Volvo S60 2.4 D5 Edition (2002)

autoreview

Volvo S60
Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60 - interieur

Signalement

UitvoeringS60 2.4 D5 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf205.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een echte snelweg cruiser deze D5. De perfecte auto voor zo’n 40 duizend kilometer per jaar aan zakelijke ritten.

In de uitvoering zoals ik die heb ben je voorzien van een fabrieksgsm in je dashboard met bediening aan het stuur. De telefoon speakers zitten in je hoofdsteun en aan de stoel vast heb je een microfoon met zwanenhals. Toen ik de microfoon had vervangen bleek de verbinding erg goed. Na jaren van aanklooien met handset houders en car kits kan ik dit systeem wel waarderen. Alleen sms’jes lezen gaat wat moeilijk op het beschikbare 2 x 8 display in het dashboard.

In deze Volvo zit een aardige geluidsinstallatie met 14 boxen en een geïntegreerde wisselaar in het dashboard voor 4 schijfjes. De dolby surround functie geeft wisselende resultaten op mijn zelfgebrande cd’s dus die staat niet altijd aan.

De motor is vrij krachtig en zuinig, ik rij ongeveer 1:17 in Nederland (veel snelweg 130 km/u) en 1:13 in Duitsland (veel snelweg 170 km/u). In combinatie met de 70 liter tank zorgt dit voor een enorme actieradius zodat ik nog maar twee keer per maand (=3000 km) aan de pomp sta.

De stoelen en rijpositie zijn goed maar wel laag in vergelijking tot de MPV waar ik voorheen in reed. Bij het in- en uitstappen moet ik mezelf omhoog duwen wat ik minder vindt en bij het inparkeren mis je het overzicht en is het moeilijk inschatten waar de achterkant zich bevindt.

De ergonomie is heel erg goed. Alle functies zijn duidelijk en overzichtelijk gerangschikt. De bediening voelt ook prettig stevig aan na 250 duizend kilometers. Mijn enige kritiekpunt is de bekerhouder die tussen de voorstoelen is geplaatst. Ik heb de koffie toch liever voor me in het dashboard.


Achterin is niet heel veel ruimte, voor kinderen is het prima maar volwassenen vragen of je de stoel iets naar voren kan schuiven voor de beenruimte.

De kofferbak tenslotte is niet heel groot maar wel lekker diep zodat je lange voorwerpen gemakkelijk kwijt kunt. Via een hendeltje in de kofferbak kun je de achterbank naar beneden stoten zodat je lange zaken (ski’s plus stokken) altijd kwijt kunt.

Ik ga proberen om de 400 duizend kilometer te halen en heb dus nog zo’n 3 jaar te gaan. Tot nu toe lijkt me dat geen enkel probleem zowel niet qua rijplezier als qua onderhoudskosten.

*** update 24/12 ***

Nou dat is dus niet gelukt, zie mijn problemen.

PROBLEMEN

Mijn vrouw heeft schade gereden op de rechtervoordeur. Vervangen en spuiten was 1950 euro voor de verzekering. Ik vond dat vrij pittig.

Achter waren 2 stabilisator stangetjes versleten en hoorde je rammelgeluiden op klinkerwegen. Kosten 100 euro.

Toen ik een lampje moest vervangen linksvoor had ik gereedschap nodig om bij de lamp te kunnen komen. Gelukkig had de benzine pomphouder een steeksleuteltje voor mij.

Aircopomp defect, kosten : 800 euro.

Slotje op het klepje bij de benzinepomp defect, verwijderd.

Microfoon in stoel laat telkens los in verband met zwakke constructie. Uiteindelijk heb ik hem maar vastgekit aan de stoel, hopen dat ie nooit defect raakt.

***update : 24.12.06 meer defecten zoals :*****

- boardcomputer defect : kosten 680,00
- electriek rechteraam voor werkt niet goed, kosten 220,00
en de klapper:

- diesel injectoren defect : afslepen plus vervangen 1600 euro !!!!

Dit kost absoluut een sterretje bij de gebruikskosten en betrouwbaarheid.

*** update 31.3.07 nog meer defecten ****

achter elkaar nu
Catalysator defect, kon nog gelast worden.
intercooler defect, vervangen door gebruikte
stablilisatorstangetjes rondom
Brandstofpomp defect, afgesleept (800 euro)
airco alweer defect, moet nog afspraak maken.

Dit is niet leuk meer, 4000 euro aan defecten in 3 maanden.

gebruikskosten gaan naar nul sterren, nou ja 1 dan.

**** update 24/12/07 ****

In de periode maart -december heb ik probleemloos ruim 30.000 kilometer afgelegd.

Na een kleine aanrijding, gelukkig kosten wederpartij, besloten om de d5 in de schade weg te doen. In verband met de verkoop een onderhoudsuitdraai gemaakt. De trieste balans van 24 maanden en 90.000 duizend km. werd genadeloos door de pc uitgerekend : 6280 euro onderhoudskosten....

De auto bracht wel verrassend veel op 7 mille, in combinatie met het verzekeringsgeld een lage afschrijving van slechts 3.000 euro in twee jaar. Een volvo met forse deuk en 3 ton op de teller is nog wel geld waard dus.

De deuk in mijn vertrouwen is echter van blijvende aard.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens