moet naar de garage, de klep van de uitlaat is niet bedienbaar. Dat zou volgens de Heico specs wel moeten kunnen, sterker nog, er zit een knop voor naast m’n stuur. Het maakt verder niet uit welke rij-modus ik kies, de klep staat standaard open. Gelukkig is het geen Miltek of Akrapovic en blijft het uitlaatgeluid nog netjes.

Weer aan het werk na de vakantie

  • 52.861 km

De terugreis uit Spanje is zonder bijzonderheden verlopen. Ik heb tussendoor nog eens olie gecheckt ivm met zware belasting door het trekken van de caravan, geen verbruik gevonden.

Inmiddels zijn we weer twee weken aan het werk. Gisteren stond er een afspraak bij Reede in Amerongen voor de uitlaat. De klep werkte niet, ik had zelf het idee dat de servo die dit aanstuurde lam was. De klep rammelde ook. Reede heeft het probleem netjes onder garantie verholpen (nieuwe klep dus). Ik kreeg mijn auto ook nog eens netjes gewassen terug. Top service!

Voorlopig is het nog er warm weer, ik ben toch al stiekem aan het shoppen voor winterbanden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.