Volvo S70 T-5 Luxury-Line (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S70 T-5 Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 340.000 km |
ERVARINGEN
Na enig zoekwerk heb ik dan toch een S70 T-5 gevonden met automaat.
De 2.3 liter 20 valve motor met turbo en intercooler heeft een zatte 240 PK en een behoorlijk koppel.
Zeer te spreken over de stoelen, die zelfs na bijna 10 jaar nog niet zijn doorgezakt, en het er werkelijk nog als nieuw uitzien.
het enige nadeel zit em in de remmerij, soms wat trillingen bij het afremmen, niet storend maar voor een auto van deze klasse niet nodig, zal de boel wel eens onderhanden nemen, De automaat doet boterzacht zijn werk, maar als je ’wat’ power nodig hebt dan is een kleine duw op het gas pedaal voldoende om hem te laten versnellen.
Invoegen op linkerbaan zelfs bij snel naderend verkeer van achter een eitje, gewoon effe dat pedaal vloeren. en je gaat als een raket naar voren.
De lak is ook nog behoorlijk mooi en glimt goed, dus dit blijf ik verder goed onderhouden.
De verlichting is zoals bij alle 850/s70 modelen matig, hier komt nog wel een upgrade op.
Roest ben ik nog nergens tegen gekomen.
Bij normaal rijden, vallen de brandstofkosten ook wel mee, binnen kort laat ik hier een LPi installatie inbouwen.
Bijzonder mooie en snelle auto, alle opties, m.u.v. volledig leren bekleding.
Ik zal de komende tijd mijn ervaringen met deze auto updaten!
Als ik de auto afzet tegen de 850 sedan 2.5 20v die ik ook heb (met 450.000 km), is dit echt nog een fijnere auto om in te rijden
12-8-06
Auto rijd prima, goede wegligging ook de motor is opvallend stil zelfs als je flink aan het gas gaat, alleen van uit een lage snelheid flink optrekkend hoor je de motor , de turbo is nauwelijks hoorbaar.
Het verbruik zit nu op ongeveer 9.5/10 liter op 100 km (benzine)
Verder is opvalland hoe snel en gemakkelijk ie optrekt, zelfs als je onder de 3000 rpm blijft.
De stoelen zitten goed en het interieur is rammel vrij, het enige wat je hoort is het geluid van de achterbanden en de suffe antenne op het dak.
16-8-06
Effe een proef rondje gemaakt, maar de 250 km/h staat echt in een flits op de teller.
1-9-2007
Nou inmiddels 210.000 km op de teller, net de APK gehad zonder mankementen erdoor :-)
Verder gewoon onderhoud, olie, filters e.d.
11 sept wordt de LPI installatie bij Mesman in Son ingebouwd.
het verbruik op benzine ligt zo tussen de 1 op 10 en 1 op 12 naar gelang de afstanden die gereden worden.
Spatlappen achter er op gezet, Alpine Navigatie ingebouwd, Achter spoiler gemonteerd, R voorbumper er op gezet.
Inmiddels 23 september, en rij nu 2 weken op Lpi.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het fantastich rijd, lachen aan de pomp en zo :-)
het verbruik valt mij mee zit iets boven de 1 op 8 tot 1 op 8,8 gemiddeld, mag dus zeker niet klagen.
voor de inbouw heb ik de onstekingsdelen incl kabels vernieuwd op aanraden van de inbouwer. Mesman heeft dit zeer netjes gedaan.
Enige min puntje vindt ik het aflezen van de tankinhoud (dmv ledjes), maar dat zal wel gewenning zijn.
16-1-08
Inmiddels 20.000 km verder op LPi kan ik niets anders zeggen dat het super rijd.
ik zit wat vaker in de file rond Amsterdam, dus het verbruik is iets omhoog gegaan,
zit nu meer op 1 op 8 maar dat valt zeker niet tegen.
de aflezing van de tank is nog steeds niet makkelijk, maar omdat ik toch bijna dagelijks moet tanken zal het allemaal wel.
Vlak voor de inbou van lpi heb ik de Lambda laten vervangen, en die storing komt niet meer terug.
Verder was het wiellager links voor, gelijk beide maar laten vervangen (500 eurie’s)
Nu weer helemaal goed.
In maart gaat ie op de vermogens test bank, ben benieuwt :-)
10-08-08
Nou de vermogens bank is niet doorgegaan, er was iets mee waardoor er geen automaat getest kon worden.
Inmiddels 270.000 km op de teller dus alweer bijna 60.000 km zorgenloos op Lpi gereden, verbruik blijft op gemiddeld 1 op 8,5 op LPG.
dat vindt ik persoonlijk erg netjes, sta tegenwoordig regelmatig in de file ( minder prettig)
Heb de voor stoelen opgewaardeerd door er een setje luxe stoelen van een C70 in te zetten leer/alcantara uitvoering en beide met electrische verstelling en geheugen :-))))
Moest wel een ritje naar Kiel maken maar het was het ruim waard.
De achterbanden ruim 4 mm na meer dan 130.000 km moeten maar eens vervangen gaan worden denk ik.
Het wiel lager rechts achter zoemt iets.
Over een week of 2 even naar de APK
Inmiddels heeft deze S70 nog een broertje gekregen nog een S70 T5 van 1998 maar dan een handbak ( zie andere review van mij)
PROBLEMEN
Spatlap rechts voor zat los na aankoop.
Aansteker houder achter zit los.
Wiellagers voor.
Lambda sonde vervangen
Automaatbak gespoeld
update
- 340.000 km
Inmiddels al flink wat kilometers verder en het volgende is gedaan
-distributiesnaar vervangen
-wiellagers voor vervangen
-preventief de voorschokbrekers incl rubbers e.d vervangen
-expansievaatje was lek.
-bougies ( 1x per 100.000 km )
Uiteraard olie en filters regelmatig wisselen.
Auto rijd prima, nu komen de draagarmen voor er aan.
Al met al 160.000 km gereden waarvan de laatste 130.000 km op Lpi,
zonder rare problemen of hoge kosten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.