Volvo S60 2.4D Edition (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4D Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 259.000 km |
KM-stand laatst | 293.000 km |
Een Volvo s60 2,4D
- 293.000 km
Een Volvo s60 2.4D
Toen ik vorig jaar besloot van werkgever te veranderen kwam er daarmee ook een einde aan mijn leaseauto. Zodoende zag ik mij genoodzaakt om zelf een auto aan te schaffen.
Hoewel ik met plezier in mijn lease-Corsa heb gereden (zie andere review) leidden deze ervaringen er wel toe dat ik besloot een comfortabelere auto aan te schaffen, die mijn auto-hart wat sneller zou kunnen doen kloppen.
Na de nodige oriëntatie heb ik mijn zinnen gezet op een Volvo S60 van modeljaar 2005. Dus met onder meer de heldere koplampen, lichtgewijzigde bumpers en andere spiegels. Het moest een diesel worden met een roetfilter (discussie km-beprijzing speelde toen nog). Qua uitrusting wilde ik minimaal lichtmetalen velgen, duale airconditioning en metallic lak.
Uiteindelijk vond ik in het noorden van het land bij een particulier een zwart metallic Volvo S60 2,4d Edition II uit najaar 2004 (MY05) met 259000 km op de teller. Een stevige kilometerstand voor een (toen) ruim 6 jaar oude auto. De auto had echter een sluitende onderhoudshistorie en net 3000km geleden nog een grote gebeurt gehad en maakte overall een erg nette indruk. Het mooie lichte maar besmettelijke interieur zag er nog als nieuw uit en op een paar kleine krassen na gold hetzelfde voor het exterieur. Gelet op de korte termijn waarop ik een auto nodig had heb ik de gok maar gewaagd en tot op heden lijkt deze gok overwegend positief uit te pakken.
Een jaar verder…
Inmiddels heb ik exact een jaar met de auto gereden en wordt het tijd om de balans op te maken. De teller staat nu op 293.000 km.
De auto bevalt goed, rijdt zeer comfortabel en zorgt voor veel positieve reacties uit mijn omgeving. Ik geniet nog elke km die ik erin rijd. Dat Volvo rijden een kostbare hobby is heb ik het eerste jaar ook direct mogen ervaren. Desondanks door het nodige speurwerk de kosten enigszins acceptabel kunnen houden.
Al met al kom ik over ca 34000 km op zo’n 5 cent onderhoud per kilometer wat toch redelijk normaal is voor het kaliber auto.
Het volgende onderhoud werd gepleegd:
Egr klep en sensor €604
Nieuwe Voorruit met regensensor €70
Grote beurt incl. pedaalhoeksensor €520
Apk + verstuivertest €100
2 nieuwe verstuivers €387
Wisselen winterbanden (2*) €45
Waarschijnlijk komen hier op zeer korte termijn nog de kosten voor een nieuwe intercooler bij want bij vol optrekken is steeds vaker een luid suizend geluid merkbaar. Dit schijnt een veel voorkomend d5-blok euvel te zijn en toevalligerwijs zijn er meerdere mensen hier op de Autoweek-site (zie myreview s60 d5 en klok je rond v70 2,4d) die bij een vergelijkbare km-stand hetzelfde probleem hebben ondervonden. Maandag mag de auto naar de garage, dus wordt vervolgd.
Daarnaast heb ik de auto afgelopen jaar nog voor zien van een set 17” Thor zomerbanden (Michelin Primacy), de originele 16” Mimas velgen voorzien van winterbanden, audio stuurbediening in laten bouwen, sunblinds achter gemonteerd en een Parrot CK3200 laten installeren. Dit zijn echter niet strikt noodzakelijke kosten geweest dus laat ik nadrukkelijk buiten het onderhoudsoverzicht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren