Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 B3 Momentum Advantage |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Nieuwe baan, nieuwe auto
- 1.655 km
Zoals de titel al aangeeft mocht ik door een werkgeverswissel een nieuwe leaseauto uitzoeken. Tja, dat is dan toch echt wel een enorm feestje!
Na veelvuldig verschillende reviews gelezen te hebben en bedacht te hebben wat we willen en nodig hebben, kwam de volgende shortlist:
- Mazda 6
- Mazda CX5
- Volkswagen Passat
- Volvo V60
De Mazda 6 viel als eerste af, simpelweg omdat mijn vrouw deze niet zo heel mooi vindt. De CX5 volgde niet veel later. Het liefst wil ik geen hogere auto en in combinatie met de automaat en de gewenste uitvoering werd die mij te duur. Ik wilde namelijk graag onder de 40K fiscale waarde blijven.
Aangezien ik op dat moment een Passat reed, was het een logische keuze om te kijken naar een nieuwe. Het is immers een mooie auto, rijdt heerlijk en is erg ruim, zeker als je ook 2 kinderen op de achterbank hebt. Bij de Volvo waren we al eens gaan kijken, en hoewel we die beide erg mooi vonden (en nog steeds vinden) kon mijn vrouw er geen prettig zitpositie in vinden.
Goed, fast forward! Het moment van kiezen is aangebroken en vol goede moed bel ik met mijn vaste VW dealer waar ik al 3 jaar de Passat in onderhoud heb en waar de service erg goed is. Kennelijk is niet alleen het serviceapparaat erg goed bij deze dealer, want ook de verkoper die ik aan de lijn kreeg heeft waarschijnlijk zijn target al lang en breed gehaald. Ik kreeg het korte antwoord dat ik geen proefrit kon maken omdat hij geen demo auto had staan. Punt.
Hmm, toch maar contact opnemen met Volvo Niham in Den Haag. Gelijk dezelfde dag kon ik een proefrit maken en dit beviel erg goed! Na wat beter afstellen van de stoel moest mijn vrouw ook tot grote vreugde bekennen dan ze nu toch wel erg lekker zat in deze stoelen. Bij terugkomst direct de offerte laten opmaken en op 2 januari de auto opgehaald.
Het is geworden de Volvo V60 B3 Momentum Advantage in Ice White Solid. Verder Parking Pack en de elektrisch verstelbare lendensteunen er bij.
Inmiddels zitten de eerste kilometers er op, dus kan ik alvast de eerste bevindingen met jullie delen.
Exterieur:
In mijn ogen is dit toch echt één van de mooiste in zijn (prijs)klasse. Zeker in het wit oogt die erg mooi en het 17” lichtmetaal staat goed. De auto oogt erg chique en je kan er overal mee voor de dag komen. Er zullen denk ik weinig mensen zijn met een natuurlijke afkeer tegen het merk Volvo.
Interieur:
Erg mooi vormgegeven interieur. Het middenscherm verticaal geplaatst is even wennen, maar dat is echt maar heel even. Ik heb hem altijd in de default staan zodat ik in één scherm de navigatie, telefoon, radio en verbruik zie staan. Navigatie is dan alleen de volgende ‘opdracht’. De kaart staat in de digitale cockpit.
De stoelen zitten werkelijk heerlijk. De zitting verlengers die ik in de Passat had, mis is geen seconde. De stoelen geven een goede steun, ook op ritten van 2 uur+.
De geluidsinstallatie klinkt erg goed. Nu ben ik geen audiofiel, maar vergeleken met de Passat is dit een stukje beter.
Prestaties:
De B3 is de instapmotor met 163 PK. Nu heb ik de auto natuurlijk nog niet plankgas gehad, maar ik kan al wel concluderen dat die meer dan snel genoeg is om mee te komen in het verkeer. Tussenacceleratie om even in te halen geen enkel probleem. De motor laat dan wel even van zicht horen, maar dat is verre van storend.
Op cruise snelheid is de Volvo erg stil. De Passat produceerde 65 decibel bij 105km/u op de teller, de Volvo 61 decibel. Het is een auto waar je vanzelf rustiger mee gaat rijden. Hij nodigt vooral uit om heerlijk comfortabel van A naar B mee te rijden waarna je fris en uitgerust uitstapt.
Over het verbruik is al veel geschreven, dat is best aan de hoge kant. De motor is nog niet ingereden, dus het zal nog wel iets dalen ga ik vanuit. Lange rit, 95% snelweg, met 105km/u op de cruise controle is 6.3 l/100km haalbaar, maar dan moet je geen tegenwind hebben ;-)
Gecombineerd verbruik zal denk ik rond de 7.5 l/100km uitkomen. Maar zodra de motor los is kan ik daar pas meer over zeggen.
Carkit:
Wellicht is het alleen bij mijn Volvo, maar de mensen aan de andere kant van de lijn horen zichzelf wanneer ik via de carkit bel. Erg storend. Wellicht binnenkort nog eens contact met de dealer opnemen hierover.
Na een tip in de reacties van IDEFIQS heb ik mijn telefoon verbonden via Apple CarPlay. Een korte test leert dat de echo absoluut minder is dan wanneer ik gewoon via BT verbonden ben. De reden dat ik (nog) niet via Apple CarPlay verbind, is dat dit dan de helft van het mooie scherm in beslag neemt en ik het dus optisch minder mooi vind. Goed, je kan je maar druk maken over dingen ;-) Anyway, hartelijk dank voor de tip!
Volvo on Call app:
Bij de auto heb ik 3 jaar de On Call app diensten er bij gekregen. In vergelijking met de app van VW is dit toch wel een verademing (tot op heden). Alvast een adres naar de auto sturen is zo gebeurd. Wat ook erg mooi is, is dat je de auto vanaf je telefoon/tablet alvast kan starten. Zeker als het erg koud is wel zo prettig dat je niet hoeft te krabben, maar dat je gewoon je koffie kan opdrinken terwijl je auto warm wordt en de ruiten ijsvrij worden. Ja ik weet het, het is een luxe, maar dan wel een hele fijne.
Verder nog wat standaard zaken in de app zoals je ritten registratie en de locatie waar je auto staat.
Voorlopige conclusie:
Ontzettend blij met mijn keuze voor de Volvo. Het is by far de fijnst rijdende auto die ik gehad heb. Ik kijk dan ook uit naar de komende 4 jaren die we samen gaan doorbrengen.
Mochten er significante zaken zijn, dan meld ik mij weer.
Bij vragen, stel ze gerust.
Het einde is in zicht
- 130.000 km
En dan zijn we zomaar ineens bijna 4 jaar verder met deze, nog steeds, prachtige Volvo V60 en komt het moment dat ik hem weer moet inleveren snel dichterbij.
Het is dan ook tijd voor de conclusie, dit zodat andere mensen er wellicht wat aan hebben voor hun beslissingstraject rondom het kopen van een auto.
Hoewel natuurlijk nooit alles fantastisch kan zijn, moet ik toch concluderen dat dit tot op heden by far mijn fijnste en mooiste auto is geweest (naar mijn eigen bescheiden mening uiteraard).
In de laatste bijna 4 jaar heb ik richting de 130.000 KM gereden en dat waren echt hele fijne en comfortabele kilometers. De stoelen blijven geweldig. Ook nadat we in één dag iets meer dan 1.200 KM hebben gereden nog geen last van mijn rug. Dat was in de Passat, die ook niet slecht was, wel anders.
Hier even een opsomming van mijn ervaringen:
+ Qua looks blijf ik dit toch echt één van de mooiste modellen vinden binnen deze prijsklasse (als genoemd, net geen 40K fiscale waarde). Ook na 4 jaar vind ik dit nog steeds.
+ Audio kwaliteit is en blijft goed.
+ Qua comfort zit deze auto voor mij precies goed. Hij is comfortabel zonder zweverig aan te voelen, maar ligt ook stevig genoeg op de weg om met groot gemak op de Duitse autobahn de gelimiteerde topsnelheid te rijden.
+ Op het gebied van ruimte is dit een beetje een gemengd gevoel. Interieurruimte is meer dan goed te noemen. Ik kan met mijn net geen 1.90 een goede zitpositie vinden en mijn dochters kunnen achterin nog meer dan goed zitten. Moet wel zeggen dat ik achter het stuur zit, en niet zoals veel mensen bijna lig. Kijkend naar de bagageruimte, daar houdt het niet echt over. We gaan graag op vakantie met de auto en dan is het maar goed dat mijn vrouw erg goed is in Tetris zullen we maar zeggen. Daarbij wel even goed om te zeggen dat dakkoffers uit den boze zijn en ik wil dat ik fatsoenlijk door mijn achterruit kan kijken. Positieve hieraan is dat je minder meeneemt en dus minder hoeft te sjouwen. Iets met elk nadeel heb zijn voordeel.
+ Volvo app, dit blijft lekker. Zowel wanneer het erg koud als erg warm is buiten is het een prettige luxe dat je de auto op afstand alvast kan starten. Hierdoor is de temperatuur aangenamer wanneer je gaat vertrekken. Moet wel zeggen dat de laatste paar maanden de app mij vaak automatisch uitlogt en dan heb je weer een gedoe met codes die je in de mail krijgt om weer in te loggen. Dit gebeurd uiteraard alleen wanneer je er echt geen tijd voor hebt 😉
+ De carkit hoor ik al geruime tijd minder klachten over, dus wellicht dat dit op de één of andere manier tijdens een update iets aangepast is. Kan natuurlijk ook zijn dat mensen het zat waren om er over te klagen. Ben sowieso niet zo’n beller achter het stuur, dus een al te groot probleem is het niet gebleken voor mij de afgelopen jaren.
+ Kwaliteit van de auto is gewoon goed. In deze jaren niet noemenswaardig gehad qua onderhoud.
- De kwaliteit van de stoffen bekleding is wel echt ondermaats. Na ongeveer 9 maanden is de hoes van de bereider stoel al vervangen omdat er slijtageplekken op de wang van de stoel zaten. De nieuwe hoes lijkt iets beter van kwaliteit, maar dat is dan ook maar marginaal beter. Volgens de dealer is dit in en uitstap schade…tja, daar denk ik toch het mijne van. In de Passat had ik geen in en uitstap schade. Ook de bekleding op de passagiersstoel en de achterbank vertonen diverse slijtplekken.
- Het verbruik is en blijft toch wat aan de forse kan. Dit is absoluut wel verklaarbaar. Kijkend naar het gewicht in combinatie met een 2.0L turbomotor hoef je hier ook geen zuinigheidswonder te verwachten. De Volvo kan erg zuinig zijn met 100km/h op de cruise controle en dan alleen maar op de snelweg. De boordcomputer heeft dan wel eens richting de 1 op 20 aangegeven. Echter, zitten er veel kortere stukken tussen, dan zakt dit toch wel tot 1 op 12. Gemiddeld denk ik over de 4 jaar uit te komen op ongeveer 1 op 14.
Als geschreven, binnenkort wordt de auto ingeleverd en mag iemand anders hier veel fijne en veilige kilometers mee gaan maken. De opvolger staat al klaar in de vorm van een Volvo S60 B4. De S series worden niet meer gemaakt door Volvo en ik heb het geluk gehad een mooi voorraadmodel te kunnen reserveren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD Inscription ORIG. NL. NAP KM. | MEMORY SEAT | HARMAN KARDON AUDIO | 360 CAMERA
- 2021
- 99.998 km

Volvo V60 B3 AUT(8) INSCRIPTION SCHUIFDAK HARMAN KARDON ACC BLIS TREKHAAK
- 2021
- 143.019 km

Volvo V60 2.0 B4 Plus Dark | Adaptive Cruise Control | 19” | Camera | Apple Carplay | Memory Seats | Leder | LED |
- 2023
- 47.029 km