Volvo S70 2.5 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S70 2.5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn VW Passat 2.0 was aan vervanging toe en na lang rondkijken heb ik voor een Volvo S70 gekozen. Andere auto’s op het kandidatenlijstje waren de Audi A6, Saab 9-5 en de Citroen C5. Ik was op zoek naar een grote comfortabele auto die toch ook sportief rijdt, mooi afgewerkt is en goede stoelen heeft. In deze review zal ik vertellen hoe de S70 mij bevalt, wat de positieve punten zijn en wat ik vind dat beter kan.
Een proefrit in een S70 heeft me overtuigd om er een te kopen. Het eerste dat me opviel bij de proefrit waren de fijn zittende voorstoelen. Deze zijn op veel manieren te verstellen na enig experimenteren kon ik de perfecte zit vinden. Ze zijn lekker groot en de zittingen zijn lang genoeg.
Vanaf de bestuurdersstoel is het uitzicht vertrouwd-Volvo. Het dashboard is recht-toe-recht-aan vorm gegeven en het ontwerp is een sprong voorwaarts ten opzichte van de 850. Toch is het dashboard naar huidige maatstaven aan de ouderwetse kant. Het kan mij wel bekoren, het straalt degelijkheid en rust uit. De gebruikte materialen goed van kwaliteit. Heerlijk is de enorm brede vensterbank, jammer dat die is verdwenen bij de nieuwere Volvo’s. Puntje van kritiek in het interieur is de armsteun voorin, die zit vrij laag en is ook niet verstelbaar. Genoeg rondgekeken, ik ga rijden!
Wat heeft die vijfpitter toch een heerlijke “laufkultur” zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen. Het roffelende geluid is ook een verhaal apart, bij lage toeren hoor je een donkere brom die bij hogere toeren overgaat in een trillingsvrij zingen. Heel kenmerkend voor de Volvo vijfcilinder. Mijn vrienden vroegen of mijn vrouw dat wel goed vond, zo’n sportuitlaat, maar de uitlaat is gewoon origineel!
De motor is op z’n best bij middelhoge toeren, tussen de 1500 en 3500 toeren is ruim voldoende trekkracht voorhanden. Als je wilt racen zul je de motor wel te zwak vinden. Voor lekker cruisen en af en toe flink versnellen bij het invoegen of gewoon voor de lol is het een heerlijke motor. Bij 1300 toeren is er al 180 Nm koppel, dat wordt niet heel veel meer bij hoge toeren (maximaal 206 Nm), dat geeft al aan dat je kunt volstaan met lage en middelhoge toeren. Ik vond mijn VW 2.0 al lekker soepel, maar deze Volvo-motor is nog een flink stuk soepeler. Ver doortrekken in de versnellingen levert vooral een mooi zingend geluid op, de acceleratie wordt er niet veel feller door.
De automatische versnellingsbak bevalt me ook goed. De versnellingen zijn lang en dat past goed bij het soepele karakter van de motor. Nadeel daarvan is dat als je echt van stiltstand tot 150 km/u volgas geeft, je wel merkt dat de auto pittiger zou zijn als er kortere versnellingen zouden zijn. Dit is een vierbak, een automaat met 5 versnellingen zou fijner zijn denk ik. De auto is op ’n best op hogere snelheden op de Autobahn. Als je 4000 toeren rijdt in de hoogste versnelling rijdt je al 175 km per uur. Omdat de motor dan nog best stil is en het onderstel goed genoeg is, is deze snelheid lang vol te houden. Het verbruik loopt dan wel op tot 1 op 8 ongeveer. Mijn normale verbruik is 1 op 10,5.
De vering is comfortabel maar de wegligging is toch “strak” en behoorlijk sportief. Sportiever dan je verwacht van zo’n grote auto. De prijs die je daarvoor betaalt is dat de auto meer dan verwacht stoterig is als je over korte hobbels of richels rijdt. Het geluidsniveau in het interieur is prima, deze auto van negen jaar oud is nog steeds veel stiller dan de moderne middenklassers. Ik ben gecharmeerd van het hoekige uiterlijk, maar ik zal er verder niet teveel over zeggen want hierover moet ieder natuurlijk zijn eigen mening hebben.
Mijn conclusie is dat ik erg tevreden ben met mijn S70. De vijfcilinder kan qua power niet op tegen het Turbodieselgeweld van tegenwoordig, maar levert ruim genoeg trekkracht en loopt en klinkt geweldig mooi. Vanwege de heerlijke stoelen en de goede wegligging is het een fijne auto om lange ritten mee te maken.
Wat bevalt goed?
-Heerlijke stoelen
-Comfortabel rijgedrag
-Verfijnd onderstel, vering en demping zijn in balans en de wegligging is sportief.
-Eigenwijze “degelijke” vormgeving van binnen en van buiten
-Materiaalgebruik in het interieur is hoogwaardig en afwerking is goed
-Veel binnenruimte: voorin, achterin en in de kofferbak.
-Heerlijke vijfcilindermotor, soepel en krachtig met een mooi geluid.
Wat bevalt minder?
-Als je jong bent en je rijdt een S70, denken collega’s, buren en vrienden dat je zo’n Volvo puur voor de status rijdt.
-Het verbruik is vergeleken met een compacte auto redelijk fors.
-De automatische vierversnellingsbak heeft vrij lange versnellingen, waardoor de auto wat aan pit inlevert.
-De middenarmsteun is niet in hoogte verstelbaar.
-Een tikje stoterig op korte richels.
PROBLEMEN
Geen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.