Volvo V40 D2 Kinetic (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V40 D2 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 20.800 km |
KM-stand laatst | 219.000 km |
Fijne wagen
- 190.300 km
Ik heb de auto gekocht in februari 2018 met 20000km op de teller. Een v40 D2 in de basisuitvoering kinetic.
Ondertussen zijn we 170000km verder en dit zijn de plus en minpunten.
Plus:
-Het praktijkverbruik ligt in de winter rond de 5l en in de zomer zakt het naar 4- 4,5l.
-Het rij en stuurgedrag is fantastisch.
- Er zijn weinig handbakken die zo fijn schakelen als deze.
- vering en demping zijn aan de stevige kant maar niet oncomfortabel.
- weinig band en windgeruis en op de snelweg blijft de motor ook mooi gedeisd.
- Het infotainment lijkt priegelig maar na enige gewenning werkt het heel logisch.
min:
- Als je wat sneller rijdt gaat het olieverbruik omhoog.
- De brandstoftank is te klein. 40l is voor kilometervreters te weinig.
- Het zicht rondom is minimaal.
- Het noodstopsysteem city safety liet het een keer lelijk afweten waardoor ik een kop staart aanrijding had tegen 20km/u.
Conclusie.
Over het algemeen kan ik deze auto best aanraden voor wie veel rijdt. De wagen is zuinig, ligt als een blok op de weg, stuurt prettig en is lekker comfortabel op de lange afstand. Jammer van de kleine brandstoftank.
2 ton op de teller
- 200.000 km
Weer een kleine update omdat de auto net de 200000km aantikt.
Er vallen een paar kleine zaken op in negatieve zin.
- Op 25 april kreeg ik een melding dat het koelvloeistofpeil een kritiek punt had bereikt. Dit heb ik meteen laten controleren in de garage, bleek dat er niks aan de hand was en dat het probleem een slecht contact bleek te zijn.
- Er liggen nu goodyear efficiënt grip banden onder en die hebben een iets mindere wegligging dan de continental premium contact 6 banden van de vorige keer. Deze lagen veel beter op de weg en was de auto niet uit zijn spoor te krijgen.
Zijn er dan nog positieve dingen?
- Absoluut! Het verbruik is door die goodyear banden wel sterk gedaald. Bij normaal gebruik ( 120 op de snelweg ) ligt het verbruik nu rond de 4,2l ( 1 op 23,8 ). Dat was met de premium contact banden wel beduidend hoger.
Ik hou ook alles netjes bij met de verbruiksmonitor sinds km 86000.
In mijn vorige review vergeten te melden dat de auto niet de 120pk en 280nm levert maar wel 176pk en 381nm ( stage 1 getuned bij 117000km )
Al bij al nog steeds een tevreden v40 rijder.
Binnen een klein jaar zal ik de auto helaas moeten verkopen omdat diesel niks meer waard is in de toekomst en ik drastisch minder kilometers ga maken. ( 35000 per jaar ipv 60000 ).
7de en voorlaatste onderhoudsbeurt
- 207.000 km
De Volvo zal zeer waarschijnlijk zijn laatste onderhoudsbeurt gekregen hebben, omdat er binnen enkele dagen een lange rit naar Spanje voor de boeg staat.
De voorste remblokken zijn vervangen, net als de lucht en interieurfilter.
In de herfst of winter wordt hij verkocht en zal er een andere in de plaats komen.
Daarbij twijfel ik tussen een aantal 2de hands auto's
- Opel insignia 1.5d ultimate.
- Peugeot 508 1.5 blue hdi 130 GT line of 1.6 THP 180 GT line.
- Skoda octavia/ Seat leon 1.5 TSI in een FR uitvoering ( Seat ) of Style, first edition uitvoering ( Skoda ).
Wie nog goede suggesties heeft mag dit gerust laten weten.
( budget 30000€ - max 3 jaar oud en 50000km )
Over de v40 zelf is er weinig bijzonders te melden.
Verbruik de laatste weken 4l/ 100km ( 1 op 25 ) bij een normale tot licht dynamische rijstijl.
Nergens echte slijtage vastgesteld.
Het zullen nog enkele toffe maanden worden voor de Volvo en voor mezelf want het blijft een zeer fijne lange afstandscruiser die je op dynamisch vlak ook niet teleurstelt. Zelfs niet in de basisversie.
Ik zal hem zeker gaan missen!
Terug van Spanje
- 211.100 km
De Volvo heeft de reis naar Spanje heen en weer bijna foutloos afgelegd.
Verbruik was in de lijn der verwachting. 1 op 20 bij cruise control 135, volle koffer en 3 personen in de auto zowel heen als terug.
1 negatief punt en dat maak ik enkel mee bij echt lange ritten.
De airco laat het na enkele uren gewoon afweten. Hij blaast na een tijd steeds minder hard en hem harder zetten werkt averechts.
Meestal moet ik de wagen ongeveer 30min stil zetten en dan werkt alles weer feilloos maar je maakt het liever niet mee bij 30 graden op de Franse tolwegen.
Voor de rest was de reis weer erg comfortabel en werden de kilometers prima afgelegd.
Zaterdag het afscheid
- 219.000 km
U leest het goed. Zaterdag neem ik afscheid van de v40. Deze zal ik naar Bielefeld rijden waar men volgende auto klaar staat.
Wat komt er in de plaats?
Het betreft een Opel insignia 1.5D AT8 business elegance met 122pk en 10km op de teller ( stockwagen ) en nog een paar andere leuke opties o.a. Bose sound system, trekhaak, massagestoelen, led matrix verlichting, .....
Waarom komt de Opel in de plaats?
- Ik heb dit altijd al een mooi model gevonden en ik kies bewust voor diesel omdat ik nog 100km per dag moet rijden waarvan 90% op de snelweg.
- De Opel kost een pak minder bij de Belgische fiscus. Ongeveer 250€ per jaar wegenbelasting en de v40 zit rond de 490€.
- Het was een koopje. Zeker 5000€ goedkoper dan in België.
Ga ik de v40 missen?
Absoluut, geen twijfel mogelijk. Voor een Volvo reed de v40 best dynamisch maar hij bracht op de lange afstanden nog een aangenaam comfort naar boven.
Hopelijk is de Opel even zuinig maar ik denk het niet. De v40 haalde sinds ik het bijhield 1 op 22 maar de laatste maanden is dat al eerder 1 op 25 bij een normale rijstijl.
Ga ik ook dingen niet missen aan de v40?
Ja, die zijn er ook maar het zijn maar kleine details die voor kleine ( soms grotere ) irritaties zorgde.
- De kleine brandstoftank van 40l. In de zomer haal je nog wel een redelijke actieradius van 800-850km maar in de winter zal het brandstoflampje al bij 600-650km oplichten terwijl er nog 9l in de tank zit.
- Het olieverbruik nam bij km stand 150000 toch toe. Zeker na marathonkilometers vroeg hij soms na 5000km al 0,5l of 1l olie als ik doorreed in Duitsland.
- De grootste irritatie is dat de airco het soms bij lange ritten er gewoon mee ophield. Geen idee hoe het kwam. Het hielp soms om de auto 30-45min te laten rusten maar niet altijd. Het vreemde er aan was dat de dag erop alles terug werkte.
Conclusie.
Het was 3,5 jaar zeer aangenaam vertoeven in de Volvo. De minpuntjes vergeef ik hem zonder moeite. Ik blik zeer tevreden terug en ik kan deze auto alleen maar aanbevelen.
De volgende review zal over de Opel zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 2.0 T2 Nordic+ Dealer Onderhouden,Pano,Leder,Navi,Camera,Pdc,Stoelverw,123pk,Clima,Cruise,Lm velgen,N.A.P,6 Bak,Apk tot 06-2026
- 2018
- 194.502 km

Volvo V40 1.5 T2 Momentum 122PK|Origineel NL|AUT|Full Led|Trekhaak|StoelVW|Carplay|Camera|Climate|Cruise|PDC|Navigatie|Digital
- 2016
- 148.584 km

Volvo V40 1.5 T3 Summum | Leder • Camera • Keyless • Goed onderhouden
- 2019
- 154.779 km