Volvo S80 3.2 Momentum (2008)

autoreview

Volvo S80
Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80Volvo S80

Signalement

UitvoeringS80 3.2 Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort

  • 95.000 km

Het word tijd om na een jaartje in mijn bezit te zijn is een review te geven van mijn S80 3.2 ik kan er nu een aardig oordeel over vellen na zo’n 12.000 km met de auto gereden te hebben.

Ik vind de auto 2 gezichten hebben, de ene kant enorm comfortabel, aan de andere kant kan hij de échte autoliefhebber niet helemaal tevreden stellen, naar mij idee dan ;-)

Ik zal beginnen met het comfortabel verhaal, en dat is de auto ook, alles is gericht op comfort, de stoelen zitten heerlijk, ook op lange afstand, het interieur is weldadig stil, en alles werkt even makkelijk en soepel, klein minpuntje zou kunnen zijn is dat ik het sturen met parkeren een tikkie aan de zware kant vind, je kan bij stilstand niet met 1 vinger het stuur draaien, wat met bv mijn vorige auto’s wel het geval was, ik vind dat persoonlijk net wat lekkerder dat met parkeren je het stuur heel licht kan bedienen, dat is met de Volvo zeker niet het geval, en persoonlijk vind ik het RTI navigatiesysteem een bron van ergernis, een duidelijk verouderd systeem, en geeft onduidelijk instructies waardoor ik al vele malen de verkeerde afslag of weg genomen heb, wat dat betreft kan Volvo hier een voorbeeld nemen aan bv Audi want bij mijn A6 werkte die vele malen beter....

De vering en demping zijn van een niveau wat mij aan ene kant zeker kan bekoren, zeker na mijn vorige spijkerhard af geveerde BMW X3, al merk je een duidelijk verschil met mijn 16 inch winterbanden, en de nu gemonteerde zomerbanden van 18 inch, met 16 inch word de auto wel erg zompig en zacht, en met de 18 inch is het juist goed, al kan bij diepere richels en putten de zachte demping het niet goed aan, en slaan de banden hard en ongecontroleerd op het wegdek, waardoor de auto best een stapje opzij wil zetten, ook hier had bv mijn A6 het beter voor elkaar, die liet zich absoluut niet van de wijs brengen door wat dan ook, al is deze over het algemeen wat harder gedempt en af geveerd, Volvo heeft duidelijk een comfortabele weg gekozen, wat in 90% van het weggebruik meer als voldoende is, alleen in sommige situaties voelt de Volvo niet helemaal super vertrouwd aan, en heb je het idee wat gaat de auto met me doen, afremmen is dan het credo, en ik heb het hier echt niet over 180km/h + snelheden maar de gewone Hollandse normen tot 130km/h, ik lees hier bij sommige recensies van veelal het oude model S80 dat men “op zijn dooie akkertje” 200Km/h rijd met zijn/haar Volvo maar ik vind dat geen prettig idee met mijn auto....ooit 180km/h gereden maar voor mijn gevoel zwabbert de auto alle kanten op, nogmaals en het word vervelend haha, een A6 en ik praat over de generatie vanaf 2004, het “nieuwe” model dus, doet dat gewoon vele malen beter, en rijd echt super strak, en de BMW X3 ook, maar bij de X3 betaalde je daar ook een super hoge prijs qua comfort voor....maar begrijp me niet verkeerd de Volvo rijd heerlijk en glijd over de weg, als je met de auto rijd zoals hij bedoelt is, rustig en relaxed, dan gaat alles goed, ga je is “hoeken” met de auto dan kom je al snel aan de limieten van wat de auto aankan.....en naar mijn idee met 180km/h + rijden....nee laat maar, daar is de auto te Amerikaans voor af geveerd.

De motor dan, tja ook die heeft 2 gezichten, op kruissnelheden weldadig stil en vrijwel onhoorbaar, ook hier is alles gericht op comfort, verwacht geen krachtexplosie, alles gaat relaxed, ondanks een 3.2 inhoud geen duw in je rug....en wat ik echt als autoliefhebber het grootste minpunt aan de auto vind is het vreselijk saaie en storende geluid wat de motor maakt tijdens accelereren een 6 cilinder heeft normaal gesproken een typisch geluid wat je normaal gesproken kippenvel geeft als autoliefhebber, maar helaas bij de Volvo....het klinkt eerder als een verstopte stofzuiger dan een dynamische 6 cilinder, had je dat niet kunnen opvallen tijdens de proefrit, tja...dat is een moment opname, ik was op dat moment gepakt door het comfort en de stilte aan boord, sommige dingen vallen je helaas later op....absoluut top is uiteraard de eerder aangehaalde rust en stilte van de motor op kruissnelheden, het verbruik schommelt zo tussen de 1 op 8 a 9 wat ik netjes vind.

De afwerking is van een goed niveau niks rammelt piept of kraakt, gewoon goed, knoppen en alles voelt goed aan, climate control werkt prima, leder ziet er na kleine 100.000 km nog als nieuw uit, en interieur is gewoon nog netjes, de ingebouwde radio voldoet goed, en klinkt lekker relaxed zoals bij de auto hoort, niet zo agressief als bv in de Audi en BMW maar gewoon lekker niks mis mee.

Qua betrouwbaarheid zit het ook wel snor, na dik 12.000 km geen enkele storing of gebrek aan het licht gekomen, maar voor een Volvo met minder dan 100.000 km eigenlijk niet meer als normaal.....

Tja dan mijn eindconclusie, aan de ene kant een heerlijk relaxte comfortabele auto, aan andere kant prikkelt de auto je als liefhebber te weinig, het is mijn eerst Zweed en weet eerlijk gezegd niet of er nog eentje volgt, vind de XC60 erg mooi, en komt langzamerhand in mijn budget op de tweede hands markt, denk dat ik als ik die overweeg toch terugkeer naar een diesel, vind de kracht onderin van een diesel erg prettig, en mis dat bij mijn huidige Volvo, mijn grote voorkeur is een Audi Q5 3.0TDI maar die ligt nog ver buiten mijn budget, mijn graadmeter of een auto mij bevalt is het aantal uren wat ik doorbreng op internet op de welbekende tweedehands site’s en die is veel te hoog haha....aan ene kant twijfel ik, mijn Volvo rijd op kruissnelheden heerlijk is betrouwbaar, en je weet wat je hebt....maar aan de andere kant.....nou ja word vervolgd.

Waardering groeit

  • 104.000 km

Zo "we" zijn weer 10 maanden verder met de Volvo, en heb hem nog steeds in bezit, ondanks mijn eerdere twijfels, ik ben de auto afgelopen maanden steeds meer gaan waarderen, door oa de rust en het weldadige comfort, wat vele moderne auto's steeds meer "moeten" missen want alles moet spijkerhard afgeveerd worden, omdat je dan een bocht sneller kan pakken.....en omdat de media waaronder ook Autoweek zich schuldig maakt...sorry jongens ;-) maar alles moet sportief en snoeistrak zijn, maar ik ben daar echt klaar mee met spijkerharde onderstellen, en hoop dat autofabrikanten zich niet al teveel door recensies laten lijden dat alles sportief en hard moet zijn, en dat de gemiddelde automobilist eerder comfort zoekt dan een halve sportauto, maar goed ik dwaal af...

Ik ben weer 9000km verder zonder ook maar 1 probleem met de auto, ondertussen een beurt gehad bij de plaatselijke Volvo dealer, en buiten versleten ruitenwissers, wat ik wist, verder geen problemen, het enige wat "problemen" geeft is niet origineel Volvo, en dat zijn de velgen, de auto is niet voor 100% te balanceren, de dealer heeft echt zijn best gedaan, maar krijgt het helaas niet 100%, de velgen zitten gemonteerd met vulringen, en deze zijn van plastic en lijden een eigen leven, als ze 100% zitten is de auto nagenoeg trillingsvrij, maar mocht je is een flink putje pakken in het wegdek "verschuift" het wiel omdat de plasticvulring iets ingedrukt word, en heb je per direct onbalans, na verloop van tijd "zet" het wiel zich weer en is de auto weer vrij van onbalans, een vervelend iets want ik erger mij dood aan onbalans, de velgen en banden waren nieuw toen ik de auto kocht ( niet zelf besloten maar de desbetreffende dealer toen besloten ) en aangezien het profiel zich nog rond de 6,5 a 7mm bevind, vind ik het zonde om de boel te vervangen, het is tegenwoordig haast goedkoper om een set velgen incl banden te kopen dan een set losse banden, dus mochten de banden genoeg afgesleten zijn dan ga ik is achter mijn oren krabbelen of ik er een set nieuwe originele Volvo velgen met Michelin banden onder zet, maar gezien mijn kilometers die ik rijd kan dat nog wel even duren ;-)

Ben de auto meer gaan waarderen, het comfort en stilte aan boord zijn van topniveau, als je de auto rijd zoals hij bedoelt is, lekker wegzakken in het leer en relaxed rijden is het een heerlijke auto, ondanks het ruime vermogen wat de auto heeft, 238pk, daagt de auto je nooit uit, alles gaat sereen een relaxed, het vermogen is er wel uiteraard, inhalen op bv een 80km weg, is geen enkel probleem, de automaat moet even nadenken de geartronic is zoals eerder aangehaald zeker niet de snelste maar alles went, en is hij eenmaal in de juiste versnelling accelereert de Volvo gewoon snel, sneller dan menigeen verwacht van deze bedaagde Volvo ;-)

Ik heb besloten de Volvo voorlopig te houden, na 20.000 probleemloze kilometers, is het eigenlijk van de gekke om weer een andere te kopen, je weet nooit wat je koopt, en deze heeft zich bewezen als uiterst betrouwbaar en comfortabel, tijdens de beurt een S60 als leenauto meegekregen weliswaar met spaardieseltje erin, ga het daar verder niet over hebben, maar dat zou dus nooooit mijn keuze zijn........maar de S60 is een totaal andere auto, vind die ten opzichte van mijn S80 al aardig stug, zeker op wat minder wegdek, maar verder mooie en op asfalt ook een erg lekker rijdende auto, maar was blij dat ik mijn S80 weer terug had, en ook het besef laat ik hem nog maar even houden ;-)

Verbruik schommelt nog steeds met woon werkverkeer zo rond de 1 op 8 a 9 en met langere afstanden zo tussen de 1 op 10 a 11, geen zuinigheidswonder natuurlijk maar daar krijg je wel een heerlijk zacht zoevende auto voor terug.

Op naar een volgende update!!

verlate revieuw, afcheid genomen

  • 110.000 km

Begin dit jaar dan toch afscheid genomen van de Volvo, mede door privé veranderingen waardoor ik van gemiddeld 11.000km per jaar, er nu 25 a 30.000km per jaar ga rijden, en dat werd met deze heerlijke motor toch net even te gortig voor de portemonnee...dus een overstap naar een diesel moest er komen.

In de tijd dat ik de Volvo nog had,vanaf mijn laatste update hier, verder geen problemen ondervonden, dus een totaal probleemloze auto voor mij geweest in de 2 jaar dat ik de auto in bezit heb gehad.

Dat de deze Volvo toch een "buitenbeentje" is al snel gemerkt met inruilen, gekeken naar andere Volvo's met diesel motor, maar bij 2 Volvo dealers mijn neus gestoten, de een zei botweg ik wil hem niet, onverkoopbaar meneer, en de ander was eerlijk en zij ik wil hem inruilen maar bouw gelijk een buffer voor mijzelf in, en schatte in dat hij één tot anderhalf jaar nodig had om de auto te verkopen, en gaf me derhalve een zo laag bod dat ik daar niet mee akkoord kon gaan, als het een Audi of BMW met een 3 liter benzine motor was dan ruil je deze toch naderhand makkelijker in, is mijn mening.

De tijd begon te dringen bij me, want reed toch al dik 2000km per maand met de auto, en de benzine kosten begonnen aardig te drukken, op een gegeven moment toch weer naar oude liefde Audi terug gevallen, en kreeg bij de dealer waar mijn huidige Audi A4 Avant 2.0TDi stond 6000 euro!!! meer als bij de officiële Volvo dealer....en dat is toch serieus geld...na een proefrit die goed beviel, de Audi gekocht.

Maar ik moet eerlijk zijn dat het afscheid me toch een tikkie zwaar viel, de Volvo is een heerlijke reisauto, superstil en superrelaxed, ik denk er met positieve gedachten aan terug, en wens de huidige eigenaar er veel plezier mee, de auto heeft een maand of 4 te koop gestaan, dus rijd momenteel weer ergens rond...

Tot zover mijn Volvo revieuw!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.