AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V40 (2019)

autoreview

Volvo V40 (2019)
Volvo V40 (2019)
Volvo V40 (2019)
Volvo V40 (2019)
Volvo V40 (2019)
Volvo V40 (2019)

Signalement

Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf20.191 km
KM-stand laatst24.458 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste indruk

  • 20.583 km

Sinds de aanschaf van een Volvo XC60 T8 Twin Engine (PHEV) gebruiken we auto’s anders. Mijn vrouw rijdt nu namelijk daarin in plaats van in een Mini en behoudens vakantiereizen en gezinsuitjes vrijwel alleen maar korte ritjes. Derhalve meestal elektrisch.
Gevolg was dat ik in die Mini was gaan rijden, voornamelijk mijn woon werk verkeer. Niet heel frequent, maar toch 125 km enkele reis. Het veercomfort en met name het windgeruis deed mij besluiten na een jaar naar wat anders te kijken. Heel veel vermogen is niet nodig, wel wat meer comfort, goede stoelen en een automaat.
Met mijn Volvo hart kwam ik bij een V40 uit, het liefst in R-Design met T2 of T3 motor. Ik had al eens een tijdje in een gereden als vervangende auto en was toen erg tevreden. Het model is in overvloed gebruikt te koop in allerlei bouwjaren, motoriseringen en uitvoeringen. Initieel zocht ik naar een auto rond 2016 a 2017, maar kon deze 1 jaar oude R-Design kopen van september 2019 met slechts 20k km op de teller. Met nog een jaar fabrieksgarantie dus. Wel iets duurder dan initieel gepland, maar relatief goedkoper dan een iets oudere.
Een T2 R-Design van september 2019 dus, Duitse import. Deze uitvoering was modeljaar 2019 in Nederland niet als zodanig meer leverbaar (alleen speciale actie modellen), maar in Duitsland nog wel.
Behalve de R-Design uitrusting met sport onderstel, zwarte hemelbekleding en half leer/alcantara bekleding heeft deze nog een winter pakket (adaptieve led koplampen met koplampsproeiers, stoelverwarming, verwarmde voorruit) en een business connect pakket (sensus navigatie, connected services en high performance audio). Daarbij nog de 17” Ixion III velgen en privacy glas achter. De lak is Osmium Grey metallic.
Zaken als gescheiden climate control, cruise control, centrale vergrendeling met remote control, armsteun, gedeeld inklapbare achterbank etc spreken voor mij voor zich als je je realiseert dat deze auto in NL Mj 2018 bijna €39k moest kosten.

Inmiddels slechts een kleine 400 km mee gereden en alles voldoet naar verwachting. Het is nog steeds een goed rijdende en comfortabele auto die ook nog eens strak op de weg ligt. Een klaverblad kan nog steeds bovengemiddeld snel genomen worden (al kan het niet zo hard als met de Mini). Natuurlijk zijn ook het R-Design sport onderstel en de 17” Ixion wielen met 225/45 Michelin banden daar voor een groot deel verantwoordelijk voor. Het blijft echter nog steeds een Volvo en is daardoor nooit spijkerhard.
De zes traps geartronic automaat schakelt bij normaal gebruik voortreffelijk en de auto is heerlijk stil. Zowel bij 105 op de cruise control als bij 135 km/h. Het interieur is vrij van rammels en keurig afgewerkt.
Natuurlijk is af en toe meer vermogen gewenst, maar er is altijd ruim voldoende koppel aanwezig ondanks dat dit de lichtst gemotoriseerde benzine V40 is. Wellicht dat een ECU upgrade gedaan wordt als de auto uit de garantie periode is.
Verbruik tot nog toe 6.0l/100km volgens de boordcomputer. Waarbij ook een heel stuk met 135 gereden is. Mijn ervaring is echter dat die boordcomputer bij Volvo wat optimistisch is. Zal gauw richting 6.5l gaan ben ik bang. Wordt overigens bijgehouden middels Spritmonitor. Ik rijd er voornamelijk snelweg kilometers mee, waarbij ik me aan de maximum snelheid houd (105, 125 of 135 km/h op de teller). Echter met een voor deze maat auto’s grote tank van 62l zal er niet heel vaak getankt worden. Een actieradius van ruim 1000 km is met Nederlandse snelweg kilometers heel goed mogelijk.

Is er dan niks mis aan een V40? Niet veel in ieder geval, het is niet de ruimste in zijn klasse, maar heb dat ook niet nodig.
Verder is de instap krap door de schuine voorruit, waardoor je makkelijk je hoofd kan stoten als je niet uitkijkt. Die instap is ook al niet makkelijk door de lage zitpositie, maar met de Mini als referentie valt er goed mee te leven.

Natuurlijk zie je dat in de basis dit al een wat ouder design is. Lange overhangen aan met name voorkant verraden zijn ontwerp leeftijd. Maar toch vind ik het nog steeds een mooie auto. Ook is de lay-out van het dashboard en multimedia niet helemaal meer bij de tijd, maar alles zit er op en ziet er netjes uit. Na gewenning van het menu en bediening van alle mogelijkheden is het goed vertoeven en heb je niet veel meer nodig. Daarbij stamt dit model natuurlijk ook al uit 2012. Zie ook reacties hieronder.
De Mini had te gekke looks en wordt daarom gemist, maar ook incidenteel op een landelijk weggetje met veel bochten waar je ook nog eens gas kan geven. Aangezien dat maar sporadisch was heb ik tot nog toe geen spijt van deze beslissing.
Wordt vervolgd.

5 maanden in gebruik...

  • 24.458 km

Inmiddels deze fraaie V40 al weer vijf maanden in gebruik.
Slechts ruim 4000 km mee gereden.
Doordat ik onze XC60 anders ga inzetten heb ik deze al weer ingeruild.
Ik kreeg een goed inruil voorstel en het heeft dan ook nauwelijks geld gekocht, al dan moet ik de fraaie Ixion 17” winterset met Michelin Alpin 5 banden nog enigszins gunstig verkopen.
De kosten zijn uiteindelijk bijna hetzelfde geweest als wat de tool op AW aangeeft dat deze auto maandelijks kost (all in).
De auto heeft prima haar werk gedaan en zonder problemen, maar ik verwacht ook niet anders van een anderhalf jaar oude Volvo met slechts 24,5k km op de teller. Gemiddeld verbruik over de periode 6,2 l/100 km, voornamelijk snelweg gebruik.

Op ja, ingeruild op een twee maanden oude Mini Electric Charged, bomvol met opties.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Teigetje1968
Teigetje1968
  • 0
Ik heb ook een Volvo V40, een T4 van 2018. Fijne auto, maar vind juist dat het comfort van de auto te wensen overlaat met het sportonderstel en lage banden. En je merkt wel aan het infotainment e.d. dat het model wat ouder is. Maar voor de rest top auto en de T4 heeft lekker veel vermogen. Veel plezier met de Volvo.
Flying Jeroen
Flying Jeroen
  • 0
Het comfort is ook duidelijk minder dan in mijn XC60 met luchtvering, ondanks dat die 21” wielen heeft. Het is echter veel beter dan dat het in mijn Mini was. Hangt erg van je referentiekader af. Ga eens met een Audi A3 of BMW 1 serie met sportonderstel en 17” wielen rijden dan is een V40 R-Design echt veel minder hard.
Ja, korte oneffenheden voel je met die 17” wielen. Ik rij vooral snelweg kilometers met relatief veel glad wegdek, dus heb ik juist liever die 17”. Het oog wil ook wat.
Flying Jeroen
Flying Jeroen
  • 0
Inderdaad merk je dat het infotainment wat ouderwets is en het menu niet altijd optimaal.
Voor mij voldoet het echter prima. Daarbij is muziek goed te streamen middels Bluetooth of USB verbinding. Verder is internet en meerdere apps mogelijk middels Bluetooth of WiFi, dus eigenlijk is alles wel aanwezig. Voor mij voldoet het prima, minder handig dan in de XC60, maar alles is er.
Het voordeel weer van zo’n auto uit de laatste productieversie is weer dat alle schoonheidsfoutjes en kinderziektes er uit zijn en de auto rijk voorzien is van uitrusting.
rw54
rw54
  • 0
Rij sinds 07/2016 een V40 II D3 5-cyl. Summum (04/2015) en ben er zeer goed over te spreken. Heeft geen sportonderstel en 205/50/17 bandenmaat. De auto staat er nog als nieuw bij, ondanks 140k op de teller. Het design van dit model spreekt me aan en het oogt ook niet "oud". Ook daarom blijft deze auto nog wel enige jaren in mijn bezit. Mijn verbruik ligt bij 4.68 Ltr. en elke tankbeurt is op Spritmonitor.de geregistreerd.
Cassco
Cassco
  • 0
Hoi flying Jeroen wat heeft de import van de v40 je ongeveer gekost? Zit er zelf ook over na te denken om binnenkort een v40 te importeren en ben benieuwd naar het uiteindelijke kostenplaatje. Gr
Flying Jeroen
Flying Jeroen
  • 0
@Cassco,
Ik heb de auto niet zelf geïmporteerd. Auto aangeschaft bij MuddeKok te Urk.
De prijzen zijn daar scherp dat zelf importeren dan de moeite niet waard is naar mijn mening. Van deze V40 was de vraagprijs €23900 en daar valt natuurlijk altijd over te onderhandelen.