Volvo S60 4-deurs sedan 2.4 BI-FUEL (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 4-deurs sedan 2.4 BI-FUEL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 222.500 km |
KM-stand laatst | 391.000 km |
Gekocht
- 222.500 km
Helaas is mijn Toyota Avensis er niet meer i.v.m. Total Loss, dus moet er een andere auto komen. Na wat berekeningen (rond de 40k km per jr) tot de conclusie gekomen dat ik over wil stappen op LPG gezien de huidige benzine prijzen. Dan kom je al gauw op Volvo uit. Daarom deze Volvo Bi-Fuel met de volgende opties;
elek.ramen voor en achter, getint glas, cruise control, lederen stuurwiel, buitensp. in carr. kleur, stuurbekrachtiging, airbag bestuurder, lpg installatie, mistlampen voor, el. climate control, in delen neerkl. achterb., hoofdst. voor en achter, SIPS, verstelbare stuurkolom, startblokkering, stoelen in hoogte verst., TCS, c.deurv. met afst.bed., DSA, SIPS-airbag, verstelbaar stuur, bumpers in carr. kleur, armsteun voor, lichtmetalen velgen 16", ABS en EBD, binnensp. aut. dimmend, lederen versnellingspook, airbag(s) hoofd en side, buitensp. elektr. + geh., Radio/CD.
De auto reed tijdens de proefrit als een zonnetje, to be continued
airconditioning problemen
- 267.500 km
De airconditioning deed het vorige week met het warme weer niet goed. Deze heeft een servicebeurt gehad. Van de 1kg koelvloeistof die erin hoort zat er nog 500gr in. Hij doet het weer als een "zonnetje", schade 121 euro incl.
Opnieuw airconditioning problemen
- 268.500 km
Tijdens het warme weer vorige week stopte tijdens het rijden na een half uur de airco ermee. Vervolgens kwam er slechts nog warme lucht uit. Wanneer ik in de file stond met mijn koppeling en rem ingetrapt zag ik geleidelijk de toeren naar 4000 gaan. Gelukkig deed de auto dat niet als ik de airco uit zette. Het gekke is dat de airco het perfect deed met niet zo warm weer, maar ja juist met het warme weer is een airco zo fijn. Enfin hij is terug naar de garage gegaan, daar zijn wat ringetjes verwijderd/ afstellingen gedaan, ruim 2 uur werk en het zou nu goed moeten zijn, schade 151,25.
Onderhoudsbeurt
- 286.000 km
Vandaag voor een onderhoudsbeurt naar de garage. Al 2 weken gaat een waarschuwingslampje, oranje motorblokje, aan en uit. Het is volgens het instructieboekje, storing uitlaatgasreinigingssysteem, en dit is niet iets ernstigs daarom gewoon doorgereden. Vandaag is de auto uitgelezen en er zijn geen noemenswaardige meldingen uit de computer gekomen. De onderhoudsbeurt incl. wat vloeistoffen, filters en lampje kost 231,26, de schade is dus te overzien. De APK zal rond mei zijn en zoals het er nu uit ziet moeten de remschijven achter en de distributieriem dan vervangen worden.
De auto rijdt als een zonnetje en het is een heerlijke rijdersauto voor op de snelweg en provinciale weg. De stoelen zitten nog perfect en bijna alles doet het nog qua elektronica. Het enige wat het heeft laten afweten is de vergrendeling van het tankdopklepje, enfin hier kom ik ook wel overheen.
Accu defect
- 288.000 km
Sinds gisteren is de accu defect. Het blijkt de originele accu te zijn van 2004. Dat is niet slecht, kosten voor vervanging 133 euro.
Beetje pech na elkaar
- 289.000 km
Helaas stil komen te staan. Auto startte niet meer. In eerst instantie dacht ik het zal toch niet aan de nieuwe accu liggen, maar met startkabels kwam er nog steeds geen leven in het voertuig. Dan maar de pechthulpdienst bellen. Deze gaf met de koevoet 2 tikken tegen de startmotor en er was leven gelukkig. Vervanging van de startmotor was uiteindelijk 345,19 euro.
APK en wat punten
- 297.000 km
Zojuist mijn nieuwe APK ontvangen, totale kosten 602,54 euro. Wat er vervangen is;
- Diverse lampjes
- Stuurkogel
- Remschijf
- Remblokjes
- Reparatie rechterachterdeur handel (kabel schiet steeds los)
- Reining slang (LPG toevoer 5de cilinder)
Al met al de auto rijdt nog steeds perfect. Gezien het aantal kilometers die de auto heeft en maakt vind ik het geen schokkend bedrag. Nu hopen dat de 5de cilinder soepel blijft lopen, want dit is de 3de keer dat deze schoongemaakt is.
Weer wat km-ers verder
- 320.000 km
Zojuist de auto opgehaald bij de garage. Er waren 2 manco's
1) wiellager stuk links voor
2) trilling/ happeren bij rijden met cruisecontrole tussen 60 en 100 km/h
Enfin nieuwe wiellager en drooggasfilter en alles is opgelost, de schade was 469,60
In december nog een grote onderhoudsbeurt gehad opzich was daar niks geks met een schade van 559,42 hierin zat het gebruikerlijk olie en filter werk en nieuw bougies.
Dan over het rij comfort. Eigenlijk rijdt de auto als een zonnetje. Ik zit nog heerlijk in de stoelen en het is nog steeds stil in de auto. Daarmee wil ik zeggen geen rammels etc vanwege ouderdom. Als de kosten voor onderhoud en reparatie ongeveer zo blijven, dan rij ik nog een hele poos door in de dame op leeftijd.
Hick-up
- 321.000 km
Van de week bemerkte ik toch dat het starten de 2de keer bijv. binnen een uur wat stroef ging. Eigenlijk sinds de laatste beurt ging dit steeds slechter. Enfin de injectoren zijn gereinigd et cetera ver had ik nog een euveltje dat de achterband wat sneller leeg lief dan de rest. Velgrand lekkage is een bekend fenomeen, dus laten repareren en de schade was 125,80
APK en ....
- 325.000 km
Zo dit jaar een stevige rekening voor om door de APK te komen. Om te beginnen 2 draagarmen, distributie riem en bougies en wat lampjes en bandenwissel. Alles bij elkaar 1570,-.
Dan het rijplezier. De auto rijdt nog heerlijk. Wat lastig is dat de injectoren een klein beetje lekken. Dat betekend dat wanneer hij 10 minuten stil staat iets stroever start.
340k
- 341.954 km
Zojuist de auto opgehaald van een kleine beurt. Kosten circa 310 euro. Hiervoor zijn wat vloeistoffen bijgevuld en vervangen het smoorklephuis is gereinigd en er is wat vloeistof toegevoegd voor de stuurbekrachtiging.
De auto rijdt nog steeds goed en eigenlijk zijn er bijna geen problemen in dag en dagelijks gebruik. Had laatste tijd sloeg de motor soms af bij stationair draaien 's ochtends als ik naar mijn garagedeur liep om deze af te sluiten. Verder kwam na het sturen op rotondes een raar geluid. Wel nu alles verholpen. Nu naar de 360k of de APK in mei 2016.
Helaas
- 355.000 km
Vandaag reed ik een klein stukje op benzine bij het wegrijden. Ik liet de auto even stationair lopen, omdat ik op iemand wachtte. Bij het omschakelen van benzine naar LPG sloeg de auto af en ging ook niet meer aan. Pechhulp erbij, maar zij konden ook niks vinden. De auto is naar de garage gebracht en daar hebben ze uiteindelijk ook niks concreets kunnen vinden. De auto had wat foutmeldingen en deze zijn alle maal gereset. Na een aantal keer resetten en wat rond rijden door de monteur kwamen er geen foutmeldingen meer. De auto staat weer voor de deur en de schade van dit probleempje was 79 euro. Half april gaat de auto weer naar de garage voor een beurt en zijn jaarlijkse APK. Tot die tijd hoop ik stilletjes door te kunnen rijden zonder problemen, want de auto rijdt nog steeds heerlijk
APK
- 356.160 km
Gisteren een nieuwe APK ontvangen. Ik mag weer een jaar rijden. Er zijn wat lampjes vervangen de rechter hendel van de achterportier was losgeschoten maar kon eenvoudig gerepareerd worden. Ik heb vier nieuwe banden remblokken voor en olie, de uiteindelijke financiële schade was een kleine 1000 euro.
Ik mag en wil zeker niet klagen, de auto rijdt immers nog steeds zalig. Weinig problemen gehad tot nu toe en op LPG rijden is financieel zeer interessant. Sinds kort trillen de speakers in de achterdeur als ik muziek luister met een wat sterkere bass. Wanneer ik dan een mep tegen mij deur geef is het issue weer even verholpen.
Kleine dingetjes
- 372.000 km
De auto had wat kleine probleempjes, om te beginnen heb ik het gevoel dat de auto niet meer lekker warm wordt. Naar de garage en het bleek dat de slangen en sensor verstopt en vuil waren. Op zich niet raar voor een auto van 10jr. Verder heb ik het euvel dat de kabel van het portier rechtsachter eraf schiet. Dit is nu een paar keer gebeurd en kan redelijk eenvoudig weer recht gezet worden, maar het kost iedere keer weer 30 euro, dus de volgende keer gaat een nieuwe greep erop.
Tot slot het laatste probleempje was dat de bestuurdersraam steeds direct naar beneden gaat op het moment dat ik deze naar boven laat gaan. Enfin er is wat gesmeerd en het raam is opnieuw in gesteld en nu zou het goed moeten gaan.
Totale schade ;-) 144 euro
Qua olie verbruik is het nog steeds een halve liter op 2k kilometer. Dat los ik op met Action olie en dat is dan goed te doen. Verder rijdt de auto nog steeds heerlijk. Stoelen zitten nog goed en alles voelt goed aan. Recent nog op en neer gereden naar Assen circa 400km en ik word nog steeds echt blij van deze auto. Ondanks zijn mooie leeftijd en respectabele kilometerstand een ideale auto voor de langere afstanden. Ik merk wel dat het parkeren in moderne parkeergarages steeds lastigere wordt vanwege haar formaat.
Je ziet wel op versnellingspook en knopjes slijtage opduiken door het vele aanraken. Ik vind dat niet erg omdat het doel is om de auto helemaal op te rijden, dus dan mag er best wat slijten en stuk gaan op z'n tijd.
Beetje pech
- 377.222 km
De auto rijdt nog steeds zo goed als toen ik haar kocht met 220k, daar veranderd niks aan. Het olie verbruik is nog steeds hetzelfde dus ik heb niks te klagen.
Afgelopen week een klap band gehad, dat is wel jammer maar dat kan iedere auto gebeuren. Verder is de startmotor vervangen, deze is al een keer eerder vervangen een kleine ton geleden. Financiële "schade" en kleine 450 euro.
In maart 2017 gaat de auto voor een APK en een grote beurt en inmiddels heb ik de doelstelling omdat ik zo tevreden met de auto ben om er minimaal 444.444km mee te gaan rijden.
Weer een jaar erop
- 385.000 km
Afgelopen maand wat pech gehad. Iemand is vol bij mij achterop gereden. Gevolg, een bolle bodemplaat in de kofferbak. Dat is een beetje jammer aangezien je er tijdens het rijden niet veel van merkt. Liefst wil ik dus repareren en doorrijden. Enfin de auto heeft inmiddels wat jaren en kilometers erop zitten dus een total loss lag op de loer. Gelukkig werd de auto niet total loss verklaar dus de auto ging voor een optische reparatie, APK en grote beurt naar de garage. De schade voor de alles was circa 800 euro, maar daarvoor heb ik wel 5 nieuwe LPG bougies, zie de auto er van achter netjes uit (niet perfect), diverse nieuwe filters en een LPG slang.
Dan hoe de auto er van binnen uitziet. Inmiddels zie je wel duidelijk in de auto dat de nodige kilometers gemaakt zijn. Alles begint toch redelijk te slijten door aanraking, echter niks gaat kapot of breekt af. De stoelen zitten wel nog erg goed. Ik had een wat oudere Renault Modus meegekregen als vervangend vervoer. Toen ik daarna weer in mijn eigen auto zat was dat toch een verademing. Wat mij betreft een dikke plus voor Volvo. Qua elektrische snufjes etc. doet alles het nog, behalve het slotje van de tankdeksel. Die gaat niet meer op slot. Dat heb ik op een andere manier verholpen want een nieuw motortje vind ik deze auto niet meer waard.
Het plan is om nog 2 jaar met deze auto te rijden, dan zou ik langs de 444.444 gaan qua kilometrage en heeft deze auto zijn werk voorbeeldig gedaan.
uhmm en nu?
- 391.000 km
Afgelopen week heb ik mijn volledige LPG tank leegreden totdat hij automatisch overging op benzine. Na het tanken van LPG schokte de auto continue en kon hij eigenlijk niet meer normaal optrekken. Naar de garage en het uiteindelijke euvel bleek dat de bougies niet meer goed waren. Ze zagen eruit alsof ze inmiddels vele tienduizende kilometers hebben afgelegd. De bougies zijn vervangen maar dit loste het probleem nog niet op. Na het vervangen van de bobine (deze was nog origineel) rijdt de auto weer als een zonnetje. De kosten waren een kleine 700 euro voor bougies en bobine.
Inmiddels gebeurd het zo nu en dan dat de auto afslaat wanneer de stationair draait als hij koud is, gelukkig start hij daarna direct weer. Bij de garage hebben ze niet kunnen ontdekken wat de oorzaak hiervan is. Daar waar de auto afgelopen winter wat langzamer warm werd heb ik nu het probleem dat de airconditioning bij warm weer hard blijft werken ondanks dat de temperatuur in de auto toch op niveau is gebracht. Het wordt dan echt stervens koud. Dit lost ik dan op, door de kracht van de blower wat lager te zetten. Zet ik de airconditioning na 2 a 3 minuten weer op automiatsch blijft hij rustig ventileren en koelen.
Inmiddels ga ik wel twijfelen of ik nog heel lang moet doorrijden met deze auto. Het lijkt erop dat zij richting het einde van de tecnische levensduur gaat, omdat er toch iedere keer wat bij komt. Gezien de kilometerstand vind ik dat niet erg en begrijpelijk. Inmiddels kijk ik om mij heen naar een nieuwe auto en twijfel of het nog een LPG auto moet worden of misschien wel een Prius. Het aanbod LPG auto's is inmiddels heel erg beperkt geworden, helaas.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 T6 PLUG-IN HYBRID LONG RANGE PLUS DARK SCHUIFDAK HARMAN KARDON 3
- 2024
- 14.796 km

Volvo S60 CC T5 AWD Pro | ACC | BLIS | Leder | Trekhaak | 18 Inch
- 2017
- 86.171 km

Volvo S60 B3 Hybrid *Inscription* | Carplay | Adaptive Cruise & Climate Control | Leder | Stoelverwarming | Navigatie | Bluetooth |
- 2020
- 122.860 km