Volvo V60 D4 Momentum (2019) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | V60 D4 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 50.500 km |
Het waren 2 fantastische ....
- 50.500 km
Het waren 2 fantastische jaren, plus 2 dagen om precies te zijn. Eigenlijk schandalig kort voor een nieuw gekochte en zelf samengestelde auto. Vanwege omstandigheden en corona de laatste 2 jaar duidelijk minder gereden dan gepland, en ook de Alfa heeft er vorige zomer nog 8000 km afgesnoept. En toen was het toch onverwacht snel op, maar daarover straks.
De bedoeling was eerst een xc 60,maar ik vond de nieuwe v60 nog mooier. Hoewel best wel laag, toen toch maar daarvoor gegaan. Na een paar jaar Alfa was de volvo heel wat anders: degelijker, veel veiliger (maar niet uitgeprobeerd), en je rijdt er toch anders in. Een stuk rustiger, je wordt niet opgehitst, geen haast bij het stoplicht. Dat laatste ook wel om niet teveel bestelwagengeluid binnen te krijgen, want dat is onder de 60 wel een dingetje. Daarboven verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond, windgeruis is er sowieso weinig, maar bandengeruis, zeker op matig asfalt blijft wel aanwezig. Achteraf moet ik wat dat betreft wel relativeren: je hoort vooral wat bandengeluid omdat de auto verder echt best stil is. De automaat doet gewoon z'n werk, schakelt netjes op, maar is niet de vlotste als er veel op en down geschakeld moet worden. Ik vind het wel best, tegenwoordig...
Over de besturing lees je ook wel eens dat ie afstandelijk is, en dat ie weinig gevoel met de weg doorgeeft. En dat klopt. Is dat erg? Mijns inziens voor deze auto totaal niet! De auto stuurt nl wel bovengemiddeld koers stabiel, en is ook weinig zijwindgevoelig. Dat ie zwaar is zal daar best ook in bijdragen.
De auto heeft pilot assist en alle andere rijhulpen. Die zijn allemaal al herhaaldelijk besproken hier. De eerste paar uur was ik best wat onrustig, wat gebruik je graag, en wat liever niet? Uiteindelijk werd het een nee tenzij; alles uit, behalve als ik er even behoefte aan had: bij bv het instellen van de navigatie is pilot assist best van meerwaarde. Ik betrapte mezelf er wel eens op dat ik het niet door had als pilot assist uit stond, gaat vanzelf boven 138 km/h, en dat betekent dus dat de wagen écht lekker stuurt, niet om te scheuren, wél om heel ontspannen lange stukken af te leggen. En had ik het daarnet over rustig rijden: 180 in Duitsland, waar het nog mag, valt daar dus ook onder.
Qua maatvoering vind ik het een bruikbare auto, met name op de achterbank is hij net wat ruimer dan de ddd's. Wel vind ik die achterbank wat laag staan, waardoor je vooral op je billen zit, je bovenbenen staan toch wat omhoog. In een xc 60 is dat echt wat beter. De stoelen in de v60 en 90 zijn niet helemaal mijn smaak; ik had wel even nodig om de goede zit te vinden. Die stoelen zijn goed gevormd, maar zitten wel wat harder dan de vroegere volvo's of de huidige xc 60 en 90. Dat soort stoelen hadden wel mijn voorkeur.
Het verbruik was redelijk, en werd later beter. Op het laatst zat ik ook met ca 5.8 liter per 100 km nog bij de vlottere verkeersdeelnemers. Boven de 130 vond ik het wel sneller oplopen dan met mijn vroegere s60d5. Het leek er trouwens wel op dat hij met dure diesel toch wel 5 % zuiniger was. Op zich nog niet genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen, maar als daarnaast de motor op kortere stukjes ook schoner blijft vind ik het goed. Overigens gaf de boordcomputer bij mij ca 0,3 liter per 100km méér aan dan ik daadwerkelijk verbruikte, meest is het andersom.
1 keer heb ik een melding gehad dat het dimlicht niet goed werkte,en een waarschijnlijk kapotte bandenspanningsensor, dat was het ook wel aan storingen. Prima voor die 2 jaar.
Zoals gezegd, een prima auto, ook volgens alle meerijders. En toch was ik de laatste tijd verder aan het kijken. Toch weer om hoger te gaan zitten. Mijn eigen garage had mij een paar jaar geleden al gewaarschuwd voor diesel, en was nu ook consequent: geen interesse. Door een "minder gangbare" jong gebruikte diesel terug te kopen kon dat punt elders wel opgevangen worden. Paar keer proefgereden in een xc 60, en in principe was ik daar voor mezelf wel mee rond, zij het dat ik er qua kleurstellng van het interieur wel op achteruit zou gaan. Het meeste wat je tegenkomt is ehh, stemmig zwart? Vaak is het dan nog een punt om vrouwlief meee krijgen, in dit geval echter werden mijn goedbedoelde plannen door zoonlief afgeserveerd; Dat "stemmig zwart" kon echt niet, en ik mocht mijn huiswerk overnieuw doen. Dat was nog wel wat, daar ik sowieso niet echt fan van de ddd ben.
Uiteindelijk kwam daar het verlossende" Now we are talking" en na een goed uitgepakte technische keuring de sprong in het diepe gewaagd . Een bericht daarvan komt later, maar na de eerste tank kan ik wel zeggen heel blij te zijn. Het is niet zozeer beter, maar vooral ook leuker geworden, en niet alleen vanwege die 700 nm..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 B3 Mild Hybrid Automaat 163PK Plus Bright | Trekhaak | Blind Sport Information System (BLIS) | Keyless | Elektrische Achterklep | Lederen Bekleding | Elektrisch Verstelbare Stoelen Met Geheugen | Stuurverwarming | Stoelverwarming Voor & Achter | Adaptieve Cruise Control | Pilot Assist | Google Services | Park Assist Voor & Achter | Achteruitrijcamera
- 2022
- 88.476 km

Volvo V60 T5 Automaat R-Design | Panoramadak| Head up Display| Adaptieve Cruise Control| Blind Spot| Park Assist voor en Achter| Parkeer Camera| Verwarmbare Voorstoelen
- 2020
- 55.752 km

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD Inscription Expression ✅CAM✅PDC✅NAV
- 2021
- 67.735 km