Volvo S80 V8 AWD Summum (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S80 V8 AWD Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 257.900 km |
KM-stand laatst | 270.000 km |
Afscheid S60, aanschaf S80
- 257.900 km
Na ruim 7 jaar in een S60 uit 2001 (2.4 5-cilinder) op gas te hebben gereden met erg veel plezier, was het na een kapotte versnellingsbak en een hardnekkige storing in de CEM tijd voor een andere Volvo. Al jaren had ik hierover kunnen fantaseren en al die tijd wist ik al dat het een S80 moest gaan worden.
Toen de S80 in 2006 gelanceerd werd en ik in de dealer een kijkje ging nemen met mijn vader (ik was toen 15 jaar oud) vond ik dit een prachtige auto om te zien. Ik kan me nog herinneren dat ik er in ben gaan zitten en dacht 'ooit kan ik dit misschien rijden'. Vervolgens nam ik foldertjes mee naar huis en hier heb ik eindeloos doorheen gebladerd. Wat me vooral bijbleef was de Executive uitvoering met de V8. Het topmodel. Wat een verschijning. Op de pagina's waar de verschillende kleuren lak stonden afgebeeld, bleef de kleur '454 Ruby Red' mij nog het meeste bij.
Een paar jaar later haalde ik mijn rijbewijs en na verschillende Peugeot's 205 en een Toyota Starlet te hebben versleten kochten we in 2016 onze eerste Volvo. Wat een vooruitgang was dat! Nog dat zelfde jaar hebben we er een LPG installatie in laten plaatsen en vanaf toen was het heerlijk en goedkoop kilometers maken. In 2017 kwam er een V40 2.0 van bouwjaar 2004 bij. Deze was een paar jaar later versleten en hebben we in 2021 omgeruild voor een Volvo V50. Deze hebben we nog steeds en de S60 hield er een paar maand geleden mee op. De versnellingsbak overleed en er speelden andere mankementen. Daarnaast had ik al die jaren uitgekeken en gefantaseerd over een mooie S80 als eventuele opvolger.
Eind 2023 begon deze zoektocht. Ik wist precies wat ik wilde hebben. Een S80 in een donkere kleur met de 2.5T 5-cilinder. Met een zwart lederen interieur. Summum uitgevoerd. Met de automaat, Xenon-verlichting en het liefst met minstens een High Performance audio systeem.
Allemaal zaken die ik in de S60 zo had gemist.
Daarnaast zou dit model in tegenstelling tot de S60 wél een normale draaicirkel hebben en wél fatsoenlijk beenruimte op de achterbank. Twee dikke minpunten voor de S60.
Maar wat was het tweedehands aanbod schaars zeg. En wat waren de auto's in prijs gestegen. Ik zocht een exemplaar met kilometerstanden ergens rond de 250.000 km met een budget van € 7.500. Haha! Onmogelijk! Ja misschien een uitgeleefde Kinetic met handbak en stoffen bekleding.
De Summum uitgevoerde S80's die wel beschikbaar waren hadden een twijfelachtige historie of er werd tussen de € 12.500 en € 15.000 gevraagd. Dat ging me net te ver.
Toen kwam ik tijdens mijn zoektocht op AutoScout een Robijnrode Summum tegen. Mét het zwarte interieur en die prachtige 'Classic Wood' inleg. Over smaak valt niet te twisten maar ik vind dit zo enorm chique. Waar anderen zweren bij de crème lederen bekleding, knap ik hier op af omdat het na een jaar of 10 vaak een beetje geel gaat uitslaan. Dit doet me denken aan een met RAL 9010 waarin jaren gerookt is.
Dit exemplaar stond bij een particulier in Noord-Holland.
Met 250.000 km op de klok. Alles waarvan ik droomde zat er op. En het werd nog mooier. Want niet alleen had de auto niet de 2.5T waarnaar ik op zoek was... Nee... Het betrof de 4.4 liter V8, speciaal door Yamaha ontwikkeld. Wat een combinatie. Ik besefte me dat het qua vraagprijs en onderhoudskosten een beetje 'out-of-range' zou gaan worden, maar stiekem heb ik de advertentie toch even aan mijn vrouw laten zien.
Die was spontaan verliefd op de kleur en de manier waarop hij uitgevoerd was. Maar één dingetje...Het is een V8... "Ja maar daar droom je toch al jaren van? Bel die man gewoon" zei ze. (vrouw naar mijn hart) Jaren lang fantaseren en uiteindelijk niet het lef hebben. Typisch. Mooi dat je vrouw je dan het laatste zetje kan geven.
En zo geschiedde. We maakten een afspraak. Regelde een adres bij een specialist voor een aankoopkeuring. Bij aankomst zeg je nog zo tegen jezelf "Niet spontaan verliefd worden", maar het kwaad was al snel geschied. Hoe de rooie daar stond op de oprit. Maar helemaal zodra de auto gestart werd. Die brute en rauwe roffel van die acht cilinders die vrolijk op en neer dansen. Hemels geluid. Zelfs onder de V8'en is dit een soort heilige graal.
Toen er weinig bijzonderheden uit de aankoopkeuring kwamen en het contact met de vorige eigenaar goed aanvoelde, zijn we tot een overeenkomst gekomen.
We reden vol trots terug naar huis met de S80. Moeilijk te beseffen dat we deze toch wel exotische Volvo met dit immense blok hadden gekocht. "Wat hebben we ons nu weer op de hals gehaald?", "Zou alles echt wel in orde zijn?"... Met de oortjes gespitst en de radio uit reed ik in volle alertheid terug naar huis over de Enkhuizerdijk. Een rit van een kleine 150 kilometer. Volgens de boordcomputer met een verbruik van gemiddeld 9,8 liter op de 100 kilometer. Een nette 1 op 10. Met zijn 1717 kg ledig gewicht en 315 pk valt dat me niet tegen. Dat deed mijn S60 met de helft aan pk's en 300 kg minder ook op een slechte dag.
Die 1717 kg is wel flink trouwens. Die kilo's voel je ook wel tijdens het sturen en accelereren. Nog nét iets meer als bij de vijfcilinder S80's voelt deze V8 aan als een boot. De zitpositie en de uitkijk liggen wat hoger als wat ik gewend was van de S60 en dit draagt bij aan dat sloep gevoel. Altijd dacht ik dat de S80 ongeveer zou rijden als bijvoorbeeld zijn directe concurrenten BMW 5-serie en de Mercedes E-Klasse, maar het voelt eerder als een 7-serie of een S-Klasse qua comfort. Dit in combinatie met de beste stoelen uit de hele Volvo-range maakt het tot een waar reiswonder. Voor de 1717 kg betaal je qua wegenbelasting ongeveer 90 euro per maand.
Ik zal vanaf nu af en toe het verbruik bijhouden en dit in de verbruiksmonitor van Autoweek plaatsen. Volgens mij zijn er nog geen andere Volvo-V8-rijders die dit hebben bij gehouden.
Lees de volgende review over de uitrusting.
Uitvoering
- 258.575 km
In 2006 kreeg een wijze Zwitserse man het fantastische idee om naar de Volvo dealer te gaan en daar deze S80 samen te stellen. Ik heb de originele prijslijsten en brochures uit die tijd erbij gepakt en ik kan in ieder geval zeggen dat hij naast de 'Summum' met het standaard inbegrepen 'Winterline pakket', bestaande uit: verwarmbare ruitensproeierkoppen, verwarmbare voorstoelen, luxueuze textiel vloermatten, hogedruk koplampreinigingssysteem en adaptieve Bi-Xenon verlichting ook nog de volgende extra opties heeft aangevinkt met de pen:
140 - Alarm Klasse III incl. bewegingssensor en volumesensor
€ 695,-
583 - Personal Car Communicator (PCC) inclusief Keyless Drive
€ 950,-
… - Geventileerd leder met verwarmbare én verkoelbare voorstoelen
€ 1245,-
9 - Elektrisch bedienbare voorstoelen met geheugengen voor de bestuurdersstoel en spiegels
€ 640,-
ACC - Luxe instap verlichting (voor en achter)
€ 495,-
AAC - Vaste trekhaak (13 polig), inclusief kabelboom
€ 645,-
484 - Collision Warning met remondersteuning ACC voor V8
€ 1750,-
691 - Park assist vóór en achter
€ 350,-
502 - High Performance Audio; 4x40W met 8 High Performance luidsprekers
€ 750,-
505 - 6-CD speler
€ 350,-
142/522 - RTI (Full Map Navigatiesysteem) met Europa DVD en TMC functie
€ 3500,-
732 - Bluetooth Handsfree voorbereiding
€ 350,-
424 - 12V aansluiting kofferruimte
€40,-
€ 78.355,- voor de Summum uitvoering met het Winterline pakket.
€ 11.760,- extra voor bovenstaande opties maakt het totaal € 90.115,-
In hedendaagse centjes zou dat volgens het CBS neerkomen op een bedrag rond de € 125.000. Bedankt wijze Zwitserse man.
Ik licht hieronder graag een aantal opties verder toe
522 - RTI Navigatiesysteem:
Helaas is de computer van de RTI navigatie bij de vorige eigenaar doorgebrand en losgekoppeld. Vind ik dit heel erg? Nee, want de kaarten worden niet meer ge-update en ik doe al het navigeren met de smartphone.
502 - Het High-Performance Audiosysteem:
Na de standaard 'Performance audio', komt de 'High Performance audio' met 8 speakers en 4x40 watt. Dit zorg voor een hele keurige geluidsbeleving als je naar muziek luistert anders dan de aangename sound van de V8 zelf.
Qua connectiviteit loopt het allemaal wat achter op de moderne techniek. De telefoon koppelt via Bluetooth zonder problemen, maar een liedje afspelen over de speakers met die zelfde verbinding is zonder after market oplossing zoals bijvoorbeeld een GROM-module van € 200,- onmogelijk.
Ja...je kan een FM-transmitter in je 12v drukken en daar muziek over afspelen, maar er blijft weinig over van de geluidskwaliteit.
Gelukkig zit er een AUX-in in de armsteun, maar zou blijf je altijd weer rommelen met snoertjes en koppelstukjes en dat past niet bij dat strakke interieur.
505- 6 CD speler:
Dan is er gelukkig nog een plan B en dat is de 6-CD-wisselaar die gewoon voorin de cockpit zit. Je blijft er maar CD's in frommelen, ongelofelijk. En dat klinkt toch ook wel heel goed hoor! Lekker back to the zero's met de CD's. Prima voor nu, maar als iemand de gouden tip heeft voor een bluetooth oplossing voor weinig geld, houd ik me aanbevolen.
Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe de volgende stap, de 'Premium audio' klinkt. Dit systeem van het Deense Hifi merk 'Dynaudio' moet met zijn Dolby Pro-Logic II certificaat en ingebouwde subwoofer met de 12 speakers (aan elkaar geknoopt met glasvezel kabel) wel heel geweldig klinken.
484 - Collision Warning met remondersteuning en Adaptive Cruise-Control:
Waar ik eerst wat huiverig was voor de adaptieve cruise uit de beginjaren, moet ik zeggen dat het systeem niet onder doet voor hedendaagse ACC's.
Alleen af en toe moet je er even zogenaamd doorheen trappen als je een beetje vlot wil inhalen. Op N-wegen waar je toch niet kan inhalen is het een verademing. De collision warning heb ik nog niet kunnen testen.
583 - Personal Car Communicator (PCC) inclusief Keyless Drive:
Wat is dit een fijne optie zeg. Tegenwoordig zit het op bijna elke auto, maar wat is het heerlijk dat je de sleutel gewoon in de zak kan houden en ook niet hoeft in te voeren als je de motor wilt starten.
9 - Elektrisch bedienbare voorstoelen met geheugengen:
De elektrische bediening voelt aan als nieuw. Je kan de stoelen in vele standen verstellen en zelfs de bijrijdersstoel is elektrisch verstelbaar.
Wat ook tof is: Mijn vrouw heeft haar eigen sleutel en als ze daarmee de auto start, dan onthoud hij haar voorkeuren qua stoel- en spiegelafstelling. En dat voor een wagen van 17 jaar oud. Knap bijdehand.
… - Geventileerd leder met verwarmbare én verkoelbare voorstoelen:
Stoelverwarming was al een pre, maar dat er ook nog stoelverkoeling op zit, dat is wel erg luxe. Het werkt allemaal maar is nu in de winter nog wat fris aan de bips. Ik verheug met echter op komende zomer, waarin we met onze oldtimer Eriba Triton caravan uit '79 willen afreizen naar Zuid-Italië. Op een plakkerige dag in september stappen we dan in de iets oververhitte Volvo en dan gaat die verkoeling op standje 3.
Tot zo ver.
Volgende review volgt later over de rijbeleving en prestaties.
Wat een genot
- 263.070 km
We zijn drie maanden verder.
De S80 rijdt geweldig en doet het over het algemeen erg goed.
Mijn vrouw is van baan gewisseld en ging daardoor ineens veel meer kilometers maken en daarom hebben we voor de zakelijke kilometers een Skoda Citigo erbij gekocht (zie andere review). Een hele andere rijervaring, maar met het bijkomstig voordeel dat het instappen in de S80 na een aantal ritjes met de Skoda ineens weer voelt als een verademing. Zo worden deze genietmomentjes nog even extra onderstreept. Met de komst van de kleine Skoda, wordt de S80 een beetje in de luwte gehouden en gaat het niet te hard met de kilometers en de spaarrekening. Want ja, we wisten dat het een dorstige jongen was, maar met de hoge brandstofprijzen en veel kilometers zullen vervolgens ook de onderhoudskosten meestijgen.
Verbruik
We houden het keurig bij in de verbruiksmonitor en zitten nu met gecombineerde stads- en snelwegritjes op een gemiddeld verbruik van 1 op 8,6 (11,65 liter per 100 km).
Eigenlijk geheel naar verwachting en mede omdat hij dus niet meer wordt ingezet voor de zakelijke ritjes, die veelal gepaard gaan met snelwegen. Dus een verbruik van 1 op 9,5 zou in praktijk met veel snelweg ritten mogelijk moeten zijn.
Type brandstof:
Ik heb via verschillende bronnen geprobeerd informatie in te winnen over of dit blok nu wél of niet goed loopt op E10 Euro 95. Op de forums wordt er veelal geschreeuwd: "Een V8 moet je voeren met Super brandstof (Euro 98)" of "Dan had je maar een viercilinder moeten kopen" enzovoorts. Bij de Volvo dealer vertelde een werkplaatschef mij dat het blok en het omliggende leidingwerk prima E10 kan verdragen. Met als sidenote dat ik in Duitsland echter beter geen E10 kan tanken. Dit omdat de E10 in Germanië ook daadwerkelijk altijd 10% bio-ethanol bevat en in NL is dit maximaal 10% maar in praktijk vaak 7 of 8%. Een klein verschil zou je zeggen, maar net die paar procent kunnen schade opleveren volgens de chef.
Mijn concessie is als volgt: Ik kom vaak in Duitsland, dan tank ik daar Super plus (Euro 98) en in Nederland als het kan E5 Euro 95 en anders E10 Euro 95.
Een paar duizend kilometer verder toch de conclusie getrokken dat hij minder soepel loopt en vooral start op de E10. Dus toch weer over gegaan op Euro 98.
Zomervakantie naar Italië, een reis van 3500 km,
- 270.000 km
Nog even snel op de dag voor vertrek bij de Volvo-dealer in Zwolle (Nieuwenhuijse) de klepperende sierstrip aan het bijrijdersportier laten vastzetten middels een paar nieuwe clipjes die ze nog in een stoffige lade op voorraad hadden liggen. Goeie service👍🏼.
De sleurhut, een volledig originele Eriba Triton uit 1979, hangt er achter. De lampjes doen het. De kogeldruk is goed. Vrouw en kinderen in de gordel. Gaan met die banaan.
Op naar de Waginger See in Beieren. Ja dat zit natuurlijk heerlijk in die dikke zetels.
Tot bij ongeveer 400 km van huis er een luid geschraap onder de koets vandaan klinkt.
Onee.. wat is dit? Ik denk het al te horen.. iets met de uitlaat? Ja hoor. De linker einddemper is afgescheurd en hangt aan de rubber. Op een veel te gevaarlijke plek, in een kombocht waar de LKW's met 95km+ naar beneden denderen knip ik het rubber door met een schaar uit de keukenlade van de Eriba. De uitlaatdemper in de achterbak en door. Ja, dat klinkt inderdaad luidt, een V8 zonder einddemper. Maar stiekem wel leuk natuurlijk. Hiermee de overige kilometers uitgereden en uiteindelijk ook gewoon weer mee naar huis na een fijne vakantie aan het Meer van Iseo in Noord-Italië.
De uitlaat was toch langzamerhand aan vervanging toe, dus een afspraak gemaakt bij FDF Service voor een met de hand gemaakt RVS uitlaatsysteem met klepdempers. Om toch af en toe stiekem te kunnen genieten van die heerlijk brul.
Deze komt er over twee weken onder. Ik ben erg benieuwd.
Comfort:
De S60 die we eerder reden had al fijne stoelen, maar wij merken echt nog een aanzienlijk verschil met de S80 qua stoelcomfort. Ze zijn wat groter en de houding is gewoon echt subliem te noemen. We zijn op de terugweg in 1 dag gereden (1150km) en stapten beide prima uit. Dit hebben we niet eerder gehad. Chapeau.
Verbruik:
We cruisen met de hut erachter vaak 110 op de teller. Gemiddeld hadden we met de caravan (beladen ongeveer 900/1000 kilo) een verbruik op Euro 98 van 1 op 7,56.
Inclusief de klimmetjes en lekker inhalen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.