Volvo V60 Cross Country T5 Summum (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 Cross Country T5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 18.150 km |
KM-stand laatst | 100.086 km |
De eerste 20,000 km's
- 38.000 km
Ik verviel in de verschillende updates in herhalingen vond ik zelf. Dus heb ik alles eraf gehaald en ben opnieuw gaan schrijven. Tevens een foto toegevoegd van de auto met winterbanden.
Belangrijk om te weten is dat ik auto rij voor mijn plezier. Ik/wij rijden ongeveer 20.000 km per jaar. Het verbruik van de auto interesseert me eigenlijk niet zoveel. Of ik nu 1 op 12 of 1 op 15 rij, op jaarbasis zijn de meerkosten peanuts afgezet tegen de kosten van de auto. Milieu? Mijn broer rijdt elektrisch samen zijn we dan toch goed bezig.
Het plezier in autorijden is weg. Ik (mijn vrouw niet) was toe aan een andere auto. Sterker nog “ik had het helemaal gehad met mijn auto”. Met dank aan de bank voor een rente van 0,01% werd mijn vrouw gevoelig voor de vraag, “waarom al dat geld op de bankrekening dat toch niets oplevert, waarom doen we er niet iets leuks mee?”
Waaraan moest de nieuwe auto voldoen:
1. De auto moet het plezier dat ik had in auto rijden terug brengen.
2. De auto moet een caravan van 1.500kg veilig en goed kunnen trekken, volgens de data van caravantrekker.nl.
3. Een traploos verstelbare rugleuning van de stoel hebben, liefst met geheugen.
4. Het max. koppel bij een laag toerental en geen diesel.
5. Geen lage en geen hoge instap hebben. Qua modellen heb ik mij gebaseerd op informatie van Autoweek.nl.
6. Maximale, keiharde grens € 34k, “not negotiable”.
Hoewel de instapprijs van sommige nieuwe modellen doet vermoeden dat je met genoemde bestedingsruimte wel een kans maakt kom je al snel van een koude kermis thuis. Dus nieuw valt af.
Mijn dochter rijdt een V40 en daar mocht ik een aantal keren in (mee)rijden. Ik merkte dat ik daar echt van genoot. Als ik eerlijk ben was mijn oog al gevallen op het type Volvo V60CC T5 Summum. In het verleden heb ik een aantal Volvo’s gereden en altijd met veel plezier. Dus feitelijk was de beslissing al bijna genomen. De enige auto waar ik nog over getwijfeld heb is een Toyota RAV4 AWD Hybrid. Doorslaggevend was het oubollig interieur van de toenmalige versie, het zit comfort van de auto’s waarin ik heb gezeten en het feit dat mijn vorige 2 auto’s Toyota’s waren geweest en ik me daar bij tijd en wijle niet erg lovend over had uitgelaten. Daarnaast vond mijn vrouw het een ongelofelijk grote auto.
De Volvo V60CC T5 die ik gekocht heb is een compromis tussen extra’s, kilometerstand en prijs. Voor een verklaring voor de lage km stand verwijs ik naar de uitleg van mij op een reactie onder de review. Voor mijn ervaringen met de auto als caravantrekker verwijs ik naar de site van caravantrekker.nl. Wat ik mis aan mijn auto, denk ik, is adaptief cruise control en Volvo on Call, gezien hetgeen ik er over gelezen heb.
Wat zijn mijn ervaringen na 20.000km. Als belangrijkste kan ik aangeven dat mijn plezier in autorijden helemaal terug is. Dat was en is voor mij het belangrijkste.
Interieur
De zit is geweldig. Ik heb een normaal postuur en ben 1,78 mtr groot. De stoel zit als gegoten. De instelmogelijkheden van de stoel zijn ruim voldoende. Dat de buitenspiegels in de geheugenstand worden meegenomen is handig. Als ik zit en rond kijk in het interieur wordt ik nog steeds blij. Het ademt allemaal een zekere klasse uit, ik vind het mooi. Goede kwaliteit van de materialen en netjes afgewerkt. Onder het rijden geen kraakjes of andere geluiden. Een van de reacties vind de middenconsole bedaagd (mooi woord trouwens) dat is smaak nmm. Ik vind de middenconsole juist mooi en overzichtelijk en als je hem vergelijkt met auto's uit 2015 dan staat die echt wel zijn mannetje.
De stoelverwarming valt mij tegen. Het lijkt alsof de zijkant van de zittingen sneller opwarmen dan de rest van de stoel. In de laagste stand van de stoelverwarming wordt de zijkant voor mij nog veel te heet. Het voelt dan onaangenaam warm aan. Ik vraag me af of dat normaal is.
De hoofd- en beenruimte achter is te zien in de vele reviewfilmpjes op you tube. Voor mij en mijn gezin voldoen ze prima. Ik vind het positief dat achter 2 volwaardige zitplaatsen zijn. Bij auto’s met 3 zitplaatsen zijn de buitenste vaak erg naar buiten geplaatst en de zittingen smaller. Dat heb je nu niet.
De opbergmogelijkheden in de auto zijn karig in vergelijking met de Verso. De kofferruimte is door de lagere daklijn ook kleiner en de wielkasten komen ook nog eens prominent naar binnen. Dus als je denkt een verhuiswagen te hebben dan gaat dat tegenvallen.
Het schuif/kanteldak zou ik niet meer willen missen. In de Verso had ik een panoramadak maar daardoor werd de auto veel te warm van binnen waardoor je in de zomer bijna altijd het scherm dicht maakte. Bij dit dak is dat niet. Jammer vind ik dat het dak niet helemaal waterdicht is. Je krijgt geen lekkage maar het windschermpje dat omhoog komt wordt vochtig en beschimmeld.
Geluid
Ik luister weinig muziek in de auto en de high performance audio voldoet prima voor mij. Ik verbaas me af en toe over de volle klank die uit de boxen komt. Je kunt de hoge en lage tonen instellen en daarnaast heb je de beschikking over een equalizer. Ik luister meestal muziek via een usb stick of via de aanwezige HDD schijf.
Exterieur
Ik heb voor en achter parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Handig is dat je de camera ook kunt aanzetten als je vooruit bijvoorbeeld de garage inrijdt. Je kunt dan precies zien wanneer je volledig binnen staat.
Erg handig vind ik ook dat de parkeersensoren achter automatisch uitgeschakeld worden op het moment dat je caravan heb aangekoppeld met, in mijn geval, de 11 polige stekker.
Iets minder handig is dat de parkeersensoren af en toe piepen onder het rijden. Bij de beurt zal ik daar eens naar informeren.
Prettig is verder dat de buitenspiegels voorzien zijn van een folie die er voor zorgt dat de spiegels een dimmend effect krijgen. Eenvoudig maar zeer effectief
Het zicht
Mij valt op dat het zicht naar links- en rechtsvoor beduidend beter is dan bij de Verso. Zeker bij het verlaten van een rotonde, waar NL vol mee ligt, heb ik nu een veel beter zicht. Bij de Verso gebeurde het wel eens dat ik een fietser etc volledig over het hoofd zag.
Daarentegen is het zicht over de schouder na achter weer slechter dan bij de Verso. Dat komt enerzijds door de kleinere ramen achter en anderzijds door het privacy glas in de achterramen.
Rijden
Het rijden met de auto is echt een genot. Ook hiervan zijn voldoende reviews te lezen en te beluisteren op internet en you tube. Je hoort de motor nauwelijks. Het geluid dat ik hoor van de motor klinkt mij daarnaast ook nog eens fantastisch in de oren. Je hoort gewoon de pk’s. Ik ben een rustiger rijder maar soms wil je wel eens een beetje actie. Het is dan mooi dat er ook werkelijk iets gebeurd als je het gaspedaal intrapt en dat al bij zo'n 1500 toeren tenslotte heeft hij zijn max vermogen bij 5500 toeren.
Ik merk een duidelijk verschil tussen het rijden in de eco+ stand en de normale stand. De sport stand heb ik tot nu toe enkel gebruikt bij het rijden met de caravan. Wat ik dan weer goed vind is het feit dat bij schakelen de cruise controle gewoon ingeschakeld blijft.
In de eco+ stand schakelt de automaat eerder en lijkt versnellingen over te slaan. De auto is dan bij normaal gaspedaal gebruik ook iets trager.
Ik las ergens dat het vermogen niet lekker op de voorwielen wordt overgebracht en kan dit beamen. Als ik echt fors wil wegrijden vanuit stilstand dan kan de auto niet goed met zijn 245pk overweg. Oplossing eerst zorgen dat de auto rolt, dan gedoseerd het gas erop. Een awd uitvoering zal dit probleem wellicht niet hebben.
De achttrapsautomaat schakelt wat mij betreft prima. Ik merk geen haperingen of dat hij twijfelt over de juiste versnelling, maar wellicht dat dit ook komt omdat ik een rustige rijder ben. Dit is mijn eerste automaat, buiten enkele weken ervaring met de automaat van Toyota vanwege een leenauto. Je voelt de schakelmomenten een heel klein beetje. Ik vind dat juist mooi. Het geeft weer iets meer rijbeleving. Zoals gezegd mijn eerste automaat maar ik wil niet anders meer.
Een nadeel van dit soort automaat is wel het kruipen en dus verplicht het rempedaal ingedrukt houden.
Ik merk wel dat de auto het beste tot zijn recht komt buiten de bebouwde kom. Het is een auto gemaakt om afstanden te rijden. Gelukkig mag ik nu af en toe naar Amsterdam en dan is het echt genieten, op de autoweg, nu helaas nog maar 100 km p/u maar voorheen 130 dan rijdt die zo mooi. Ik krijg dan altijd een glimlach op mijn gezicht.
In de bebouwde kom waar ik helaas heel veel rij komt de auto minder tot zijn recht. Hij stuurt iets zwaarder dan de Verso, heeft toch een redelijke draaicirkel, maar ik klaag niet. Ik rij dan ook vaak in de eco+ modus en dan is het allemaal iets minder. Maar dat boeit niet want ik weet dat het anders kan en dat is weer zo mooi.
Met rijden heeft de auto iets meer last van spoorvorming. Rijwind geluiden dringen nagenoeg niet door in het interieur. De wegligging is erg goed. Met de stevige windstoten de laatste tijd zat ik redelijk veel op de autoweg (A2) maar ik heb er geen last van gehad. Dat was in de Verso wel anders. Oneffenheden in het wegdek worden goed weggewerkt. Ik heb 18 inch velgen met een bandenmaat 235*50*18. Dus een redelijk hoge band.
De nauwkeurigheid van de snelheidsmeter heeft mij wel al twee bekeuringen opgeleverd. Kon ik bij de Verso er nog van uitgaan dat 110km op de teller in het echt 102km was en na correctie dus uitkomt op 100 gaat dat voor de Volvo niet op. U bent gewaarschuwd.
Software/boordcomputer
Die is gedateerd en een upgrade zal er niet meer inzitten. Traag. Na het achteruitrijden duurt het lang voordat de camera uitstaat en het gewone infoscherm weer zichtbaar wordt.
Als de achterdeuren open zijn geweest duurt het ook een tijdje voordat het systeem tot de conclusie komt dat alle deuren dicht zijn.
Als je een adres hebt ingevoerd en het navigatiesysteem is nog met het uitzoeken van de route bezig moet je niet achteruit gaan rijden want dan kun je weer opnieuw beginnen omdat dan het systeem omschakelt naar de camera.
Met de navigatie kun je wel af en toe lachen, zoals de dame plaatsnamen uitspreekt. Dat mag in deze tijd toch niet meer. Ook heb ik een hele discussie met mijn vrouw of de dame nu “over 5 kilometer” zegt of “over 2 kilometer”. Ik mag zweren dat ze 5 zegt terwijl het 2 moet zijn. Het inspreken van adressen werkt goed. Verder stel ik geen al te hoge eisen aan de navigatie en bij twijfel zet ik de navigatie van de telefoon erop.
Ook een nadeel is dat het start-stop systeem standaard aan staat. Verder schakelt de airco uit op het moment dat je de eco+ modus inschakelt. Wellicht uit milieu oogpunt allemaal verklaarbaar, maar lekker is het niet. Ik vraag me of hier op den duur geen reparaties uit voortvloeien. We gaan het zien.
Verbruiken
De auto verbruikt geen olie. Wel was de eerste keer het oliepeil meten een hele zoektocht. Uit de beschrijving werd ik niet wijs. Twee bezoeken aan de garage, maar die konden mij het ook niet vertellen. Ik werd weggestuurd met de opmerking dat de auto langer stil moest staan. Uiteindelijk bracht internet de oplossing. Eigenlijk triest dat zelfs de garage het mij niet kon vertellen. Moet wel zeggen dat bij beide bezoeken ik niet met een monteur heb gesproken.
Het benzineverbruik valt mij mee. De auto verbruikt 8.36 l/100 km gemeten over de duur dat ik de auto heb op basis van getankte liters en verreden km’s. Dus niet op basis van de boordcomputer. Hierbij moet rekening worden gehouden dat veel van mijn km’s gereden worden in de bebouwde kom. Daarnaast zit er ook het verbruik van het rijden met de caravan in. Als vergelijk, mijn Toyota Verso 1.8 benzine (2011) had een gemiddeld verbruik van 7.98 l/100 km. Ik hou mijn verbruiken bij in Autoweek en zijn raadpleegbaar.
Na 20.000 km wat zijn de tips en tops
Tips
- Het schuif- kanteldak is niet helemaal waterdicht.
- Parkeerhulp sensoren piepen af en toe.
- Software/Navigatie.
- Opberg mogelijkheden in de auto.
- Stoelverwarming.
Tops
- De stoelen/zit/geheugen/interieur.
- De rijbeleving/vermogen.
- Rijden met caravan/stabiliteit.
- Voorruitverwarming.
- Zoiets simpels als folie op de zijspiegels.
Al met al heb ik weer plezier met auto rijden dus de missie is geslaagd.
Beurt
- 38.450 km
De auto is naar de garage geweest voor een beurt. Uitgevoerd werd de 30.000km beurt. Op internet kun je vinden wat er bij deze beurt allemaal wordt gedaan. Uiteindelijk moest ik € 492,25 betalen. Dat is iets meer dan € 470 waarmee geadverteerd wordt. Het verschil wordt veroorzaakt door het zoeken naar een storing van de parkeersensoren en de stoelverwarming en het nakijken van het schuif-kanteldak.
In eerste instantie bedroeg de rekening ongeveer € 580. Toen ik naar het verschil informeerde bleek dat ze de software update ook in rekening hadden gebracht.
Op mijn verzoek werd dus het:
1. Het schuif-kanteldak dat niet helemaal waterdicht is nagekeken. Mij werd verteld dat dit soort daken daar allemaal in meer of mindere mate last van hebben. De afvoergootjes zijn gecontroleerd en schoon.
2. Parkeerhulp sensoren, hebben geen storing gemeld, dus is moeilijk aan te geven wat het geweest is. Is ook maar drie keer voorgekomen.
3. Stoelverwarming is niet instelbaar verder, dus kon de garage niets aan doen. Ik heb wel het idee dat na de software update de stoel gelijkmatiger warm wordt, maar met dit weer is dat moeilijk te zeggen.
Software en navigatie zijn ook ge-update. Mijn eerste indruk is in ieder geval geen performance verbetering van de snelheid van de software. Ook geen mogelijkheid erbij gekregen om start-stop en de airco in combinatie met eco+ apart te regelen. Jammer want in het nieuwe type V60 is dat wel apart regelbaar.
Wat ik mis in de navigatie is de snelheidsaanduiding. Die wordt niet weergegeven. Ik vind dat echt een gemis. Het argument van Volvo schijnt te zijn dat de er zoveel wijzigingen in de maximum snelheid op wegen zijn dat het daardoor nutteloos wordt, maar toch. Soms heb ik ff niet op de borden gelet en weet ik niet hoe hard ik mag, een aanduiding is dan beter dan helemaal niets. Nu reageer ik dan vaker op het bumperkleven van de auto achter mij.
Tijdens de laatste poetsbeurt kwam ik erachter dat een sierlijst linksachter bij het raam loslaat. Ik moet in deze de garage waar ik de auto gekocht heb echt een compliment geven. Bij deze Ban Garage uit Amstelveen TOP. In twee situaties heb ik nu gebruik moeten maken van garantie, één keer bij een beschadigde band en nu bij de sierlijst die loslaat. In beide gevallen geen gezeur, gewoon naar de plaatselijke garage en regelen. Moet die plaatselijke garage wel hieraan willen meewerken en dat is nog ff een dingetje.
Resume na bijna een jaar autorijden. Het plezier in autorijden is helemaal terug.
Als mankement kan ik het loslaten van de sierlijst om de achterste zijruit links noemen. En ………..dat was het. Afkloppen.
Tunen ja of nee
- 38.550 km
Naar aanleiding van de advertentie van Volvo over Polestar ben ik gaan nadenken over het tunen van de auto. Niet zozeer voor de pk’s of Nm’s maar meer om de rijeigenschappen.
Ik ben eens op internet gaan rondstruinen en volgens mij blijven er twee mogelijkheden over Polestar Optimalisatie via Volvo en het bedrijf Volvotune in Elst. Daarbij is, afgaande op de informatie op internet, Volvotune in Elst hoog favoriet. Qua kosten is Volvotune ongeveer de helft goedkoper en zij kunnen ook het start-stop systeem omschakelen. Staat dan dus standaard op uit.
Ik kan alleen niet inschatten of het tunen van de auto het geld wel waard is? Ga ik het verschil in rijeigenschappen straks echt merken? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt.
Kosten 1e jaar
- 40.500 km
Kosten van de Volvo bedroegen in het eerste jaar.
Setje ruitenwissers voor en achter €34,09 via MijnAutoOnderdelen.nl
Een nieuwe autoband andere vergoed €195 via plaatselijk bandencentrum
Kofferbakmat miskoop €45,90 via automatten.nl
Kofferbakmat en interieurmatten €88,90 via justcarpets.nl
Kosten onderhoudsbeurt €492,25 bij dealer
Set velgen met gebruikte winterbanden €660
Tunen
- 41.000 km
De kogel is door de kerk. Vrouwlief heeft toegestemd in een volgens haar volledig nutteloze uitgave, namelijk tuning.
Hoe gaat de reclame ook al weer, niet omdat het moet, maar omdat het kan.
De keuze is gevallen op Volvotune.nl in Elst en de afspraak is inmiddels gemaakt. Waarom Volvotune? In de eerste plaats vanwege de vele positieve reacties die ik heb gelezen op internet. Ten tweede omdat zij ook het start-stop systeem kunnen wijzigen. Ten derde vanwege de kosten. Ik ben zeer benieuwd, wordt vervolgd
Tuning
- 41.500 km
Ik ben op 15 juli jl bij Obbe geweest. Ik rij een Volvo V60CC met 245 pk en 350 Nm. Obbe heeft de motor getuned naar 265pk en 420Nm. Daarnaast heeft Obbe de start/stop modus op default gezet, zodat de start/stop nu standaard op uit staat. Totale kosten 605 euro.
Mijn ervaringen, wellicht waren mijn verwachtingen te hoog gespannen. Ik heb de tuning voornamelijk gedaan voor de "driveability". Is die verbeterd, ja, maar niet een volmondig ja. De motor loopt nu op een hoger toerental waardoor de gaspedaal respons iets verbeterd is.
Helaas heb ik in de derde versnelling nu een zeer hinderlijk, ik noem het ff een "turbogat". Voor de tuning geen last van, althans is mij nooit opgevallen. Na de tuning zakt het toerental als ik in de derde versnelling rij rond de 50 km p/u even in om daarna weer op te pakken, maar de motor loopt dan gewoon niet lekker.
Daarnaast door omzetting van de start/stop modus op default ben ik nu de eco-modus kwijt. Niet dat ik er veel gebruik van maakte maar ik had dat toch liever van te voren geweten.
Met beide zaken heb ik contact gezocht met Obbe. Hij reageert direct, maar kan geen oplossing aanbieden. Met betrekking tot het start/stop is er geen oplossing en met betrekking tot het "turbogat" denkt Obbe dat het aan de opspoel tijd van de turbo te maken heeft.
Al met al een duur avontuurtje, balen. Op dit moment overweeg ik sterk om bij de volgende beurt de tuning weer te overschrijven. Vooral het " turbogat" stoort mij erg.
Misschien ook nog wel interessant het benzine verbruik is na de tuning iets gestegen, ongeveer 0,5 liter op 100km.
Exit tuning
- 52.820 km
Op 20 februari jl weer naar Obbetuning (naamswijziging voorheen Volvotuning) gegaan en de originele fabrieksinstellingen terug laten zetten. Hiervoor rekende Obbe geen kosten. Chapeau.
Voornamelijk het "turbogat" begon me mateloos te storen. Daarnaast heb ik ook het start-stop systeem weer aan laten zetten. Het feit dat de eco-stand weg was ook al gebruikte ik die maar zelden was voor mij eigenlijk ook geen optie. Ik ben van mening dat als er een functie op de auto zit dan moet die het gewoon doen.
Daarnaast merkte ik met het rijden met de caravan dat dit veel minder vloeiend ging. Was ik in 2019 met de rit naar Frankrijk nog lyrisch over de auto. Vond ik het maar niks in 2020 naar Winterwijk. Dat kwam nmm enerzijds door het "turbogat" anderzijds was het max koppel nu bij een hoger toerental.
Heb ik spijt, nee.
Merk ik verschil, ja, de auto is trager. Is het "turbogat" weg. Nee, nu ik weet waar het zit merk ik het nu ook, maar nagenoeg niet omdat de versnellingen zich veel sneller opvolgen. Nu rij ik 50 weer in de 4 cq 5de versnelling. Met de tuning heb je een vrij lange 3e versnelling beginnend bij de 40km p/u bij rustig rijgedrag, tot optrekkend zeker tot de 80 km p/u.
Ik ben wel van mening dat het rijgedrag van de auto mij met de originele fabrieksinstellingen beter bevalt dan met de tuning.
Beurt
- 54.593 km
Uitgevoerd werd de 60.000km beurt. Er zijn geen bijzonderheden. Kosten incl btw € 727,32. De meerkosten tov de internetprijs hadden betrekking op afmeldkosten APK, vervangen van een batterij en vervangen van een lampje.
Helaas werd de auto afgekeurd omdat er een snee in een van de banden zou zitten. Daarnaast was het profiel van de banden niet meer helemaal top. Dat laatste klopt omdat ik de winterbanden aan het oprijden was. De snee die afkeur veroorzaakte heb ik echter niet kunnen vinden. Ze wilden wel 4 nieuwe banden erop leggen, maar daar ben ik niet op in gegaan. Ik had velgen met zomerbanden in de garage liggen en die heb ik er toen op laten leggen.
Kosten 2e jaar
- 55.500 km
De kosten van afgelopen jaar bedroegen
Beurt auto € 727,32
Verwisselen winter-zomerbanden € 72,60 ivm afkeur apk
Tunen € 605,00
Probleemloos jaar
- 69.000 km
Inmiddels 50.000km met de auto probleemloos gereden. Ik ben nog steeds super tevreden. Het plezier in autorijden is helemaal terug. Alles werkt naar behoren, geen kraakjes etc.
Ik ben blij dat ik de tuning inclusief start/stop ongedaan heb gemaakt. Ik merkt het "turbogat" met rijden niet meer. Ik vind, persoonlijk, de auto veel mooier rijden nu.
Op een van de zomerbanden heb ik een flatspot en de winterbanden waren gecupt. Inmiddels heb ik de winterbanden vervangen. Dat maakt een wereld van verschil in geluid. Ik denk dat ik ook de zomerband met flatspot maar ga vervangen, dat rijdt een heel stuk fijner.
Gezien de ervaringen tot nu toe betrouwbaarheid met 5 sterren gewaardeerd.
Geen verdere toevoegingen op de eerdere updates.
Kosten 3e jaar
- 73.543 km
De kosten van het afgelopen jaar bedroegen:
4 Winterbanden € 760
Beurt € 764,31. Bij deze beurt werden de remblokken voorwielen vervangen extra € 255.
Ruitenwisserbladen voor en achter € 33,85. Gekocht via www.site4cars.nl. (incl € 5,95 verz.kst)
Ruitschade €64,81. Autototaalglas, verzekering heeft betaald.
Omzetten zomer- en winterbanden, twee keer € 40.
Kosten 4e jaar
- 90.361 km
De kosten van het afgelopen jaar bedroegen:
2 zomerbanden € 450
Beurt € 1.104,43. Bij deze beurt werden de remblokken en schijven van de achterwielen vervangen extra € 558,87.
Winterbanden omzetten € 40
Zomerbanden omzetten € 50
Ruitenwisserbladen kosten nb
Probleemloze twee jaren
- 100.086 km
Inmiddels al weer twee jaar verstreken. Wat vliegt de tijd. In deze periode de auto herhaaldelijk ingezet als verhuiswagen. Dan valt die toch wel tegen. Vergeleken met de Toyota Verso past er niets in, maar daar heb je dan ook weer een boedelbak of geleende aanhangwagen voor.
Het rijden valt nog steeds niet tegen. Geweldig. Daar heb ik geen klagen over. Geen kraakjes, piepjes etc. Interieur qua bekleding smetteloos.
Inmiddels is wel de verlichting van de twee knoppen voor het elektrisch bedienen van de ramen voor kapot gegaan. De andere verlichting van de knoppen doen het nog. Vervangen is nogal prijzig dus ik laat het er maar ff bij. Wel lastig.
Als aanvulling op mijn eerdere reviews kan ik nog melden dat mijn verbruik op dit moment op 8,5 liter per 100 km ligt. Dat is dus inclusief het rijden met de caravan.
Het piepen van de parkeersensoren voor heeft nmm te maken met regenwater dat over de sensoren loopt. Als ik er al last van heb is dat altijd met regen weer en als ik afrem tot stilstand.
De stoelverwarming functioneert inmiddels, miraculeus, goed, wordt alleen voor mij veel te warm. Stand 1 is voor mij voldoende.
Voor de rest geen nieuws te melden. Afkloppen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 1.6 T3 R-Design Automaat Clima Navigatie Goed Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2015
- 210.280 km

Volvo V60 1.6 T3 Summum Automaat Clima Navigatie LED Goed Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2015
- 161.921 km

Volvo V60 2.4 D6 R-Design Panorama Leder Navi Cruise Climate Lichtmetaal
- 2015
- 226.109 km