Test: Volvo V40 T3 (2016)
Klaar voor nog een paar jaar
60 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ruim vier jaar na zijn debuut op de salon van Genève heeft Volvo de V40 voor het eerst bijgeschaafd. De C-segmenter kreeg dezelfde 'Thor-koplampen' aangemeten als de XC90 en S/V90, verder wordt de T3 niet langer aangedreven door een 1.6-motor van Ford maar door een 2,0-liter van eigen fabrikaat. Is de gefacelifte V40 daarmee weer courant genoeg om er nog een paar jaar tegenaan te kunnen?
Met die nieuwe koplampunits loopt de V40 nu in de pas met de S/V90 en XC90. Er is iets aparts met die nieuwe koplampen: het lijkt alsof de V40 je aanstaart als een mol die bovengronds komt, de oogjes dichtgeknepen. Het goede nieuws is dat de koplampen van de V40 in deze Nordic+-uitvoering, full-led zijn.
Voorheen had de V40 T3 een 1.6 Ecoboost benzinemotor van Ford, die leverde 150 pk en 240 Nm. De nieuwe 2,0-liter van Volvo zelf is goed voor 152 pk en 250 Nm en op papier minder zuinig. Voor het oude blok gaf Volvo 5,3 l/100 km op, nu is dat 5,5 l/100 km. Realistischer is een gemiddeld verbruik van rond de 8,0 l/100 km. De nieuwe T3 is een vlotte motor, die bij accelereren een beetje rauw voor de dag komt, maar eigenlijk gewoon klinkt zoals een viercilinder benzinemotor met een – voor hedendaagse begrippen – forse inhoud hoort te klinken.
In het interieur overheersen lichtgrijze en beige tinten, het ruitje op de bekleding had in de fifties niet misstaan. De ergonomie is goed, al zit de knop waarmee je door het menu van het 7-inchscherm navigeert wat ver weg van de bestuurder. Gelukkig is er ook stuur- en stembediening. De materialen die Volvo gebruikt, voelen hoogwaardig aan en dat zorgt ervoor dat de V40 een robuuste indruk maakt.
De V40 T3 is er vanaf € 29.195 voor de Kinetic-uitvoering. Concurrenten als de Golf, Astra of Mégane zijn moderner want nieuwer. Daar staat tegenover dat de Volvo zeker geen verouderd model is. Eventuele kinderziektes zijn er inmiddels uitgefilterd en na de facelift kan hij er voorlopig weer een paar jaar tegenaan.
Uitgelicht aanbod

Volvo V40 T3 Aut-6 Polar+ Luxury Summum | Panorama dak | Stoelverwarming voor | Harman Kardon audio | Parkassist voor & achter | Parkassist camera | Keyless entry | Afneembare trekhaak | Lederen interieur | DAB + | Climate Control | Automatisch inparkeren |
- 2019
- 72.742 km

Volvo V40 T2 122pk Nordic+ / ACC / BLIS / LED / Lane Assist / Stoelverwarming / Standkachel / Verw. Voorruit / Navigatie /
- 2018
- 50.895 km

Volvo V40 2.0 T3 Dynamic Edition
- 2018
- 71.803 km
Lees ook

Volvo V40 - Laatste rijtest

Volvo V40 - Occasion Aankoopadvies

Mini Cooper S Clubman vs. Volvo V40 T4 - Dubbeltest

Alfa Romeo Giulietta - Volvo V40

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

Lezersreacties (60) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.