Volvo S60 2.4 170pk Edition (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 170pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 114.500 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
De eerste 10.000 kilometer
- 124.000 km
Na het zoeken van een grotere auto voor de langere afstanden uitgekomen bij een Volvo S60. Na de hoge benzineprijzen van vorig jaar waren de prijzen behoorlijk laag, dus krijg je erg veel auto voor je geld.
Deze Edition heeft de krachtige 5 cylinder van 170 pk, waarvan het verbruik niet zo heel veel afwijkt van de 140 pk. Na 10.000 kilometer zit ik gemiddeld op de 1 op 11. Zeer netjes lijkt mij, maar met name 80% wordt op de snelweg verreden.
De motor is zeer soepel en pakt met 230nm lekker op. Er hoeft niet veel geschakeld (auto heeft een handbak, i.t.t. hetgeen hierboven vermeld) te worden en dat maakt dat rijden heerlijk ontspannen is. Wat een verschil met mijn vorige auto, die voor een 1.6 wel behoorlijk fel was, maar het bij 120 km/uur dan ook behoorlijk uitschreewde.
Een paar kleine min-punten;
- De besturing is wat wollig. Je voelt bij kleine stuurbewegingen niet echt wat de auto ondertussen doet (onderstuur is met wat gas bij snel verdwenen);
- De ingang tot de bagageruimte is wat klein;
- De achterpassagiers hebben weinig beenruimte, tenzij de bestuurder de stoel wat naar voren schuift.
- windgeruis van de ruitenwissers bij hogere snelheden (Vanaf 120m/u)
En de plus-punten;
- Heerlijke krachtige motor;
- Lage sportieve zit;
- Grote bagageruimte;
- Het prachtige ontwerp.
Deze auto is dus gemaakt voor de lange afstanden en het is een Volvo. Hij moet dus nog wel wat lekkere kilometers kunnen maken...
De volgende 10.000 km
Het verbruik is nog steeds boven de 1 op 11. Wat dat betreft niets te klagen. Deze auto verslijt kilometers alsof het niets is en ik geniet met volle teugen van de prettige 5 cylinder en de fantastische stoelen!
2 klein dingetjes; doordat ik de auto soms nogal lui rij (vroeg opschakelen, bochten in zijn 3, 50 in zijn 4), gaat af en toe (om de 5000 km) het lampje van de uitlaatgassensensor branden. Na 1 dag wat sportiever rijgedrag gaat de melding vanzelf weg...
Ook moest ik een lampje vervangen in de koplamp, dat is dus niet geschikt voor mensen met dikke vingers; dan lukt het dus gewoon niet. Een lampje vervangen was derhalve een klusje van bijna 1 uur!!!
Niks bijzonders te melden
- 142.500 km
Eind Januari de eerste grote beurt gehad. Zoals verwacht zijn er geen gekke dingen opgedoken. De garage heeft keurig de software laten updaten bij de dealer, waardoor het branden van het lampje van de uitlaatgassensor verleden tijd is. Schijnt een bekend probleem(pje) te zijn.
De auto rijdt nog steeds geweldig, wel was het verbruik gedurende de koude wintermaanden iets hoger (1 op 10,5).
Nu we een kleine verwachten, komt mijn vrouw wat moeilijker in en uit de wagen, maar ik geniet zelf nog steeds van de lage en goede zit. De eerste 30.000 kilometer zijn dus vrijwel probleemloos verlopen.
Ondanks het redelijk hoge vermogen blijven ook de voorbanden goed, waarbij ik wel moet melden dat ik rustig rijd en veel snelwegkilometers maak.
Het zal mij benieuwen of alle kinderspullen binnenkort moeiteloos hun plekje vinden...
Op naar de volgende beurt...
O ja, het lampje in de andere koplamp ging (natuurlijk) rap na de eerste stuk, maar dit keer ging het vervangen wat soepeler... Maar een kwartiertje ben je toch wel aan het rommelen...
Probleemloos
- 155.500 km
Bij 152.000 een kleine beurt gehad en de distributieriem vervangen. Naast de kosten hiervoor alleen twee remblokken vervangen, daarnaast wederom geen bijkomende kosten.
Omdat mijn vrouw binnenkort een leaseauto krijgt zit ik te twijfelen of de Volvo vervangen moet worden door iets kleiners. Echter is de afschrijving na twee jaar toch wel hoog, waardoor het ook wel de moeite is om door te blijven rijden. Het verbruik is nog steeds boven de 1 op 11 dus dat is ook wel ok. Als ik kleiner ga rijden wil ik wel een dikke moter, en zal het qua verbruik dus niet heel veel schelen. Ook is de Volvo best wel goedkoop in de verzekering (41 euro p/maand).
Ik denk dus om de Volvo te houden en met nieuwe winterbanden (de voorbanden zijn nu aan vervanging toe) gewoon nog een tijdje door te blijven rijden. Met de leaseauto zullen de kosten toch wel dalen omdat er veel minder kilometers met de volvo gereden zullen worden.
Oh ja; weer een lampje in de koplamp rechtsvoor moeten doen. Dat is dus echt een klein rampje van een uur. Nog drie(!) dagen spierpijn in mijn vingers gehad van de vreemde bochten waarin ik ze moest wringen... Nu zal de andere koplamp ook wel snel volgens, maar die is gelukkig iets beter te bereiken.
Al met al kan ik nog steeds iedereen een S60 aanraden... Een heerlijke auto!
160.000
- 160.000 km
De auto rijdt nog steeds zeer goed. Geen rammeltjes of kraakjes, de bekleding ziet er nog zeer netjes uit en de stoelen zitten nog steeds heerlijk.
Inmiddels zijn er twee nieuwe zomerbanden gemonteerd en zijn de handremschoentjes vervangen. Deze remvoeringen kunnen loslaten in de trommel, waardoor ik dus achteruitrijdend eem blokerend wiel kreeg dat na een flinke kloenk weer normaal functioneerde. Is nu dus opgelost.
Ingeruild
- 165.000 km
de Volvo beviel zo goed dat ik hem heb ingeruild... Voor een C30 T5 met alles erop en eraan!
Er zaten wat kleine dingetjes aan te komen, maar dat mocht geen naam hebben. Ik denk dat de uitlaat opnieuw aan een steuntje gelast moest worden en er zat vocht in de rechter koplamp. dat kan gebeuren na 7 jaar.
Al met al een hele fijne betrouwbare auto... Jammer van die afschrijving in de afgelopen jaartjes, maar goed... Als je alleen daarnaar kijkt dan zijn er wellicht altijd betere auto's.
Maar niets van wat ik tot nu toe heb gereden rijdt zo fijn kilometers als de Volvo... Kortom; voorlopig rijdt ik Volvo...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.