Volvo S60 2.4 170pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 170pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Februari 2001 is voor mij een belangrijke gebeurtenis: dan wordt mijn gloednieuwe S60 geleverd door de Volvo-dealer in Utrecht. Ik was een van de eerste S60 eigenaars in Utrecht en voel mij toch wel een beetje trots op de nieuwe aanwinst.
De auto rijdt fantastisch maar wel heel anders dan mijn oude 850. Ik moet in de S60 veel meer sturen om de auto in het rechte spoor te houden maar dat is op zich wel leuk rijden. De stoelen zijn zoals ik van Volvo gewend ben: fantastisch. De motor maakt een heerlijk geluid maar ik moet wel vrij veel toeren maken om de fut er in te houden. Ik heb de indruk dat mijn oude 850GLT wat pittiger was.
Bij het rijden ontdek ik toch ook wel een paar forse minpunten zoals de enorme dikke A-stijl en het slechte zicht rondom ondanks de electrisch neerklapbare hoofdsteunen achter. Ook de bruikbaarheid van de kofferbak en achterbank laat eigelijk te wensen over.
Maar de auto heeft ook één heel gróót nadeel: de kwaliteit en betrouwbaarheid.
PROBLEMEN
Tochtproblemen in de voetenruimtes voor, ondanks het vervangen van de complete verwarming is dit probleem nooit opgelost. Er komt constant koude lucht uit alle gaten en kieren van het dashboard. De koppeling is verbrand na een ritje met de caravan (1300kg), helemaal naar Ommen. De software is viermaal ge-upgraded wegens stratproblemen en onregelmatig lopen van de motor. De achterschokdempers zijn tweemaal vervangen binnen een jaar. En de klep van het dashboardkastje is vervangen omdat die er spontaan uitviel. De mistlampen zijn vervangen omdat daar regelmatig water in stond en de koplampen zijn afgekit wegens vochtproblemen. Later zijn er binnenkappen gemonteerd met permanente ventilatie. Al deze klachten zijn behandeld in het kader van de toen nog éénjarige garantie. Daarna heb ik nog te maken gehad met weer een kapotte schokdemper, defecte binnenspiegel (dimsysteem), versleten portierrubber aan de bestuuderszijde (tweemaal), loslatende lak op de dakstrips. Voor al deze zaken die in het tweede jaar speelden, dus na de garantie heb ik fors moeten meebetalen en het gaat maar door, onlangs bij 60000km een nieuwe stabilisatorstang en bij 80000km compleet versleten en krom getrokken remschijven voor en achter. En, nu het weer kouder wordt: de enorme tocht onderin de auto.
Stand van zaken per 2005: De software van de verwarming is weer aangepast. Het wordt nu wel wat warmer in de auto maar de tocht blijft aanhouden. Wederom een vieze verrotte lucht uit de airco. Af en toe gaat de kofferklep spontaan open< dat zal wel weer een softwareprobleem zijn. Overigens wist mijn huidige dealer in Zeist te melden, dat er meer klachten bij bekend zijn bij Volvo Zweden over het tochtprobleem bij buitentemperaturen van +8 tot -6 graden celcius. Er is een oplossing voor, maar ja... de kosten.
Ik laat de verwarming maar zitten. Binnenkort krijgt de S60 ontslag.
S60 ontslagen!!
Juni 2006: wat een feest! Ik rijd nu een gloednieuwe Toyota Verso D4-D 136 pk! Wat een verademing!. Nu, 6 maanden en 16000 km later geen enkel probleem! Prima auto en prima dealer in Vianen. Het tijdperk van 8 Volvo’s in ten einde. Einde review!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.