Volvo S60 T5 Kinetic (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 T5 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 62.800 km |
KM-stand laatst | 320.000 km |
Geen 'pehremmium' (gelukkig maar)
- 62.800 km
De Toyota Corolla had een hagelbui te verwerken gekregen, geen omnium verzekering meer ervoor. Hij had geen glasschade, maar zat vol blutsen. Problemen beginnen krijgen met ESP, die de achterrem blokkeerde, en dan maar beslist hem te vervangen. Ik had keus tussen 4x4 Volvo V50 (2006) 2521cc 5 cylinder van 75 000 km of S60 (2007) voorwielaandrijver, 2401 cc 5 cylinder van 62800 km (staat niet in autoweek, wel de 2319cc versie, trouwens).
4-wielaandrijver stond ver in Duitsland, S60 stond dicht, dus S60 gekocht. Ook : minder taks in België, 100 cc minder, wel 1070 € inschrijving, 220 g uitstoot :-(, wat men in Vlaanderen betaalt, maar nog niet in Wallonië.
Auto is lager dan ik dacht, maar ik ben nog jong genoeg om er geen probleem van te ondervinden, mijn vrouw klaagt erover.
Mee naar Oostenrijk gereden, 1000 km, gaat zeer vlot met 191 kilowatt. Het enige wat hij heeft is BSR uitlaat, wat een plofje laat bij het verzetten (grappig, niet echt voor mij, maar goed). Saffier zwart, heb ik niet gewild, maar goed, staat wel mooi als je hem veel kuist. Ook 225/45/17 wielen en banden, zeer mooi en mooie velgen, maar laagprofiel slijt te snel, ik wil eigenlijk later nog wel eens 205-jes erop. Makkelijker in all season te vinden.
Verbruik : ik hou hem op 8.7/100 km, maar men geeft 9.2 liter/100 km op.
Netjes tot 2000 rpm bij koude motor, uiteraard en hopelijk nog veel kms.
Nu heb ik er intussen 71.315 km mee.
Wel 1 probleem gehad bij aankoop, de voorste ophanging rechts klopte bij het rijden. 300 € met uitlijning erbij. Tja. Hij heeft mij diep in de buidel doen tasten (voor mij is zo'n aankoop duur), maar ik ben wel tevreden (voorlopig).
Ik rijd er nooit meer mee naar het stad, hier, ik neem de fiets. Reden : die auto dient daar niet voor en heeft ook een gigantische draaicirkel (het enige grote nadeel).
Ik ben blij dat hij niet met GPS, wel met een fantastisch supplementair geluidssysteem komt. De grote box vooraan getuigt daarvan. Eén ding mis ik nog : zetelverwarming, maar ja...
6 cd wisselaar, en jammer genoeg nog geen 'stick'.
Automatisch dimmende spiegel vind ik soms te laat reageren.
Olie ververst, nieuwe lucht- en oliefilter erin.
- 83.850 km
Ik heb 205 55 16 banden gevonden.
Verder nog steeds tevreden. Verbruik nu op 8.6 en we kunnen nog naar 8.5 l /100 km. Daarmee rijd je rustig op de gewone weg en geef je af en toe eens een toefje extra gas op autosnelwegen, meer niet, want anders wordt je onherroepelijk afgestraft.
We gaan er mee op vakantie, 550 km, Frankrijk, dan zie ik wel weer.
Ik wissel olie en oliefilter elke 20 000 km, omdat dit een turbomotor is, 0-30 erin. Geen bijzonder dure merken, dat niet hoor.
Dit was even tussendoor.
Nieuwe bougies, distributieriem en waterpomp, schi
- 100.500 km
Verse olie, oliefilter, 5 bougies (iridium) - ben ik niet gewoon, eerste 5 cilinder van mijn leven. 305 mm schijven vooraan. Ik heb nog een foto getrokken op 95xxx km (zet ik er wel nog eens op) en nog een paar op 99xxxkm, daarna kàn je dat niet meer hé.
Verbruik is 8.7 l/100 km geworden, maar daar zit de winter voor iets tussen.
Die 205-banden kon ik ook niet in all seasons krijgen want die snelheidsindex speelt me parten.Zomerbanden dus, maar voor € 165 (wéér nieuwe moeten leggen, dat ding is voorwielaandrijver, breed, lange wielbasis, 1500 kg en van 30-95 pk tussen 1000 en 2000 rpm iedere keer, tja) én een cinematicket erbovenop, niet veel geld. Die 'gummen' snel kapot, hoe voorzichtig je ook rijdt. Ik ga voortaan pas in 4-5 of 6 de versnelling proberen in hogere rpm te gaan, misschien scheelt dat tijdens de warme zomermaanden, maar ik vrees ervoor.
Zwart is ook snel vuil, wel chique als hij gekuist is, maar dat moet dan ook veel gebeuren. Anders eigenlijk geen problemen tot zover.
Rustig door karren.
- 109.990 km
Ik heb nog een consistent olieverbruik van 1 liter per 9000-11500 kilometer. Het komt deels door die 0-30 olie die wat licht is, indien ik minder 'dunne' olie zou bezigen zou ie misschien minder verbruiken. Maar het zou ietsje minder zijn voor de turbo, we doen dat niet hé, tja. Ik wissel olie om de 20 000 km, en giet er een kleine 2 liter bij tussen de beurten dus.
Ik rijd ook elke dag gewone baan, 70 km/u maximum. Die auto ziet niet af, 7.7 liter per 100 km geeft de computer aan. Straks naar Oostenrijk, zul je dat weer zien oplopen. Geen problemen tot hiertoe, hout vasthouden...
Op reis en panne
- 114.300 km
We zijn met de Citroën Picasso en de Volvo naar Oostenrijk vertrokken. De Picasso had 4 nieuwe banden nodig vóór vertrek. De Volvo was de keuring binnengegaan en had die doorstaan, dus wij weg.
Geen problemen ondervonden, he-le-maal niet... tot bij vertrek in Oostenrijk. Mijn computer toonde '650 km te gaan', mijn indicator stond iets onder 7/8 vol, maar ik vond het vreemd dat ik er 31 liter kon bijtanken. De tank bevat immers 70 liter. Maar goed, we rijden.
Mijn vrouw moest eerder al in Duitsland tanken (benzine 45 liter tank in de Picasso). Ik zag dat ik nog méér dan de helft had na 500 km. Wat vreemd maar goed.
Ik reed tot in Luxemburg, en plots voelde ik dat de wagen ging stilvallen. Ik kon nog 450 km volgens mijn computer en mijn wijzer stond op 'halfvol'. Iemand bood mij enkele tientallen centiliter benzine aan, ik reed tot aan een lokaal benzinestation en vulde 70.2 liter bij!
Intussen kwam ik terug thuis en lijken de aangeefwaardes correct. Ik reed pas 350 km met deze tank, afwachten of alles nu wél correct wordt aangeduid.
Zou dat te maken hebben met bergop, bergaf te rijden en een vlotter die blijft zitten?! Geen idee.
Olie, nieuwe banden.
- 137.700 km
Bovenstaande zijn voor binnen een maand, op 140 000 of iets minder.
Voorlopig geen noemenswaardige problemen. Dat met die vlotter is nooit meer teruggekomen, waarschijnlijk een probleem van in de bergen.
Airco eens bijvullen zal ook moeten. In augustus moeten we ook weer naar de keuring. Er is momenteel weinig te melden.
GROTE PROBLEMEN MET BELGISCHE KEURING
- 140.000 km
Vorige week ging ik naar de Belgische keuring. Ik had een probleem met de handrem die vast bleek steken doordat ik ze te weinig gebruik. Ik loste dit zelf op door alles wat af te stoffen, wat WD 40 en stak meteen 4 blokjes. Maar... plots komt daar een gozer onder mijn auto staan en zegt 'BSR... dat ken ik niet'. Ik dacht 'goh, ja, het is een Zweeds bedrijf dat al een paar decennia uitlaten maakt'. Geeft hij mij rood op mijn uitlaat! 'Dit merk uitlaat heeft geen E-nummer : afgekeurd!'. Deze uitlaat hangt er al aan sinds ik hem in 2014 heb ingevoerd. Hij werd in het zelfde keuringsstation goedgekeurd in de jaren 2014, 2015 én 2016! Stel je voor! Antwoord was 'we hadden er niet op gelet!!' € 569 om een ander merk uitlaat te steken, en deze uitlaat op mijn zolder leggen, want hij werkt perfect. Dit is schandalig!
Nieuwe radiator
- 154.800 km
Enkele weken geleden nieuwe radiator gestoken. Ventilator bleef maar draaien, bleek de radiator op zijn laatste. Verder geen nieuws, intussen 4 nieuwe banden gestoken. Dit even tussendoor.
Even klein gaatje gelast BSR uitlaat
- 164.100 km
Hij blies wat CO2 uit een verkeerde richting. Ik heb dus een (zie boven) nieuwe uitlaat gekocht (voor de keuring), die de helft weegt van de uitlaat die erop zat (BSR). Ik noem de nieuwe mijn 'kartonnen' uitlaat, dit ding is niks waard, maar goed. Ik had een klein gaatje in de BSR uitlaat, gefixt voor €23, kun je niet voor sukkelen. Deze houd ik erop tot hij nog eens moet gelast worden, dan plaats ik er de 'kartonnen' op, die zal maar anderhalf jaar meegaan. Olie verbruik ik ook, dit is nu 0.5 liter op 3500-4000 km, ik vind het nog net kunnen, maar het moet niet meer worden. 0-30 uiteraard.
Automotions Goes
- 172.930 km
Op 15/08 was een vrije dag in België, maar niet in Nederland, en ben ik langs geweest bij Automotions in Goes. Belgische garages waren niet open, en dus een dagje uit in Goes, om een turboslang te vervangen. Ik had de indruk dat hij valse lucht zoog, en het bleek inderdaad een gat te zijn in de slang. € 200 inclusief BTW, het is Volvo zelf, zou in België hetzelfde zijn geweest, maar bij Automotion mocht ik zélf mee kijken en zoeken, hier in België is de afstandelijkheid en denkt men dat als men de afstand tussen de klant en de garage vergroot, men 'veiliger' is... ik ben zeer te spreken over Automotion Goes. Daarna reed ik weg, alles in orde, tot na een paar km. Daar hield de auto volledig in, tot er niet meer mee te rijden viel. Elektronica moet daar alles compleet op de rem gezet hebben, ik kon geen meter meer rijden. Een garagist kwam onmiddellijk ter hulp, bleek hij toch weer te starten en we reden naar de garage. Opnieuw metingen, hij meldde een storing, maar eens die eruit was, zou het weer ok zijn. Hij bleek toch nog in te houden, alsof je niet helemaal los kon gaan bij het optrekken. Ik besliste er later mee naar een lokale Volvo dealer te gaan. Maar dezelfde dag nog, tijdens het naar huis rijden, bleek hij toch weer normaal te rijden. Automotion Goes heeft niets aangerekend, noch voor de extra tijd, het naar mij toe komen, noch voor het checken. Sindsdien rijdt hij prima. Ik denk dat het een elektronische reset moet geweest zijn van de computer, nadat luchttoevoer en verbranding terug op punt stonden. Kan het niet anders verklaren.
Nog even tussendoor
- 179.180 km
Binnen een paar weken weer een onderhoud (elke 20 000, dus bij 180 000), voorlopig niets nieuws. Ik zit wel al een geruime tijd het toerental van de K24 turbo in vergelijking met het motortoerental te zoeken op internet, niet te vinden, voorlopig. Ik zou deze wagen gewoon nooit meer kwijt willen, maar helaas, moet je hem ooit eens afgeven hé. Bij 200 000 zelfde oliewissel en filterwissel, in combinatie met nieuwe iridium bougies. Gaan ook al eens voorbanden weer op mogen tegen dan. Verbruik is nu rond 8.2-8.3 toch wel.
200 000
- 200.000 km
Op een zucht van de 200 000 km. Bougies vervangen, olie gewisseld, luchtfilter, oliefilter en benzinefilter gewisseld. Andere olie gebruikt op aanraden van de garagist : 5w40 ipv 0w30. Redelijk wat olieverbruik gehad, vandaar. Ik rijd er rustig mee tot ie warm is, dat zou geen probleem mogen geven voor de turbo, de olie is dun genoeg, natuurlijk vol synthethisch. Dus, dit even er tussenin.
217000
- 217.000 km
Binnenkort terug een klein onderhoud. Niets bijzonders te melden. Wat slijtage aan de zetel bestuurderszijde, daar toch even naar kijken. Ik rijd hem op hé, hopelijk haal ik de 450 000, maar 400 000 zou ook al schitterend zijn.
Verder karren
- 241.000 km
Er valt weinig te melden, nog een onderhoud gehad, verder niets speciaals. Ik ga er niet meer mee op reis, we huren steeds een auto om op reis te gaan. Rijd er natuurlijk wel nog mee naar mijn werk, elke dag. Ik hoop hem nog niet snel te moeten inruilen.
Nog wat kilometertjes erbij
- 277.000 km
Eindelijk heb ik een potentiële vervanger gevonden voor mijn S60. Als ik ooit zou mogen kiezen wordt het een S80 T6 van 2010. Dit even terzijde. Totdan blijven rijden met de S60. Verbruik ligt nu op 8.2 liter. Olieverbruik is gestagneerd. Ik rijd er nog steeds heel graag mee. 80-120 in 4 seconden word je nooit moe, al doe ik dat niet héél vaak. Soms rijd ik eens wat harder, maar je moet opletten natuurlijk. Hij wordt 'oud', maar een Volvo blijft lang jeugdig hé. Op 19 september '23 wordt hij 16. Ik reed recent met een 850 GLT, en hoewel het een plezierige rit was, eens op de autosnelweg voel je dat je serieus wat kracht mist. Je bent de T5 zo gewoon en vergeet dat veel auto's alles uit de kast moeten halen, waar jij dan zo denkt van 'even rustig optrekken'. PK's word je gewoon en het doet goed eens met een lagere waarde te rijden om dat te beseffen. Qua model vond ik de 850 mooier dan de S60. Komt waarschijnlijk omdat dit een auto was uit mijn twintiger jaren. Ik zie ook graag de Japanse 'druppelmodellen' zoals de RX7 of Nissan 200 sx ,etc... . Op 290 000 weer eens wat nieuwe bandjes zetten.
300 000
- 300.000 km
We zoeven verder voorbij de 300 000 km. Nieuwe bougies, oliewissel, filters, eens verversen van remolie en koeling, airco vullen, het hoort er allemaal bij. Lijkt wel z'n verjaardag. Niets nieuws te melden tot hiertoe. Binnen 12 000 km dan eens 4 nieuwe banden leggen. Ik rijd er nog steeds heel graag mee, meer nog : ik zou begot niet weten wat ik zou moeten kopen tegenwoordig, zelfs niet met een onbeperkt budget. 8.3 l /100 km, nog steeds. Er is een stukje autosnelweg hier in België waar ik hem even op z'n staart kan drukken, en als het verkeer dat toe laat, dan doe ik dat soms eens en geniet van de prachtige symfonie en de snelheid. Eventjes maar, en héél af en toe. Mijn vorige wagens waren altijd al lang weg bij deze kilometerstand. Op hoop van zegen gaan we verder.
320 000
- 320.000 km
Opnieuw 4 nieuwe banden besteld, onderhoud gedaan. Er is een klopje rechtsvoor waar ik wel eens ga kijken of er een probleem is met een onderdeel van de ophanging. Voor de rest niets speciaals. Nog 3.5 jaar moet hij meegaan, maar ik weet helemaal niet wat ik hierna koop. Veel hangt van politici af. Elektrisch rijden staat nog niet op punt (te lange laadtijden, en ik woon op een duplex appartement, zonder garage). Diesel zeker niet, benzine dan maar weer, maar wat?! Steeds slechter wordende kwaliteit van de wagens in acht genomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.