Volvo V40 1.9 D 102pk Europa Sports (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.9 D 102pk Europa Sports |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
- 206.000 km
Mijn vorige auto was ook een Volvo, en wel eentje uit het Legoblokken-tijdperk: een 740 estate uit 1987. Maar in de zomer van 2009 vond ik het wel mooi geweest. De onderhoudskosten werden toch wat hoog, de kilometerstand was dan ook al 514000! En dat op LPG. En nee, de motor is nooit gereviseerd of wat dan ook. Alles was nog origineel.
Maar goed, om onderhoudskosten te drukken ging ik rustig aan op zoek naar wat nieuwers. Mijn gevoel lag altijd al bij Volvo en de Volvo-dealer in Weesp, waar ook mijn 740 in onderhoud was, had wel een mooi aanbod staan.
De V40. Een diesel. Ik maak aardig wat kilometers per jaar dus de keuze lag tussen diesel of weer LPG.
De dealer vertelde mij dat hij met de V40 op LPG niet altijd even goede ervaringen had dus werd het de diesel.
De V40 die hij had staan had toen 165000 op de teller staan, maar na mijn ervaring met de 740 was ik niet meer bang voor hoge km-standen.
Na het maken van een proefrit was ik blij verrast, dit reed wel heel fijn. Nu was de oude 740 alles behalve een raket dus de 102pk in deze V40 waren voor mij al een hele sprong voorwaarts.
Ook ziet hij er erg goed uit. Hij is van de laatste update, dus met heldere koplampen met zwarte achtergrond, alle stootstrips meegespoten en veel accenten in chroom, zoals de strip op de achterklep en de handgrepen.
De V40 is van alle gemakken voorzien; Cruise control, Climate control, stoelverwarming (dat had de 740 ook!), radio-navigatie, verwarmde buitenspiegels, 16" BBS Crater velgen etc etc, en als klap op de vuurpijl het sportonderstel.
Dit laatste was wel even wennen, want de vering en wegligging van de oude 740 was erg comfortabel op kruissnelheden, maar een echte bochtenridder was het niet. Dat was zo'n auto die, als je tot stilstand kwam, naar voren veerde en dan nog een keertje na-veerde.
Maar nu ik ruim een jaar in de V40 rijd, wil ik niet anders. De wegligging is super, door het sportonderstel kan je er heerlijk rap mee door de bochten zonder dat de auto gaat overhangen.
Mede door de iets bredere banden (205/50/r16) plakt hij aan het asfalt.
Natuurlijk lever je wat comfort in met dit sportonderstel, maar echt keihard is hij ook weer niet. Een klinkerweggetje voel je ja, maar voor mij hoort dat ook bij autorijden. Voelen wat de auto op de weg doet.
De 1.9 turbodiesel, afkomstig van Renault, komt rap genoeg van zijn plaats wanneer je even lekker los wil gaan, maar is ook heerlijk soepel bij het rustige rijden. Wanneer de toerenteller de 1750 toeren p/m voorbij gaat krijg je een fijn duwtje in de rug van de turbo.
Ook in de vakantie, met een volgepakte auto en een vouwwagen erachter geen problemen. Genoeg kracht om soepeltjes naar de vakantiebestemming te rijden.
Alle opties die de auto heeft zijn erg fijn, en werken ook goed. Ook al is de navigatie iets gedateerd in de uitvoering, hij brengt je wel waar je moet zijn. En de stoelverwarming is zeker in deze tijd van het jaar erg fijn. Ook de Climate-control doet stilletjes zijn werk, daar heb je verder geen omkijken naar.
Het enige wat me wat tegenvalt is de laadruimte in de achterbak. Die heeft een drempel onder de achterklep, waardoor je grote en zware dingen niet zo even in en uit de auto schuift. Je moet het eerst over die drempel tillen. Verder is de wagen ruim genoeg voor mij. Ook al lijkt het in de verste verte niet op de balzaal die ik in de 740 had. Daarmee kon je nog gewoon naar de bekende Zweedse meubelgigant gaan, de achterbank platgooien en een bankstel achterin schuiven.
De half-lederen bekleding in mijn V40 is licht, beige-achtig. Ziet er erg mooi en luxe uit maar wordt natuurlijk wel wat snel vies.
Nu wilde ik afgelopen jaar de bekleding reinigen, aangezien er wat vlekken en kringen in zaten (leg nooit een lekkend flesje limonade op je bijrijdersstoel). Dus ik informeren bij een professionele autoreiniger... 150,- euro om alleen de voorstoelen te reinigen! Dat kon vast goedkoper.
Toen ben ik naar de oranje gekleurde verhuurder gegaan, die naar eigen zeggen "bijna alles" verhuurt.
En kijk eens aan, een tapijtreiniger met klein mondstuk voor bekleding en bankstellen. Voor 18,- euro kon ik hem de hele dag huren! Flesje tapijtreiniger van 6,- euro erin en na 2 uurtjes werk waren de voorstoelen en de achterbank weer als nieuw!
Dit heb ik nu 2 keer gedaan in 15 maanden tijd, en dat bevalt me prima en kost dus bijna niets.
Ik lees vaak dat mensen (vooral de wat langere onder ons) de zitting niet fijn vinden. Ik ben 1.88 meter lang maar heb nergens last van. De stoelen zitten heerlijk en de lendesteunen zijn erg fijn. Ook is de stoel op alle mogelijke manieren verstelbaar. Alleen is het jammer dat het stuurwiel alleen in de hoogte verstelbaar is, en je hem niet naar je toe kan halen. Maar ondanks dat heb ik een prima zitpositie en kom ik fris en zonder pijn uit de auto na lange ritten.
Onderhoud.
In de 15 maanden dat ik de V40 heb zijn er geen bijzondere kosten geweest. Gewoon om de 20.000km een onderhoudsbeurt en een APK. Ook daar kwamen geen bijzonderheden naar boven.
Het onderhoud en de onderdelen zijn bij de Volvo-dealer niet goedkoop, maar ik vind het wel zo fijn dat de merkdealer eraan sleutelt.
Klein voorbeeldje. Laatst was een motortje van de koplampwisser stukgegaan. 125,- euro voor een nieuw motortje en nog iets meer aan arbeidsloon. Al met al een rekening van 316- euro. Maar goed, je moet er wat voor over hebben zeggen ze.
Al met al ben ik dus erg tevreden over de V40. Er zijn in de afgelopen 15 maanden en 40.000km geen dingen stuk gegaan, alles werkt zoals het hoort en de wagen rijdt perfect.
Over een kilometertje of 5000 is het weer tijd voor een onderhoudsbeurt dus ik ben benieuwd of er tegen die tijd wat bijzonders is of niet.
Al met al zeer tevreden dus, al zijn de kosten van het onderhoud bij de officiele Volvo-dealer wel wat hoog. Maar daardoor ben je wel verzekerd van kwaliteit en garantie op de originele Volvo onderdelen.
UPDATE 219.000km 06/06/2011
Onlang ineens een geluid vanonder de auto alsof er een goederentrein het station binnen kwam rijden...
Meteen naar de garage gereden. Aldaar bleek dat de achterremmen op waren, nieuwe schijven en blokken waren nodig.
Ik kwam onaangekondigd rond 15.00uur bij de garege aan met dit probleem. Ik heb de auto daar achter gelaten om hem hopelijk de volgende dag weer op te halen.
Echter tot mijn verbazing werd ik ruim 2 uur later, om 17.15 uur al gebeld door de garage. Ze hadden de auto tussen de rest door naar binnen gereden en de remschijven en blokken vervangen! Zonder afspraak en zomaar tussendoor. Wat een goede service! SVALA Weesp bedankt!
kosten: 330 euro.
Over 2 maanden staat de apk en onderhoudsbeurt weer op het programma.
Update 347.000km, september 2016
Na 7 jaar heerlijk rijden is het tijd voor wat nieuwers. De V40 heeft me nooit in de steek gelaten. Heel Europa meer doorgeweest en nooit vervelende problemen gehad. Echter zitten er nu een aantal reparaties aan te komen, allemaal slijtagezaken zoals rubbers in de draagarmen. De kosten hiervoor gaan bij elkaar opgeteld voor mij te ver om er nog mee door te gaan. Tevens rijd ik de afgelopen tijd steeds minder dus een diesel is niet meer nodig.
De nieuwe is al reeds uitgezocht, een V50 2.4 uit 2006 met nog maar net een ton op de teller.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.