Volvo S60 2.4 D5 Edition (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 D5 Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 248.321 km |
KM-stand laatst | 348.067 km |
Fijne bak
- 218.815 km
Vorig week deze auto (kleur 'cosmic blue') aangeschaft, na inruil van m'n VW. Afgeleverd met een nieuwe APK. Rijd lekker soepel. Veel power. Cruisend op de snelweg is de wind over de spiegels het enige wat je hoort. De motor is geruisloos....tot je het gas intrapt. De 5 cilinders brullen je tegemoet bij iedere dot gas die je geeft. De stoelen zijn geweldig. Er zit alleen zo'n lelijk microfoontje aan de bestuurdersstoel. Toch maar eens kijken of die af te doppen valt.
De auto is van een vertegenwoordiger geweest die de wagen netjes de beurtjes gaf (netjes bijgehouden onderhoudsboekje erbij). Bij 160000 km is de riem vervangen. Er zit een nieuwe bovenste motorsteun op, dus dat euvel zullen we ook nog even niet zien gelukkig.
Nadeel is wel dat ik op het bekende S60 portier euvel ben gestuit. Met de afstandbediening gaan alle deuren op slot, maar springt na 1 seconde de bestuurderskant weer open. Slot meganiek moet vervangen worden.
De electronic climate controle doet het goed. De auto wordt lekker koel. Het lijkt echter wel dat 'ie aan de passagiers kant iets warmere lucht blaast dan aan bestuurders kant.
Het lijkt erop dat ik een goeie deal heb gemaakt met deze auto. Binnenkort maar eens even een service beurt aan wagen. Hopelijk heb ik een beetje mazzel en krijg ik geen kramp in m'n portemonnee.
Airco beurtje
- 219.105 km
Airco maar even een beurtje gegeven. Koelde wel, maar niet echt hard ofzo. Kost 100 euri, maar hij vriest weer als een bezetene. Zat maar 200g koelmiddel meer in i.p.v. de vereiste kilo.
Slot bestuurderskant gerepareerd
- 219.512 km
Het slot aan de bestuurderskant bleeft bij gebruik van de afstandsbediening niet op slot. Bij het afsluiten met de zender sprong deze vrolijk weer omhoog. Slot defect. Kosten: €270, waarvan €60 uurloon.
Kleine onderhoudsbeurt
- 221.156 km
Kleine onderhoudsbeurt uit laten voeren.
Oliefilter en 7 liter 5w30.
Kosten: €195,76
Kopelling kaduuk en onderstel gaar
- 225.531 km
Het zal ook eens niet. Koppeling begon te slippen bij de 4e en 5e versnelling. Had ik ook moeten weten, gezien de auto van een vertegenwoordiger was geweest. Zeker veel file gereden. Ik heb gelijk het twee massa vliegwiel laten vervangen. Gelukkig was de garage zo schappelijk om de rekening mee te betalen (gezien ik de auto nog geen half jaar heb).
Kosten:
Twee massa vliegwiel: €640
Koppelingset: €290
Druklager: €84,50
Klein materiaal: €11,34
------------------------
Totaal €1633 (waarvan €816 voor mij).
Een aantal maanden ervoor met de auto terug geweest omdat ik een raar geknak/getik onder de auto hoorde bij het optrekken. Als je het raam open had en stapvoets reed en daarna iets gas gaf, hoorde aan alle kanten van de auto dit typische geluid (leek wel surround sound). Net of je over een stel blikjes cola reed, ofzo.
Het bleek het onderstel te zijn. Alle stabilisator stangen en een draagarm vervangen (had een flinke scheur). Kosten: ca. €800.
De garage was heel schappelijk en heeft de volledige rekening betaald. Top service!
Schade bumper
- 228.904 km
Kleine glijpartij gehad met de auto in de sneeuw. (Gelukkig) stapvoets tegen een houten walletje aangereden. Bumper iets ontzet, paar krasjes en mistlampen kapot.
Opnieuw spuiten en mistlampen vervangen: €870.
Lange leve de all-risk verzekering.
Airco weer (nog steeds) niet goed
- 231.883 km
Airco wéér laten vullen, nu met UV vloeistof om het lek te vinden.
Banden wisselen en airco UV bekijken
- 234.725 km
Airco lek opgespoort met UV lamp. Condensor lek. Gaat weer flink wat kosten (ca. 500 euri). Condensor was dus vanaf het begin het probleem. Wellicht was de schade aan de bumper de nekslag? Ik zal het laten checken door m'n verzekering. Binnenkort maar weer laten repareren.
Vier nieuwe Bridgestone Turanza E300 laten monteren, uitlijnen en balanceren. Kosten: €350.
Koelvloeistof niveau waarschuwing
- 234.802 km
Boordcomputer gaf aan dat de koelvloeistof bijgevuld moest worden.
700ml Shell koelvloeistof bij in gegooid op koude motor.
Kosten: €5,95.
Airco reparatie
- 234.921 km
Airco laten repareren. Condensor bleek stuk. Schade expert laten kijken of het wellicht door de kleine botsing van Januari kwam. Dit was niet het geval. Laten repareren bij de garage waar ik de S60 gekocht heb.
Kosten:
Condensor: €154,50
Arbeidsloon: 148,50
Klein materiaal: €6,68
----------------------
Totaal: €367,92 (waarvan €310 voor mijn rekening)
Aangegeven dat ik de airco twee dagen(!)na aankoop heb laten vullen en voor m'n eigen rekening heb genomen (ik dacht dat het een kleinigheidje was. Daarna aangegeven dat de airco 27 maart wéér leeg was, en toen opnieuw heb laten vullen mét UV (weer op mijn rekening). Op 29 Mei UV laten controleren, hieruit bleek dat de condensor -en dus schijnbaar al die tijd- lek was. De schade expert (van mijn All Risk verzekering) bevestigde dit. Het leek me dan ook logisch dat zij de rekening zouden opnemen, gezien ik expliciet een auto kocht mét airco en ik al coulant was met het vullen van die airco iedere keer.
Not! Voor het eerst goed genaaid door m'n garage. Ze wilden niet betalen omdat er zo'n lange tijd tussen zat. Uit coulantie deden ze er 50 euro af en werd gemeld dat ze er "bij de volgende reparatie wel weer wat af deden"(?).
Wéér koelvloeistof niveau waarschuwing
- 235.003 km
Wat nu weer.. Alweer een liter koelvloeistof er bij in moeten gooien. Is het de radiator, de waterpomp? Binnenkort moet de auto ook voor de grote beurt. Ik houd m'n hart vast.
Koelvloeistoflek gevonden
- 235.056 km
Koelvloeistof lekte weg uit slang onderin de carter. Tijdelijk gerepareerd door garage met nieuw stukkie slang en plastic 90º bocht. Gelukkig is de waterpomp (nog) heel.
Grote Beurt
- 236.048 km
Grote onderhoudsbeurt.
APK en afmelding
Roetmeting
Remslang vervangen (was poreus)
Koelwaterslang vervangen met originele slang (was tijdelijk opgelost)
Oliefilter
Brandstoffilter
Luchtfilter
Interieurfilter
Lampje parkeerlicht
Carterstopring
Lampje knipperlicht
6,5 liter 0w30 Motorolie
1,5 liter koelvloeistof
Koppelingspedaal afdichtrubber vervangen (kraakte en liep zwaar)
-------------------------
Totaal €519,52
Ik moet zeggen dat de auto inmiddels weer als nieuw rijd. Nieuwe banden rijden heerlijk. Alles goed uitgelijnd en gebalanceerd. De koppeling werkt perfect. Echt fantastich om in te rijden, zo'n D5. Jammer dat het onderhoud zo duur is. Hopelijk wordt het nu een jaartje genieten i.p.v. betalen.
Kleine beurt en APK
- 258.738 km
Kleine onderhoudsbeurt/APK uitgevoerd.
2 ruitewisserbladen
Uitlaatbevestiging hersteld
Kentekenplaatverlichting defect
6 liter 0w-30, oliefilter en carterstopring.
Totaal €336,12
Dynamo vrijloopwiel
- 270.552 km
Na 1,5 jaar probleemloos rijden en alleen reguliere kosten aan beurtjes...een tegenvaller.
Voor het stoplicht vreemde geluiden onder de motorkap; het leek of de uitlaat los zat of de bodemplaat raakte. Bij iets toeren was het geluid weg. Door stationair te laten draaien en wat te sturen kwam er wat licht gepiep bij. Het bleek te gaan om het dynamo vrijloopwiel. Deze zat vast.
Vrijloopnaaf en multiriem vervangen.
Kosten: €221,45
4x nieuwe Marangoni Meteo HP winterbanden: €300
Grote beurt en APK
- 280.978 km
Kosten:
APK (gratis)
Oliefilter
Carterstopring
Luchtfilter
Interieurfilter
Brandstoffilter
Remvloeistof Dot4
Motorolie 0W30
Klein materiaal
----------------
Totaal €488,03
Verder geen bijzonderheden.
Distributieriem, waterpomp en kleine beurt.
- 304.065 km
Zo, toch mooi even een dikke 30.000km gereden zonder problemen en deze maand de 3 ton overgecrossed.
Om het te vieren de auto maar even getrakteerd op een nieuw distributieriem, waterpomp en een beurtje.
Kosten:
Distributieset
Waterpomp
Oliefilter
Carterstopring
Klein materiaal
3,5 liter koelvloeistof
6,5 liter 5w30
Arbeidsloon
----------------
Totaal € 659,28
Kleine beurt
- 327.338 km
Oliefilter
Carterstopring
Ruiterspr. vulling
Koelvloeistof
Olie 5W30
---------------
€203.52
Nieuwe Accu
- 335.032 km
Bij een toevallig bezoek aan een autozaak wou de motor niet meer starten. Accu en het bijladen doorgemeten waarbij bleek dat de accu wel bijgeladen werd, maar deze op sterven na dood was. Accu even snel opgeladen en er nog een week mee doorgereden. In de tussentijd accu besteld en inmiddels geplaatst.
Kosten: €150
Nieuwe banden
- 339.000 km
4x nieuwe Hankook Eco's eronder.
Totaal €300. Mijn Marangoni winterbanden hebben het 2,5 jaar(!) volgehouden, zonder te wisselen (ca. 70.000km).
Groot onderhoud
- 342.754 km
Na twee jaar een kleine beurt, nu maar eens een grote beurt, samen met de APK. Tevens wat storingen verholpen.
Storing 1: Tijdens het rijden kreeg ik de beruchte storing aan het instrumentenpaneel; alle meters op het dashboard vallen uit, inclusief verlichting en springen af en toe weer aan. Wijzers blijven af en toe steken. Tevens rare tekens op het informatie paneel. Het blijkt een storing aan de CEM. Gelukkig kon deze door een auto electronica zaak worden gefixt voor slechts €160. Da's toch beter dan het alternatief; een nieuw instrumentenpaneel van ca. €700
Storing 2: Vrij veel blauw/zwarte rook tijdens het optrekken, een goed hoorbare huilende turbo en inhouden/wegvallen van power tijdens vol gas op snelweg. De intercooler en de onderste turboslang bleken lek. Garage regelde een 2e hands intercooler.
Al met al een gepeperde rekening, waarbij de uren uiteraard het meeste kosten.
APK
Grote beurt
Instrumentenpaneel defect
Oliefilter
Carterstopring
Luchtfilter
Brandstof filter
Interieur filter
Frisselucht slang
Intercooler vervangen (lek)
Draagarm rubber en bus
6,5 liter 5w30 olie
---------------
€1188,87
De auto rijdt echter weer als nieuw en alle storingen zijn verholpen.
Afscheid
- 348.067 km
Na vele trouwe jaren en met een zwaar hart afscheid moeten nemen van mijn Volvo. Bij inspectie bleken de reparaties te veel voor nog een rondje. Verder bleek deze zware diesel versie niet meer de juiste keuze afgezet tegen de korte afstanden die ik momenteel nog maak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.