Volvo V40 Cross Country D4 Ocean Race (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 Cross Country D4 Ocean Race |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 23.000 km |
Volvo V40 CC D4 Ocean Race
- 1.000 km
Volvo V40 D4 Ocean Race
Na jaren een Honda Civic 1.8 sport gereden te hebben waren we toe aan iets anders. Heel tevreden en zonder problemen 7 jaren met de Honda gereden maar gezien de aantal kilometers (ander werk) moest het deze keer een diesel worden.
We hebben graag een iets hogere zit (zeker omdat ik zakelijk altijd een Vivaro bus heb gereden) dus we hadden een paar opties.
De nieuwe Mercedes Gla, Volvo V40 CC, BMW X1, Nissan Quasqai, Opel Mokka.
Na ze allemaal bekeken te hebben in de garage vielen de BMW X1 (niet mijn smaak aan de buienkant), nieuwe Nissan Quasqai (niet mijn smaak van binnen) meteen af.
Dus dan wordt het tijd voor een proefrit. De Opel Mokka was niks mis mee maar kan (natuurlijk) niet tippen aan de Mercedes Gla en de Volvo V40 CC. Dat zijn dan toch meer reisauto’s en gezien de kilometers viel de Mokka dus af.
Uiteindelijk is het dus toch de Volvo V40 CC geworden. Waarom dat ten opzichte van de Mercedes Gla?
Daar hebben we ook lang over getwijfeld. De Mercedes reed perfect en wat uitstraling betreft ook niks mis mee. Waar we het dan over hebben is pure luxe en verwennerij maar wij zijn ook liefhebbers. De Volvo V40 CC in de uitvoering die we hebben uitgekozen (Ocean Race) is in onze ogen wat de looks betreft sportiever en wat de prijs betreft met alle extra’s die we erbij gekozen hebben ook een stuk(je) goedkoper. We vonden de auto beter bij ons passen. Een Mercedes kan altijd nog als we weer wat ouder zijn......(vinden wij?!?)
Ook belangrijk is dat we vaker Volvo hebben gereden (Volvo V40 en een Volvo S60) en dat we daar heel tevreden over waren.
Het werd dus de Volvo V40 Cross Country D4 met de volgende opties:
*Ocean Race uitvoering
Bestaande uit oa.: Adaptieve Dual Xenon Koplampen, Panoramisch Dak, Led Dagrijverlichting, Ver-
warmbare voorruit en voorstoelen, Park Assist Camera achter, Park Assist Pilot inclusief PA voor en
achter, Elektrisch bedienbare voorstoelen etc. etc.
*Bright Silver Metalic
*Leder Charoal / Charcoal / Charcoal bekleding met donkere hemelbekleding
*Business Pack Connect
*Premim Audio by Herman Kardon
*Security Line (alarm en keyless drive)
*Donkere Ramen Achter en Achterklep
*Exterior Styling-Kit Compleet
*Trekhaak met afneembare kogel
Kortom een vrij complete auto waar we hopen nog veel plezier van te hebben.
Belangrijk om nog even bij te vermelden. Deze D4 valt niet in de 14% bijtelings regeling (20%) maar gezien wij de auto privé rijden maakt dat voor ons niets uit.
De eerste 1000 kilometers
In week 30 werd de auto afgeleverd en konden we hem ophalen. Twee weken later als de planning dus dat was netjes.
De eerste bevindingen:
*De auto zag er in onze ogen nog mooier uit dan we verwacht hadden. We waren bang dat het een beetje teveel zou zijn allemaal (Exterior Styling-Kit Compleet) maar was hij precies zoals we gehoopt hadden.
*Hij rijdt tot nu toe fantastisch. We zijn ook niet gewend met zoveel vermogen op de weg te zitten maar hij is niet te vergelijken met de Honda Civic maar dat is ook eigenlijk ook geen verglijking. We zijn er op vooruit gegaan dat is duidelijk.
*Gezien onze rijstijl moeten we wel opletten dat we niet te hard zullen gaan want anders wordt het nog een hele dure auto met een aantal bekeuringen.
*Het navigatie systeem werkt goed al heeft het vrouwtje wel een spraakgebrek (bv. Pak d eerste afslag op de rotonde, volg d A2 etc.). Niet echt hinderlijk maar wel raar dat dit niet anders kan. Als ik een keer bij dealer in de buurt ben even navragen.
*Herman Kardon audio valt tot nu toe wel tegen. Ben al bezig geweest met anders af te stellen maar met redelijk volume begint het deurpaneel zeer hinderlijk te trillen. Hopelijk krijgen we het onder controle. (als iemand daarover een tip heeft dan hoor ik het graag)
*Tijdens oplevering heeft verkoper alles netjes uitgelegd dus een aantal dingen waren al duidelijk maar het is verder allemaal heel gebruiksvriendelijk. Heb een aantal fabrieks instellingen al veranderd.
*Stoelen zitten goed al is het wel even uitzoeken wat je beste zit is achter het stuur.
*Een aanrader is de elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met geheugen. Gezien de auto vaak door twee man (vrouw) bereden wordt is dat zeer gemakkelijk. In eerste instantie dachten we dat is allemaal overdreven maar toch erg gemakkelijk.
*Het verbruik moeten we nog even afwachten maar ik denk dat we de fabrieksopgave met lange na niet halen. Komt ook misschien door onze rijstijl maar het is wel een heel groot verschil. Dat ze bij Volvo alles een beetje rooskleuriger voordoen kan ik me indenken maar ik vrees dat het wel heel veel zal schelen maar daarvan houden we jullie op de hoogte. (overigens had ik in ander reviews al gelezen dat dit zou gebeuren dus ik ben niet echt verrast maar het is toch wel raar dat dit zomaar kan)
*Over de ruimte achterin wordt veel geklaagd maar wij vinden het allemaal ruim voldoende. Vrienden van ons hebben een lease Skoda Octavia (14% bijtelling) aangeschaft (omdat deze meer ruimte zou hebben) maar hebben nu spijt. Zouden achteraf zeker voor de Volvo V40 gekozen hebben. Heeft natuurlijk niet de ruimte als de Skoda maar 190 Pk vergelijken met 110 Pk is ook geen vergelijking.
Om een lang verhaal kort te maken na de eerste 1000 kilometers zijn we zeer tevreden. Mochten er nog gekke dingen gebeuren of opvallende bevindingen te boven komen dat zullen we het zeker vermelden.
Zeer tevreden!!!
- 23.000 km
Even nog een korte update over onze Volvo V40 Cross Country…
Tijdens de eerste beurt (20000 kilometer) geen bijzonderheden. Wel een kostbare gelegenheid z’n onderhoudsbeurt bij de Volvo dealer (wij rijden auto privé dus voor onze eigen rekening). Wel allemaal netjes geholpen maar daar was de rekening ook na. Ze hadden de auto van binnen en buiten ook gewassen, hoeft de volgende keer niet meer. Misschien dat het dan wat goedkoper wordt……
Opvallend is dat het verbruik (rond de 6.8 liter voor 100 kilometer) na eerste beurt een stukje lager is geworden. Zit nu rond de 6.2 liter voor 100 kilometer. Nog steeds veel meer als destijds wat ze beloofde maar het wordt beter. Ik zag in een andere review een Volvo V40 D4 met een verbruik van 4.8 liter voor 100 kilometer. Weet niet hoe ze dat doen maar dat halen wij dus lange na niet. Komt misschien ook door andere banden en geen Cross Country maar dit scheelt wel heel veel.
Even een paar opmerkingen:
- Hill Hold lang over getwijfeld of deze er wel op zat maar na vakantie in Duitsland erachter gekomen dat deze er wel degelijk op zit. Weg moet wel echt een beetje oplopen anders gebeurt er niks.
- Premium Audio van Herman Kardon valt echt tegen. Voor dat geld had ik echt wel meer verwacht. Volvo onwaardig!
- Veel premiums aanwezig die zeer gebruiksvriendelijk zijn.
- De 190 Pk met 400 Kw rijd geweldig. Inhalen is zo gebeurd.
- Ondanks het vermogen is het een zeer geruisloze auto.
- Verbruik valt nog steeds vies tegen.
Verder over de auto heel tevreden. Een genot om in te rijden. Zou hem zo weer kiezen!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 2.0 D2 R-Design ✅ Xenon ✅ Leder ✅ Stoelverwarming
- 2015
- 101.416 km

Volvo V40 1.6 T3 Momentum 3e eigenaar dealer onderhouden airco cruis control parkeer sensor trekhaak navigatie
- 2013
- 180.033 km

Volvo V40 2.0 T3 Summum 152pk| Nederlandse Auto & Volvo Dealer Onderhouden| Leder Interieur | Stoelverwarming | Navigatie | Parkeer Camera | Bluetooth | Exterior Pakket | Panoramadak |
- 2016
- 130.815 km