Volvo S90 T5 Inscription (2017) #2

autoreview

Volvo S90 T5 Inscription (2017)

Signalement

UitvoeringS90 T5 Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf53.800 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vorstelijk rijden

  • 62.000 km

Had de Volvo S90 in Inscription uitvoering al sinds zijn lancering in 2016 als droomauto bovenaan mijn zelfverwenlijstje staan.
Prachtige vormgeving qua lijnenspel en interieur, naast de luxe die een limousine in deze klasse nu eenmaal biedt.
Bij de lancering in 2016 vond ik echter de nieuwprijs te hoog voor mijn zakelijk + privégebruik (km-vergoeding ontoereikend en ik reed best veel zakelijke km’s).
Dus werd het wachten totdat mijn pensioendatum passeerde in 2020 om op zoek te gaan naar een gebruikte S90 met niet te veel km’s op de teller in een mooie lakkleur in combinatie met beige leer (zó mooi), om mijn V70 D2 in te ruilen (in goed 5 jaar ook 200.000 fijne km mee gereden).
Moest nu een benzine uitvoering worden (T4 of T5) en beslist een Inscription vanwege de in mijn ogen erg mooie exterieur uitstraling.
Dat bleek lastiger, of veel duurder, dan verwacht en ik had na enkele maanden actief zoeken alle sites, dealers en particulieren langs zien komen op mijn iPad.
De combinatie exterieurkleur/interieur met beige leer naar mijn zin vond ik helaas niet tegen de juiste prijs met inruil van mijn V70.
Had de zoektocht al bijna opgegeven toen ik ten lange leste een nieuwe advertentie zag verschijnen, nota bene bij een Maserati/Alpha Romeo-dealer, maar deze had een afdekdoek over de auto op de foto in zijn advertentie met de tekst “zojuist binnen”. De prijs en km-stand waren voor de beschreven versie “T5 Inscription van 1e eigenaar” erg interessant.
Direct contact opgenomen met de dealer en gevraagd naar de lakkleur en bekleding en ja hoor: Osmium Grey met beige leer en als extra de luxe opties head-up en een panoramadak.
Na wat onderhandelen over de inruilprijs en Bovag garantie met afleverpakket waren we het eens en op 20 augustus 2020 ben ik begonnen aan genieten van wat ik tijdens de eerste 10.000 km heb ervaren als een voortreffelijke rijdersauto.
De auto nodigt uit tot relaxt rijden in eco-stand, maar als je in performance stand stoplichtsprintjes zou willen doen kom je niet bedrogen uit met 0-100 in 6,9 sec.
Het is geen cirquitauto natuurlijk, daarvoor is de besturing en het onderstel niet communicatief genoeg, maar een heerlijke automaat met uitmuntende adaptieve cruisecontrol maken het feest compleet.
Autopilot is een fijne optie voor lange snelwegritten, maar bij rijstrook vermeerdering of vermindering is het oppassen want daar twijfelt het systeem waar naartoe te dirigeren en kun je worden verrast door een van je eigen intuïtie afwijkende beslissing. Gelukkig helpt BLIS in zulke gevallen ernstige problemen voorkomen want geeft direct signalen. Lane keeping en Bots preventie zijn altijd bij de les en hebben me al enkele malen geassisteerd in gevaarlijke omstandigheden.
Na enkele maanden bleef de parkeerrem helaas vastzitten (had de automatische parkeerrem continue in gebruik gehad). Dat werd echter door TOPdealer Driessen in Eindhoven snel en hoffelijk opgelost: “ga a.u.b. naar je eigen Volvogarage in Amstelveen en laat die met ons contact opnemen om dit kosteloos op te lossen”, en het werd een nieuwe achterremklauw en een nieuwe handremkabel. Complimenten.
Na ruim 5 maanden genieten, kan ik zeggen dat de S90 volledig voldoet aan mijn verwachtingen: altijd relaxt en supercomfortabel rijden, power voorhanden indien nodig (of gewenst bij een stoplicht- of tussensprintje) en brandstofgebruik (tank altijd superbenzine) redelijk voor een 2-liter 254 pk motor (gemiddeld 1 op 13,5, afhankelijk van seizoen en rijstijl).
Tor zover mijn eerste recensie, tot de volgende keer!

Klokje rond

  • 100.000 km

Inmiddels ruim 38.000 heerlijke km verder sinds de vorige publicatie.
Behoudens de eerder beschreven hapering met de blokkerende handrem die onder garantie werd verholpen heeft de S90 mij niet één keer in de steek gelaten.
Normale jaarlijkse onderhoudsbeurten bij mijn Volvo dealer Bangarage te Amstelveen laten uitvoeren, wat meteen recht geeft op pechhulp onderweg van Volvo NL.
Daarnaast, wegens normale slijtage, 2 nieuwe Michelins en een setje voorremblokken laten monteren.
Tot heden nog geen spoor van olieverbruik geconstateerd, ondanks vele korte ritten geen druppel hoeven bijvullen tussen de jaarlijkse beurten.
Opvallend is ook dat de lichtgrijze metalliclak welhaast ongevoelig lijkt voor vervuiling (behalve Saharazand-regen).
Ga dan ook zelden door de wasstraat voor de auto zèlf, maar eerder voor de Inscription-velgen die de remstof nadrukkelijk “tonen”.
Het comfort blijft onder het rijden een genot, zeker met de massage in de juiste stand.
Kortom: de S90 wordt nog lang niet ingeruild omdat het heerlijk sturen blijft met deze luxe sedan.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.