Volvo V60 Cross Country D3 Nordic+ (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 Cross Country D3 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Eerste ervaringen
- 3.500 km
Mijn eerste diesel sinds 15 jaar en mijn eerste Volvo ooit. Om te beginnen de auto zelf: We zochten een hogere auto. De kinderen gaan niet meer mee op vakantie. Ik vind een station mooi, mijn vrouw wilde een hogere auto a la Quashqai. Veel rondgekeken, tot we deze V60 Cross Country in België bij een dealer zagen staan. Die moest het worden.
Net toen ik ging proefrijden kwam Volvo met de Nordic+ modellen. Veel opties tegen een lagere prijs. We hebben de auto nog wat meer aangekleed: 18" velgen, afneembare haak, armsteun achter, parkeersensoren voor, DAB+ radio, maar vooral Intellisafe pro Line pakket. In dat pakket zit het TFT dashboard, lane-keep, en adaptieve cruisecontrol! De Nordic+ is verder al compleet met navi, goede audio, dual xenon met AFS, dimmende binnen en buitenspiegel(s), etc. Super compleet. Ik heb bewust geen leer gekozen, ik zit regelmatig met een korte broek in de auto en heb een hekel aan dat geplak. De kleur is twilight bronze.
Rijden: Omdat de auto wat hoger op de poten staat (+6cm) merk je wat meer comfort dan mijn vorige auto, een Passat met sportonderstel. In de stad is hij lekker stug, op snelheid wat meer comfort. Nadeel is bij snel genomen bochten dat hij wat meer overhelt. De trekkracht van de D3 is voor mij voorlopig voldoende. Vooral vanaf 1250 tpm trekt het blok al erg goed, en dat gaat door tot ongeveer 3500. Daarbij blijft het verbruik volgens de meter binnen de perken. Hoog in de toeren verbruikt vanzelfsprekend meer.
De auto trekt vlot, ook met de caravan erachter (1500 kg). Alhoewel ik dat alleen in NL heb geprobeerd, een ritje van 80 km. Maar een inhaal manouvre op een B-weg ging snel. Voor ik er erg in had reed ik 125 met de caravan...
De adaptive cruiisecontrol is een absolute aanrader. Heerlijk in het drukke Nederland om niet steeds je snelheid te hoeven aanpassen. 1 nadeel: hij mindert al vrij snel vaart als je op een voorganger afrijdt, waardoor je op de snelweg vroeg naar links moet. Dat kan vervelend zijn als het druk is en je geen groot snelheidsverschil hebt. Dan blijf je (te) lang links rijden. Handmatig ingrijpen dan?
Gisteren voor het eerst in het donker gereden. Geweldig om te zien hoe de auto tegenliggers ziet, en die precies in het donker zet, en de rest erom heen verlicht. Hij lijkt de tegenligger als het ware in een omgekeerde spotlight te zetten! Meesturen in bochten is ook wel erg prettig! Het werkt allemaal automatisch.
De auto is behoorlijk snel. Op een lege snelweg (in Duitsland, voor de agenten onder ons) heb ik redelijk vlot de 220 aan kunnen tikken (op de teller).
Comfort: Als gezegd, ik vind m wat zachter dan de Passat die ik had. Maar eigenlijk vind ik dat wel fijn. De stoelen zitten (als verondersteld mag worden) heerlijk. Goed verstelbaar. De zitting mag van mij (1.83m) nog wel een fractie langer. Geluid is prima.
Verbruik: Dat valt me iets tegen. De auto is hoog, daardoor zal hij wel wat meer verbruiken. Maar met veel file, en rustig sputs rijden haal ik ongeveer 1:16,5 tot 1: 17. Gisteren een rit van 150 km waarbij ik overal 5 km op de teller te hard op de cruise heb gereden verbruikte ik 1:15, waarbij ik 80 km snelweg, 20 km autoweg en 50 km 80-weg heb gereden. Dat mag wel zuiniger... Of zit ik er zo naast?
Leuk: De Volvo on call-app. Geweldig! Rijlogboek, waar staat mijn auto, deuren vergrendelen, track and trace, routebestemmingen verzenden, standkachel vast aanzetten, noem maar op! Helemaal geweldig!
Over een paar weken staat een reis met de caravan naar het buitenland op het programma. Dan zal ik meer ervaringen daarover delen.
Ik vergeet ongetwijfeld dingen, er zit zoveel op. Dat komt in de loop der tijd wel.
Tot gauw.
Trek-ervaringen en garantie
- 18.500 km
Nu de auto 4 maanden oud is en ik er bijna 20.000 op heb zitten kan ik wat meer vertellen over de rijeigenschappen onder verschillende omstandigheden. Zoals eerder al gemeld heb ik getwijfeld over de D4. Achteraf gezien moet ik concluderen dat de D3 meer dan voldoende kracht en prestaties levert. Met onze caravan van 1400 kilo heeft de auto geen enkele moeite. Zowel steile hellingen in de Pyreneeën als lange snelweghellingen zijn geen enkel probleem. Heel veel trekkracht is er voorhanden. Wat erg handig is, is bij het digitale dashboard de power-meter. Zo weet ik precies hoeveel van de beschikbare kracht ik vraag en of het zinvol is om op- of terug te schakelen.
Invoegen met de caravan gaat erg snel, hellingen zijn goed op snelheid te doen. Daarbij merk ik op dat ik een vlotte rijder ben met de caravan, de cruise staat in Frankrijk op 115. Die snelheid weet de D3 zeer goed vast te houden, veelal in 5 maar ook in 6. Handig is dat je kunt schakelen zonder dat de cruise control eraf gaat. Omdat de auto wat hoger staat ligt de combi mooi vlak. Van doorzakken is geen sprake.
Met de solo auto heb ik Duitsland bezocht en natuurlijk een keer goed gas gegeven. De teller wijkt zeer weinig af (135 op de teller is 132 op de GPS). Volgens het boekje moet mijn D3 205 km per uur rijden. Toch heb ik de teller op 221 gehad, waarbij de vut er nog niet helemaal uit was. Gewoon op rechte weg, geen wind. Dat zullen ongeveer 215 echte km/u zijn geweest. Ik merk op dat het versnellen naar 200 toch echt wel vlot gaat. Kortom, ik mis geen vermogen en vind de D3 met 2 liter en 150 pk echt zeer goed voldoen voor deze auto en mijn wensen.
Garantie.
Een kleine tegenvaller was het afbladderen van verf op een kunststof deel voor op de auto. Een stukje kunststof dat hoort bij het XC-pakket. Dat werd steeds erger. Bij het eerste plekje dacht ik dat ik wat geraakt had en dat het mijn eigen schuld was. Maar al snel bleek dat elke dode wesp of bij al voor een beschadiging zorgde... Dat was niet de kwaliteit die ik verwacht had. Gelukkig was de dealer het met me eens en is het gehele stuk onder garantie vervangen. Zal wel een slechte primer zijn geweest. Wat ik wel heel raar vond is dat een kunststof deel erachter (soort 'snor' onder de dagrijverlichting) ook vervangen moest worden ivm bevestiging en al niet meer in de originele look leverbaar was. Ik had een wat glimmend deel, dat nu mat is geworden. Het sluit beter aan bij de wielkasten, maar voor een auto die in maart 2016 geproduceerd is nu al geen onderdeel meer leverbaar, dat vind ik eigenlijk heel vreemd!
Binnenkort ga ik op zoek naar een setje velgen en winterbanden. Ik neig ernaar om 17 inch te kopen. Benieuwd hoe dat gaat worden, met meer lucht om de velg. Zal wel iets minder strak worden.
Na de eerste onderhoudsbeurt volgt een update.
tijdje verder
- 72.000 km
We zijn een tijd verder. De auto staat inmiddels op 72.000 km. Alles werkt naar behoren en blijft werken. Geen bovenmatig verbruik, geen olieverbruik, alleen maar de normale beurten. Ik merk wel dat mijn vrouw liever haar eigen Citigo pakt, dan de Volvo. Zij (en mijn dochter ook) vinden de bediening te zwaar. Ik merkte dat ook zelf toen ik recent in een nieuwe XC40 reed. Die bediening was inderdaad een stuk lichter. Bij het rijden heb ik er geen last van, maar ik snap wel wat ze bedoelt.
Het verbruik ligt rond de 1:16 tot 1:17. Niet superzuinig, maar ik vind het prima. Voordeel is dat je met de 67 litertank vanuit Oostenrijk zonder tanken naar huis kunt komen, terug van de wintersport. En met een cruisesnelheid van 150 km/u.
Ik blijf het een fijne en mooie auto vinden, alhoewel de hele nieuwe lijn van nieuwe Volvo-modellen wel heel erg mooi is.
De winterbanden op 17 inch geven niet noemenswaardig meer comfort.
Al met al kan ik nog steeds zeer tevreden zijn over mijn auto. Het blijft een zeldzame verschijning, wat ik wel leuk vind. Hoe lang ik er nog mee rijd weet ik niet. De XC40 en XC60 staan hoog op mijn verlanglijstje. Het wordt wel een benzine, de kilometers rijd ik niet meer.
Einde trouwe dienst
- 98.000 km
Deze week is de auto jarig en wordt 3. Zijn eerste APK beurt. Benieuwd wat er komt. Ik weet dat de remmen eigenlijk vervangen moeten worden. Redelijk vlot. Ligt dat aan de adaptive cruise control, die bijremt? Ik weet het niet, en herken het ook niet bij vorige auto's. Verder de banden, maar dat is normale slijtage, en had ik ingecalculeerd. De auto zelf? Geen problemen. Er heeft een tijdje een piepend geluid linksvoor gezeten, alsof er een steentje ergens tussen zat. Is weer weg. Kwam vanzelf, ging vanzelf. Verbruik steady ruim 1:16. Niet superzuinig, maar meer dan gemiddeld als ik de verbruiksmonitor zie. Geen olieverbruik, geen rare dingen. Een prima auto nog steeds. Toch gaat ie weg. De diesel staat veel stil omdat ik steeds minder rijd. Soms zelfs dagen achtereen niet. Het eerste jaar reed ik meer dan de helft van de kilometers erop, en daarna ging het niet meer zo hard. Ik heb een nieuwe V60 Cross Country besteld. De T5. Ik kan niet wachten! Iemand interesse in deze V60? Vanaf half juli bij Volvo Schaap in Lelystad.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 1.6 T3 R-Design Automaat Clima Navigatie Goed Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2015
- 210.280 km

Volvo V60 1.6 T3 Summum Automaat Clima Navigatie LED Goed Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2015
- 161.921 km

Volvo V60 2.4 D6 R-Design Panorama Leder Navi Cruise Climate Lichtmetaal
- 2015
- 226.109 km