Volvo S60 2.4 D5 Edition (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S60 2.4 D5 Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 208.000 km |
ERVARINGEN
- 202.500 km
Ik ben voor de auto gevallen om zijn uiterlijk. Daarnaast had ik begrepen dat het een erg fijn rijdende auto is. Na een testrit bleek dat het geval. Het moest sowieso een D5 worden; wat een fijne combinatie! De motor heeft nooit enige moeite met de 1500 kg. Nadeel van de auto is de ruimte op de achterbank. Maargoed, als de mensen voorin hun stoel niet helemaal naar achteren schuiven dan zit je prima. Het geluid is verslavend, rond de 3500 toeren. Bij constante snelheden is het stil. Ik heb daarnaast nog leren bekleding, extra goede Dynaudio speakers (3 weg systeem voorin!) en PDC. De vering is op comfort afgestemd.
Je rijdt heerlijk rustig bij 140, cruise control aan, muziekje en rijden maar! Gemiddeld verbruikt de auto ongeveer 6 - 6.5 liter per 100 km. Ongeveer 1 op 17. Pas boven de 140 km/h neemt het verbruik toe.
Update maart 2009
Onlangs de balans eens opgemaakt na een dure beurt en moest concluderen dat de auto in 1 jaar tijd 2300 euro aan onderhoud en reparaties heeft gekost. Veel meer dan ik op gerekend had. Dat kost een sterretje bij de gebruikskosten.
PROBLEMEN
- 190.000 km
Door steenslag is de radiator van de airco (condensator) kapot gegaan. Kosten: 500 euro. Daarnaast ging het alarm steeds af, dat kwam door een defecte bewegingsensor. Dat kostte iets van 150 euro om te maken.
update
- 200.000 km
De katalysator bleek bij de APK keuring defect te zijn. Moest een nieuwe op. Inclusief montage en nog wat lampjes een rekening van net geen 1000 euro.
Ook bleek dat de aircopomp aan z'n einde zit. Daar zit speling op. Hoe lang hij het nog volhoudt is niet bekend, maar het houdt een keer op. Kost 800 euro.
De sensor die de luchtkwaliteit in de auto bewaakt is defect. Die bepaalt dan of hij moet recirculeren of niet. 220 euro. Die heb ik niet vervangen; ik regel het zelf wel.
Een figuur heeft de spiegel eraf getrapt: 300 euro.
update
- 208.000 km
Gezien de kosten die ik aan de auto heb gehad (zie boven) en de kosten die er nog aan zaten te komen (beurt, 4 nieuwe banden (450 euro), remschijven en blokken voor (450 euro) en de aircopomp (800 euro) heb ik besloten de auto te verkopen. Door een nieuw project deed ik veel meer met de trein en was een zware diesel niet rendabel meer. We reden er soms een week niet mee. Hebben gekozen voor een kleine, nieuwe auto: een Citroen C1.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.