Volvo S60 2.5T Summum (2008)
autoreview








Signalement
Uitvoering | S60 2.5T Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 178.000 km |
Eerste kilometers
- 171.600 km
Als autoliefhebber kijk ik heel regelmatig online naar occasions. Nu was de tijd aangebroken om voor het eggie te gaan zoeken. De eisen waren aanvankelijk simpel: mijn vrouwtje wou vooral een praktischere auto en ik wou een auto die minimaal gelijk, maar liefst beter, presteert dan de Audi A3 1.8t.
Daar kwam echter van mijn vrouwtje toch al heel snel een eis bij, toen ik stond te glunderen naast een jaren '90 V70R. Het mag geen ouderwetsche, vierkante bak zijn. Ok, helaas....
Dus verder op zoek in verschillende hoeken. De Audi / VAG hoek viel eigenlijk een beetje af door de vele TFSI problemen. Jammer, want de modellen spreken me heel erg aan. Een A4 met de oude 1.8t dan? Die zijn helaas schaars aan het worden met een acceptabele km. stand.
Nog heel even een Impreza WRX overwogen, maar gezien die bakken harder zuipen dan Bonnie St. Claire, viel die ook af.
Dan maar eens de Volvo hoek in, aangezien mijn vader ook al jarenlang Volvo rijdt naar volle tevredenheid. Na kort zoeken wist ik het al; het moest een vijfcilinder mét turbo gaan worden!
Aangezien deze motoren ook in verschillende Ford modellen liggen, werd het zoekveld weer iets groter. Dat was echter van korte duur, want de Ford trok me toch niet zo. Na een Mondeo 2.5t gereden te hebben, viel de keuze toch meer op de Volvo's. Die leken echter vrij schaars met een handbak + leuke opties. Je vindt heel veel automaten en kale handbakken. Zodoende bleef ik dus maandenlang zoeken, wachtende tot die ene dikke Volvo voorbij kwam. En die vond ik! Een hele dikke S60 Summum, 2.5t, handbak en een sh!tload aan opties. Cruisecontrol, stoelverwarming, adaptieve bi-xenon, dolby audi, lederen bekleding, een dik sportstuur, climate control... en zo ging de lijst nog een hele tijd door. De kilometerstand was wat hoger dan ik aanvankelijk wou, maar daartegen stond 'ie wel bij een dealer. Zodoende heb ik een afspraak gemaakt om 'm te bekijken en te rijden.
Toen ik er zo naast stond bleek dat de lange rit (142km) niet voor niets was, want dit was écht een hele mooie! Ik had mijn ouweheer meegenomen, want twee zien er immers altijd meer dan één. Na een grondige inspectie van de glimmende S60, fluisterde hij al "Dit is een hele mooie! Ik zou er niet te lang over nadenken".
De proefrit beviel net zo goed; hij reed zoals 'ie eruit zag, perfect. Een paar kleine puntjes gevonden, maar daar werd totaal niet moeilijk over gedaan tijdens de onderhandelingen. De inruil van de A3 viel iets lager uit dan gehoopt, maar in ruil daarvoor werd wel de distributie vervangen (die moest pas over 10.000km, maar aangezien ik momenteel erg veel kilomters maak was dit wel een punt). Normaal wil ik altijd eerst weg en het thuis laten bezinken, maar nu wist ik het wel: deze moet ik hebben!
Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels ben ik eigenaar van die dikke S60! Na 1500km kan ik uiteraard nog niet zoveel zinnigs zeggen over hoe de auto echt bevalt, maar hier de eerste indrukken.
De auto zelf is duidelijk een klasse hoger dan de A3. Alles voelt erg degelijk aan en het totaalplaatje smoelt erg goed. Je zit er heel erg lekker in de dikke Volvo zetels. Ik mis de zijsteun van de Recaro's wel, maar het comfort maakt een heleboel goed.
Je zit eigenlijk zo relaxed in de S60, dat ik vooral lekker aan het cruisen ben. Ik heb veel minder de neiging om offensief te gaan rijden, wat ik in de Audi nog wel eens had. Het gaat allemaal wat minder gehaast, wat ik eigenlijk wel positief vind!
Dat ik rustiger rijd, is natuurlijk niet omdat de auto zo traag is. Want er ligt toch echt een dikke 2.5t vijfcilinder in die 210pk levert. Dat de auto ruim 1500kg weegt, maakt die vijfcilinder ook weinig uit; hij sprint van 0-100 in 7 sec. en even vlot inhalen, zoals ik dat met de A3 ook vaak deed, gaat heel erg soepel. De 2.5t heeft tov de T5 als voordeel dat 'ie onderaan de toerenteller al vrij veel power heeft. Dit merk je terug als je met 2000 toeren op de snelweg even wilt inhalen. Dat gaat moeiteloos, zonder terug te hoeven schakelen. Zodoende past dit blok ook erg goed bij mij. Ik houd er niet zo van eindeloos terug te moeten schakelen en door te moeten halen tot de motor het uitkermt :) Doorhalen vindt de 2.5t trouwens ook prima en dan valt pas op dat je wel degelijk een vlotte bak onder je reet hebt. Het je-wordt-in-je-stoel-gedrukt effect is er niet echt, maar aan het overige verkeer merk je dat je wel degelijk vooruit schiet. Daarbij trakteert de vijfcilinder je op een lekker geluid! Ik wil met de tijd echter wel een andere uitlaat hebben, waardoor je het bekende mini V10 geluid krijgt. Dat klinkt gewoon geil :)
Iets wat eveneens heel erg goed klinkt, is de audio installatie. Daar komt echt een heel mooi geluid uit! Dit is ook aan te passen naar smaak en muziekstijl. Zo kun je de bass, treble enzo naar wens instellen.
De wegligging valt me tot nog toe ook zeker niet tegen. Ik had een iets te comfortabele auto voorgesteld, maar het onderstel is nog aardig strak en het bochtenwerk gaat de S60 prima af.
Een nadeel is echter wel dat de S60 een grote draaicirlkel heeft. Hier had ik al het e.e.a. over gelezen, maar de S60 heeft echt de draaicirkel van een tank. Dit is even wennen, maar inmiddels heb ik hier in de buurt mijn draai wel gevonden :)
Voorlopig ga ik gewoon lekker rijden en zodra de teller hoger staat, schrijf ik wel weer een stukje bij.
Eerste update
- 178.000 km
Er staan inmiddels weer ruim 7000 kilometers extra op de teller. Met de woon-werkrit van Zaandam naar Boxtel, gaan de kilometers erg hard.
Hoe bevalt de auto? Nog steeds super! Het is en blijft een hele comfortabele cruiser die met de potente 2.5t heel soepeltjes rijdt. De motor klinkt vanaf zo'n 4000 toeren ook heel erg lekker.
Het verbruik op de lange ritten valt me echt 100% mee: gemiddeld 1:14,5. Hierbij rijd ik normaal door en trek ik zo af en toe lekker door. Het verkeer is momenteel tijdens de spits erg chaotisch, waardoor je niet lekker constant kunt rijden. Ik moet hierbij regelmatig inhouden en dan weer gas geven om netjes voor iemand naar links te gaan. Dit gaat de 2.5t heel erg goed af en zo ben ik meestal niemand tot last als ik de linkerbaan opschiet. Zonder dit soort manouvres, zou het verbruik denk ik best eens de 1:15 kunnen halen.
De perfecte auto dus? Niet helemaal... Ik heb toch wat te zeiken :) De auto is een stuk mooier geworden met de facelift. De techniek is echter een beetje blijven steken lijkt het wel.
Neem bijvoorbeeld de audio installatie; de duurste die er in 2008 te krijgen was. Helaas waren USB en Bluetooth kennelijk toen nog niet uitgevonden bij Volvo, want je mag niks aansluiten. Geen USB stick, geen iPod, geen smartphone... helemaal niks. Je mag wél iets van 6 CD'tjes in de wisselaar proppen. Of ook niet helemaal, want 1 daarvan is gereserveerd voor de navigatie.
Over de navigatie gesproken; die is netjes in het dasboard weggewerkt. Het werkt wat omslachtig zonder touchscreen, maar hier kun je aan wennen. De kaarten gaan echter niet verder dan voorjaar 2015. En van wat ik begrepen heb, gaan ze die niet meer updaten ook.
Dan de telefoon. Er zit een hele module in de middenconsole. Dit werkt alleen wanneer je er een simkaart instopt. Je mag je eigen telefoon niet verbinden op wat voor manier dan ook. Je moet dus een tweede simkaart van hetzelfde nummer bestellen en je telefoon op vliegtuigmodus zetten wanneer je in de auto stapt.
Uiteraard zijn bovenstaande issues eenvoudig op te lossen, maar aangezien we het hier hebben over een auto uit 2008 welke voor zo'n 65k verkocht is... dan valt dit toch enigzins tegen. Vooral omdat mijn pa's V70, ook uit 2008 maar het nieuwe model, deze aansluitingen wél allemaal heeft.
Dat neemt verder niet weg dat ik het een hele fijne auto vind. Ik kan prima leven met de beperkingen en kijk absoluut uit naar de vakantie, waar hij ons heel veel kilometers moet gaan brengen naar verschillende bestemmingen!
Problemen tot nu toe:
De auto maakte een vrij harde tik wanneer je bij lage snelheden gas losliet. Dit bleek een bout in de aandrijfas te zijn, welke gebroken was. De S60 is onder garantie voorzien van een nieuwe bout met Loctite, waardoor de heftige tik weg is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.