Volvo S80 2.0F (2008)
Betaalbare luxe
Wanneer we in de prijslijsten van de Volvo S80 duiken, zien we een verschil tussen de goedkoopste – de door ons geteste S80 2.0F – en de duurste benzine-S80 – de versie met V8-motor – van bijna vijftig mille. Voor dat geld kun je nota bene een tweede nieuwe S80 aanschaffen! De basisbenzinemotor in de S80 is sinds kort een 2,0-liter viercilinder met 145 pk. Zonder meerprijs kun je ook de Flexifuel-variant van die krachtbron bestellen, waarmee je op E85 kunt rijden. Die motor ligt in de grijze S80 in deze test.
Waslijst
Zelfs in de kaalste Volvo S80 2.0F valt
er op uitrustingsniveau weinig te klagen. Hij biedt al een uitgebreide waslijst aan standaardvoorzieningen. Met zes airbags, anti-whiplashstoelen, automatische airco,
stabiliteitsregeling, remassistent, radio-cd-speler en 16-inch lichtmetalen wielen hebben we de belangrijkste dingen wel gehad. Bij Volvo is de koper overigens snel klaar met het samenstellen van de auto, want de brochure van de S80 telt 'slechts' vijf pagina's met opties. De Zweden gaan daarbij bovendien overzichtelijk te werk, want zij bieden zes pakketten (de zogenaamde lines) aan waarmee je de auto met de meest gewilde opties kunt laten uitrusten. Het fraaie leren interieur is een extra, dat wordt gecombineerd met elektrisch verstelbare en geventileerde voorstoelen. Het is beslist het overwegen waard. Volvo staat bekend om zijn ingetogen ogende auto's en onze S80 2.0F past prima in die traditie. Met z'n lak in Titanium Grey heeft de Zweed veel weg van een uitvergrote S40. Of je daar als koper van een S80 blij mee bent, is natuurlijk de vraag...
Een andere zaak waar Volvo een naam mee heeft opgebouwd, is de veiligheid. Naast de al genoemde airbags en anti-whiplash-stoelen is er nog meer te koop. Het paradepaardje van de S80 op veiligheidsgebied zijn Active Cruise Control (ACC) en Collision Warning met Auto Brake. Wat is dat? Een radargestuurde snelheidsregelaar, die de afstand tussen jou en je voorligger continu in de gaten houdt. Mindert de voorganger snelheid, dan doet de S80 dat ook. Gaat de voorligger echter vól in de remmen, dan waarschuwt het systeem met een rood knipperlicht in de voorruit én een geluidssignaal, waarna het de auto zelfs nagenoeg stilzet, als dat nodig is. Stel, je zit wat aan de radio te prutsen en voor je doemt plotseling een file op; de auto regelt alles zelf en voorkomt dat je vol in de stilstaande rij knalt. Een bruikbare innovatie, die zonder twijfel de flinke investering rechtvaardigt.
Doorsparen?
Jammer is dat de vierpitter wat tekort- komt. Het karakter van de vierpitter past niet goed bij de klasse-auto die de S80 wil zijn. Ten eerste moet hij hard werken om vlot vooruit te komen en ten tweede draait-ie op kruissnelheid te veel toeren: zo'n 3.750 tpm bij 120 km/h. Dat zorgt voor een onprettige brom op de achtergrond. Dit valt vooral de handgeschakelde vijfbak te verwijten. Wie echt zuinig wil zijn, kan de tweeliter overwegen, maar wij zouden even doorsparen voor de 200 pk sterke vijfcilinder 2.5T.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S80 2.0F Kinetic |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 40.025 |
Specificaties
Brandstof | ethanol |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.851 mm / 1.893 mm / 1.492 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.427 kg |
Laadvermogen | 633 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,8 s / 8,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,4 s / 14,7 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 199 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.