Volvo V60 T4 Momentum Pro (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V60 T4 Momentum Pro |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 29.238 km |
KM-stand laatst | 127.921 km |
Eerste ervaringen
- 30.000 km
Dit is mijn vierde Volvo in rij. Na tweemaal goede ervaringen te hebben gehad met V50's, daarna een bijzondere ervaring met een V70 rijker geworden. Die V70 is me als auto geweldig goed bevallen, maar heb er helaas dikke pech mee gehad (zie mijn V70 review), waardoor ik er eerder dan gepland en gewild afscheid van heb genomen. Mijn V70 D4 (2014 Nordic+) was op dat moment bijna 7 jaar oud met 'slechts' 270.000 km ervaring.
Enfin, na verschillende opties te hebben overwogen, de keuze gemaakt voor weer een Volvo, een stuk nieuwer en voor benzine.
De V60 is gekocht bij Nieuwenhuijse Zutphen, waar ze me goed hebben geholpen met de inruil-/aankoopdeal. Bij aankoop is ie nog geen 9 maanden oud, met een kleine 30K km op de klok, de kop is eraf. De auto is door Volvo-NL ingezet voor interne doeleinden. De keuze is gevallen op deze compleet uitgevoerde onyx black T4 Momentum Pro uitvoering. Zoals ie op de foto staat stond ie voor me klaar toen ik 'm afgelopen week afhaalde.
De T4-motorisering is voor mij voldoende, ik ben met name op zoek geweest naar een compleet uitgevoerde versie, voor comfort en veiligheid. De lijst waarmee deze Momentum Pro verder is aangekleed is best lang, waarbij ik de volgende lines en opties het meest waardeer:
- Business pack connect, met complete navi en Apple car play
- Comfort plus line, met lederen bekleding en verwarmbare stoelen
- Intellisafe pro line, met adaptive cruise control, pilot assist, blis
- Scandinavian line, met parkeerverwarming, stuurverwarming en een verwarmde achterbank
- keyless drive, handsfree achterklep, mistverlichting, panoramadak, alarmklasse III en 19 inch velgen
Gebruikservaring
In de eerste week ben ik super enthousiast over de auto. De auto rijdt super comfortabel, stil, stevig en soepel. De opties aan boord maken de rij ervaring nog comfortabeler en prettiger. De adaptive cruise control en pilot assist zijn super prettige, handige en goed werkende opties die het rijden echt relaxed maken. De T4-motor doet stil, soepel en krachtig zijn werk in combinatie met de haast onmerkbaar schakelende 8-traps automaat. De sensus-navigatie en bediening van het grote scherm vergen flinke gewenning, maar gaat al redelijk gemakkelijk. Vooral de bediening van Apple car play is fijn en de bediening van de stoel- en stuurverwarming.
Ik was na de overstap van diesel naar benzine erg benieuwd naar het praktijkverbruik, vooral ook vanwege het toch flinke gewicht van zo'n 1.600kg. Na de eerste week van zo'n 1.000 km met combi snelweg, B-wegen en een beetje stadsverkeer vind ik de 1 op 14,7 ronduit netjes (ik ben het meest van de tijd een rustige rijder).
De komende tijd zal ik mijn verdere gebruikservaringen hier delen na een eerste goede start met deze V60.
Ervaring in eerste 2 jaar gebruik
- 91.500 km
Heb de V60 nu bijna 2 jaar in bezit. In die tijd van een kleine 30.000 naar km-stand 91.500 gereden. Wat bevalt en wat niet?
Het comfort van de auto blijft heerlijk. Korte maar vooral lange ritten gaan moeiteloos. Dit jaar 3x lange ritten gemaakt, naar Italië, Frankrijk en Zwitserland, dat zijn vlotte en relaxte ritten, waarna je bij aankomst fris uitstapt vanwege de fijne stoelen, en de stilte en gemak aan boord. De Adaptieve Cruise Control in combinatie met de drive assistent maken rijden veilig en eenvoudig. Op de lange ritten zet de auto moeiteloos grote stappen boven 160 km/u, 200 km/uur voelt ook nog veilig en comfortabel.
Prettig is bovendien het nette verbruik. Ik rijd 70% op B-wegen en de rest vooral rustige snelweg kilometers. Het overall gemiddelde verbruik over 2 jaar bedraagt 6,9 l per 100km.
Wat bevalt dan niet? Ik kan het zo niet verzinnen. Hooguit jammer dat de stuur-assistent niet werkt vanaf 140 km/uur. En binnen 2 jaar was de hulpaccu, die het start-/stopsysteem voedt, al aan vervanging toe. Een beetje coulance van Volvo dealer Nieuwenhuijse was op z'n plaats en wordt gewaardeerd. Oh ja, en die pianolak op het dashboard zou uitgevoerd mogen zijn in minder glimmend materiaal, wel zo praktisch.
Prettig doorrijden
- 108.000 km
Sinds de vorige update, eigenlijk weinig toevoegingen aan de ervaringen.
Zaken die prettig blijven aan het rijden in deze auto zijn het comfort, de stilte in het interieur en de soepele, schokvrije aandrijflijn.
De auto rijdt het prettigst wanneer je aanpast aan het karakter van de auto, dus comfortabel touren. Wil je wat meer snelheid, dan zit dat er wel in, maar voelt het niet zo vlot. Met de automaat in sportstand en het gas erop zet de motor een flinke keel op, maar flitsend wordt het nooit.
Wel valt op dat op dat ondanks de stilte in het interieur, de motor eigenlijk niet echt een fraai geluid voortbrengt. Tijdens het rijden merk je er niets van, maar bij stilstand klinkt de motor bijna - wat overdreven gesteld - als een een diesel. Dat is ook een beetje het rijkarakter: koppelrijk versnellen, maar niet vlot uit stilstand.
Ik heb de verbruiksmonitor van de auto gevuld. Ik tank vrijwel altijd E5 ipv E10, omdat mijn indruk is dat ie dan wat zuiniger rijdt, en tevens om de auto het goede te geven. Het gemiddelde verbruik over ca. 2,5 jaar gemeten bedraagt ca. 6,9 l / 100km.
Bij 107.000 km zijn de voorbanden voor het eerst vervangen, waarbij ik naar schatting in de winters ca. 20.000 km op winterbanden gereden heb. De Michelins Privacy waren aardig op bij vervanging, maar hebben bij een rustige rijstijl een lange levensduur.
Jaar 3
- 127.921 km
Ik heb de auto nu drie jaar. Ik rijd er gemiddeld een ruime 30.000 km per jaar mee. Het blijft een probleemloze, in mijn ogen fraaie en zeer comfortabele auto, waar ik met veel plezier en naar tevredenheid in rijd.
Hoewel ik zeer tevreden ben met de auto, ben ik me toch gaan oriënteren op een elektrische opvolger van de V60. Met de dalende prijzen van EV's en toenemende range, wordt elektrisch rijden een aantrekkelijker optie. Op zoek naar een EV, opvolger van de V60. Het is geworden... de Tesla M3.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?
![Volvo V60 2.0 B3 163pk Momentum Advantage Aut. [ Leder Trekhaak Stuur-en stoelverwarming ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57710279/0-0ddb7e7660a30c5238ea637ab19bf1b5.jpg)
Volvo V60 2.0 B3 163pk Momentum Advantage Aut. [ Leder Trekhaak Stuur-en stoelverwarming ]
- 2021
- 162.815 km

Volvo V60 T6 Recharge R-Design
- 2022
- 104.951 km

Volvo V60 B3 Automaat Momentum Advantage | Adaptieve Cruise Control| Blind Spot| Parkeer Camera| Park Assist voor en Achter |Verwarmbare Voorstoelen en Stuurwiel.
- 2021
- 134.412 km