Volvo V40 D2 Nordic+ (2016)

autoreview

Volvo V40 D2 Nordic+ (2016)

Signalement

UitvoeringV40 D2 Nordic+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V40 D2 Nordic+ luxury

  • 3.500 km

Afgelopen zomer was het tijd om een nieuwe leaseauto uit te zoeken. Ruim 3 jaar naar tevredenheid gereden in een Volvo V40 D2, helaas niet de anabolen versie van 190 pk en ook niet de 14% versie, maar nu nieuwe kansen om iets moois uit te zoeken. Opties voor mij waren de Audi A3 sportback, Peugeot 308 en opnieuw de V40. Qua opties was de vergelijking Volvo - Peugeot voor mij snel gemaakt, gezien mijn wensenlijstje en de mooie pakketten die Volvo aanbiedt.

De Audi heb ik nog proefgereden, maar ondanks de ruimere achterbank en kofferbak en het feit dat dit model gewoon een fraai afgewerkte auto is, had ik er toch meer van verwacht. Daar kwam nog bij dat het in deze klasse simpelweg niet mogelijk was de auto te leveren met elektrische stoelverstelling(!) en het prijsverschil met de Volvo toch wel schokbarend groot was.

Bij mijn bekende Volvo dealer Verkerk werd ik als vertrouwd goed geholpen, toch wel prettig als je weet wat je aan je dealer hebt. Het Nordic+ model, met Luxury pakket bleek vrijwel alles al te bieden wat ik te wensen had (en meer) waardoor ik enkel nog als optie de grotere 62 liter tank heb aankruist. Wel apart, want dit is standaard op bijna alle versies, behalve de D2. Dit staat ook onduidelijk in de documentatie, waardoor ik er laat pas achter kwam.

Ik heb nog een proefrit gemaakt in de D4, maar het overdadige motorvermogen deed mijn hart toch niet sneller kloppen (het is nu eenmaal geen zingende zes-in-lijn) en het prijsverschil veel te groot. Mijn rechtervoet zou er ook niet mee te vertrouwen zijn. De D3 nog even kort overwogen, maar ook dat prijsverschil en dan geringere verschil in PK's deden mij niet twijfelen. Bovendien is de nieuwe D2 2.0 motor vooral in het lagere wat feller, hetgeen mij bij de oude 1.6 motor nogal tegenstond. Testrit met de D2 puur voor de motor gemaakt, verder was alles vertrouwd. Nog even speciale aandacht gegeven aan het Senses systeem, want die was wel aan een upgrade toe en met name het navigatiesysteem was hopeloos verouderd. Gelukkig is dit in het 2016 model flink verbeterd en kan je nu ook zelf (gratis) updates uitvoeren.

Na bijna 4 maanden levertijd was het in November tijd om de auto op te halen. Daar stond hij netjes in Mussel blue, met bruin leder, full-led, standkachel, panoramisch dak, elektrisch verstelbare voorstoel (op sleutelgeheugen), achteruitrijcamera en parkeersensor achter. Als bonus ook nog parkeersensor voor, foutje van de fabriek in mijn voordeel! Na een korte uitleg (weinig veranderd tov vorige model) ingestapt en weggereden. Vooral in het begin was het toch flink wennen aan de nieuwe motor, die heel anders reageert. Vrij gevoelig in het laag.

Nu een kleine 2 maanden en 3500 km verder heb ik het idee dat de motor nog steeds niet helemaal is ingereden. Ik hoop het althans, want het verbruik is met 1:17 nou niet echt wat ik had verwacht. Bij de vorige reed ik 1:19 in de winter. Laten we het nog even de tijd geven.. Mijn vorige auto bracht me op een tank naar Berlijn en terug, bij deze moest ik op 200 km voor de NL grens al tanken en dan is de tank nog bijna 10 liter groter ook! Toegegeven, op de autobahn ging de snelheid geregeld richting 180/190, maar zo was dat in het verleden ook. Mijn ervaring is dat de afstelling van deze bak vooral voordelig is voor snelheden in de bebouwde kom. In vergelijking tot de 1.6 motor valt het vermogen wat dood boven 3000 toeren op de snelweg, maar misschien is dat nog steeds het inrijden. Verder presteert de motor goed en klinkt hij fijn.

Qua opties is het genieten met de Volvo, de voorverwarm functie is fantastisch en ook de stoelverwarming gebruik ik vaker dan verwacht. Standkachel is in te schakelen via de app, per direct of op timer. App is verder zeer netjes, met info over verbruik, status (vergrendeld/onvergendeld) en de optie om je navigatie vooraf in te stellen. Wel gaat de communicatie met de wagen soms wat traag, verzenden van het standkachel commando kan zo 10 seconde duren tot bevestiging. Wat ook ideaal is, is de elektrische stoelverstelling op sleutelgeheugen. Als ik nu instap met mijn transponder zit ik niet meer met mijn hoofd tegen het dak nadat mijn vriendin weer een stukje heeft gereden. Navigatie is een stuk beter geworden, ik heb het idee dat er wat minder idiote routes uitkomen dan bij de vorige versie, wel vind ik de filemeldingen nog steeds wat traag en verstopt. De full-led verlichting had ik niet bewust gekozen maar kwam bij het pakket, maar blijkt in de praktijk toch wel erg fijn. Als ik nu weer in een auto stap zonder led merk ik duidelijk het verschil. Stukje veiligheid ook!

Al met al zeer tevreden met de auto, in het begin een klein kraakje gehoord voorin het dashboard maar de laatste tijd komt het niet meer terug, even in de gaten houden dus. Ik stap altijd uitgerust uit en zeker nu in de koude maanden is de standkachel een verademing. In de zomer nog eens kijken of het verbruik wat verbeterd is en ik na een rit naar het verre Italia nog steeds fris uitstap.

De zomer in met nieuwe bandjes

  • 8.500 km

Vorige week zijn de zomerbanden op de auto gezet. Ik heb de dealer gevraagd nog eens naar het motormanagement te kijken, omdat het gebruik mij nog steeds tegenviel. Ivm haal en breng service op kantoor heb ik hier geen terugkoppeling meer op gehad (wat ik wel slecht vind). Nu de zomerbanden er op zitten lijkt het verbruik wat te verbeteren, het gaat nu langzaam richting de 1 op 18, maar nog steeds niet wat ik zou verwachten o.b.v. mijn ervaringen met de vorige D2 en het feit dat dit een nieuwe motor is met nog betere (theoretische) verbruikscijfers.. Waarschijnlijk heeft het warmere weer ook zijn invloed, of hebben ze toch iets magisch gedaan in het motormanagement??

Verder nu na 6 maanden geen enkel probleem gehad met de auto, dus helemaal tevreden. Alleen de lifehammer was losgekomen maar die heeft de dealer weer netjes vast gezet.

V.w.b. een aantal vragen hier, er zijn naar mijn weten geen nieuwe materialen gebruikt in de auto, alleen heb ik nu wel door dat luxury+ pakket veel chrome en nette afwerking met leer overal. Wat wel is veranderd is de pook (die licht niet meer op helaas, dat was wel een mooie feature in het vorige model) en het stuur, dat is wat kleiner en wat dikker geworden, waardoor het sportiever aanvoelt en beter in de hand ligt.

Met de navigatie heb ik zelf nog geen problemen gehad in de zin van vastlopers o.i.d. Enkele maanden geleden heb ik hem geupdate via usb, dat ging op zich goed alleen duurde dat wel ruim 2 uur, wat dus alleen gaat tijdens het rijden. Plan dit dus ruim voordat je op vakantie gaat :) De TCM vind ik nog steeds ondermaats, waardoor ik vooraf vaak toch nog op google maps kijk. Misschien moet ik toch proberen het nieuwe Senses wat meer te vertrouwen..

Ik ben inmiddels ook even op miniski geweest met de dakkoffer van de vorige D2 erop (die ik gelukkig mocht houden van de leasemaatschappij) en dit ging uiterst comfortabel met 4 volwassenen en volle bepakking. Verbruik zullen we het maar niet over hebben met een dergelijke dakkoffer erop.

De laatste tijd staat de auto vooral veel stil i.v.m. nieuwe werklocatie waardoor ik veel op de fiets kan. Maar volgende maand zal de auto weer op de proef worden gesteld, wanneer ik richting Toscane vertrek, +3000km waarschijnlijk

Rondje Italie doorstaan

  • 14.000 km

Afgelopen maand 2 weekjes in Toscane getourd en dat is zeer bevallen. Het rijden op de B-wegen in de heuvels met snelheden tussen 30 en 90 per uur is geweldig met de D2 diesel, met overal voldoende koppel is schakelen weinig nodig. De auto stuurt geweldig door de glooiende heuvels met soms scherpe bochten, echt genieten. De pak em beet 1500 km naar midden-Italie zijn mij daarentegen iets tegen gevallen, de (leren) stoelen gaven niet meer de steun die ik gewend was van het 2012 model V40 (of BMW 3 serie daarvoor), of misschien is mijn rug minder flexibel geworden door de jaren heen. Cruisen op de snelweg ging verder goed, verbruik gaat ietsje beter met 5,7 l/100 km nu. Lekker met een 62 liter tank en 1x tanken naar midden Italië. Verder probleemloos van A naar B gereden, nog steeds tevreden.

Auto ingeleverd ivm nieuwe baan

  • 20.000 km

Ivm een nieuwe baan heb ik de auto weer ingeleverd. Met veel plezier gereden en heeft me nergens in de steek gelaten. Nu ik na jaren weer over ben naar iets anders dan Volvo -namelijk een VW- kan ik mooi vergelijken. Hoewel wat stug en oncomfortabel in woonwijkjes weet ik nu wel hoe dynamisch de V40 de bochten stuurt. Ik ben over gegaan naar een Passat, ook ivm gezinsuitbreiding. Ik mis nu al een beetje de Volvo app en het volle optie pakket wat in de nordic+ luxury line zat..

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.