Volvo S60 2.4 D5 Edition (2003)

autoreview

Volvo S60 2.4 D5 Edition (2003)

Signalement

UitvoeringS60 2.4 D5 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf230.641 km
KM-stand laatst276.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Volvo!

  • 230.641 km

En toen was het ineens tijd (maart 2010) voor een andere auto. Onze Volvo V40 beviel prima, ruim, heerlijke stoelen, compleet genoeg. Alleen dat brandstofverbruik... 1 op 10 halen was een kunst op zich. Af en toe lukte het kunstje. Iedere 500 kilometer weer feest aan de pomp. Voor de pomphouder, dan wel te verstaan. Met een jaarkilometrage van 35000 km. is benzine dan toch wel prijzig.

En dus werd na enig wikken en wegen besloten om de V40 in te ruilen. Waarvoor? Voor een Volvo, zoveel was duidelijk. De voorkeur lag bij een S60. De S80 en V70 vielen af (te groot), alsmede de S40 (te klein) En dus zochten we naar een S60. En dan wél met een verrukkelijke D5 motor. Niet teveel kilometers, een Edition uitvoering, en betaalbaar. Lastige opgave. De allereerste auto die we bezichtigden (na een grondige studie van diverse verkoopsites) was gelijk al een exemplaar die zo'n beetje voldeed aan alle gestelde eisen. Alleen was de kilometer stand fors, maar ja, het is een Volvo, dat moet kunnen.
Na wat plezierige onderhandelingen kwamen we tot een deal en ging autobedrijf Geurtsen uit Veenendaal de Volvo aan ons leveren.

Met de proefrit hadden we al genoten, maar het grote genieten kwam pas echt toen de nieuwe huisgenoot in de familie was. Absoluut geweldig, die power! In welke versnelling ook, de acceleratie is fenomenaal, zeker gezien het ook niet onaardige gewicht van de auto. De stoelen zitten meer dan perfect! Na een hernia is het hebben van een goede autostoel een must. De S60 heeft zulke stoelen. In de zomer naar Oostenrijk. Heerlijk zoeven over de autobaan. Ronduit verbijsterend was het speels gemak waarmee de auto ook nog de vouwwagen meetrok. Af en toe in een blik in de binnenspiegel bevestigde dat de vouwwagen er echt nog aanhing. Ook bergopwaarts, in z'n 5e versnelling, zonder problemen doortrekken. Fenomenaal. Lange afstanden rijden, dat is waar deze auto voor gemaakt is. Parkeergarages niet. De draaicirkel is namelijk ook fenomenaal, maar dan in negatieve zin. De bandenmaat (225/40/17) draagt daar ook niet in positieve zin aan bij. Nu het toch over de minpunten gaat, er zijn er nog enkele... De ruimte op de achterbank is ronduit bedroevend. Nu hebben we die ook niet echt nodig, maar voor het formaat auto is het ronduit krapjes. Dat geldt eveneens voor de toegang tot de kofferruimte. En dan draai ik ook nogal eens tevergeefs aan de rechterhandel om de achterruitwisser te activeren...

Een goede Volvo kan ook stuk gaan...

  • 232.000 km

Helaas, de titel boven dit stukje zegt genoeg.
We wisten uit de ervaringen op deze site dat het niet onverstandig was een potje achter de hand te houden voor het onderhoud. Maar dat we ongeveer duizend kilometer na aanschaf de koppakking konden laten vervagen hadden toch niet verwacht. Waarschijnlijk was die al defect tijdens de koop. Garage Geurtsen steeg, na de aanvankelijke deceptie in de betrouwbaarheid van onze nieuwe huisgenoot, erg in onze achting door de manier waarop zij dit probleem oplosten!

Tijd voor een klein garagebezoekje

  • 235.086 km

Wederom konden we ons naar Veenendaal spoeden. De linker achterrem zat vast. Zodanig dat vervanging van de complete schijf, klauw en blokken slechts de oplossing bood. Met nog een paar kleine dingetjes erbij waren we 600 euro lichter.

In Oostenrijk, daar breken tankklepjes spontaan af

  • 241.026 km

Op vakantie in Oostenrijk (heerlijk, zo'n rit erheen doe je al voor je ontspanning!) brak plotseling het tankklepje af. Dat wil zeggen, een plastic palletje bleek te zijn gebroken. Terug in Nederland werd dat voor 40 euro opgelost. Kleinigheidjes houd je toch...

In de noodloop...

  • 243.432 km

Plotseling ging de Volvo in de noodloop. Bij flink optrekken ging er iets mis met de turbodruk. Althans, dat meldde de boordcomputer. (Overigens een zeer optimistisch exemplaar, 1:16 in de praktijk vertaalt hij met 4.9 op 100) Bij garage concludeerde men dat het regelventiel van de turbodruk vernieuwd diende te worden. Gelijk maar de ruitenwissers vervangen die nu wel erg begonnen te strepen. Dat was dan 300 euro. En we hadden weer een goedlopende Volvo!

Winterbanden en dynamo

  • 247.133 km

Tijd voor de winterbanden. Met gelijk dan maar een set velgen voor de winter. In de zomer liggen er Thetys velgen onder, met banden in maatje 225/40/ZR17. In de winter doen we het met een maatje minder, 16 inch. Vredenstein SnowTrac. En 5 spaaks R-velgen. Voor de winter echt niet slecht... Nu de auto er toch was, gelijk maar een nieuwe dynamo laten monteren. Bij de oude dynamo draaide de vrijloop niet meer, slecht voor je distributie-riem, zo hoorden we.

APK en beurt

  • 256.000 km

Tijd voor de APK. Gelijk maar gecombineerd met een beurt. Behalve de normale zaken (filters etc.) alleen twee versleten fuseekogels voor. Linksvoor afkeur, rechtsvoor vervangingsadvies. Op drempels is het verschil wel te merken! Verder waren er geen bijzondere zaken. Zomerbanden (Thetys 17")staan toch wel veel mooier als het winterset! Hoop weer flink wat kilometers te kunnen maken.

Eigenlijk niets te melden...

  • 262.000 km

Zoals de titel al zegt, eigenlijk is er niets te melden. Of het moet zijn dat ik net terug ben van een retourtje Berlijn en het beste gemiddelde verbruik ooit heb gehaald. 1 op 15,9. Verder rollen de kilometers probleemloos onder de wielen door. Precies zoals de bedoeling is ;)

Winterbanden eronder

  • 268.000 km

Tijd voor de winterbanden. Helaas was het ook tijd voor een nieuwe stuurbekrachtigingspomp en het bijbehorende reservoir. Dat stuurt een stuk beter! Geen tegendruk meer, geen steeds harder zoemend geluid en een overlopend reservoir.
Ook al rijden we eigenlijk te weinig kilometers voor een diesel, we blijven lekker sturen in onze S60, op naar de 3 ton.

De APK komt er weer aan...

  • 274.000 km

Weinig bijzonders te melden tot nu toe. Niet veel kilometers gereden. Het gemiddeld verbruik blijf de laatste tijd zakken. Geen idee hoe het komt, maar prettig is het wel. De APK zit er binnen 14 dagen weer aan te komen. Benieuwd wat ons dat gaat brengen (het liefst niets natuurlijk)...

Verkocht!

  • 276.000 km

En toen was de Volvo ineens verkocht. De kosten waren/werden vrij fors. De kilometers werden steeds minder. Daarom is onze S60 verkocht.
Samenvattend, na 2 jaar:

+Comfort (met hoofdletters te schrijven)
+D5 dieselmotor
+Uitstraling, ook na 9 jaar nog
+Kwaliteit

-Onderhoud
-Draaicirkel
-Ruimte op de achterbank

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.